Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Komplex programok szerepe a hátrányos helyzetű munkanélküliek felzárkóztatásában TÁMOP 1.4.3 Záró konferencia, Zalaegerszeg, 2014. február 25.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Komplex programok szerepe a hátrányos helyzetű munkanélküliek felzárkóztatásában TÁMOP 1.4.3 Záró konferencia, Zalaegerszeg, 2014. február 25."— Előadás másolata:

1 Komplex programok szerepe a hátrányos helyzetű munkanélküliek felzárkóztatásában TÁMOP Záró konferencia, Zalaegerszeg, február 25.

2 Miért van szükség komplex programokra?  A társadalomban mindig lesznek olyanok, akik halmozottan hátrányos helyzetüknél fogva nem tudják kihasználni a társadalom nyújtotta lehetőségeket.  Nő a hátrányos helyzetű rétegek aránya.  Nő az alapiskolát be nem fejezettek száma.  Nő a magatartási és beilleszkedési zavarokkal küzdők száma.  A „hagyományos iskola” nem tudja kezelni a problémát (előítélet, pedagógiai felkészületlenség)  Alulképzettséggel, szakma hiányában nincs esély a munkaerő- piacon. TÁMOP Záró konferencia, Zalaegerszeg, február 25.

3 Komplex program lényege Egyesíti a képzést, a foglalkoztatást és a támogató szolgáltatásokat: mentális fejlesztés, kulcsképességek erősítése, stb. Eddigi komplex program kezdeményezések: - termelőiskola - tranzitfoglalkoztatás - új esély programok - KID program, stb. Ezek közül a legrégebbi sikeres program a TERMELŐISKOLAI modell. TÁMOP Záró konferencia, Zalaegerszeg, február 25.

4 Termelőiskolák helye a társadalomban Munkerő-piac - termelés - munkában állók képzése Szociálpolitika - segélyezés - közhasznú munka Képzés, oktatás - iskolák

5 A termelőiskolai komplex program sikere Mindenkinek azt a támogatást, szolgáltatást nyújtja, amire az egyénnek szüksége van ahhoz, hogy kiemelkedjen a hátrányos helyzetből, sikeres legyen a társadalmi és munkaerő-piaci (re)integrációja, továbbá, hogy a családjában mérséklődjön, megszűnjön, ne termelődjön újjá a hátrány. 20 éves tapasztalat: A termelőiskolai modell alkalmas bármely korosztályú és összetételű, hátrányos helyzetű célcsoport társadalmi és munkaerő-piaci felzárkóztatására. TÁMOP Záró konferencia, Zalaegerszeg, február 25.

6 A komplex program fő tartalma Képzés Foglalkoztatás Mentális fejlesztés - Tanulási technikák - Értékteremtés - Pozitív életvitel elsajátítása- közintézmények kialakítása - Közismereti alapok felújítása - Lemorzsolódás megerősítése (8. osztály- lakossági szolgáltatás megelőzése befejezése)- intézmény működtetés - Munkaerő-piacon igényelt - Betanított szakmai képzés - A képzés gyakorlati oldala kulcsképességek - OKJ szakmai képzés - Kereseti lehetőség a fejlesztése - Digitális írástudás résztvevőknek - Álláskeresési technikák elsajátítása - Sikerélmény a elsajátítása - Életviteli tréningrésztvevőknek - Munkába helyezés - Roma népismeret - Munkába tartás, utógondozás TÁMOP Záró konferencia, Zalaegerszeg, február 25.

7 A komplex programok főbb szakaszai Kiválasztás: Foglalkoztatás-képzés:Utógondozás: 1-3 hó 8-13 hó 2-6 hó -Felkutatás - Közismereti felzárkóztatás- A résztvevők -Pályaorientáció - Foglalkoztatás (termelés) munkába helyezése -Kiválasztás - Szakmai képzés- A résztvevők - Pszicho-szociális gondozás munkában tartása - Kulcsképességek fejlesztése- Utógondozás - Lemorzsolódás megakadályozása - Munkerő-piaci tréning - Elhelyezkedés előkészítése TÁMOP Záró konferencia, Zalaegerszeg, február 25.

