Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

14. AMERIKAI FILM NOIR JEGYZET ÖSSZEÁLLÍTOTTA: NIKLI KÁROLY 2013.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "14. AMERIKAI FILM NOIR JEGYZET ÖSSZEÁLLÍTOTTA: NIKLI KÁROLY 2013."— Előadás másolata:

1 14. AMERIKAI FILM NOIR JEGYZET ÖSSZEÁLLÍTOTTA: NIKLI KÁROLY 2013

2 Az amerikai film noir kialakulása  A film noir (franciául „fekete film”) egy filmstílus, amit elsősorban a hollywoodi bűnügyi drámák, krimik jellemzőjeként használnak. Főképp az olyan filmek jellemzőjeként, amelyekben kiemelt szerepet játszik az ambivalens erkölcs és a szexuális motiváció.filmstílushollywoodibűnügyi drámákkrimik  Először Nino Frank francia kritikus alkalmazta a film noir elnevezést a hollywoodi filmekre 1946-ban.Nino Frank

3 Az amerikai film noir kialakulása  Hollywood klasszikus film noir időszakát általában az 1940-es évek eleje és a késő 1950-es évek közé teszik. Ehhez a korszakhoz társítják általában a kontrasztos fekete-fehér képi világot, melynek gyökerei a német expresszionista fényképezésig nyúlnak vissza. Ugyanakkor a legtöbb történet és klasszikus noir szemléletmód a nagy gazdasági világválság idejének amerikai krimi-iskoláiból származik. kontrasztosnagy gazdasági világválság

4 Az amerikai film noir jellemzői  A film noir főszereplője többnyire egy rendőr, esetleg magánnyomozó, aki – bár erős, cinikus, rettenthetetlen férfinak tűnik – valójában kiszolgáltatott ember, akit a végzet asszonya irányít. A”femme fatale” viszi romlásba: bűnbe, gyilkosságba, esetleg halálba.

5 Az amerikai film noir kezdete  Hivatalosan az első film noir-nak az 1941-es A máltai sólyom című filmet tekintjük, amely Dashiell Hammet azonos című regényének harmadik, legjobban sikerült adaptációja. Itt debütált Humphrey Bogart elegánsan cinikus magándetektív karaktere is, amely ma már a műfaj egyik kulcsfigurája.A máltai sólyomDashiell HammetHumphrey Bogart

6 Az amerikai film noir jellemzői  Érdekes, hogy a narrációt sokan tekintik a műfaj legjellegzetesebb zsánerének – ahogyan a jazz-t és a neonban fürdő városi látképet is. Ezek a stílusjegyek azonban leginkább a 80-as évek nagy tisztelgései és műfaji paródiái miatt épültek be a mai köztudatba.

7 Az amerikai film noir jellemzői  A flashback ugyan a legtöbb klasszikusban nem található meg (A máltai sólyom, A hosszú álom, A gonosz érintése, Kínai negyed), azonban az 1945-ös Mildred Pierce című filmnek köszönhetően ma már a műfaj egyik legjellemzőbb fogásának tekintjük. A film noir világában a kamera csak ritkán mozdul ki a nagyvárosból. Vannak azonban ez alól kivételek is (Orson Welles A gonosz érintése című filmjében például ez többször is megtörténik).flashbackA hosszú álomKínai negyed Mildred PierceOrson WellesA gonosz érintése

8 Az amerikai film noir jellemzői  A máltai sólyom (1941, John Huston)  Gyilkos vagyok (1944, Billy Wilder)  Mildred Pierce (1945, Kertész Mihály)  A hosszú álom (1946, Howard Hawks)  A postás mindig kétszer csenget (1946, Tay Garnett)  Kísért a múlt (1947, Jacques Touerneur)  Alkony sugárút (1950, Billy Wilder)

9 Az amerikai film noir jellemzői  Aszfaltdzsungel (1950, John Huston)  Detektívtörténet (1951, William Wyler)  Csókolj halálosan (1955, Robert Aldrich)  A siker édes illata (1957, Alexander Mackendrick)  A gonosz érintése (1958, Orson Welles)

10 John Huston : A máltai sólyom (1941) 01:37:00

11 vége


Letölteni ppt "14. AMERIKAI FILM NOIR JEGYZET ÖSSZEÁLLÍTOTTA: NIKLI KÁROLY 2013."

Hasonló előadás


Google Hirdetések