Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szabadidő, szórakozás tizenéves korban Határok és egyezségek Dr. Mezei Éva Iskola-egészségügyi Szolgálat.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szabadidő, szórakozás tizenéves korban Határok és egyezségek Dr. Mezei Éva Iskola-egészségügyi Szolgálat."— Előadás másolata:

1 Szabadidő, szórakozás tizenéves korban Határok és egyezségek Dr. Mezei Éva Iskola-egészségügyi Szolgálat

2 Közös cél Iskolánk tanulóiból, gyerekeikből képességeiket, tudásukat fejlesztve hitben megerősödő egészséges felelősségteljes boldog felnőtteket neveljünk.

3 család Ehhez szükséges az együttműködés iskola iskola-egészségügyi szolgálat gyermek-tanuló

4 Témáink Egészséges életmód Szabadidő Nevelés

5 Az egészséges életmód nem cél, hanem eszköz, de ezt is tanulni kell!

6 Mi befolyásolja az életmódot? Szülői példa Kortárscsoport, barátok életmódja Média, reklám, divat, internet Tudás Lehetőségek Anyagiak

7 Leggyakoribb betegségek 2007/08. tanév Fiú %Lány % Mozgásszervi elváltozások (hanyagtartás, lúdtalp nélkül) 1224 Szemészeti elváltozások 3135 Elhízás, túlsúly 26(13)15(8) Kóros soványság 46 Allergia, asztma 13 Lelki problémák 55 Népbetegségek: szív-, és érrendszeri, daganatok

8 Helyzetjelentés A tanulók 66%-a reggelizik otthon 60% fogyaszt naponta gyümölcsöt 45% eszik napi 30dkg zöldséget 48% sportol min. heti 2 órát testnevelés órán kívül A 12. évfolyamosok 10% naponta dohányzik, 40% volt már részeg

9 Egészséges életmód néhány pontban Rendszeres, mértékletes, kiegyensúlyozott táplálkozás Napi 1 óra sport Lelki béke Pihenés Stressztűrés, konfliktuskezelés Káros szenvedélyek kerülése

10 Serdülőkori jellemzők Biológiai változások Felnőtt szerep elfogadása Érzelmi függetlenedés Saját világnézet kialakítása Saját identitás kialakítása és részvétel a saját ifjúsági kultúrában

11 Kortárscsoport jelentősége Bizonyos célok együttes megvalósítása Saját értékek, tulajdonságok felfedezése Serdülőkor közös megélése Szabadidő értelmes eltöltése Kapcsolatok, barátság, összetartás, közös munka igényének kielégítése

12 A szabadidő adta lehetőségek Eredetiség vállalása Önmegvalósítás és kikapcsolódás Energia levezetés Másokkal való összehasonlítás

13 Veszélyek - szélsőségek Semmittevés Önértékelési problémák, visszavonulás Családi problémák, menekülés Szabadosság a szexualitásban Káros szokások (alkohol, drog) Agresszivitás

14 Mi ajánlható? Sport (napi 1 óra) Zene, tánc Színjátszás Baráti közösségek Gyülekezet Klubok, közös élmények Kivel, hova, hogyan, meddig? -

15 Mi jellemző a serdülő gondolkodására? Lehetőségekről való gondolkodás Előre gondolkodás Hipotézisek használata Metagondolkodás Megszokás korlátait meghaladó gondolkodás

16 Nevelési típusok BüntetőMéltányos ElhanyagolóMegengedő kontrollkontroll Támogatás, gondoskodás, bíztatás

17 Miért jó a méltányos bánásmód? Az egyének jobban bíznak és működnek együtt egy rendszerrel, ha méltányos bánásmód figyelhető meg. Három alapelve: 1.Elköteleződés 2.Magyarázat 3.Világos elvárás

18 Elköteleződés Bevonni a serdülőket az őket érintő döntésekbe, megkérdezve a véleményüket és megengedve, hogy megcáfolják mások (a szülők) ötleteit.

19 Magyarázat Minden érintett féllel meg kell értetni a végső döntés miértjét. Ez egy erőteljes visszajelzési rendszert teremt, mely elősegíti a tanulást.

20 Érthető elvárás Ha a döntést meghoztuk, az új szabályok legyenek egyértelműek, az érintettek értsék a viszonyítási pontokat és a mulasztások következményeit.

21 A méltányos bánásmód gyümölcse Bizalom Elkötelezettség Önkéntes együttműködés Teljesítmény Eszköz: érzések kifejezése, minősítés, címkézés kerülése

22 S ha valami baj történt? Megtorló kérdések Helyreállító kérdések Ki tette?Mi történt? Miért tette? Kit érintett? Ki fog dönteni?Hogyan érintette? Mit érdemel?Mit kell tenni?

23 Tomkins közösségi elmélete Közösség ott van, ahol a kapcsolatokban az egyének: -A lehető legtöbb pozitív érzést élik át -A lehető legkevesebb negatív érzést élik meg -Szabadon fejezhetik ki érzelmeiket

24 Szeretnénk, ha gyermekeink iskolánkban megtalálnák azt a közösséget, ahol jól érzik magukat, sikerrel gyarapítják tudásukat, fejlesztik képességeiket!

25 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Szabadidő, szórakozás tizenéves korban Határok és egyezségek Dr. Mezei Éva Iskola-egészségügyi Szolgálat."

Hasonló előadás


Google Hirdetések