Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Adóharmonizáció az Európai Unióban Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2005/2006. tanév.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Adóharmonizáció az Európai Unióban Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2005/2006. tanév."— Előadás másolata:

1 Adóharmonizáció az Európai Unióban Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2005/2006. tanév 1. félév

2 Adózás a modern demokráciákban Az adózás a kormány által a magánszemélyekre és a szervezetekre kivetett kötelező befizetéseket jelenti, amelyeknek célja, hogy az állam bevételhez jusson a közjavak és szolgáltatások finanszírozásához, hogy ezáltal kontrollálhassa a gazdaság magánkiadásainak volumenét, melynek fontos gazdaságpolitikai szerepe van.

3 Az adó feladatai közkiadások fedezése makrogazdasági konjunktúraszabályozó és orientáló eszköz növekedés ösztönző eszköz (adókedvezmény, -mentesség) redisztribúciós eszköz

4 EU költségvetés és adózás a GDP jóval kisebb hányadát (maximum 1,24 %) osztja el újra, mint a tagállamok (40-55 %) Kiadásai fedezésére a közösség közvetlenül nem vet ki adókat

5 Közösségi adópolitika a jogi szabályozás célja egyenlő versenyfeltételek biztosítása az egységes belső piacon, azaz annak a megakadályozása, hogy a nemzeti adórendszerek közötti különbségek torzítsák a tagállamok közötti kereskedelmet.

6 A harmonizáció előzményei Különböző adóztatási hagyományú tagállamok Nincs egyöntetű álláspont arra vonatkozóan, hogy milyen mélységig lehet egységesíteni az adópolitikákat A nemzetgazdaságok költségvetési önállóságának védelme

7 Adóharmonizáció fogalma A tagállamok közötti adózási különbségek csökkentését célozza az adóharmonizáció, amelynek keretében a tagállamok adózással kapcsolatos jogszabályait közelítik egymáshoz.

8 Adóharmonizáció formái Teljes adóharmonizáció (például az egységes európai társasági adó bevezetése) Részleges adóharmonizáció esetén az egyes tagállamok adómértékeinek az egymáshoz történő igazítását irányozzák elő A pozitív adóharmonizáció esetében közösségi jogszabályok segítségével közelítik egymáshoz a tagállamok adójogszabályait. A negatív adóharmonizáció annak a célnak az érvényesítését jelenti, hogy a tagállamok adójogszabályai közötti különbségek ne eredményezzenek önkényes megkülönböztetést vagy protekcionizmust, miközben maguk a különbségek fennmaradnak. Szubszidiaritás elvén alapuló jogharmonizáció: a tagállamok törvényhozása segítségével teszik egymással kompatibilissé a nemzeti adójogszabályokat.

9 Adóharmonizációs nézetek Egységesség: a tagállamok adópolitikái és adórendszerei közötti különbségek megszüntetésére, az adónemek és az adókulcsok egységesítésére irányul. Együttműködés: Figyelembe veszi a tagállamok érdekeit is, ezért differenciált megközelítést javasol, és megelégszik a tagországok közötti együttműködéssel az adópolitikában.

10 Közvetett adók A bizottság 1960-ban állított föl először olyan munkabizottságokat, amelyeknek az volt a feladatuk, hogy tanulmányozzák az adóharmonizáció lehetséges alternatíváit Általános forgalmi adóról szóló irányelvek Werner-jelentés döntés a kulcsok egységesítéséről:  a normál kulcs minimális értéke 15%  a kedvezményes kulcs pedig legalább 5%.

11 Közvetett adók Jogforrás - Római Szerződés: 93. Cikk „ A Tanács a Bizottság javaslata alapján, az Európai Parlamenttel és a Gazdasági és Szociális Bizottsággal való konzultáció után, a 7/a. Cikkben meghatározott határidőn belül, egyhangú döntéssel meghozza azokat a rendelkezéseket, amelyek a belső piac létrehozásának és működésének érdekében a forgalmi adók, jövedéki adók és a közvetett adóztatás egyéb formáira vonatkozó jogalkotás harmonizációját célozza. "

12 Közvetett adók - Kihívások Egységes- vagy Kétkulcsos rendszer a forgalmi adónál A jövedéki adónál és a fogyasztási adónál a közeledést a nemzeti egészségügyi, a környezetvédelmi és az energiapolitikában meglévő különbségek nehezítik A „származási ország” vagy a,,rendeltetési ország” szerinti adóztatás elve

13 Célország elve AZ EXPORT ADÓMENTES AZ EREDET HELY É N AZ IMPORTÁLÓ VETI KI AZ ÁFÁT SAJÁT SZABÁLYAI SZERINT

14 Származási ország elve AZ ELADÓ A SZÁRMAZÁSI ORSZÁG SZABÁLYAI SZERINT SZÁMÍT FEL ÁFÁT AZ ÁRBAN, ÚGY MINTHA BELFÖLDRE ÉRTÉKESÍTENE

15 ÁFA kulcsok néhány tagállamban OrszágÁlt. %.Kedv. %.OrszágÁlt. %.Kedv. %. Ausztria 2010 Olaszország 2010 Belgium 216 Luxemburg 1512 Dánia 25- Hollandia 196 Finnország 2217 Portugália 175 Franciaország 19,65 Spanyolország 164 Németország 167 Svédország 2512 Görögország 188 Egy. Királyság 175 Írország 2012,5 Magyarország 2512

16 ÁFA kulcsok a csatlakozó országokban Ország Normál adókulcs Mértéke Csökkentett adókulcs Mértéke Ciprus15%5% Csehország22%5% Észtország18%5% Lengyelország22%7% és 3% Lettország13 %9% Litvánia18%9% és 5% Magyarország25 %12 % Málta15%5% Szlovákia19% Szlovénia20%8,5%

17 Közvetlen adók Társasági adó Személyi jövedelemadó

18 Társasági adókulcsok Ország NSZK56,6652,3151,63/42,8039,36 Belgium40,17 Olaszország41,25 40,25 Spanyolország35,0 Hollandia35,0 30/35 Görögország40,0 40,0 25/35/4025/35/37,5 Portugália37, Dánia34,032,0 30,0 Ausztria34, Franciaország ,036,6635,33 Írország32.028,024,020,0 Egyesüli királyság31,0 30,0 Luxemburg37,45 Svédország28,0 Finnország28,0 29,0 Lengyelország36,034,030,028,0 Csehország35,0 31,0 Magyarország18,0

19 Személyi jövedelemadó Egyenlő elbánás alapelvének érvényesítése minden tagállamban az EU összes állampolgárára vonatkozóan


Letölteni ppt "Adóharmonizáció az Európai Unióban Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2005/2006. tanév."

Hasonló előadás


Google Hirdetések