Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Formális, informális és non formális képzések a népi kézműves tudás átadás szolgálatában Budapest, 2014. augusztus 18.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Formális, informális és non formális képzések a népi kézműves tudás átadás szolgálatában Budapest, 2014. augusztus 18."— Előadás másolata:

1 Formális, informális és non formális képzések a népi kézműves tudás átadás szolgálatában Budapest, augusztus 18.

2 A konferencia fő témája „Európa-szerte mindinkább veszélybe kerülnek a hagyományos kultúrák, a fiatalok nem ismerik kellőképpen múltjukat, gyökereiket, miközben a néphagyomány számos olyan aranytartalékot hordoz magában, amellyel a XXI. század mindennapi problémáira is megoldást kaphatna a fiatalabb nemzedék (identitás, szociális integráció, felzárkóztatás, munkanélküliség, vidékfejlesztés stb.)". „Európa-szerte mindinkább veszélybe kerülnek a hagyományos kultúrák, a fiatalok nem ismerik kellőképpen múltjukat, gyökereiket, miközben a néphagyomány számos olyan aranytartalékot hordoz magában, amellyel a XXI. század mindennapi problémáira is megoldást kaphatna a fiatalabb nemzedék (identitás, szociális integráció, felzárkóztatás, munkanélküliség, vidékfejlesztés stb.)".

3 Vannak kérdéseink, tudjuk-e rá a választ?  Melyek az okai annak, hogy „Európa- szerte mindinkább veszélybe kerülnek a hagyományos kultúrák„?  Miért küzdenek "egész Európában a szakmai kiöregedéssel a kézműves szakmák"?  Miért szakadt meg a kézműves mesterségek öröklődése "apáról fiúra"?

4 Vannak kérdéseink, tudjuk-e rá a választ?  A hagyományos társadalmakban valós önellátási, illetve piaci igényt elégített ki a kézművesség. Van-e ma ilyen igény?  Mit tud nyújtani a népi kézművesség a ma emberének? A kérdésekre csak részben tudjuk a választ. Európában össze kellene fogni egy átfogó kutatás érdekében, hogy biztos talajon állva irányokat tudjunk kijelölni.

5 Átörökítés  A szocializációs folyamat része – Magyarországon a 20. század első felében, közepén ez megszűnt.  Tudatos tanulás formájában – hazánkban a területen az újratanítási folyamat az 1970-es években indul meg.

6 Mire vállalkozom?  Bemutatom azokat a képzési formákat, amelyek a népi kézműves tudásanyag átörökítésének keretei.  Néhány gondolat a tartalmakról és a tapasztalatokról

