Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

BME Műszaki Mechanikai Tanszék A forgalmi dugók titkai avagy miért ne telefonáljunk vezetés közben? A forgalmi dugók titkai avagy miért ne telefonáljunk.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "BME Műszaki Mechanikai Tanszék A forgalmi dugók titkai avagy miért ne telefonáljunk vezetés közben? A forgalmi dugók titkai avagy miért ne telefonáljunk."— Előadás másolata:

1

2 BME Műszaki Mechanikai Tanszék A forgalmi dugók titkai avagy miért ne telefonáljunk vezetés közben? A forgalmi dugók titkai avagy miért ne telefonáljunk vezetés közben? Stépán Gábor BME Műszaki Mechanikai Tanszék Külön köszönet: Orosz Gábor University of Exeter, School of Engineering

3 BME Műszaki Mechanikai Tanszék Tartalom Gépészmérnök és mérnök-fizikus Instabil rezgések – akadozó csúszás Időkésleltetés – emberi egyensúlyozás Forgalmi dugók – mobiltelefon és tempomat

4 BME Műszaki Mechanikai Tanszék Időbeli változás idő tegnap [?][?] [!][!]

5 BME Műszaki Mechanikai Tanszék Nemlineáris rezgések – az elnevezés lineáris karakterisztikák – harmonikus rezgések

6 BME Műszaki Mechanikai Tanszék Fázissík – periodikus mozgások

7 BME Műszaki Mechanikai Tanszék Fázissík – stabilis egyensúly körül

8 BME Műszaki Mechanikai Tanszék Fázissík – instabil egyensúly körül video

9 BME Műszaki Mechanikai Tanszék Öngerjesztett rezgés – stabil

10 BME Műszaki Mechanikai Tanszék Öngerjesztett rezgés – Hopf bifurkáció c > 0 c < 0

11 BME Műszaki Mechanikai Tanszék Instabil rezgés - szeparatrix

12 BME Műszaki Mechanikai Tanszék Instabil rezgés – hogyan észlelhető?

13 BME Műszaki Mechanikai Tanszék Attratorok – stabil egyensúly és rezgés

14 BME Műszaki Mechanikai Tanszék Akadozó csúszás

15 BME Műszaki Mechanikai Tanszék Akadozó csúszás

16 BME Műszaki Mechanikai Tanszék Akadozó csúszás – bistabilitás

17 BME Műszaki Mechanikai Tanszék Időkésleltetés – destabilizáló hatás “Good memory causes trouble” Zuhanyozás nagy késés – gyenge beavatkozás kis késés – erősebb beavatkozás

18 BME Műszaki Mechanikai Tanszék Az időkésleltetés matematikai modelljei Késleltetett differenciálegyenlet: - legegyszerűbb (populációk) - egy múltbeli értékkel (pl. termelés egy régi ár alapján) - múltbeli értékek átlagával (pl. termelés régi árak átlaga alapján) -múlt hatás súlyozásával (esetjog)

19 BME Műszaki Mechanikai Tanszék Társastánc – erőszabályozás „Szűk folyosó hatás” – sietség & reflexkésés Pohár víz átadása

20 BME Műszaki Mechanikai Tanszék Szkander és gyógytorna Ernest Hemingway: Az öreg halász és a tenger – Santiago szkanderezik Casablanca egy kocsmájában És a robotokkal kezet fogunk vagy kezet rázunk? A robotoknak is vannak reflex késései! Kovács Laci szkanderezik az ABB robottal (otthon NE próbáljuk megismételni!!!) Dexter papája is szkanderezett egy robottal! …mi meg gyógytornáztatunk robotokkal: EU projekt

