Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

„Új ég, új föld” : A reneszánsz Készítette: Domján Gáborné.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "„Új ég, új föld” : A reneszánsz Készítette: Domján Gáborné."— Előadás másolata:

1 „Új ég, új föld” : A reneszánsz Készítette: Domján Gáborné

2 MI A RENESZÁNSZ? Művelődéstörténeti korszak (kb ). Szellemiségét, kultúráját a középkor utolsó századaiban meggazdagodó polgárság céljai, törekvései határozták meg. Művelődéstörténeti korszak (kb ). Szellemiségét, kultúráját a középkor utolsó századaiban meggazdagodó polgárság céljai, törekvései határozták meg. Stílus- és ízlésirányzat: a polgárság ízlését, értékrendjét fejezte ki. Stílus- és ízlésirányzat: a polgárság ízlését, értékrendjét fejezte ki.

3 Maga a szó, reneszánsz (renaissance, rinascimento) újjászületést jelent. A névadó, Giorgo Vasari (1568), az antik kultúra hagyományainak újjáélesztését, újjászületését látta a stílusirány lényegének. MI A RENESZÁNSZ?

4 trecento (1300–1400): Dante, Petrarca, Boccaccio és Giotto százada trecento (1300–1400): Dante, Petrarca, Boccaccio és Giotto százada quattrocento (1400–1500): Janus Pannonius, Mantegna, Botticelli és Brunelleschi százada quattrocento (1400–1500): Janus Pannonius, Mantegna, Botticelli és Brunelleschi százada cinquecento (1500–1600): Leonardo da Vinci, Michelangelo, Raffaello, Shakespeare, Cervantes és Balassi Bálint százada cinquecento (1500–1600): Leonardo da Vinci, Michelangelo, Raffaello, Shakespeare, Cervantes és Balassi Bálint százada A reneszánsz korszakai:

5 Központja kezdetben Firenze és Siena, később Észak-Itália is, majd a korszak végén Róma (a pápai udvar). Központja kezdetben Firenze és Siena, később Észak-Itália is, majd a korszak végén Róma (a pápai udvar). Az as évektől Európa főúri és királyi udvaraiban is elterjed, pl. Magyarországon Mátyás király udvarában. Az as évektől Európa főúri és királyi udvaraiban is elterjed, pl. Magyarországon Mátyás király udvarában. Az 1500-as évektől a reformációval összefonódva eléri a polgári és paraszti rétegeket is a reneszász ízlés és stílus egész Európában. Az 1500-as évektől a reformációval összefonódva eléri a polgári és paraszti rétegeket is a reneszász ízlés és stílus egész Európában. A RENESZÁNSZ

6 az itáliai városállamok – Firenze, Siena, Velence – polgárságának megerősödése, meggazdagodása, öntudatosodása – „a teremtő ember felfedezése a középkori teremtménytudattal szemben”. az itáliai városállamok – Firenze, Siena, Velence – polgárságának megerősödése, meggazdagodása, öntudatosodása – „a teremtő ember felfedezése a középkori teremtménytudattal szemben”. Pico della Mirandola: Az emberi méltóságról: Pico della Mirandola: Az emberi méltóságról: “Azért helyeztelek a világ közepébe, hogy annál könnyebben láthasd meg azt, ami benne van. Nem teremtettelek sem mennyei, sem földi, sem halandó, sem halhatatlan lénynek, úgyhogy, mint saját magad szobrásza magad vésheted ki vonásaidat. Állattá fajulhatsz, de szellemed szabad akara-tából Istenhez hasonló lénnyé is újjászülheted magadat.” “Azért helyeztelek a világ közepébe, hogy annál könnyebben láthasd meg azt, ami benne van. Nem teremtettelek sem mennyei, sem földi, sem halandó, sem halhatatlan lénynek, úgyhogy, mint saját magad szobrásza magad vésheted ki vonásaidat. Állattá fajulhatsz, de szellemed szabad akara-tából Istenhez hasonló lénnyé is újjászülheted magadat.” Társadalmi alapja

7 Az emberi élet célja a földi élet élvezése, a boldogság megtalálása lett. Értékké vált mindaz, ami az ember boldogulását elősegíti: az erő, a szépség, a tudás, a fiatalság, a vagyon, a hatalom. Az emberi élet célja a földi élet élvezése, a boldogság megtalálása lett. Értékké vált mindaz, ami az ember boldogulását elősegíti: az erő, a szépség, a tudás, a fiatalság, a vagyon, a hatalom. Az antik görög-római kultúra lett a minta, a követendő példa. Antik előzmények után újra felfedezték az emberi test, a természet és a szerelem szépségét. Az antik görög-római kultúra lett a minta, a követendő példa. Antik előzmények után újra felfedezték az emberi test, a természet és a szerelem szépségét. A tudomány és a művészet szerepe ismét megnövekedett, a kultúra elvilágiasodott (bár a vallás fennmaradt). A tudomány és a művészet szerepe ismét megnövekedett, a kultúra elvilágiasodott (bár a vallás fennmaradt). A reneszánszra jellemző az individualizmus, az egyénközpontúság. Felértékelődik az egyéniség, eltűnik a névtelenség. Ezzel párhuzamosan értékké válik a a család és a haza. A reneszánszra jellemző az individualizmus, az egyénközpontúság. Felértékelődik az egyéniség, eltűnik a névtelenség. Ezzel párhuzamosan értékké válik a a család és a haza. A kor jellemző embere a polihisztor: a sokoldalú ember, aki a tudományban és a művészetben jártas (pl. Michelangelo, Leonardo). A kor jellemző embere a polihisztor: a sokoldalú ember, aki a tudományban és a művészetben jártas (pl. Michelangelo, Leonardo). A reneszánsz szemlélet és kultúra