7 Az alap  Kézműves stratégia  40 éves tapasztalatom  A NESZ tagszervezetek egy részének tevékenysége APÁRÓL FIÚRA EGYESÜLET- TörökszentmiklósAPÁRÓL FIÚRA EGYESÜLET- Törökszentmiklós ARTERA ALAPÍTVÁNY, Székelyudvarhely,ARTERA ALAPÍTVÁNY, Székelyudvarhely, BAJAI KÉZMŰVES EGYESÜLET, DunafalvaBAJAI KÉZMŰVES EGYESÜLET, Dunafalva BÉKÉS MEGYEI NÉPMŰVÉSZETI EGYESÜLET, BékéscsabaBÉKÉS MEGYEI NÉPMŰVÉSZETI EGYESÜLET, Békéscsaba BIHARI NÉPMŰVÉSEZTI EGYESÜLET, BerettyóújfaluBIHARI NÉPMŰVÉSEZTI EGYESÜLET, Berettyóújfalu CSILLAGVIRÁG NÉPMŰVÉSZETI EGYESÜLET, HevesCSILLAGVIRÁG NÉPMŰVÉSZETI EGYESÜLET, Heves DR. KRESZ MÁRIA ALAPÍTVÁNY, BudapestDR. KRESZ MÁRIA ALAPÍTVÁNY, Budapest DUNA-TISZA KÖZI NÉPMŰVÉSZETI EGYESÜLET, KecskemétDUNA-TISZA KÖZI NÉPMŰVÉSZETI EGYESÜLET, Kecskemét FEHÉRVÁRI KÉZMŰVESEK EGYESÜLETE, SzékesfehérvárFEHÉRVÁRI KÉZMŰVESEK EGYESÜLETE, Székesfehérvár GALGAMÁCSAI HAGYOMÁNYŐRZŐ EGYESÜLET, GalgamácsaGALGAMÁCSAI HAGYOMÁNYŐRZŐ EGYESÜLET, Galgamácsa HAJDÚ-BIHAR MEGYEI NÉPMŰVÉSZETI EGYESÜLET, DebrecenHAJDÚ-BIHAR MEGYEI NÉPMŰVÉSZETI EGYESÜLET, Debrecen HEREDITAS KULTURÁLIS EGYESÜLET, BudapestHEREDITAS KULTURÁLIS EGYESÜLET, Budapest HEVES MEGYEI NÉPMŰÉSZETI EGYESÜLET - EgerHEVES MEGYEI NÉPMŰÉSZETI EGYESÜLET - Eger IHAROS NÉPMŰVÉSZETI EGYESÜLET, TárnokIHAROS NÉPMŰVÉSZETI EGYESÜLET, Tárnok JÁSZ-NAGYKUN-SZOLNOK MEGYEI NÉPMŰVÉSZETI EGYESÜLET, TiszavárkonyJÁSZ-NAGYKUN-SZOLNOK MEGYEI NÉPMŰVÉSZETI EGYESÜLET, Tiszavárkony KÉZMŰVESEK BARANYAI EGYESÜLETE, Pécs KÉZMŰVESEK BARANYAI EGYESÜLETE, Pécs KOMÁROM –ESZERGOM MEGYEI NÉPMŰVSEZTI EGYESÜLET –TatabányaKOMÁROM –ESZERGOM MEGYEI NÉPMŰVSEZTI EGYESÜLET –Tatabánya KOSBOR KÉZMŰVES MŰHELY, GyömrőKOSBOR KÉZMŰVES MŰHELY, Gyömrő MAGYARORSZÁGI ALKOTÓMŰVÉSZEK KÖZÉP- és NYUGAT-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS TÁRSASÁGA (M-ART), SzékesfehérvárMAGYARORSZÁGI ALKOTÓMŰVÉSZEK KÖZÉP- és NYUGAT-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS TÁRSASÁGA (M-ART), Székesfehérvár PALÓCFŐLDI NÉPI IPARMŰVÉSEZEK EGYESÜLETE, SzécsényPALÓCFŐLDI NÉPI IPARMŰVÉSEZEK EGYESÜLETE, Szécsény

8 Formális Oktatás 1. Szakképzés - Államilag elismert OKJ szakképzettséget nyújtó kézműves képzés 2. Művészeti alapoktatás 3. Felsőoktatás

9 1. Szakképzés  Törvényi háttér: köznevelési, szakképzési és felnőttoktatási törvény  Örökségszakmák: 2014-től a népi kézműves szakmák is!  Az oktatás formája: iskolarendszerű képzés, felnőttképzés  Oktatási intézmények: kézműves szakiskolák, vagy kézműves képzést is folytató szakiskolák, közművelődési intézmények  A képzésben résztvevők: iskolarendszerű képzés 16 és 22 év közöttiek iskolarendszerű képzés 16 és 22 év közöttiek felnőttképzés 16 évtől akár 80 éves korig felnőttképzés 16 évtől akár 80 éves korig

10 1. Szakképzés  Az oktatás tartalma: általános és szaknéprajz, művészettörténet, anyag és gyártásismeret, szak és vagy műszaki rajz, munka- és környezetvédelem, vállalkozási ismeretek, szakma elmélet és gyakorlat.  Képzésen belüli arányok: elméleti ismeretek 30 – 40%, a többi gyakorlat  Képzés időtartama: Egy, illetve két év  Finanszírozása: iskolarendszerű oktatás- állami támogatás, iskolarendszerű oktatás- állami támogatás, felnőttképzés – többnyire önerő felnőttképzés – többnyire önerő

