Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
BME Műszaki Mechanikai Tanszék
A forgalmi dugók titkai avagy miért ne telefonáljunk vezetés közben? Stépán Gábor BME Műszaki Mechanikai Tanszék Külön köszönet: Orosz Gábor University of Exeter, School of Engineering BME Műszaki Mechanikai Tanszék
2
BME Műszaki Mechanikai Tanszék
Tartalom Gépészmérnök és mérnök-fizikus Instabil rezgések – akadozó csúszás Időkésleltetés – emberi egyensúlyozás Forgalmi dugók – mobiltelefon és tempomat Építőmérnök – gépészmérnök Dinamika a gépész tervezésben – termékek De: a technológiában is megjelent BME Műszaki Mechanikai Tanszék
3
BME Műszaki Mechanikai Tanszék
Időbeli változás [?] [!] 394512 idő tegnap BME Műszaki Mechanikai Tanszék
4
Nemlineáris rezgések – az elnevezés
lineáris karakterisztikák – harmonikus rezgések BME Műszaki Mechanikai Tanszék
5
Fázissík – periodikus mozgások
BME Műszaki Mechanikai Tanszék
6
Fázissík – stabilis egyensúly körül
BME Műszaki Mechanikai Tanszék
7
Fázissík – instabil egyensúly körül
video BME Műszaki Mechanikai Tanszék
8
Öngerjesztett rezgés – stabil
BME Műszaki Mechanikai Tanszék
9
Öngerjesztett rezgés – Hopf bifurkáció
c > c < 0 BME Műszaki Mechanikai Tanszék
10
Instabil rezgés - szeparatrix
BME Műszaki Mechanikai Tanszék
11
Instabil rezgés – hogyan észlelhető?
BME Műszaki Mechanikai Tanszék
12
Attratorok – stabil egyensúly és rezgés
BME Műszaki Mechanikai Tanszék
13
BME Műszaki Mechanikai Tanszék
Akadozó csúszás BME Műszaki Mechanikai Tanszék
14
BME Műszaki Mechanikai Tanszék
Akadozó csúszás BME Műszaki Mechanikai Tanszék
15
Akadozó csúszás – bistabilitás
BME Műszaki Mechanikai Tanszék
16
Időkésleltetés – destabilizáló hatás
“Good memory causes trouble” Zuhanyozás nagy késés – gyenge beavatkozás kis késés – erősebb beavatkozás BME Műszaki Mechanikai Tanszék
17
Az időkésleltetés matematikai modelljei
Késleltetett differenciálegyenlet: - legegyszerűbb (populációk) - egy múltbeli értékkel (pl. termelés egy régi ár alapján) - múltbeli értékek átlagával (pl. termelés régi árak átlaga alapján) múlt hatás súlyozásával (esetjog) BME Műszaki Mechanikai Tanszék
18
Társastánc – erőszabályozás
„Szűk folyosó hatás” – sietség & reflexkésés Pohár víz átadása BME Műszaki Mechanikai Tanszék
19
Szkander és gyógytorna
Ernest Hemingway: Az öreg halász és a tenger – Santiago szkanderezik Casablanca egy kocsmájában És a robotokkal kezet fogunk vagy kezet rázunk? A robotoknak is vannak reflex késései! Kovács Laci szkanderezik az ABB robottal (otthon NE próbáljuk megismételni!!!) Dexter papája is szkanderezett egy robottal! …mi meg gyógytornáztatunk robotokkal: EU projekt BME Műszaki Mechanikai Tanszék
20
BME Műszaki Mechanikai Tanszék
I Robot BME Műszaki Mechanikai Tanszék
21
BME Műszaki Mechanikai Tanszék
Egyensúlyozás rugó & csillapítás + reflexeink késése BME Műszaki Mechanikai Tanszék
22
Egyensúlyozás stabilitása
instabilitás BME Műszaki Mechanikai Tanszék
23
Egyensúlyozás stabilitása
instabilitás BME Műszaki Mechanikai Tanszék
24
BME Műszaki Mechanikai Tanszék
Stability is the art of keeping the balance BME Műszaki Mechanikai Tanszék
25
Labirintus – az emberi egyensúlyozás
Szög és szögsebesség is szükséges!!! video BME Műszaki Mechanikai Tanszék
26
BME Műszaki Mechanikai Tanszék
agy Colliculus superior τ > 0.6 s Medial Temporal Loop MTL τ ~ 0.1s kéz szem BME Műszaki Mechanikai Tanszék
27
Kísérleti megfigyelések embereken
Kawazoe (1992) gyakorlatlan ember Betzke (1994) céllövők 0.3 – 0.7 [Hz] Alkohol fogyasztás következményei BME Műszaki Mechanikai Tanszék
28
És a robotok egyensúlyoznak?
