Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kis és nagy iskolák HÉTFA MŰHELY 2014.06.05 HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A használható tudásért 1051 Budapest Október 6. utca 19. www.hetfa.hu.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kis és nagy iskolák HÉTFA MŰHELY 2014.06.05 HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A használható tudásért 1051 Budapest Október 6. utca 19. www.hetfa.hu."— Előadás másolata:

1 Kis és nagy iskolák HÉTFA MŰHELY HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A használható tudásért 1051 Budapest Október 6. utca 19.

2 [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum] Tartalom Bevezetés Adat Módszertan Eredmények Összefoglalás 2

3 [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum] Történet, előzmények 3 A Z ISKOLÁK KÖZÖTTI KÜLÖNBSÉGEK MÉRTÉKÉNEK MÉLYEBB VIZSGÁLATA

4 [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum] Történet, előzmények Célja Jelen kutatás célja, hogy az Oktatási Hivatal Kutatói adatbázisainak elemzésével megvizsgálja, milyen tényezők magyarázzák az iskolák közötti teljesítménykülönbségeket, és hogy ezeket milyen oktatáspolitikai döntésekkel lehetne csökkenteni. Motiváció Jól dokumentált tény, hogy a magyar iskolák közötti különbségek jelentősek. Pl.: PISA 2000, 2003, 2006, 2009,

5 [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum] Téma, motiváció Téma a kis és nagy iskolák közötti különbségek milyen mértékben és milyen irányba befolyásolják az eredményeket Kis és nagy iskolák közötti különbségek Kis iskola hátránya, hogy drága a fenntartása és kevesebb lehetőséget tud biztosítani diákoknak (korlátozott szakkörök, nyelvek, szakosodás stb.). Előnye viszont, hogy kevésbé "kallódik el" a gyerek. Vita az optimális iskolaméretről: például Kuzienko (2007) talál hatást, miközben Lamdin (1995) a szocioökonómiai háttér kontrollálása után alig; a hátrányosabb helyzetű diákok számára kedvezőbb lehet kisebb iskola (pl. Bracey 1998, Howley és Howley 2004); ismereteink szerint nincs ilyen irányú vizsgálat a magyar iskolákkal kapcsolatban. 5

6 [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum] Tartalom Bevezetés Adat Módszertan Eredmények Összefoglalás 6

7 [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum] Tanulói adatbázis Rekord elemei: az azonosításhoz szükséges adatok (diákazonosító, OM- és telephely- azonosítók); a mérés során elért eredmények; az iskola hivatalos adatai a tanulóról (ebbe tartozik a tanuló neme, születési éve, esetleges HHH- és SNI-besorolása); a tanulói kérdőív (családi állapot, háztartásban található anyagi 7

8 [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum] Tanulói adatbázis 8 Mintában szereplő és nem szereplő megfigyelések száma Hiányzó adatok (meglévő teszteredmény és családiháttér-index szerinti bontásban)

9 [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum] Telephelyi / intézményi adatbázis Rekord elemei azonosításhoz szükséges adatok (OM azonosító, telephely típusa, címe, képzési forma); a telephely/képzés 6.-os, 8.-os és 10.-es tanulói által elért kompetencia- pontszámokat matematikából és szövegértésből (telephelyi átlag és a standard hiba); az átlagos családiháttér-index az adott felmért évfolyamokon; az intézmény vezetőjének jellemzői. 9

10 [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum] TEIR – Területi Gazdasági Erő Rekord elemei A TEIR adatbázis segítségével bontottuk a megyei GDP-adatokat kistérségi szintre. Az így számított területi gazdasági erő (TGE) segítségével az adott terület relatív gazdasági dinamikáját, "gazdagságát" építjük a modellekbe. 10

11 [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum] Tartalom Bevezetés Adat Módszertan Eredmények Összefoglalás 11

12 [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum] Hierarchikus modell A modell kiindulópontja egy egyszerű lineáris modell: A modell koefficienseit szintén egy lineáris modellel magyarázzuk: 12

13 [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum] Magyarázó változó Egyéni szint – tanuló családiháttér-indexe; Telephelyi szint – képzési forma; – fenntartó típusa; – település mérete, ahol a telephely található; – telephely tárgyi eszközökkel való ellátottsága (épület állapota, új számítógépek száma, könyvtár); 13

14 [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum] Magyarázó változó Telephelyi szint (folyt.) – iskola mérete; – osztályok átlagos mérete; – szegregációs index; – telephely tanári karának jellemzői (tanárhiány, pedagógus- továbbképzéseken részt vevő tanárok aránya, fluktuáció); – intézmény igazgatójának jellemzői (tapasztalat, képzettség, elégedettség a tanári karral); Kistérségi szint – relatív egy főre eső gazdasági erő 14

15 [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum] Tartalom Bevezetés Adat Módszertan Eredmények Összefoglalás 15

16 [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum] Eredmények 16

17 [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum] Eredmények évfolyamos matematika eredmények átlagos területi gazdasági erő (tge=1) mellett

18 [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum] Eredmények 18 Kis és nagy iskolák közötti különbségek különböző szociogazdasági helyzet és területi gazdasági erő esetén – 6. évfolyam

19 [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum] Eredmények 19 Kis és nagy iskolák közötti különbségek különböző szociogazdasági helyzet és területi gazdasági erő esetén – 8. évfolyam

20 [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum] Eredmények 20 Kis és nagy iskolák közötti különbségek különböző szociogazdasági helyzet és területi gazdasági erő esetén – 10. évfolyam

21 [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum] Összefoglaló 21 Eredményeink azt mutatják, hogy ha minimális mértékben is, de jobb eredményeket érnek el a diákok kis iskolákban. Ezt az előnyt azonban a diákok szocioökonómiai háttere és az iskola tágabb gazdasági környezete is befolyásolja. Hatások vizsgált évfolyamonként is eltérnek: 6-os évfolyamon a növekszik a hátrányos helyzetű diákok lemaradása, ha gazdagabbá válik az iskola gazdasági környezete, 8-os és 10-es esetében a lemaradás csökken ebben az esetben. Ez utóbbi eltéréseknek magyarázatát egyelőre nem ismerjük. És hogyan tovább: …

22 Köszönöm a figyelmet! Herczeg Bálint HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ 1051 Budapest Október 6. u. 19.


Letölteni ppt "Kis és nagy iskolák HÉTFA MŰHELY 2014.06.05 HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A használható tudásért 1051 Budapest Október 6. utca 19. www.hetfa.hu."

Hasonló előadás


Google Hirdetések