Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A tanuló és tanulócsoportok megismerése PEDB-284/1 Készítette: Gróf Lilla Valentyik Judit.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A tanuló és tanulócsoportok megismerése PEDB-284/1 Készítette: Gróf Lilla Valentyik Judit."— Előadás másolata:

1 A tanuló és tanulócsoportok megismerése PEDB-284/1 Készítette: Gróf Lilla Valentyik Judit

2 TÉMA: ÖNÁLLÓSÁG, MAGABIZTOSSÁG SZOCIÁLIS SAJÁTOSSÁG, AUTONÓMIA KUTATÁS CÉLJA: VIZSGÁLNI A TANULÓ VISELKEDÉSEIT, TÁSAIVAL VALÓ KAPCSOLATÁNAK MILYENSÉGÉT

3 Diadal Úti Általános Iskola- az a környezet ahol megfigyeltük a tanulónkat

4 Filozófiája az iskolának „Olyan iskolai életforma kialakítására törekszünk, amelyben a gyermek szabadnak érzi magát, de nem magára hagyatottnak, ahol a nevelői hatás a pedagógus és a gyermek személyes tartalmú kapcsolatából ered, és ahol a fegyelem belső igényből születik.” „Olyan iskolai életforma kialakítására törekszünk, amelyben a gyermek szabadnak érzi magát, de nem magára hagyatottnak, ahol a nevelői hatás a pedagógus és a gyermek személyes tartalmú kapcsolatából ered, és ahol a fegyelem belső igényből születik.”

5 Kutatásunk célja: MEGISMERNI A TANULÓ.. Tulajdonságait Tulajdonságait Helyzetét az osztályban Helyzetét az osztályban Kapcsolatait, barátait, pártfogóit, társait Kapcsolatait, barátait, pártfogóit, társait Szeretteit Szeretteit Hírnevét Hírnevét

6 További kutatási témáink Szerepei Szerepei Önérvényesítése, önállósága Önérvényesítése, önállósága Önkifejezése Önkifejezése Élményei, érzelmei Élményei, érzelmei Problémái, konfliktusok Problémái, konfliktusok

7 A MEGISMERÉS ÚTJA *Kutatásunk eszközei* Hospitálási napló készítése 2óráról Hospitálási napló készítése 2óráról Interjút készítettünk(1 )- osztályfőnökkel, a tanulóval Interjút készítettünk(1 )- osztályfőnökkel, a tanulóval Önértékelési tesztet töltettünk ki(2.)-tanulóval Önértékelési tesztet töltettünk ki(2.)-tanulóval Kedveltségi kérdőívvel(3 ) rákérdeztünk a nevekre. Anonim felmérés Kedveltségi kérdőívvel(3 ) rákérdeztünk a nevekre. Anonim felmérés O sztályfőnökkel beszéltünk(4.) O sztályfőnökkel beszéltünk(4.)

8 Hospitálási napló HOGYAN KEZDŐDÖTT = TANULÁSMÓDSZERTANI ÓRA, 8. c HOGYAN KEZDŐDÖTT = TANULÁSMÓDSZERTANI ÓRA, 8. c Bemelegítő babzsákos játék – kérdezz-felelek Bemelegítő babzsákos játék – kérdezz-felelek Pl.: Mit csinálsz szabadidődben? Melyik iskolába jártál? Mi a kedvenc tantárgyad? Mi a hobbid? Szoktál konyhában tevékenykedni? Főzni szoktál? Gyakran segítesz otthon? Szoktál járni szakkörre? Milyen versenyen vettél részt? Kedvenc állatod? Rosszalkodtál már? Mi lennél felnőttkorodban? Pl.: Mit csinálsz szabadidődben? Melyik iskolába jártál? Mi a kedvenc tantárgyad? Mi a hobbid? Szoktál konyhában tevékenykedni? Főzni szoktál? Gyakran segítesz otthon? Szoktál járni szakkörre? Milyen versenyen vettél részt? Kedvenc állatod? Rosszalkodtál már? Mi lennél felnőttkorodban? 1 LEHETSÉGES FELVÉTELI ELBESZÉLGETÉS – BEMUTATKOZÁS A FELVÉTELIN 1 LEHETSÉGES FELVÉTELI ELBESZÉLGETÉS – BEMUTATKOZÁS A FELVÉTELIN

