Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2009.081 1.Bevezetés: a Számítógépi grafika tárgya (Szemelvények: amit tudni illik)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2009.081 1.Bevezetés: a Számítógépi grafika tárgya (Szemelvények: amit tudni illik)"— Előadás másolata:

1 Bevezetés: a Számítógépi grafika tárgya (Szemelvények: amit tudni illik)

2 Szá.gra.: képek kezelése számítógéppel képek bevitele a sz.gépbe kódolás! Képek tárolása a sz.gépben kódolás! adatszerkezetekben és adathordozókon Képekkel műveletek (a gépben) Képek előállítása a sz.géppel kódolás! KÓDOLÁS

3 „(Analóg) fényképes kódolás”

4 Képek kódolása A fénykép: folytonos kép Geometrikus kódolás: képelemek fölsorolása (szakasz, ív, szöveg, stb) a műszaki rajz: vonalas kép (line-drawing) Raszteres kódolás: rendezett mintavétel; sorokba (pászták) és oszlopokba rendezett képpontok (pixel), minden képpontban: képpont-érték Vegyes kódolás: lapleíró nyelvek (PS, PDF); szöveg + kép +…

5 Képek geometrikus kódolása Geometrikus képek: geometrikus elemekből állnak (vonalak, feliratok, stb.) Például: műszaki rajzok Geometrikus kódolás: a képelemek fölsorolása

6 Képek raszteres kódolása téglalap alakú kép diszkrét mintavétel (sampling) Sorokba és oszlopokba rendezett képpontok (pixel) képpont-érték (pixel-value) Felbontás: sorok  oszlopok Metrikus felbontás: a képpontok távolsága Színfelbontás: a lehetséges színek száma

7

8 8 A színek kódolása (Majdnem) minden szín érzete előidézhető 3 alapszín együttes hatásával Sugárzó színeknél: R,G,B bizonyult jónak Festékszíneknél: C,M,Y (és a blacK)

9 HLS: színérzet kódolás: · színezet (Hue), a színkörön R,G,B egymástól 120 fokra, közöttük: C,M,Y · világosság (Lightness), függőlegesen (fekete=0, fehér=100, közte: szürkék · telítettség (saturation), sugárirányban a peremén: élénk színek, középen: szürke, · átszámítási képletek: RGB – CMY – HLS - … Néhol: Hue-Saturation-Value

10 Megjelenítés a képernyőn KPP: képpont-puffer (frame buffer): KEVE: képernyő-vezérlő egység ( DCU) Képfrissítés: /mp; fölvillan és elhalványodik (CRT) KPP és KEVE a csatolón (vagy az alaplapon) nyomtatóknál: szoftverben A képernyőn r, g, b festékréteg; képpont = r-g-b pöttyök

11 Grafikus alkalmazás, grafikus szoftver (Minden, ami képekkel foglalkozik: grafikus.) Alkalmazási PROgram Geometriai Modell GRafikus AlapSzoftver APRO: a GM építése, elemzése és változtatása GRASZ: képek előállítása az APRO által kiválasztott elemekből API: Application Programming Interface API


Letölteni ppt "2009.081 1.Bevezetés: a Számítógépi grafika tárgya (Szemelvények: amit tudni illik)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések