Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A pécsi Kodály Központ II. rész: Mérések a kész teremben Kotschy András, Nagy Attila Balázs, Tamás Ferenc Kotschy és Társai Kft. 2045 Törökbálint, Álmos.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A pécsi Kodály Központ II. rész: Mérések a kész teremben Kotschy András, Nagy Attila Balázs, Tamás Ferenc Kotschy és Társai Kft. 2045 Törökbálint, Álmos."— Előadás másolata:

1 A pécsi Kodály Központ II. rész: Mérések a kész teremben Kotschy András, Nagy Attila Balázs, Tamás Ferenc Kotschy és Társai Kft Törökbálint, Álmos vezér u. 4.

2 Székek elnyelési tényezőjének mérése – TÜV-ÉMI Kft.

3 Székek tipikus elnyelési tényezői

4 Székmérések eredményei

5 Utózengési idő mérés az üres teremben

6 Utózengési idő mérés az üres teremben

7 Utózengési idő mérés az elkészült, berendezett üres teremben

8 Utózengési idő mérés az elkészült, berendezett üres teremben

9 Utózengési idő mérés a telt (75%) teremben

10 Utózengési idő mérés a telt (75%) teremben

11 Elnyelési tényezők az utózengési idő mérések alapján

12 Mérések a nagyteremben Mérések üres és 75% telt teremben, koncert elrendezés esetén Adóhely:pódium középen Vevőhelyek: nézőtér 8 pontján Beszédérthetőség Telt teremben, koncert elrendezés esetén, a beépített hangrendszerrel mért teremátlag: RaSTI = 67%, megfelelő Utózengési idő No.1: üres teremben No.2: telt teremben

13 Mérések a nagyteremben Közepes utózengési idő (500 Hz – 1kHz) T k = üres teremben 2,35 / telt teremben 2,1 s Telt teremben, az optimális érték, Tk = 1,4 – 2,8 s, a különböző teremnagyságokat is figyelembe véve. Basszuskiemelés (Bass Ratio – BR) A basszuskiemelés az „akusztikai melegség” mértéke, a 125Hz és 250Hz-en mért utózengési idő viszonyszáma, a közepes utózengési időhöz viszonyítva. BR = 1,05(75%-ban telt terem!) Telt hangversenyteremben BR ≈ 1,20 – 1,25 az optimális érték.

14 Mérések a nagyteremben Kezdeti elhalási idő (EDT) A kezdeti, első 10 dB lecsengési tartományból számított utózengési idő. EDT aud = 2,2 s EDT pod = 1,95 s A gyakorlati tapasztalatok alapján, a koncerttermekben a közepes frekvenciákon (500 – 1kHz) az EDT = 1,8 – 2,6 s érték a kedvező. Világossági szint (Clarity – C80) C80 = -2,0 dB. Hangversenytermekben a C80 =  2 dB érték nagyon jó, de ennél lényegesen nagyobb eltérések is még kedvezőek.

15 Mérések a nagyteremben Kétfülű együttfutási fok (IACC) A két fülhöz érkező jel koherenciája. A legújabb kutatások szerint, a telt teremben mért értékekből számított, 1 – IACC E3 (t = 0-80ms) viszonyszám (az Hz közötti három oktávsávban mért értékek átlaga) jól egyezik a szubjektív minőségi kategóriákkal. Az 1 - IACC E3 ≈ 0,55 – 0,7 érték esetén már igen kedvező szubjektív ítéletek várhatók a terem zenei jóságáról. A Beranek-féle módszer szerint, a szubjektív értékelési kategóriák: A+ kiváló A nagyon jó és kiváló között B+ jó és nagyon jó között

16 Szubjektív vélemények a koncertterem akusztikájáról Zenekari zenészek Pannon Filharmonikusok (28 teszt)15 fő kitűnő 13 fő jó MÁV Szimfonikusok (17 teszt)10 fő kitűnő 7 fő jó Közönség (tesztek begyűjtése még tart) A kezdeti feldolgozások alapján:≈ 75% kitűnő≈ 25% jó Híres művészek Kocsis Zoltán, Ránki Dezső elismerően nyilatkoztak Maxim Vengerov véleménye: „a termek Stradivárija”.

17 Köszönetnyilvánítás Horváth Zsoltnak, a Pannon Filharmónikusok igazgatójának Pécs Városfejlesztési Nonprofit Kft. (Dr. Merza Péter ügyvezető igazgató) szakértői gárdájának


Letölteni ppt "A pécsi Kodály Központ II. rész: Mérések a kész teremben Kotschy András, Nagy Attila Balázs, Tamás Ferenc Kotschy és Társai Kft. 2045 Törökbálint, Álmos."

Hasonló előadás


Google Hirdetések