Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A járási hivatalok és kormányablakok kialakításának és működésének, valamint az önkormányzatokkal való együttműködés Veszprém megyei tapasztalatai Dr.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A járási hivatalok és kormányablakok kialakításának és működésének, valamint az önkormányzatokkal való együttműködés Veszprém megyei tapasztalatai Dr."— Előadás másolata:

1 A járási hivatalok és kormányablakok kialakításának és működésének, valamint az önkormányzatokkal való együttműködés Veszprém megyei tapasztalatai Dr. Vajda Viktória Főigazgató Veszprém Megyei Kormányhivatal 1 Veszprém, szeptember 11.

2 Veszprém megye Közigazgatási terület: km 2 Lakosság: fő Települések száma: 216 db 2

3 Járások – Történeti áttekintés 1) A járások számának alakulása a XX. századtól: Trianon előtt509 járás Trianon után155 járás 1942-től264 járás 1950-től140 járás járás vidéki járás és 23 fővárosi kerületi hivatal 2) A járások számának alakulása a XX. századtól Veszprém megyében: 1950-es megyerendezés előtt6 járás (B.füredi, Devecseri, Enyingi, Pápai, Veszprémi, Zirci) március 16-tól8 járás (Fejérhez: Enyingi; Zalától: Keszthelyi, Sümegi, Tapolcai) 1956-tól7 járás (Balatonfüredi -> Veszprémi) 1966-tól6 járás (Sümegi felosztása) 1970-től5 járás (Zirci felosztása) 1971-től5 járás (Devecseri járás székhelyének Ajkára helyezése) 1978-tól december 31-ig4 járás (Keszthelyi megyeváltás -> Zala) január 1-től10 járás (Ajkai, Balatonalmádi, Balatonfüredi, Devecseri, Pápai, Sümegi, Tapolcai, Várpalotai, Veszprémi, Zirci) 3

4 Járások, járási hivatalok kialakításának folyamata és alapelvei 2011 nyara: kutatóintézeti tanulmány készült 1299/2011. (IX. 1.) Korm. határozat a járások kialakításáról jan : Járási koncepció és a járási térképek társadalmi egyeztetése: 757 beérkezett javaslat június 30.: Járásokkal összefüggő jogszabályok június 1. – december 31.: Járások fizikai kialakítása január 1.: Járási hivatalok felállítása A járások kialakítása során figyelembe kellett venni: hogy a székhelytől legtávolabb lévő település lehetőség szerint ne legyen messzebb 30 kilométernél az államigazgatási szervek és a járások illetékességi területének összehangolása egyes nagytérségek sajátosságai, településszerkezeti különbségek a meglévő ügyintézési helyszíneket lehetőség szerint fenn kell tartani 4

5 Járások, járási hivatalok kialakításával kapcsolatos feladatok Veszprém megyében felmérés a minisztérium számára (2012. április - augusztus) egyeztetés a polgármesterekkel a járási hivatalok székhelyeiről; kormánymegbízotti bejárás valamennyi helyszínen (2012. augusztus) Kormányablakokkal összefüggő ügyfélszolgálati feladatot ellátó személyek első körös kiválasztása szeptember – október fő részvétele  220 fő „külsős”  78 fő kormányhivatali munkatárs 5

6 6 Járási rendszer újraindulása Veszprém megyében Megállapodás a kormányhivatal és az önkormányzatok között, amelynek megkötését Veszprém megye az ország első három megyéjének egyikeként valósította meg Veszprém megyében 84 megállapodás született, ebből: -72 (86%) egyhangú képviselő-testületi döntéssel -12 (14%) pedig minősített többségi döntéssel december között 302 fő személyi anyagának az átvétele december 31-ig a folyamatban lévő ügyek átvétele január 1-jén birtokbavétel január 1-jén 10 járási hivatal működésének megkezdése január 31-ig üzemeltetési szerződések megkötése (13 db)

7 7 A VEMKH járási hivatalaihoz került köztisztviselői státuszok száma

8 8 A VEMKH járási hivatalai részére átadott számítógépek száma életkor szerint

9 9 A VEMKH járási hivatalai részére átadott gépjárművek száma életkor szerint

10 10 Veszprém megye járásai Járási székhelyek (10 db) Megvalósult kormányablakok (4db) Tervezett kormányablakok (8 db) Települési ügysegéd hálózat (51 db) Balatonfűzfő Herend Berhida Járási hivataloknál foglalkoztatottak összlétszáma: január 1.: 733 fő szeptember 1.: 731 fő