9 A tanuló viselkedése Megfontolt, majd zavarban van- úgy érzi a kérdező célja, kellemetlen helyzetbe hozni őt, az osztály előtt! Megfontolt, majd zavarban van- úgy érzi a kérdező célja, kellemetlen helyzetbe hozni őt, az osztály előtt! A kérdésekre egyenes, válaszokat adott- az őszinteség a legjellemzőbb. Intelligenciája, értelmessége kitűnik. A kérdésekre egyenes, válaszokat adott- az őszinteség a legjellemzőbb. Intelligenciája, értelmessége kitűnik. Többször gondolkodik azon, vajon a kérdésre van-e jó/ helyes válasz… Többször gondolkodik azon, vajon a kérdésre van-e jó/ helyes válasz… Egészét tekintve érdekesnek, hasznosnak találta a játékot Egészét tekintve érdekesnek, hasznosnak találta a játékot

10 Az osztály sajátosságai Zajos, de kezelhetőek (tanárfüggő). Zajos, de kezelhetőek (tanárfüggő). Fontos a buzdítás, lelkesítés. Fontos a buzdítás, lelkesítés. Feladatokat elpoénkodják Feladatokat elpoénkodják Osztálylétszám kedvező kb. 22 fő, nem zsúfolt, nem túldíszített, nem színes, bár kicsit sivár, de megfelelő. Osztálylétszám kedvező kb. 22 fő, nem zsúfolt, nem túldíszített, nem színes, bár kicsit sivár, de megfelelő. Van néhány különc természetű gyermek Van néhány különc természetű gyermek

11 Az osztály… Kellemes, a hangulat, légkör oldott. Kellemes, a hangulat, légkör oldott. Lehetséges a gördülékeny munka is, a folyamatos belső kommunikáció Lehetséges a gördülékeny munka is, a folyamatos belső kommunikáció Befogadó osztály Befogadó osztály

12 Az osztálytetem(1.kép)

13 A osztályterem(2.kép)

14 Az iskola sajátosságai-az igazgató által alkotott kép alapján Az iskolának nagyon érdekes honlapja van. Figyelme minden területre, mindenkire, mindenre kiterjed, s felöleli az egész iskolai életet, igyekszik azt hűen, részletesen, egészében kiszolgálni az érdeklődőket! Az iskolának nagyon érdekes honlapja van. Figyelme minden területre, mindenkire, mindenre kiterjed, s felöleli az egész iskolai életet, igyekszik azt hűen, részletesen, egészében kiszolgálni az érdeklődőket! Szellemisége alapvetően konzervatív, de a gyermekekkel nagyon nyíltan, liberálisan bánnak, kapcsolatukra néha közvetlenség jellemző, de nem mindig. Minden problémát meghallgatnak, figyelnek a diákokra, gondolataikra, érzéseikre, nézeteikre. Próbálják a diákok szemszögéből is látni a dolgokat, és így megérteni őket! Szellemisége alapvetően konzervatív, de a gyermekekkel nagyon nyíltan, liberálisan bánnak, kapcsolatukra néha közvetlenség jellemző, de nem mindig. Minden problémát meghallgatnak, figyelnek a diákokra, gondolataikra, érzéseikre, nézeteikre. Próbálják a diákok szemszögéből is látni a dolgokat, és így megérteni őket!

15 A weblapról-akikre büszkék vagyunk..

16 Üzenőfalról… Örülök az első oldal gyors híreiben olvasható versenyeredményeknek. Gratulálok gyerekek. Dátum: :38:08 Név: SzülőSorszám: 170 örüljön neki, hogy gyermeke nem megy a kerületi versenyre, az alsós versenyekről tudnék mit mesélni. Majd felsőben, azok a versenyek sokkal korrektebbek. Örülök az első oldal gyors híreiben olvasható versenyeredményeknek. Gratulálok gyerekek. Dátum: :38:08 Név: SzülőSorszám: 170 örüljön neki, hogy gyermeke nem megy a kerületi versenyre, az alsós versenyekről tudnék mit mesélni. Majd felsőben, azok a versenyek sokkal korrektebbek.

