Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

V IZUÁLIS RETORIKA Aczél Petra PPKE, BTK. ”To be deeply literate in the digital world means being skilled at deciphering complex images and sounds as.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "V IZUÁLIS RETORIKA Aczél Petra PPKE, BTK. ”To be deeply literate in the digital world means being skilled at deciphering complex images and sounds as."— Előadás másolata:

1 V IZUÁLIS RETORIKA Aczél Petra PPKE, BTK

2 ”To be deeply literate in the digital world means being skilled at deciphering complex images and sounds as well as the syntactical subtleties of words. Above all, it means being at a home in a shifting mix of words, images and sounds.” (Lanham 1995: 200)

3 ”In spite of their quantity and globalized presence, for many educated people, pictures have become synonymous with ignorance, illiteracy, and deceit. Why?” (Stafford 1997: 110)

4 ”Print-imprinted intellectuals, including professors, must relearn the world of the graphic, a word which derives from the Greek graphe and refers both to the written and the pictorial. The humanities/posthumanities/literacies must relinquish semiconscious resistance to pictorial communication and its technologies.” (Welch 1999: 208)

5 V IZUÁLIS RETORIKA Vizuális kultúratudomány Vizuális kommunikáció Image studies vagy Visual studies Indiszciplina: tudományár (at ”the inner and outer boundaries of disciplines”, site ”of turbulence and incoherence”) és nem tudományág.

6 V IZUÁLIS Graphic, visual, imagery /mód, hozzáférés, szándék/ Vonatkozhat a: Reprezentációs ábrázolások elemzésére. Bármely emberi alkotás vizuális aspektusának tanulmányozására. A látás, a megtekintés folyamatának vizsgálatára. Nem zárja ki a verbálist: hibrid műveltséget kíván.

7 R ETORIKA A nyilvánost (is) célzó, arra irányuló stratégiai cselekvés (Akció) Jelentéstételezés (Beszédmód) Megismerés, tudás módja (Logika)

8 A RETORIKA MINT VIZUALIZÁLÁS A VIZUÁLIS MINT RETORIKUS Barthes három képüzenet-szintje: A nyelvi A denotatív (kódolt ikonikus) szintagma A konnotatív (kódolatlan ikonikus) retorikus, ideologikus, mitikus szisztéma

9 VIZUÁLIS RETORIKA MINT NYILVÁNOS-KÖZÉLETI BESZÉD(KIFEJEZÉS)MÓD ”…rhetoric is a symbolic action in general, not verbal in particular.” (Olson) A szó helyén a kép szerepel, mind az invenció, mind a kifejezés tekintetében. A vizuális üzenet tervezett, célja a közönség meggyőzése. A retorika másik formája, ahol a vizuális mindenütt megfeleltethető (és kiegészíthető) a verbálissal.

10 V IZUÁLIS RETORIKA MINT A SZUBJEKTIVITÁS MATERIÁLIS MEGALAPOZÁSA ”reality is itself constituted through the agency of representations.” (Burgin) A vizualitás itt nem a szem-látás, a kogníció eredménye, hanem a szubjektivitás konstitutív eszköze. (Identitás, kollektív identitás, nemzetkép)

11 V IZUÁLIS RETORIKA MINT LOGIKA Megkérdőjelezi a nyelvi-diszkurzív modellek alkalmazhatóságát a vizuális ábrázolások értelmezésére, hiszen azok saját logikájuk szerint megragadhatók: saját kódjuk, szintaxisuk, grammatikájuk van.

12 A Z ÁBRÁZOLÁSOK LOGIKÁJA Hogyan látunk? 1. A látás kreatív ”There is more to seeing than meets the eye.” (Gregory). A szervezés, változtatás, konstrukció szubjektív módja. Produktív tevékenység és nem passzív befogadás.

13 2. A látás szelektív ”We are blind to certain things and blind to our blindness.” (Elkins) A látás tudattalanul is részrehajló.

14 3. A látás kontextuális ”The setting produces certain ways of looking.” (Dorst) A látás a megpillantás szociokulturális pillanatába ágyazódik be.

15 4. A látás térbeli ”A location in space.” (Arnheim) A vizuális jelek elrendezése térbeli, továbbításuk szimultán, kód-természetük analogikus.

16 V IZUÁLIS ÉRVELÉS / MEGGYŐZÉS Kételkedők Nincs vizuális állítás, így érvelés sem elképzelhető. (Fleming) Óvatos támogatók Az érvelés prezentálódhat vizuálisan, de az állításokat diszkurzívan is szükséges artikulálnunk. (Blair) Képviselők (Birdsell-Groarke, Shelley)

17 V IZUÁLIS ÉRVELÉS ÉS / VAGY MEGGYŐZÉS A vizuális érvelés és/vagy meggyőzés vizsgálatának rá kell mutatnia arra, hogy melyek a vizuális ábrázolás belső elemei? milyen kontextusok játszanak közre a megértésben? milyen vizuális (verbális) kultúrába fonódik az ábrázolás?

18 V IZUÁLIS ÉRVELÉS Lehetséges a vizuális jelentés Ez a jelentés kontextus-függő, a kontextus lehet: közvetlen vizuális közvetlen verbális a tágabb vizuális kultúra. Lényeges a hasonlóság és reprezentáció közti különbség felmutatása A vizuális érvelés enthümematikus

19

20 A reklámképek forrása:

21

22

23


Letölteni ppt "V IZUÁLIS RETORIKA Aczél Petra PPKE, BTK. ”To be deeply literate in the digital world means being skilled at deciphering complex images and sounds as."

Hasonló előadás


Google Hirdetések