11 11 Törzshivatal Járási szakigazgatási szervek JÁRÁSI HIVATAL Járási gyámhivatal (10 járás) Járási építésügyi hivatal (3 járás) Járási földhivatal (5 járás) Járási állategészségügyi és élelmiszer- ellenőrző hivatal (5 járás) Járási népegészségügyi intézet (4 járás) Okmányirodai o. (8 járás) / Kormányablak o. (4 járás) Települési Ügysegéd (51 település) Járási munkaügyi kirendeltség (10 járás) Hatósági osztály Működést támogató osztály (2 járás) Járási kirendeltség (3 járás)

12 12 Járási hivatalok működésének tapasztalatai Jegyzőnél lévő államigazgatási feladatok egy része (kb. 47 %) járási hivatalok hatósági osztálya, járási gyámhivatal, okmányirodák Megyei és járási szakigazgatási szervek együttműködése Ügyfélforgalom a 10 járási hivatalnál: több mint 620 ezer ügyfél az első évben Változások a járási rendszerben: -Illetékességi terület változás: járási földhivatalok (2013. május 31.), járási munkaügyi kirendeltség (2013. július 1.) -Ajkai Járási Hivatal Járási Állategészségügyi és Élelmiszer-ellenőrző Hivatala -> Devecser (2013. március) -Devecseri Járási Hivatal Járási Munkaügyi Kirendeltség létrejötte (2013. július 1.) Járási helyi védelmi bizottságok

13 Települési ügysegédi rendszer Induló hálózat: 44 település Jelenlegi hálózat: 51 település A települési ügysegédi rendszer által a megye lakosságának ¾-e lakóhelyén kezdeményezhet ügyintézést a kormányhivatal feladatkörét érintő ügyekben. 13

14 14

15 15 Ügyfélbarát szolgáltatások bevezetése – A megyeszékhely okmányirodájának hosszított nyitva tartása a hét minden munkanapján (7-19 h) – A többi okmányiroda ügyfélfogadási idejének jelentős növelése pl.: Ajka 28 -> 37 óra Pápa 25,5 -> 42,5 óra Tapolca 26 -> 32 óra – Hatósági munka: szolgáltató típusú közigazgatás – Romareferensek foglalkoztatása (Várpalota, Pápa)

16 16 KORMÁNYABLAKOK MÚLTJA Az ún. első generációs kormányablak működési tapasztalatai A közigazgatási reformfolyamat egyik első lépcsőfoka a kormányhivatalok felállításával párhuzamosan 29 kormányablak elindulása volt. A január 3-i indulás óta közel ügyfél fordult meg a július 28-án megszűnt, Óvári Ferenc utcai Kormányablaknál. 3 ablak – 10 munkatárs Leggyakoribb ügyfajták: - utazási költségtérítés (51 %) - ügyfélkapu létesítés (6 %) - családtámogatási eljárások (5 %) Ügyfélfogadási idő: 8-20 óra – Az ügyfelek 63 %-a 8-12 óra között, 37 %-a óra között érkezett.

17 Az ún. első generációs kormányablak működési tapasztalatai A munkatársak leterheltsége az országos átlag feletti: az egy munkaállomásra jutó éves átlagos ügyfélszám évben 3282 fő, évben 3037 fő volt. Az ügyfél-elégedettség a kitöltött kérdőívek alapján megközelíti a 100%-ot, ami szintén felette áll az országos átlagnak. Az akadálymentesített, jól megközelíthető épületben az ügyfelek várakozására szolgáló térben az írópult és az Alaptörvény asztala, valamint gyermek játszósarok is kialakításra került. Az ügyfelek várakozási ideje átlagosan nem volt több, mint 0-5 perc. A hatékony feladatellátás érdekében szoros együttműködést alakítottak ki a Kormányhivatal összes szervezeti egységével. 17

18 KORMÁNYABLAKOK JELENE ÉS JÖVŐJE Az ún. második generációs kormányablakok Veszprém megyében várhatóan 12 településen nyílik Kormányablak Eddig a működést megkezdő kormányablakok: – február 4-én Balatonfűzfőn – március 24-én Balatonfüreden – június 10-én Herenden – július 28-án Veszprémben 2013-ban 227 fő kormányablak ügyintéző képzésének lezárása KAB II. körös kiválasztás októberében 33 fő részvételével (32 fő kormányhivatali, 1 fő külsős) 2014-ben folyamatban lévő képzés 22 fő részére (Záróvizsga: október 22.) 18