17 Spar tábláján az iskoláról…

18 Nagyon érezhető, hogy itt a tanuló nincs elnyomva, nem kell kisebbségérzettel küzdenie, mert az iskola ad elég teret, lehetőséget, alkalmat az egyének kibontakoztatásra, akár az osztályon belül a hétköznapi, órai foglalkozások alatt, az órai feladatok keretében, akár tanórákon kívül, iskolai programokban… Nagyon érezhető, hogy itt a tanuló nincs elnyomva, nem kell kisebbségérzettel küzdenie, mert az iskola ad elég teret, lehetőséget, alkalmat az egyének kibontakoztatásra, akár az osztályon belül a hétköznapi, órai foglalkozások alatt, az órai feladatok keretében, akár tanórákon kívül, iskolai programokban… Ez az iskola színes szociológiailag. Különböző szociális helyzetűek a diákok, vannak különösen szerencsés, jó családi háttérrel rendelkező gyerekek, s jelentős számú a rossz családi körülmények közt nevelkedő, veszélyeztetett tanuló, nagy szociális hátránnyal. Ez az iskola színes szociológiailag. Különböző szociális helyzetűek a diákok, vannak különösen szerencsés, jó családi háttérrel rendelkező gyerekek, s jelentős számú a rossz családi körülmények közt nevelkedő, veszélyeztetett tanuló, nagy szociális hátránnyal.

19 További jelzők az iskoláról Az iskola igyekszik személyre szabott oktatást, nevelést nyújtani. Az iskola igyekszik személyre szabott oktatást, nevelést nyújtani. Igyekszik odafigyelni a különbségekre, az eltérő nevelési igényekre, hogy ne érezze senki magát elmaradottnak, kevésbé tehetségesnek, szerencsésnek, ügyesnek, hogy mindenkinek meglehessen egészséges önbizalma, helyes önértékelése, hogy érezzék, milyen valahová tarozni! Igyekszik odafigyelni a különbségekre, az eltérő nevelési igényekre, hogy ne érezze senki magát elmaradottnak, kevésbé tehetségesnek, szerencsésnek, ügyesnek, hogy mindenkinek meglehessen egészséges önbizalma, helyes önértékelése, hogy érezzék, milyen valahová tarozni!

20 A tanuló jellemzése az iskoláról Az iskola valóban figyel a gyermekek különböző nevelési igényeire, mivel valóban sok a hátrányos helyzetű tanuló, aki különös figyelmet, törődés, nevelési attitűdöt igényelnek. Az iskola valóban figyel a gyermekek különböző nevelési igényeire, mivel valóban sok a hátrányos helyzetű tanuló, aki különös figyelmet, törődés, nevelési attitűdöt igényelnek. Mátyás szerint a tanárok ezek tudatában irányítják az osztályt. Konfliktusok osztály és iskola szinten is vannak szép számmal, de ezek időről-időre megoldódnak, a gyerekek megoldják egymás közt Mátyás szerint a tanárok ezek tudatában irányítják az osztályt. Konfliktusok osztály és iskola szinten is vannak szép számmal, de ezek időről-időre megoldódnak, a gyerekek megoldják egymás közt Az igazgató és az iskolai vezetőség valóban közelebbi kapcsolatban van a növendékekkel Az igazgató és az iskolai vezetőség valóban közelebbi kapcsolatban van a növendékekkel

21 A tanuló jellemzése az iskoláról… De a diák nem mindig tudja önmagát érvényesíteni, ebben az iskolában is léteznek korlátok, határok a tanulók számára, vannak szabályrendszerek, melyeket a tanulók itt sem szeretnek, de meg kell tartaniuk De a diák nem mindig tudja önmagát érvényesíteni, ebben az iskolában is léteznek korlátok, határok a tanulók számára, vannak szabályrendszerek, melyeket a tanulók itt sem szeretnek, de meg kell tartaniuk

