Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A mediterrán diéta alkalmazása, mint az energiaegyensúly megtartásának lehetősége Dr. Szabó Judit.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A mediterrán diéta alkalmazása, mint az energiaegyensúly megtartásának lehetősége Dr. Szabó Judit."— Előadás másolata:

1 A mediterrán diéta alkalmazása, mint az energiaegyensúly megtartásának lehetősége Dr. Szabó Judit

2 „A világegyetem: élet nélkül semmi sem volna, s minden, ami él, táplálkozik.” Brilliant-Savarin Francia gasztronómus

3 Tápanyagok csoportosítása 1.Alaptápanyagok Fehérjék, zsírok és zsírszerű anyagok, szénhidrátok 2. Kiegészítő tápanyagok Vitaminok, ásványi anyagok (makro-, mikro-, és nyomelemek) 3. Kísérő tápanyagok Élelmi rostok, enzimek, hormonok, íz-, illat-, aromaanyagok 4. VÍÍÍÍÍÍZ

4 Fehérjék Alapvető építőanyagok sejttől az egész szervezetig (testépítés, integritás, sejtfal, izomrost, kültakaró) Alapvető építőanyagok sejttől az egész szervezetig (testépítés, integritás, sejtfal, izomrost, kültakaró) Egyénre jellemző immunológiai tulajdonsággal bírnak Egyénre jellemző immunológiai tulajdonsággal bírnak Enzimek, immunanyagok (IgA), hormonok felépítésében vesznek részt Enzimek, immunanyagok (IgA), hormonok felépítésében vesznek részt A víz megkötése, szállítása A víz megkötése, szállítása Tápanyagok, anyagcseretermékek szállítása (pl. oxigén: hemoglobin, idegműködés: neuropeptidek) Tápanyagok, anyagcseretermékek szállítása (pl. oxigén: hemoglobin, idegműködés: neuropeptidek) Energiatartalom: 4,1 Kcal(17,2 kJ)/g, de csak ha nincs elegendő energia Energiatartalom: 4,1 Kcal(17,2 kJ)/g, de csak ha nincs elegendő energia Az élelmiszerek szerkezetét alakítják ki és ízüket, illatukat is befolyásolják Az élelmiszerek szerkezetét alakítják ki és ízüket, illatukat is befolyásolják

5 Lipidek I. Energiaszolgáltatás 9,3 kcal,(38,9 kJ)/g Energiaszolgáltatás 9,3 kcal,(38,9 kJ)/g A fölös energiát raktározza zsírraktárakban. (bőr alatt, testüregben) A fölös energiát raktározza zsírraktárakban. (bőr alatt, testüregben) Mechanikusan védik a belső szerveket Mechanikusan védik a belső szerveket Bőr alatti zsír hőszigeteli a szervezetet Bőr alatti zsír hőszigeteli a szervezetet Vitaminok oldószere Vitaminok oldószere Sejtfalépítő (glükolipidek, koleszterin) Sejtfalépítő (glükolipidek, koleszterin) Többszörösen telítetlen zsírsavak a szöveti hormonok (prosztanoidok) építőanyagai (gyomornedv elv., méh összehúzódás, véralvadás, érfalak rugalmassága Többszörösen telítetlen zsírsavak a szöveti hormonok (prosztanoidok) építőanyagai (gyomornedv elv., méh összehúzódás, véralvadás, érfalak rugalmassága Foszfatidok, polién zsírsavak az agyban szívben, májban találhatók és játszanak ott szerepet Foszfatidok, polién zsírsavak az agyban szívben, májban találhatók és játszanak ott szerepet