19 Az ún. második generációs kormányablakok Ezen kormányablakokban már az okmányirodai feladatokat is ellátják a kollégák, így már 265 ügyet lehet intézni pl.:  anyasági támogatásokkal kapcsolatok kérelmek  utazási költségtérítés iránti kérelem  állampolgársági, honosítás iránti kérelem  családi pótlék igénylése  papír alapú hiteles tulajdonilap-másolat és a hiteles térképmásolat kiadása az ingatlan-nyilvántartás adatbázisából  felvilágosítás és segítségnyújtás az ÉTDR kapcsán  ügyfélkapu regisztráció, stb. Az ügykörök száma a jövőben folyamatosan bővülni fog. 19

20 Az új Veszprémi Járási Hivatal és Kormányablak egyszerre 13 ügyfél fogadására alkalmas 21. század technikai követelményeinek megfelelő informatikai és infokommunikációs eszközökkel felszerelt teljesen akadálymentesített, külön munkaállomás a mozgássérült ügyfelek részére ingyenes WIFI hálózat felkészült, barátságos ügyintézők az illetékek, díjak megfizetésére helyben bankkártyával, készpénzzel óráig a postán, valamint óra után helyben van lehetőség. 20

21 A évben nyílt ún. második generációs kormányablakokkal kapcsolatos tapasztalatok Létszám a 4 Kormányablakban: 51 fő Az ügyfelek többsége esetében - a várakozási idő kevesebb, mint 5 perc -az ügyintézési idő kevesebb, mint 15 perc Az ügyfelek részéről pozitív visszajelzések érkeznek az ügyintézők felkészültségét, az ügyintézés színvonalát, valamint a kormányablakok elhelyezését, kialakítását illetően egyaránt. 21

22 A Veszprém Megyei Államigazgatási Kollégium Ügyfélszolgálati munkacsoportja Tagjai: - járási hivatalvezetők, - ügyfélszolgálattal rendelkező szakigazgatási szerv vezetők, - hatósági főosztályvezető Célja: az ügyfélszolgálati tevékenység koordinálása, az ügyfél-elégedettség növelése a Jó Állam kormányzati céljainak elérése érdekében, közreműködés a szolgáltató közigazgatás megvalósításában. Feladatai: ügyfélszolgálatok szakmai működésének támogatása, feladataik összehangolásának elősegítése, a működési tapasztalatok megosztása, az ügyfélszolgálatok szakmai tevékenységére vonatkozó jogszabályok nyomon követése, esetlegesen módosítások kezdeményezése, egységes és színvonalas jogalkalmazási gyakorlat megvalósításának elősegítése, az ügyfélforgalom alakulásának, az ügyfél-elégedettségnek a kontrollálása, elemzése, stb. 22

23 Hivatalok december 31-ig Hivatalok március 1-jétől Helyi önkormányzati hivatali struktúra átalakítása 36 polgármesteri hivatal 64 körjegyzőség 10 polgármesteri hivatal 48 közös önkormányzati hivatal 23

24 Hivatalokat alkotó önkormányzatok száma 24

25 A törvényességi felügyeleti munka a számok tükrében év2012. év2013. év ig Törvényességi felhívások28 db141 db462 db317 db Törvényességi felügyeleti bírságok 2 db10 db21 db 25

26 Az önkormányzatokkal történő kapcsolattartás módja a VEMKH Törvényességi Felügyeleti Főosztályának közreműködésével – folyamatos szakmai segítségnyújtás – helyi önkormányzatok képviselőivel egyeztető megbeszélés, dokumentum-tervezetek vizsgálata – jegyzői értekezletek tartása: összevont (5 db/év) és szakmai konzultáció járásonként (4 db/év) – a megvalósítás folyamatának törvényességi vizsgálata – a szervezeti struktúra működésének figyelemmel kísérése, a tapasztalatok összegzése 26

27 „Az állam attól tekinthető jónak, hogy az egyének, közösségek és vállalkozások igényeit a közjó érdekében és keretei között, a legmegfelelőbb módon szolgálja.” (Magyary Zoltán program MP 12.0) 27


Letölteni ppt "A járási hivatalok és kormányablakok kialakításának és működésének, valamint az önkormányzatokkal való együttműködés Veszprém megyei tapasztalatai Dr."

Hasonló előadás


Google Hirdetések