Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Bemeneti egységek mátrix elvű képalkotás digitalizálás Az IBM kompatibilis PC hardverismeretei – perifériák.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Bemeneti egységek mátrix elvű képalkotás digitalizálás Az IBM kompatibilis PC hardverismeretei – perifériák."— Előadás másolata:

1 bemeneti egységek mátrix elvű képalkotás digitalizálás Az IBM kompatibilis PC hardverismeretei – perifériák

2 Bóta Laca bemeneti egységek (input) kimeneti egységek (output) IBM kompatibilis PC-k logikai felépítése Alaplap (motherboard, mainboard)  processzor (CPU)  operatív tár (operative memory)... Perifériák (peripheral equipment)  bemeneti egység (input)  kimeneti egység (output)  háttértár (secondary memory)  hálózati kommunikációs eszközök

3 Bóta Laca A perifériák használatának feltételei interfész feltétel: a perifériális eszköz és alaplap kapcsolatához szükséges szabványos csatlakozó (interfész) szoftveres feltétel: az adott operációs rendszerhez készült meghajtóprogram (driver). Szokták még eszközvezérlő programnak is nevezni. Ez egy speciális szoftver, ami az operációs rendszer felől érkező parancsokat a periféria számára végrehajtható formában közli. tápfeszültség biztosítása: Sok eszköznél az áramellátást külön vezeték biztosítja

4 Bóta Laca Bemeneti perifériák (input devices) olyan eszközök, melyekkel a felhasználó adatokat juttathat a számítógéphez tartozó adattárba. Jellemző eszközök:  billentyűzet (keyboard)  mutatóeszközök (pointing devices) egér (mouse) pointing stick érintőpad (touchpad) érintőképernyő (touchscreen)  lapolvasó (scanner)  mikrofon (microphone - mic)  (web)kamera (webcam)  VR-kesztyű (VR-gloves)  vonalkód-olvasó berendezés  biometrikus azonosítók... -Apádnak sikerült egeret szereznie. Most hogy kell használni? 142

5 Bemeneti egységek Billentyűzet

6 Bóta Laca Billentyűzet (keyboard) Négy fő részre osztható:  alfanumerikus blokk,  (kurzor)vezérlő blokk,  numerikus blokk,  funkciós blokk

7 Bóta Laca Gépeléshez kapcsolódó billentyűk Shift Caps Lock Alt Gr (jobb) Tab Enter Backspace Delete (Del)

8 Bóta Laca Funkciót módosító billentyűk Shift Ctrl Alt Windows Ctrl Alt

9 Bóta Laca Kurzormozgató billentyűk Home End Page (Pg) Up Page (Pg) Down le fel balra jobbra

10 Bóta Laca Numerikus billentyűzet Num Lock

11 Bóta Laca A felső sor szerepe ESC Funkcióbillentyűk Speciális billentyűk

12 Bóta Laca Billentyűzet különlegességek mosható billentyűzet padra vetíthető virtuális billentyűzet

13 Bóta Laca Ergonómia a billentyűzetnél Ergonómikus billentyűzetek csuklótámasz a kézfej helyzetéhez igazodó billentyűzet

14 Bóta Laca Saját vezérlővel rendelkezik, ami adatokat küld az alaplapi billentyűzet illesztő felé. A billentyűzet vezérlő képes parancsokat is fogadni. Egy billentyű lenyomásakor a billentyűzet megszakítási rutin révén a billentyűkód (scan code) a billentyűzet pufferbe kerül (két bájt).  Ha ASCII kód rendelhető hozzá, akkor az átküldött 2 bájt közül az egyik az ASCII kód, a másik a billentyűkód (scan code).  Ha egy funkcióbillentyűt nyomtunk le, akkor az az első bájt a nulla értéket, a második bájt a billentyűkódot tartalmazza.  azonosítására egy sorszám szolgál (nem az ASCII kód), hiszen egy billentyűhöz több karakter vagy funkció is tartozhat. Az ASCII kódérték begépelhető: az (bal) ALT billentyű lenyomása mellett a numerikus billentyűzeten a decimális kód begépelésével. Pl.: ALT + 65 eredménye: A. Megjegyzés: A 0 kód a funkcióbillentyűk számára fenntartott. A billentyűzet működése