22 Összegezve: Tehát ebben az iskolában is sok tényezője van a tanulói szabadságnak, fegyelmezésnek, önérvényesítésnek. Ezt Mátyás is érzi, próbálta nekünk is vázolni a helyzetet. Tehát ebben az iskolában is sok tényezője van a tanulói szabadságnak, fegyelmezésnek, önérvényesítésnek. Ezt Mátyás is érzi, próbálta nekünk is vázolni a helyzetet.

23 A tanuló ahogyan látja magát Összesítettük a megjelölt értékeket (összesen 52 db vonásról, mit pl.: intelligencia, emlékezet, figyelem, stb.), kiderül, hogy a leggyakrabban a 4-es érték (27-szer) szerepelt, jelentősen sok volt ez a szám, de nem sokkal kevesebb a legjobb, az 5-os érték (19 db), és a legrosszabb, leggyengébb érték a 3-mas volt (6 db). Összesítettük a megjelölt értékeket (összesen 52 db vonásról, mit pl.: intelligencia, emlékezet, figyelem, stb.), kiderül, hogy a leggyakrabban a 4-es érték (27-szer) szerepelt, jelentősen sok volt ez a szám, de nem sokkal kevesebb a legjobb, az 5-os érték (19 db), és a legrosszabb, leggyengébb érték a 3-mas volt (6 db).

24 Önértékelése a felmérésünk tükrében Ezek egyértelműen mutatják, hogy a diák egészséges önbizalommal bír, a legjobb énkép természetesen a szülőkhöz kapcsolódik, ez tükrözi, hogy jó a családi háttere, az egy valódi biztos pont neki, s tudja, hogy szülei értékelik őt, büszkék rá, viszont, meglepően, Mátyás elképzelésében a tanárai által alkotott értékelés is ugyan ennyire jó (azonos pontértékű). Ezek egyértelműen mutatják, hogy a diák egészséges önbizalommal bír, a legjobb énkép természetesen a szülőkhöz kapcsolódik, ez tükrözi, hogy jó a családi háttere, az egy valódi biztos pont neki, s tudja, hogy szülei értékelik őt, büszkék rá, viszont, meglepően, Mátyás elképzelésében a tanárai által alkotott értékelés is ugyan ennyire jó (azonos pontértékű).

25 Folytatás az önértékelés értékelése.. önértékelésénél jött ki a legalacsonyabb összértékpont önértékelésénél jött ki a legalacsonyabb összértékpont azzal függ össze, hogy kicsit ambiciózus, saját magából mindig többet és többet szeretne kihozni, folyton törekszik jobb eredmények elérése, de fontos hangsúlyozni, hogy nem maximalista, csak igyekvő, s az, hogy mindig többre törekszik, az mutatja, hogy szorgalmát közepesre értékelte. azzal függ össze, hogy kicsit ambiciózus, saját magából mindig többet és többet szeretne kihozni, folyton törekszik jobb eredmények elérése, de fontos hangsúlyozni, hogy nem maximalista, csak igyekvő, s az, hogy mindig többre törekszik, az mutatja, hogy szorgalmát közepesre értékelte.

26 A megfigyelt diák és az osztály viszonya Kérdőívünkben 5 kérdést tettünk fel azzal kapcsolatosan, hogy milyen viszonyban vannak egymással az osztályban a diákok. Nem titkolt szándékunk volt ezzel, hogy megtudjuk a megfigyelt diákunk, milyen szerepet tölt be közössége életében. Kérdőívünkben 5 kérdést tettünk fel azzal kapcsolatosan, hogy milyen viszonyban vannak egymással az osztályban a diákok. Nem titkolt szándékunk volt ezzel, hogy megtudjuk a megfigyelt diákunk, milyen szerepet tölt be közössége életében.