21 BME Műszaki Mechanikai Tanszék I Robot

22 BME Műszaki Mechanikai Tanszék Egyensúlyozás rugó & csillapítás + reflexeink késése

23 BME Műszaki Mechanikai Tanszék Egyensúlyozás stabilitása  instabilitás

24 BME Műszaki Mechanikai Tanszék Egyensúlyozás stabilitása  instabilitás

25 BME Műszaki Mechanikai Tanszék Stability is the art of keeping the balance

26 Labirintus – az emberi egyensúlyozás Szög és szögsebesség is szükséges!!! video

27 BME Műszaki Mechanikai Tanszék Colliculus superior szem agy kéz MTL τ > 0.6 s τ ~ 0.1s Medial Temporal Loop

28 BME Műszaki Mechanikai Tanszék Kísérleti megfigyelések embereken Kawazoe (1992) gyakorlatlan ember Betzke (1994) céllövők 0.3 – 0.7 [Hz] Alkohol fogyasztás következményei

29 BME Műszaki Mechanikai Tanszék És a robotok egyensúlyoznak?

30 BME Műszaki Mechanikai Tanszék

31 video jamie

32 BME Műszaki Mechanikai Tanszék Sagway

33 BME Műszaki Mechanikai Tanszék Forgalmi dugók (végre…) Óvatosan kezdtünk hozzá (2001): csak 2 autó gyűrűn, de a reakcióidők kb. 1 mp-es késését figyeltük!

34 BME Műszaki Mechanikai Tanszék Forgalmi dugók modellezése 2002: 3 autó !!!

35 BME Műszaki Mechanikai Tanszék Hosszú gyűrű, sok autó Reális modell (Bando, 1995) Reakció késés nélkül (Gasser, et al 2004) „Ok nélküli dugók” csak v > 500 km/h-ra

36 BME Műszaki Mechanikai Tanszék V//v0V//v0 A matematikai modell v1v1 v2v2 v3v3 x1x1 x2x2 x3x3 h 2 = x 3  x 2 V – optimális sebesség T – relaxációs idő követési távolság – h v0v0 h stop kitűzött sebesség  – reakcióidő (késés)

37 BME Műszaki Mechanikai Tanszék Bistabilitás – analitikus eredmény 9 autóra Színes – zárt alakú matematikai becslés Szürke – DDE-BIFTOOL (Engelborghs, 2001) stable unstable átlagos követési távolság

38 BME Műszaki Mechanikai Tanszék v1v1 h1h1 t v1v1 h1h1 t v1v1 h1h1 t v1v1 v1v1 v1v1 h1h1 h1h1 h1h1 h * 9 autó stable unstable stable Stabil forgalom és stabil dugó

39 BME Műszaki Mechanikai Tanszék v1v1 h1h1 t v1v1 h1h1 t v1v1 h1h1 t v1v1 v1v1 v1v1 h1h1 h1h1 h1h1 h * 33 autó stable unstable stable Stabil forgalom és stabil dugó

40 BME Műszaki Mechanikai Tanszék v1v1 h1h1 v1v1 h1h1 v1v1 h1h1 t n  v1v1 h1h1 t n  … a periódusidők különböznek: A stop&go dugók hasonlósága

41 BME Műszaki Mechanikai Tanszék Mire jó mindez? Ne növeljük (csökkentsük) a reakció időnket: - ne aludjunk el vezetés közben - ne igyunk alkoholt - ne telefonáljunk, ne olvassunk - ne nézzük a térképet, ne álmodozzunk… Ne vezessünk se túl agresszíven, se tutyi-mutyin Kezdjük használni a tempomatokat (mikroprocesszor reflexei jobbak…) Forgalomszervezés (kamionok előzési tilalma) Utak tervezése (becsatlakozások, beláthatóság…) Video - Houston

42 BME Műszaki Mechanikai Tanszék MI3

43 BME Műszaki Mechanikai Tanszék Köszönöm a figyelmet (…és jó utat mindenkinek!)


Letölteni ppt "BME Műszaki Mechanikai Tanszék A forgalmi dugók titkai avagy miért ne telefonáljunk vezetés közben? A forgalmi dugók titkai avagy miért ne telefonáljunk."

Hasonló előadás


Google Hirdetések