Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Látássérültek közösségi mentorainak képzése és foglalkoztatása TÁMOP-1.4.1-11/2-2012-0004.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Látássérültek közösségi mentorainak képzése és foglalkoztatása TÁMOP-1.4.1-11/2-2012-0004."— Előadás másolata:

1 Látássérültek közösségi mentorainak képzése és foglalkoztatása TÁMOP /

2 Előzmények Hat kistérségi egyesületet létrehozása (KMR): Budakörnyéki Látássérültek Közhasznú Egyesülete (Budaörs) Cegléd és Térsége Látássérültjeinek Egyesülete Dabas és Térsége Látássérültjeinek Egyesülete Gödöllő és Térsége Látássérültjeinek Egyesülete Látássérültek Pilisvölgye Egyesülete (Pilisvörösvár) Dunakanyari Látássérültek Egyesülete (Vác)

3 Előzmények (folyt) A kistérségi egyesületek jó kapcsolatot alakítottak ki a látássérült emberek helyi közösségével, az önkormányzatokkal és intézményeikkel és a helyi civilekkel is. A kistérségi irodák a látássérült emberek számára lehetővé tették a lakóhelyhez közeli ügyintézést és információszerzést. A helyi sorstársi közösség elősegíti a látássérültséggel való pszichés megküzdést, a hasonló helyzetben élő emberekkel való kapcsolatteremtést. A kistérségi egyesületeken keresztül lehetőség nyílt a vak és gyengénlátó emberek helyi szintű érdekképviseletére és a helyi közösség szemléletformálására. Budapesten és más kistérségekben is igény jelentkezett a közösségi életre, helyi szintű érdekképviseletre.

4 A projekt indokoltsága A vak és gyengénlátó emberek lakóközösségükben gyakran elszigetelten élnek. Információszerzésük, mobilitásuk, ezáltal pedig társas kapcsolatteremtésük is korlátozott. A helyi civil társadalom általában nyitott és befogadó a fogyatékos emberek iránt, de kevés információval rendelkeznek igényeikről, speciális szükségleteikről, képességeikről. Az önkormányzatok és intézményeik kevés adattal és tudással rendelkeznek a működési területükön élő fogyatékos emberek helyzetéről, problémáiról, igényeiről. A látássérült és más hátrányos helyzetű emberek között sokan vannak, akik szívesen építenének közösséget, képviselnék sorstársaikat.

5 Célcsoport vak és gyengénlátó személyek más fogyatékossággal élő vagy megváltozott munkaképességű személyek tartósan munkanélküli személyek 50 év felettiek 25 év alatti, pályakezdő fiatalok rehabilitációs ellátásban részesülők GYES-ről, GYED-ről visszatérő anyukák

6 "A közösség lámpásai" projekt: "A közösség lámpásai" - Látássérültek közösségi mentorainak képzése és foglalkoztatása Azonosító: TÁMOP / Támogató: Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) Megvalósító: Vakok és Gyengénlátók Közép-Magyarországi Regionális Egyesülete (VGYKE) Helyszín: Közép-magyarországi régió Időtartam: október 1. – március 31. Keretösszeg: Forint

7 Mi történt a projekt során? (1) október január: – a Látássérültek közösségi mentora című képzés kialakítása, megszervezése – a projektrésztvevők toborzása – hirdetés a VGYKE kommunikációs csatornáin és az interneten – a projektrésztvevők kiválasztása – első interjú, pszichológiai felmérés, digitális írástudás felmérése, egyéni fejlesztési és szolgáltatási terv kidolgozása – 30 fő bevonása a képzésbe és mentori szolgáltatásba

8 Mi történt a projekt során? (2) január-május: – csapatépítő tréning a bevont résztvevők számára – bemutatkozó rendezvény, kapcsolatfelvétel az önkormányzatokkal – mentor képzés ( Tranzit F&S Kft ): Önismeret és közösségi alapkompetenciák fejlesztése Tanulási, álláskeresési technikák, munkaerő-piaci alapkompetenciák fejlesztése Digitális írástudás és a látássérültek számítógép használatával kapcsolatos tudásátadás Szakmai személyiségfejlesztés, szupervízió Terepgyakorlat és feldolgozás Közösségi mentori kompetenciák fejlesztése: közösségépítés és forrásteremtés – Egyéni orientáció, a foglalkoztatásra való felkészülés a résztvevők folyamatos mentori támogatása, a lemorzsolódás megakadályozása