8 A komplex program újszerű elemei I. Személyre szabott, rugalmas, speciális igényekre épülő szolgáltatások Valódi ösztönző a résztvevők számára - sikerélmény - munkabér Folyamatos lehetőség a tudás gyakorlati felhasználására, a résztvevők valós munkahelyzetben fejleszthetik képességeiket: - a termelőiskola önmagát építi - a termelőiskola termelve tanít - a termelőiskola vállalkozó, foglalkoztató intézmény TÁMOP Záró konferencia, Zalaegerszeg, február 25.

9 A komplex program újszerű elemei II. A komplex program lehetőséget nyújt az egyéni fejlődés mérésére, a nyomon követésre - erkölcsi követelménynek tartjuk a piacképes szakmát, valamint a munkába helyezést Hagyományoktól eltérő pedagógiai légkör - családias jelleg - kiinduló pont: senkinek nem lehet megtanítani semmit, ha Ő nem akarja - nagymama törvénye: aki dolgozik, az tanul is valamit TÁMOP Záró konferencia, Zalaegerszeg, február 25.

10 Termelőiskola eredményei számokban – Képzés típusaÖsszes Induló Befejezte tanulmányait % Bizonyítványt szerzett % Felzárkóztató képzés - nem volt 8 általános iskolai végzettsége ,76 94, Betanító képzés , ,1 OKJ képzés , ,71 Mindösszesen (1652) ,6%

11 A termelőiskolában végzettek elhelyezkedése ÉvProgram Projekt résztvevők Elhelyezkedési követelményeknek eleget tett /fő/ Elhelyezkedési követelményeknek eleget tett /%/ 2000OFA705984, OFA604778, OFA696086, OFA625385, OFA585594, OFA746587, HEFOP363186, HEFOP362980, HEFOP362980, TÁMOP373183, TÁMOP524586,5

12 Komplex programok végrehajtását nehezítő tényezők I. 1.) Motiváltság mérése és fenntartása 2.) Lemorzsolódás megelőzése és kezelése - pénzügyi csőd a tömeges lemorzsolódás - szakmai kompromisszumok 3.) Állandósult válságkezelés - menedzsment nem tud a tartalmi munkával foglalkozni 4.) Pályázati rendszer fogyatékosságai - csúszások a döntésben, finanszírozásban - munkatársak megtartása - évszakhoz kötődés TÁMOP Záró konferencia, Zalaegerszeg, február 25.

13 Komplex programok végrehajtását nehezítő tényezők II. 5.) Rendszerelmélet hiánya - fiskális szemlélet 6.) Fenntarthatóság ellen ható tényezők - kedvezőtlen jogi környezet - gazdasági fenntarthatóság: válság - intézményesülés: nem kap kellő támogatást - a disszemináció és hálózatosodás ugyancsak nem kellően támogatott - „innovatív” ötlet centrikusság TÁMOP Záró konferencia, Zalaegerszeg, február 25.

14 Javaslat a komplex programok hazai elterjesztésére 1.) Rugalmasabb pályázati feltételek. 2.) Kedvezőbb jogszabályi környezet 3.) Kiszámíthatóbb támogatási feltételek 4.) Stratégiai szemlélet: a pályázatok egymásra épülése 5.) Intézményesülés támogatása - normatív szabályozás - segítség a gazdasági fenntarthatósághoz TÁMOP Záró konferencia, Zalaegerszeg, február 25.

15 Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Molnár Máté Programigazgató TÁMOP Záró konferencia, Zalaegerszeg, február 25.


Letölteni ppt "Komplex programok szerepe a hátrányos helyzetű munkanélküliek felzárkóztatásában TÁMOP 1.4.3 Záró konferencia, Zalaegerszeg, 2014. február 25."

Hasonló előadás


Google Hirdetések