15 Bóta Laca AT csatlakozó PS/2 csatlakozó USB csatlakozó Vezeték nélküli kapcsolat is van. A billentyűzet csatlakoztatása az alaplaphoz

16 Bemeneti egységek Mutató eszközök

17 Bóta Laca Mutatóeszközök – egér (mouse) az emberi mutogatást kódolhatjuk vele, azaz mutatóeszköz, így a grafikus felületű rendszerek kiemelten fontos adatbeviteli eszköze Fajtái:  optomechanikus egér (optomechanical mouse)  optikai egér (optical mouse)  hanyattegér (trackball) Egyéb mutatóeszközök:  tollegér (penmouse)  érintőpad (touchpad)  érintőképernyő (touchscreen)

18 Bóta Laca Mutatóeszközök - optomechanikus egér golyó elforgatható gyűrű az első egér az elmozdulást egy tárcsa, míg a mai egerek egy része egy golyó elfordulása révén érzékeli

19 Bóta Laca Mutatóeszközök - az egér működése 1. A golyó fordul 2. A golyó fordítja a rudakat 3. A lyukas tárcsa elfordul 4. A LED fénye segít érzékelni az elmozdulást és az irányt 5. Az érzékelők az elmozdulás adatait továbbküldik Az ábra forrása:

20 Bóta Laca Soros port PS/2 csatlakozó USB csatlakozó Az egér csatlakoztatása az alaplaphoz

21 Bóta Laca Mutatóeszközök - optomechanikus egér érintőképernyő (touchscreen) érintőpad (touchpad) tollegér (penmouse) optikai egér (optical mouse) hanyattegér (trackball) pointing stick

22 Bóta Laca Egér különlegesség 2007-ben a legdrágább egér 18 karátos fehér arany borítás 59 db briliáns (csiszolt gyémánt) €18,600 (USA $24,700) USB, PS2 3 év garancia

23 Bemeneti egységek Szkennerek

24 Bóta Laca Szkenner, lapolvasó (scanner) síklapdigitalizáló eszköz, ismertebb típusok:  lapszkenner  kézi szkenner  diaszkenner  mikrofilmszkenner

25 Bóta Laca Szkennerek diaszkennermikrofilmszkenner lapszkenner kéziszkenner

26 Bóta Laca Szkenner - mátrix elvű képalkotás A képet képpontok alkotják fekete színű képpont

27 Bóta Laca Szkenner - digitalizálás a fény segítségével a fényérzékeny diódák érzékelik a síklapról visszaverődő fényt a fény intenzitásától függően egy kódot rendel az adott ponthoz az inchenként felismert pontok száma mindkét irányban igen fontos mutatója a szkennernek. pl. 600x600 dpi (dot per inch), azaz 600 képpontot ismer fel vízszintesen és függőlegesen is. (1 inch kb. 2,54 cm) Egy-egy képpont kóddá alakítsa jelenti a digitalizálást

28 Bóta Laca Szkenner csatlakoztatása párhuzamos port USB

29 Bemeneti egységek További eszközök

30 Bóta Laca Mikrofon microphone – rövidítve: mic a hangkártyához csatlakoztatható bemeneti eszköz felhasználása:  hangrögzítés (mint a diktafonnál)  telefonálás  a számítógép vezérlése (parancsok) csatlakoztatása a hangkártyához:  USB vagy  Jack dugó (3,5 mm) 155