9 Mi történt a projekt során? (3) június-november: – 18 fő foglalkoztatása közösségi mentorként az együttműködő budapesti és pest megyei önkormányzatok működési területén – folyamatos mentori kísérés (egyéni és kiscsoportos forma) – a közösségi mentorok szupervíziós támogatása – mediátori közreműködés a konfliktusok kezelésében, konfliktuskezelési ismeretek átadása – heti lebontású munkatervezési és beszámolási rendszer – szakmai team-ek az aktuálisan felmerülő és tematikusan kiválasztott szakmai kérdések, elakadások feldolgozására – folyamatos tudásbővítés szakmai továbbképző workshopok, intézménylátogatások során

10 Mi történt a projekt során? (4) decembertől: – a közösségi mentorok továbbfoglalkoztatása, a látássérült emberek helyi közösségeinek megerősítése: – a projekt fenntarthatóságának kidolgozása, támogatási lehetőségek keresése – önkormányzatok, Norvég Civil Alap pályázata

11 A mentorok tevékenységei: Látássérült személyek felkutatása, közösségbe szervezése Helyi civilekkel, önkormányzatokkal kapcsolatfelvétel és kapcsolattartás első teadélután, ezt követően rendszeres klubfoglalkozások helyi közösségi eseményeken való megjelenés – falunap, civil nap, stb. karácsonyi vásáron való részvétel, adománygyűjtés házi- és szemészorvosok megkeresése, tájékoztatása a térség helyzetének feltárása a látássérült emberek szemszögéből érzékenyítő programok tervezése, szervezése, lebonyolítása a helyi esélyegyenlőségi programhoz és intézkedési tervhez javaslattétel

12 Együttműködő partnereink Budapesti kerületi önkormányzatok I. kerület IV. kerület XII. kerület XIII. kerület XIV. kerület XVII. kerület XIX. kerület Pest megyei önkormányzatok Budaörs Cegléd Dabas Gödöllő Szentendre Veresegyház

13 Kihívások, nehézségek a projektben A lemorzsolódás a vártnál nagyobb volt, a képzés intenzitását nem minden résztvevő bírta – Megoldás: a résztvevők intenzív mentori támogatása, a nehéz helyzetbe kerültekre nagyobb figyelmet fordítottunk. A kerületek és települések különbözőségei megnehezítik az eredmények összehasonlítását – Megoldás: a feladatok, célok kitűzése során figyelembe vesszük az eltéréseket, igyekszünk minden térség esetében a meglévő erősségekre, pozitívumokra építeni és ezeket hangsúlyozni.

14 Kihívások, nehézségek a projektben Közösségi mentoraink sokfélék – más-más nehézségekkel küzdöttek a beilleszkedés és a munkába állás során – Megoldás: egyénre szabott mentori támogatás, az egyéni különbségek hasznosítása kiscsoportos együttműködések során, az egymástól való tanulásban rejlő potenciálok kihasználása. Kudarcok, nehézségek felmerülése – Megoldás: szakmai elakadások feldolgozása szupervízió keretében, amiben a többi közösségi mentor is aktív közreműködő, így van lehetőségük tanulni egymás ötleteiből, tapasztalataiból.

15 Eredmények Amire büszkék vagyunk: a projekt indikátorai maximálisan teljesültek! – 30 főt vontunk be a képzésbe és a mentori szolgáltatásba – 19 fő sikeresen megszerezte a közösségi mentori képesítést – 18 fő állt munkába júniusában közösségi mentorként – jelenleg is 18 főt foglalkoztat a VGYKE közösségi mentor munkakörben, 9 főt teljes, 9 főt pedig részmunkaidőben

16 Eredmények 613 felkutatott látássérült személy 14 mentorált helyi közösség 264 önkormányzati, egyházi és civil kapcsolat Ft. adomány bevétel 50 darab sajtómegjelenés a projekt és a helyi közösségek eseményei kapcsán 36 saját közösségi rendezvény 52 darab helyi rendezvényen való megjelenés 20 darab érzékenyítő program lebonyolítása

17 Jövőkép A munka nem ér véget!!! – Célunk a közösségi mentorok továbbfoglalkoztatása és a létrejött helyi közösségek fenntartása, megerősítése Legyen best practice! – Más fogyatékos emberekkel foglalkozó szervezeteknek is tovább kívánjuk adni az elmúlt két év során megszerzett tapasztalatokat, aminek megvalósítására a Norvég Civil Alaphoz nyújtottunk be projektjavaslatot Kapcsolatok fenntartása – Bízunk az együttműködő önkormányzatok további segítségében, a partneri viszony még szorosabbra fűzésében Kultúraváltást hozunk! – Hiszünk a helyi közösségek érdekérvényesítést, önrendelkezést és inklúziót megerősítő erejében és az aktív közösségi élet önfenntartóvá válásában!

18 Köszönjük a figyelmet!


Letölteni ppt "Látássérültek közösségi mentorainak képzése és foglalkoztatása TÁMOP-1.4.1-11/2-2012-0004."

Hasonló előadás


Google Hirdetések