6 Lipidek II. Tartós jóllakottság érzetet keltenek Tartós jóllakottság érzetet keltenek Fűszerek szín-, és aromaanyagainak oldószere Fűszerek szín-, és aromaanyagainak oldószere Különös jelentősége van egyes rövid láncú zsírsavaknak (antikarcinogén), és a polién EPA és DHA-nak (érfalak rugalmassága) Különös jelentősége van egyes rövid láncú zsírsavaknak (antikarcinogén), és a polién EPA és DHA-nak (érfalak rugalmassága) Konjugált linolsav (zsírfogyasztó hatás, antioxidáns, antikarcinogén) Konjugált linolsav (zsírfogyasztó hatás, antioxidáns, antikarcinogén) Olajsav (normális HDL-LDL arány kialakítása) Olajsav (normális HDL-LDL arány kialakítása) Linolsav, linolénsav esszenciális Linolsav, linolénsav esszenciális Állomány, szín, íz befolyásoló Állomány, szín, íz befolyásoló Olvadáspont és emulgeáltság az emészthetőséget befolyásolja Olvadáspont és emulgeáltság az emészthetőséget befolyásolja A TRANSZ-ZSÍRSAVAK (AMELYEK A NORMÁL SZERKEZETŰ ZSÍRSAVAK TÉRBELI IZOMERJEI) EGÉSZSÉGÜGYI KOCKÁZATOT REJTENEK.

7 Szénhidrátok A cukrok szerepe kiemelkedő. Triózok: biokémiai anyagcserében nélkülözhetetlenek, pentóz: ribonukleinsav egyik alkotórésze (DE A COKROK TÚLZOTT FOGYASZTÁSA KÁROS!) A cukrok szerepe kiemelkedő. Triózok: biokémiai anyagcserében nélkülözhetetlenek, pentóz: ribonukleinsav egyik alkotórésze (DE A COKROK TÚLZOTT FOGYASZTÁSA KÁROS!) Fontos energiaforrások (gyorsan szívódnak föl) 4,3 kcal (17,1 KJ/g) Fontos energiaforrások (gyorsan szívódnak föl) 4,3 kcal (17,1 KJ/g) Cukorraktárak: glükogén (tartalék energia) Cukorraktárak: glükogén (tartalék energia) Poliszacharidok a kötő- és támasztószövetek részei Poliszacharidok a kötő- és támasztószövetek részei Védekezés, immunfolyamatok: mukopoliszacharidok (nyál, nyálkahártya váladékok) Védekezés, immunfolyamatok: mukopoliszacharidok (nyál, nyálkahártya váladékok) Részei a vércsoportokat meghatározó anyagoknak Részei a vércsoportokat meghatározó anyagoknak Az agy alaptápanyaga a glükóz (napi min. 120 g szénhidrát) Az agy alaptápanyaga a glükóz (napi min. 120 g szénhidrát) Szénhidrátalapúak egyes kocsonyásító anyagok (agar-agar) vagy az alginát (emulgeáló, ízfokozó, sűrítőanyag) Szénhidrátalapúak egyes kocsonyásító anyagok (agar-agar) vagy az alginát (emulgeáló, ízfokozó, sűrítőanyag)

8 Vitaminok Néhány kivételével esszenciálisak Néhány kivételével esszenciálisak Koenzim funkciót töltenek be Koenzim funkciót töltenek be Fehérje-, zsír-, és szénhidrát anyagcserében nélkülözhetetlenek Fehérje-, zsír-, és szénhidrát anyagcserében nélkülözhetetlenek Kiemelt funkciók: Kiemelt funkciók: A vitamin: látás, hámszövetképzés A vitamin: látás, hámszövetképzés D vitamin: csontosodás, Ca beépülés D vitamin: csontosodás, Ca beépülés Fillokinon (K vitamin): véralvadás Fillokinon (K vitamin): véralvadás C-vitamin: oxidációs, redukciós folyamatok, antioxidáns hatás C-vitamin: oxidációs, redukciós folyamatok, antioxidáns hatás Vitaminszerű anyagok Vitaminszerű anyagok F-vitamin sejthártya és hormonépítés, F-vitamin sejthártya és hormonépítés, P vitamin (flavonoidok): oxidációs folyamatok, P vitamin (flavonoidok): oxidációs folyamatok, Mezoinozit: növekedés, haj, bőr normális állapota Mezoinozit: növekedés, haj, bőr normális állapota