27 Első kérdés: Kik a legkedveltebb személyek az osztályban A 21 fős társaságból egy fiú kapott 6 szavazatot, négy gyerek (3 fiú, 1 lány) kapott 5 szavazatot. Ebbe a csoportba tartozott az általunk vizsgált dák A 21 fős társaságból egy fiú kapott 6 szavazatot, négy gyerek (3 fiú, 1 lány) kapott 5 szavazatot. Ebbe a csoportba tartozott az általunk vizsgált dák Következtetésünk: a megfigyelt fiú a kedvelt személyek közé tartozik. Ezt bizonyítja az is, hogy a szünetekben is figyeltük Őt és mindig egy csoport fiúval volt, és sok barátja van. Következtetésünk: a megfigyelt fiú a kedvelt személyek közé tartozik. Ezt bizonyítja az is, hogy a szünetekben is figyeltük Őt és mindig egy csoport fiúval volt, és sok barátja van.

28 Kit választanál szervezőnek? Felmérésünkben beigazolódott, hogy azt a két embert választották meg szervezőnek, akik a „legkedveltebb személy” listán is a fiúk illetve a lányok között is első helyen szerepelt. Felmérésünkben beigazolódott, hogy azt a két embert választották meg szervezőnek, akik a „legkedveltebb személy” listán is a fiúk illetve a lányok között is első helyen szerepelt. Ők kiemelkedően sok szavazatot kaptak, a fiúra 12, a lányra 10 szavazat érkezett. Az általunk vizsgált személy egy szavazatot kapott. Ők kiemelkedően sok szavazatot kaptak, a fiúra 12, a lányra 10 szavazat érkezett. Az általunk vizsgált személy egy szavazatot kapott. Ő egy csendes, jó tanuló fiú, és szervezőnek mindig egy központi helyen lévő, szerepelni vágyó személyt sokkal alkalmasabbnak talál az osztály. Ő egy csendes, jó tanuló fiú, és szervezőnek mindig egy központi helyen lévő, szerepelni vágyó személyt sokkal alkalmasabbnak talál az osztály.

29 Van olyan osztálytársad akire büszke vagy? Az általunk megfigyelt diák illetve az a lány, aki eddig is benne volt az élbolyban kiemelkedő helyen végzett Az általunk megfigyelt diák illetve az a lány, aki eddig is benne volt az élbolyban kiemelkedő helyen végzett

30 Osztályfőnök értékelése a tanulónkról Kedvelt fiú Kedvelt fiú Csendes, de nagyon szorgalmas Csendes, de nagyon szorgalmas Szeretik a tanárai és az osztálytársai Szeretik a tanárai és az osztálytársai Tervei, elképzelései vannak a jövőről Tervei, elképzelései vannak a jövőről

31 Következtetéseink-a kapott adatok tükrében Az általunk kiválasztott és megfigyelt tanulóról az osztályfőnöke és a diáktársai jellemzése alapján elmondhatjuk: Az általunk kiválasztott és megfigyelt tanulóról az osztályfőnöke és a diáktársai jellemzése alapján elmondhatjuk: Népszerű, sok barátja van és büszkék rá az osztálytársai. Népszerű, sok barátja van és büszkék rá az osztálytársai. A bizalom tekintetében talán a legjobb barátai adták rá a szavazatukat A bizalom tekintetében talán a legjobb barátai adták rá a szavazatukat Akire büszkék, itt fölényes szavazatot kapott a megfigyelt tanuló. Nagyon fontos volt számukra, hogy jól tanuljon, versenyeket nyerjen és a tanárai is szeressék. Akire büszkék, itt fölényes szavazatot kapott a megfigyelt tanuló. Nagyon fontos volt számukra, hogy jól tanuljon, versenyeket nyerjen és a tanárai is szeressék.

32 Köszönjük a figyelmet!


Letölteni ppt "A tanuló és tanulócsoportok megismerése PEDB-284/1 Készítette: Gróf Lilla Valentyik Judit."

Hasonló előadás


Google Hirdetések