31 Bóta Laca Webkamera webcamera (rövidítve: webcam) mozgókép digitalizáló eszköz felhasználása:  mozgókép rögzítése (digitalizálás)  helyszínek élő bemutatása városok épületek nevezetességek koncertek kiállítások, múzeumok  videotelefonálás  videokonferenciák  online oktatás  stb. csatlakoztatása az alaplaphoz:  USB 154

32 Bóta Laca VR-kesztyű VR-gloves  (virtual reality gloves – virtuális valóság kesztyű) a kéz mozgását, illetve egyéb fiziológiás paramétereit érzékelni képes eszköz sok esetben egy VR-szemüveggel együtt használják egyes kesztyűk képesek hő- vagy nyomás érzést kelteni, azaz kimenti eszközök is felhasználása:  számítógépes játékok  oktatás (pl. orvosi műtét, autószerelés)  építészet  stb. 152

33 Bóta Laca Vonalkódolvasó rögzített, többnyire sík felületen lévő adatok digitalizálására szolgáló berendezés a kereskedelemben elterjedt felhasználása:  pénztárgépeknél, raktáraknál termékazonosítás  oktatásban tesztek kiértékelése  egyéb iparágban kötött helyen rögzített adatok feldolgozása (pl. lottó szelvény)  stb. 156

34 Bóta Laca Biometrikus azonosító berendezések egy személy egyedi jellemezőit mérő, ellenőrző egység az azononosítás alapulhat:  fizikai tulajdonságon, pl. ujjlenyomat  emberi viselkedésmintán: pl. billentyűzet-használat felhasználása:  személyek azonosítása olyan helyeken, ahol a biztoság kiemleten fontos (katonai, pénzügyi, ipari, állami stb. létesítményeknél) 156

35 A digitalizálás ismert perifériális eszközei

36 Bóta Laca Eszköz Mi alapján digitalizál? Digitalizált eredmény Megjegyzés szkennersíklapképfájlkarakterfelismerő programmal (OCR) a bemeneti képből szöveges dokumentum is készülhet. A síklap lehet: könyvlap, papírlap, dia, mikrofilm, vonalkód... digitális fényképező valódi esemény képfájla számítógépen való megtekintéshez át kell tölteni a képeket egy erre a célra készült programmal mikrofonemberi hanghangfájlhangkártyához csatlakoztatjuk, és egy hangrögzítő vagy egy kommunikációs program (internet- telefon) szükséges a használatához szintetizátor (hangszer) lejátszott dallam MIDI fájlszerkeszthető akár kotta is, de ehhez speciális program szükséges magnetofon, lemezjátszó audio kazetta hanglemez hangfájlhangkártyához csatlakoztatva, valamint egy hangrögzítő programot használva digitális kamera (web-kamera) valódi esemény mozgókép- fájl a számítógépen való megtekintéshez át kell tölteni a képeket egy erre a célra készült programmal videomagnetofonvideokazettamozgókép- fájl video-digitalizálásra képes kártya (capture card) és mozgóképrögzítő program szükséges hozzá TV-tuner kártyatelevíziós antenna- bemenet mozgókép- fájl a csatornák adásai a monitoron valós időben megjeleníthetők, a megfelelő programmal felvehetők

37 Bóta Laca összefoglaló táblázat

38 A bemutató forrásanyagai

39 Bóta Laca Könyvek, cikkek Sikos László: PC hardver kézikönyv. BBS-INFO, Abonyi Zsolt: PC hardver kézikönyv. Computerbooks, Bp., Racskó Péter: Bevezetés a számítástechnikába. LSI. Markó Imre: PC hardver. Konfigurálás és installálás. LSI, Arthur Dickschus: Egyszerűen PC-ismeretek. Hardver. Panem, Markó Imre: PC hardver. Konfigurálás és installálás. LSI, PCWorld február 99. oldal Technikai háttér (billentyűzet) október


Letölteni ppt "Bemeneti egységek mátrix elvű képalkotás digitalizálás Az IBM kompatibilis PC hardverismeretei – perifériák."

Hasonló előadás


Google Hirdetések