9 Ásványi anyagok I. Elektrolitok alkotói (sav-bázis egyensúly, pH, ozmotikus nyomás, pufferhatás), Elektrolitok alkotói (sav-bázis egyensúly, pH, ozmotikus nyomás, pufferhatás), Enzimek, hormonok alkotórészei, így az anyagcserében nélkülözhetetlenek Enzimek, hormonok alkotórészei, így az anyagcserében nélkülözhetetlenek A csontrendszer és a fogazat építői A csontrendszer és a fogazat építői Nátrium és klorid: vízháztartás, izom, idegingerlékenység Nátrium és klorid: vízháztartás, izom, idegingerlékenység Kálium: szív-, izomműködés, a sejtek elektromos potenciáljának biztosítása Kálium: szív-, izomműködés, a sejtek elektromos potenciáljának biztosítása Kalcium: Csont- és fogképzés, izom- és idegműködés Kalcium: Csont- és fogképzés, izom- és idegműködés Magnézium: Enzimek működéséhez kell, ATP képzés Magnézium: Enzimek működéséhez kell, ATP képzés Foszfor: csont és fogképzés, energiaszolgáltató (ATP) és anyagcsere- folyamatok Foszfor: csont és fogképzés, energiaszolgáltató (ATP) és anyagcsere- folyamatok Cink: széndioxid szállítás, inzulin és hidrogénátvivő enzimek része Cink: széndioxid szállítás, inzulin és hidrogénátvivő enzimek része

10 Ásványi anyagok II. Fluor: fogzománc, csontképződés Fluor: fogzománc, csontképződés Jód: pajzsmirigy hormonok alkotórésze, Jód: pajzsmirigy hormonok alkotórésze, Kobalt: Kobalamin alkotórésze (vitamin) Kobalt: Kobalamin alkotórésze (vitamin) Króm: az inzulin izomsejtekhez kötődésének faktora Króm: az inzulin izomsejtekhez kötődésének faktora Mangán: porcok képződéséhez nélkülözhetetlen Mangán: porcok képződéséhez nélkülözhetetlen Molibdén, réz: Oxidációs folyamatokban vesz részt, oxidációs enzimek alkotója Molibdén, réz: Oxidációs folyamatokban vesz részt, oxidációs enzimek alkotója Szelén: sejthártya védelme, peroxidáció gátlása Szelén: sejthártya védelme, peroxidáció gátlása Vanádium: zsíranyagcsere szabályozása Vanádium: zsíranyagcsere szabályozása Vas: oxigénszállítás, oxidáló enzimek alkotórésze Vas: oxigénszállítás, oxidáló enzimek alkotórésze

11 Ásványi anyagok III. Fontos arányok, antagonizmus, hatásfokozás: Réz gátolja: molibdén felszívódását Réz gátolja: molibdén felszívódását Vas gátolja: kadmium, ólom, higany, cink Vas gátolja: kadmium, ólom, higany, cink Kalcium/magnézium: érelmeszesedést, izomműködést befolyásolja Kalcium/magnézium: érelmeszesedést, izomműködést befolyásolja Fluor/jód: ha >30, golyva alakul ki (pajzsmirigy) Fluor/jód: ha >30, golyva alakul ki (pajzsmirigy) Gátolja a jód felvételét pl.: kalcium, kobalt, réz, arzén, bróm, nitrát! Gátolja a jód felvételét pl.: kalcium, kobalt, réz, arzén, bróm, nitrát! Kalcium/foszfor: ha <1,5:1 csontritkulást okoz Kalcium/foszfor: ha <1,5:1 csontritkulást okoz

12 Élelmi rostok I. Növényi: cellulóz, hemicellulóz, pektin, növényi gumik, nyálkák és más raktározott poliszacharidok, lignin, viaszok, sztearinok, szaponinok, fitátok, tannátok, kitin. Növényi: cellulóz, hemicellulóz, pektin, növényi gumik, nyálkák és más raktározott poliszacharidok, lignin, viaszok, sztearinok, szaponinok, fitátok, tannátok, kitin. Állati: kollagén, elasztin, keratin. Állati: kollagén, elasztin, keratin. Adalékanyagok, pl. egyes hidrokolloidok. Adalékanyagok, pl. egyes hidrokolloidok.