11 1. Szakképzés Tapasztalatok: 1. Iskolarendszerű képzés 4 – 5 képző intézmény 4 – 5 képző intézmény Harmadik esély iskolája Harmadik esély iskolája Színvonala változó Színvonala változó A pályán maradás minimális A pályán maradás minimális 2. Felnőttképzés 5 – 7 képző intézmény 5 – 7 képző intézmény Résztvevők motiváltsága: tanítani szeretné, meg akar belőle élni, hobby tevékenység Résztvevők motiváltsága: tanítani szeretné, meg akar belőle élni, hobby tevékenység Színvonala nagyon jó Színvonala nagyon jó A pályán maradásnak nagy esélye van A pályán maradásnak nagy esélye van

12 2. Művészeti alapoktatás  Törvényi háttér: köznevelési törvény  Az oktatás formája iskolarendszerű képzés  Oktatási intézmények: általános iskolák, kézműves szakiskolák, közművelődési intézmények, művészeti iskolák  Az oktatás tartalma: néprajz, szakmai elmélet és gyakorlat  Képzés időtartama: 12 év, de bármikor megszakítható  Finanszírozása: állami támogatás, minimális önerő  A képzésben résztvevők: főleg az általános iskolások

13 2. Művészeti alapoktatás Tapasztalatok:  képző intézmény  Oktatói gond – rajztanár  Színvonala változó  Főleg alsó tagozatosok a diákok – felsőre elfogy a muníció

14 3. Felsőoktatás  Törvényi háttér: felsőoktatási törvény  Kísérleti képzés – egy évfolyam  Végzettség: Népi kézműves tanár  Oktatási intézmények: 1 felszoktatási itézmény  Képzés időtartama: 4 év,  Finanszírozása: állami finanszírozott  A képzésben résztvevők: felnőttek  Még nincs tapasztalat !

15 Non formális és informális képzések  Törvényi háttér: Kulturális törvény  Az oktatás formája: iskolarendszeren kívüli ismeretszerzés  Képzést folytató szervezetek: oktatási, közművelődési intézmények, civil szervezetek  Az oktatás tartalma: választott szakág elmélete és/vagy gyakorlata  Finanszírozása: többségében a résztvevő saját maga, létezik pályázati támogatás  A képzésben résztvevők: gyerekek, fiatalok, felnőttek

16 Non formális és informális képzések  Keretek, formák: családi programok családi programok fesztiválok fesztiválok komplex események komplex események konferenciák konferenciák népfőiskolák népfőiskolák szakkörök szakkörök táborok táborok tanfolyamok tanfolyamok továbbképzések továbbképzések stb. stb.  Időtartama: néhány óra, néhány nap, egy hét, egy év, több év

17 Példák Komplex programok elsősorban UNIÓS támogatással  Célja a gyermekek vizuális és manuális, valamint intellektuális képességeinek feltárása és fejlesztése. A magyar népi kultúra értékeinek átadása, a gyermekben a hagyomány és a természet iránti fogékonyság megalapozása.  Alkalmazott formák heti, vagy havi szakkörök heti, vagy havi szakkörök témanapok témanapok témahét témahét versenyek - néprajzi és /vagy kézműves versenyek - néprajzi és /vagy kézműves

18 Példák Népi Játszóházak  A foglakozások interaktív módon adnak át ismereteket a gyerekeknek az adott témában.  Célcsoport: óvodás és főleg alsó tagozatos általános iskolások  Időtartama: néhány óra  Lehetséges témák, tartalmak: jeles napok, ünnepkörök, természetes alapanyagok, kézműves technikák – a teljes skála

19 Példák Tanfolyamok  Tanúsítványt vagy csak ismeretet biztosítanak  Óraszáma – 10 órától 120 óráig  Tartalma: egy adott mesterség alapjai, azon belül egy résztéma, vagy technika  Néhány példa Népi játszóház vezetői képzés Népi játszóház vezetői képzés Hímző, szövő, faműves, stb. továbbképzés Hímző, szövő, faműves, stb. továbbképzés Pályakezdő munkanélküli fiatalok kézműves képzése Pályakezdő munkanélküli fiatalok kézműves képzése Kosárfonás 16 órás tanfolyama Kosárfonás 16 órás tanfolyama