BME Műszaki Mechanikai Tanszék
29
BME Műszaki Mechanikai Tanszék
30
BME Műszaki Mechanikai Tanszék
video jamie BME Műszaki Mechanikai Tanszék
31
BME Műszaki Mechanikai Tanszék
Sagway BME Műszaki Mechanikai Tanszék
32
Forgalmi dugók (végre…)
Óvatosan kezdtünk hozzá (2001): csak 2 autó gyűrűn, de a reakcióidők kb. 1 mp-es késését figyeltük! BME Műszaki Mechanikai Tanszék
33
Forgalmi dugók modellezése
2002: 3 autó !!! BME Műszaki Mechanikai Tanszék
34
BME Műszaki Mechanikai Tanszék
Hosszú gyűrű, sok autó Reális modell (Bando, 1995) Reakció késés nélkül (Gasser, et al 2004) „Ok nélküli dugók” csak v > 500 km/h-ra BME Műszaki Mechanikai Tanszék
35
BME Műszaki Mechanikai Tanszék
A matematikai modell v1 v2 v3 x1 x2 x3 h2 = x3 - x2 – reakcióidő (késés) T – relaxációs idő kitűzött sebesség v0 V – optimális sebesség V//v0 hstop követési távolság – h BME Műszaki Mechanikai Tanszék
36
Bistabilitás – analitikus eredmény 9 autóra
Színes – zárt alakú matematikai becslés Szürke – DDE-BIFTOOL (Engelborghs, 2001) stable unstable átlagos követési távolság BME Műszaki Mechanikai Tanszék
37
Stabil forgalom és stabil dugó
9 autó v1 h1 t v1 h1 stable unstable h* stable BME Műszaki Mechanikai Tanszék
38
Stabil forgalom és stabil dugó
v1 h1 t v1 h1 33 autó stable unstable h* stable BME Műszaki Mechanikai Tanszék
39
A stop&go dugók hasonlósága
… a periódusidők különböznek: v1 h1 t n = 33 n = 9 v1 h1 BME Műszaki Mechanikai Tanszék
40
BME Műszaki Mechanikai Tanszék
Mire jó mindez? Ne növeljük (csökkentsük) a reakció időnket: - ne aludjunk el vezetés közben - ne igyunk alkoholt - ne telefonáljunk, ne olvassunk - ne nézzük a térképet, ne álmodozzunk… Ne vezessünk se túl agresszíven, se tutyi-mutyin Kezdjük használni a tempomatokat (mikroprocesszor reflexei jobbak…) Forgalomszervezés (kamionok előzési tilalma) Utak tervezése (becsatlakozások, beláthatóság…) Video - Houston BME Műszaki Mechanikai Tanszék
41
BME Műszaki Mechanikai Tanszék
MI3 BME Műszaki Mechanikai Tanszék
42
BME Műszaki Mechanikai Tanszék
Köszönöm a figyelmet (…és jó utat mindenkinek!) BME Műszaki Mechanikai Tanszék
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.