13 Élelmi rostok II. Normális bélműködés elősegítése Normális bélműködés elősegítése Csökkentik a béltartalom tranzitidejét, jóllakottság érzetét fokozzák Csökkentik a béltartalom tranzitidejét, jóllakottság érzetét fokozzák Lassítják a cukrok és lipidek felszívódását Lassítják a cukrok és lipidek felszívódását Szerepük van a vastagbélrák, székrekedés, aranyér, epekőképződés megelőzésében Szerepük van a vastagbélrák, székrekedés, aranyér, epekőképződés megelőzésében Mechanikusan tisztítják a bélfalat Mechanikusan tisztítják a bélfalat Aminosavak felszívódását, fehérjék hasznosulását rontják Aminosavak felszívódását, fehérjék hasznosulását rontják Ásványi anyagok, elsősorban Ca, Fe, Zn, felszívódása romlik Ásványi anyagok, elsősorban Ca, Fe, Zn, felszívódása romlik Kevés folyadék mellett bélelzáródás alakulhat ki. Kevés folyadék mellett bélelzáródás alakulhat ki.

14 Szín-, íz-, és szaganyagok Az ízérzékelő és szaglóidegek ingerlésével: Elősegítik az emésztőnedvek kiválását (gyomor-, bélnedv, nyál, enzimek, egyéb anyagok, pl. antibakteriális anyagok,) Elősegítik az emésztőnedvek kiválását (gyomor-, bélnedv, nyál, enzimek, egyéb anyagok, pl. antibakteriális anyagok,) Bélmozgást elősegítése, bélflóra fenntartása Bélmozgást elősegítése, bélflóra fenntartása Jobb emészthetőséget és tápanyag-hasznosulást idéznek elő Jobb emészthetőséget és tápanyag-hasznosulást idéznek elő Fokozzák az étvágyat Fokozzák az étvágyat Kellemes közérzetet idéznek elő (megint élvezel?) Kellemes közérzetet idéznek elő (megint élvezel?)

15 NEM GYÓGYSZERES KEZELÉS SM-ben 1. Életmód: Életmód: sebességét. Minden olyan hatás, ami az SM-es beteg maghőmérsékletét 37 ºCelsius fölé emeli, a meglevő tüneteket kifejezettebbé teheti, vagy fiziológiás testhőmérsékleten nem észlelhető tünetek megjelenéséhez vezethet. A testhőmérséklet emelkedése az idegekben csökkenti az ingerület vezetési sebességét. Minden olyan hatás, ami az SM-es beteg maghőmérsékletét 37 ºCelsius fölé emeli, a meglevő tüneteket kifejezettebbé teheti, vagy fiziológiás testhőmérsékleten nem észlelhető tünetek megjelenéséhez vezethet. A testhőmérséklet-emelkedés állapotrosszabbodást okozó hatása az esetek döntő többségében átmeneti, a testhőmérséklet rendeződése után elmúlik. A jelenséget „pseudo shub”-nak, vagy a jelenség leírója után „Uchthoff fenoménnek” nevezik. A testhőmérséklet-emelkedés állapotrosszabbodást okozó hatása az esetek döntő többségében átmeneti, a testhőmérséklet rendeződése után elmúlik. A jelenséget „pseudo shub”-nak, vagy a jelenség leírója után „Uchthoff fenoménnek” nevezik. Kerülendő ezért a forró fürdő, szauna, stb. Lázas betegség esetén fokozottan kell figyelni a lázcsillapításra. Ha a lázas állapotban megjelent új tünet a testhőmérséklet normalizálódása után megszűnik, azt nem szabad relapszusként értékelni. Kerülendő ezért a forró fürdő, szauna, stb. Lázas betegség esetén fokozottan kell figyelni a lázcsillapításra. Ha a lázas állapotban megjelent új tünet a testhőmérséklet normalizálódása után megszűnik, azt nem szabad relapszusként értékelni.