20 Példák Rendezvények, versenyek, fesztiválok Úton Betlehembe... - tárgyalkotó és szokásgyűjtő pályázat 18 éves korig Úton Betlehembe... - tárgyalkotó és szokásgyűjtő pályázat 18 éves korig HÉTPRÓBA – népi ügyességi és logikai játékok HÉTPRÓBA – népi ügyességi és logikai játékok Luca-napi Sokadalom - egész napos kulturális program, melyet kézműves vásár is kísér. Luca-napi Sokadalom - egész napos kulturális program, melyet kézműves vásár is kísér. Óperencián innen... előadássorozat Óperencián innen... előadássorozat

21 Példák Karácsony a Kastélyban - adventi programsorozat, melynek során "Csillagváró"mesterség bemutatókat és foglalkozásokat tartunk. Karácsony a Kastélyban - adventi programsorozat, melynek során "Csillagváró"mesterség bemutatókat és foglalkozásokat tartunk. Pünkösdölő: a gyerek megismerkedhetett a pünkösdi király és királyné választás hagyományával, valamint további népi játékokkal, mint kötélhúzás, zsákban futás, csoszogi, gólyalábazás Pünkösdölő: a gyerek megismerkedhetett a pünkösdi király és királyné választás hagyományával, valamint további népi játékokkal, mint kötélhúzás, zsákban futás, csoszogi, gólyalábazás Gyermek és Ifjúsági Népi Kézműves Pályázatok – cél, hogy a fiatal nemzedék az alkotásain keresztül megméresse önmagát és sikerélményhez jusson Gyermek és Ifjúsági Népi Kézműves Pályázatok – cél, hogy a fiatal nemzedék az alkotásain keresztül megméresse önmagát és sikerélményhez jusson

22 Példák „Vándorló Fazekas Segédek” pályázat - Évente a legjobb 35 évesnél ifjabb végzett fazekas egy-egy hetet tölthet neves fazekasok műhelyeiben, ahol kosztot, kvártélyt is kap és sokat tanulhat az idősebb mesterektől. „Vándorló Fazekas Segédek” pályázat - Évente a legjobb 35 évesnél ifjabb végzett fazekas egy-egy hetet tölthet neves fazekasok műhelyeiben, ahol kosztot, kvártélyt is kap és sokat tanulhat az idősebb mesterektől. „7 Próbás Ifjú Mester” elnevezésű programon avatják be a gyerekeket a debreceni kismesterségek „rejtelmeibe”, akadályverseny formájában és a verseny végén ünnepélyes keretek között 7 Próbás Ifjú Mestereket avatnak. „7 Próbás Ifjú Mester” elnevezésű programon avatják be a gyerekeket a debreceni kismesterségek „rejtelmeibe”, akadályverseny formájában és a verseny végén ünnepélyes keretek között 7 Próbás Ifjú Mestereket avatnak. stb. stb.

23 Non formális és informális képzések Tapasztalatok  140 – 250 szervezet  Színvonala jó  Hiányoznak az akkreditált képzési tananyagok – oktató függővé vált.  Hiányoznak a támogatások – EU megjelenése jó  A humán és tárgyi infrastruktúra gyenge és területileg egyenetlen  Kialakult a kézműves szakmákat oktatók nagy száma  A megérintettek száma magas, a ténylegesen bevontak száma nem éri el a főt.  A tanulási folyamat lévén hiteles, minőségi alkotások születnek  Nemzeti kincsünk, a magyar népi kézművesség tovább él

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34 Köszönöm a figyelmet! Pál Miklósné /


Letölteni ppt "Formális, informális és non formális képzések a népi kézműves tudás átadás szolgálatában Budapest, 2014. augusztus 18."

Hasonló előadás


Google Hirdetések