16 NEM GYÓGYSZERES KEZELÉS SM-ben 2. A betegség egyik gyakori tünete a kóros fáradékonyság. Tanácsos a fizikai kímélet, ill. gyógytorna, egyéb fizikoterápia során a teljesítőképesség maximum 80%-os igénybevétele, a terhelés mennyiségének és minőségének a beteg aktuális állapotához történő igazítása. Munkaképes betegnek sem ajánlott nehéz fizikai terheléssel járó, vagy éjszakai, illetve váltóműszakos munka. A betegség egyik gyakori tünete a kóros fáradékonyság. Tanácsos a fizikai kímélet, ill. gyógytorna, egyéb fizikoterápia során a teljesítőképesség maximum 80%-os igénybevétele, a terhelés mennyiségének és minőségének a beteg aktuális állapotához történő igazítása. Munkaképes betegnek sem ajánlott nehéz fizikai terheléssel járó, vagy éjszakai, illetve váltóműszakos munka. A pszichés stressz negatív hatású lehet. A pszichés stressz negatív hatású lehet.

17 NEM GYÓGYSZERES KEZELÉS SM-ben 3. Diétaként a növényi olajokban gazdag, telített zsírsavakban szegény, rostdús, de könnyű, ún. mediterrán típusú étrend az emésztésre kifejtett hatása miatt kedvezőbb. Diétaként a növényi olajokban gazdag, telített zsírsavakban szegény, rostdús, de könnyű, ún. mediterrán típusú étrend az emésztésre kifejtett hatása miatt kedvezőbb. A linolénsav, g/nap dózisban csökkentheti a rokkantság progresszióját (A), a relapszus súlyosságát, tartamát. A linolénsav, g/nap dózisban csökkentheti a rokkantság progresszióját (A), a relapszus súlyosságát, tartamát. halolaj, napraforgómag, kukorica, szója olaj, Ligetszépe olaj. halolaj, napraforgómag, kukorica, szója olaj, Ligetszépe olaj.

18 NEM GYÓGYSZERES KEZELÉS SM-ben 4. Az immunstimuláló hatással rendelkező szerek csökkenthetik az immunmoduláló szerek immunszuppresszív hatását, ezért szedésük nagy dózisban nem ajánlott Az immunstimuláló hatással rendelkező szerek csökkenthetik az immunmoduláló szerek immunszuppresszív hatását, ezért szedésük nagy dózisban nem ajánlott interferonok hepatotoxikus hatását fokozhatja: Ginseng, Coenzyme Q10, fokhagyma, Noni juice, Propolis, Selenium >60 mcg interferonok hepatotoxikus hatását fokozhatja: Ginseng, Coenzyme Q10, fokhagyma, Noni juice, Propolis, Selenium >60 mcg B6 vitamin, E vitamin, C-vitamin – közepes dózisnál mg/nap ne legyen több B6 vitamin, E vitamin, C-vitamin – közepes dózisnál mg/nap ne legyen több Zn >10-15 mg/nap ne legyen több. Zn >10-15 mg/nap ne legyen több.

19 A mediterrán diéta A Földközi-tenger térségében élők étkezési szokásait összefoglaló néven mediterrán étrendnek hívjuk, és bár az itt élők táplálkozásában számos eltérés felfedezhető, számtalan tanulmány bizonyította, hogy bizonyos megbetegedések (daganatok, magas vérnyomás, szív-érrendszeri megbetegedések, metabolikus-szindróma) előfordulási aránya itt alacsonyabb. A Földközi-tenger térségében élők étkezési szokásait összefoglaló néven mediterrán étrendnek hívjuk, és bár az itt élők táplálkozásában számos eltérés felfedezhető, számtalan tanulmány bizonyította, hogy bizonyos megbetegedések (daganatok, magas vérnyomás, szív-érrendszeri megbetegedések, metabolikus-szindróma) előfordulási aránya itt alacsonyabb.

20 A mediterrán diéta alapszabályai 1. A diéta alapja a gyümölcsök, zöldségek, burgonya, gabonafélék, főtt tészta, rizs, szárazhüvelyesek és dió bőséges fogyasztása. A diéta alapja a gyümölcsök, zöldségek, burgonya, gabonafélék, főtt tészta, rizs, szárazhüvelyesek és dió bőséges fogyasztása. Az évszaknak megfelelő zöldségeket, gyümölcsöket kell előnyben részesíteni. Az évszaknak megfelelő zöldségeket, gyümölcsöket kell előnyben részesíteni. Az ételek elkészítéséhez minden egyéb zsiradékot mellőzni kell, helyette olívaolaj használható. Az ételek elkészítéséhez minden egyéb zsiradékot mellőzni kell, helyette olívaolaj használható. A napi étrendbe mérsékelt mennyiségben építse be a zsírszegény joghurtot és sajtot. A napi étrendbe mérsékelt mennyiségben építse be a zsírszegény joghurtot és sajtot.

21 A mediterrán diéta alapszabályai 2. Vörös húsok helyett hetente kétszer hal és egyszer szárnyas, illetve legfeljebb 4 darab tojás fogyasztása ajánlott (ha valaki a vörös húst szereti, havonta néhány alkalommal beépíthető). Vörös húsok helyett hetente kétszer hal és egyszer szárnyas, illetve legfeljebb 4 darab tojás fogyasztása ajánlott (ha valaki a vörös húst szereti, havonta néhány alkalommal beépíthető). A napi desszert elsősorban friss gyümölcs, egyéb édességek ritkábban megengedettek. A napi desszert elsősorban friss gyümölcs, egyéb édességek ritkábban megengedettek. Mérsékelt mennyiségben (2-3 dl) ajánlott étkezés közben vörösbor fogyasztása. Mérsékelt mennyiségben (2-3 dl) ajánlott étkezés közben vörösbor fogyasztása. Rendszeres testmozgás (minimum egy héten háromszor 30 perc), káros szenvedélyek kerülése! Rendszeres testmozgás (minimum egy héten háromszor 30 perc), káros szenvedélyek kerülése!

22 Helyettesítés Fehér liszt → teljes kiőrlésű, rozs, durum Fehér liszt → teljes kiőrlésű, rozs, durum Cukros ételek → gyümölcs Cukros ételek → gyümölcs Cukros italok → tea, szőlőlé Cukros italok → tea, szőlőlé Krumpli → zöldség (nyers, párolt, főzelék) Krumpli → zöldség (nyers, párolt, főzelék) Fehér rizs → barna rizs Fehér rizs → barna rizs Chipsek, kekszek → olajos magvak (nem sózottan) Chipsek, kekszek → olajos magvak (nem sózottan) Disznóhús → hal (tengeri), csirke (bőr nélkül) Disznóhús → hal (tengeri), csirke (bőr nélkül) Zsíros tejtermék → zsírszegény tejtermék Zsíros tejtermék → zsírszegény tejtermék Vaj, zsír, tejszínhab → margarin, étolaj, növényi hab Vaj, zsír, tejszínhab → margarin, étolaj, növényi hab

23 TESTSÚLYCSÖKKENTÉSRE ALKALMAZHATÓ DIÉTÁK Nagyon alacsony kalóriatartalmú diéta (VLCD) Nagyon alacsony kalóriatartalmú diéta (VLCD) Alacsony zsírtartalmú diéta Alacsony zsírtartalmú diéta Emelt fehérjetartalmú diéta Emelt fehérjetartalmú diéta Glikémiás index Glikémiás index

24 „Az asztal örömeit minden életkorban, minden társadalmi helyzetben, minden országban és minden nap lehet élvezni; ez az élvezet társa lehet minden egyéb gyönyörűségünknek, s az utolsó, mely megmarad és vígasztal akkor is, mikor a többi örömünket már elvesztettük.” Brilliant-Savarin Francia gasztronómus

25


Letölteni ppt "A mediterrán diéta alkalmazása, mint az energiaegyensúly megtartásának lehetősége Dr. Szabó Judit."

Hasonló előadás


Google Hirdetések