8 A reneszánsszal gyakran együtt emlegetett fogalom a humanizmus. Ma ez a szó emberiességet jelent, ám eredeti, reneszánsz értelme teljesen más. A reneszánsszal gyakran együtt emlegetett fogalom a humanizmus. Ma ez a szó emberiességet jelent, ám eredeti, reneszánsz értelme teljesen más. A humanizmus a reneszánszban egy szellemi, művelődési mozgalom volt, s egy tudós magatartást jelöltek vele. A humanizmus a reneszánszban egy szellemi, művelődési mozgalom volt, s egy tudós magatartást jelöltek vele. A humanisták fő céljuknak az antik kultúra megismerését és elsajátítását tartották. A humanista műveltségű írók, költők tudós költészetet míveltek, azaz megtanultak a latin költők versformáiban, műfajaiban, témáiban a tőlük ellesett motívumokkal, fogalmazni. Tágabb értelemben humanizmus alatt a reneszánsz eszmerendszerét értjük. Tágabb értelemben humanizmus alatt a reneszánsz eszmerendszerét értjük. A HUMANIZMUS

9 A reneszánsz irodalom Petrarca: Daloskönyv Petrarca: Daloskönyv Boccaccio: Dekameron Boccaccio: Dekameron Shakespeare: Rómeo és Júlia, Hamlet, Julius Caesar, Lear király, Machbeth, Szentivánéji álom, szonettek Shakespeare: Rómeo és Júlia, Hamlet, Julius Caesar, Lear király, Machbeth, Szentivánéji álom, szonettek

10 Építészet Jellemzői: lakóépületek Jellemzői: lakóépületek emberi lépték, egyszerűség emberi lépték, egyszerűség vízszintes tagolás, szimmetria vízszintes tagolás, szimmetria antik elemek, loggia antik elemek, loggia a részek és az egész harmóniája a részek és az egész harmóniája Maiano: Palazzo Strozzi, Firenze Maiano: Palazzo Strozzi, Firenze Alberti tervezése: Rucellai-palota Alberti tervezése: Rucellai-palota Brunelleschi: Ospedale degli Innocenti, Firenze Brunelleschi: Ospedale degli Innocenti, Firenze

11 Brunellesci: A Santa Maria delle Fiori

12 Brunelleschi: a firenzei Santa Maria del Fiore kupolája Brunelleschi: a firenzei Santa Maria del Fiore kupolája

13 Michelangelo terve a római Szent Péter székesegyházhoz

14 Bramante: Il Tempietto. San Pietro in Montorio, Róma Bramante: Il Tempietto. San Pietro in Montorio, Róma

15 Andrea Palladio: Villa Rotonda

16 Szobrászat lovasszobrok: Verocchio Donatello, Leonardo lovasszobrok: Verocchio Donatello, Leonardo bibliai alakok bibliai alakok Jellemzők: az anatómia tanulmányozása eredmé- nyeként az emberi és állati test élethű ábrázolása Jellemzők: az anatómia tanulmányozása eredmé- nyeként az emberi és állati test élethű ábrázolása arányos testfelépítés, egyéniség visszaadása arányos testfelépítés, egyéniség visszaadása Donatello: Gattamelata Leonardo da Vinci : Lovas-szobor Verocchio

17 Szobrászat Jellemzők: az anatómia tanulmányozása eredményeként az emberi test élethű ábrázolása az egyéniség visszaadása arányos testfelépítés

18 Michelangelo Buonarotti Dávid

19 Michelangelo : Piéta 1499.

20 Michelangelo: Részlet az 1499-es Pietából.

21 Michelangelo: Giuliano Medici síremléke. San Lorenzo

22 A reneszánsz festészet Új ábrázolásmód: perspektíva Új ábrázolásmód: perspektíva Új témák: evilági témák (érzelmek, portré, görög mitológia) Új témák: evilági témák (érzelmek, portré, görög mitológia) A természet mint háttér megjelenik A természet mint háttér megjelenik Jan van Eyck: Az Arnolfini házaspár Jan van Eyck: Az Arnolfini házaspár

23 Botticelli, Sandro: Vénusz születése

24 Botticelli: Primavera

25 Limbourg testvérek: Részletek Berry herceg hóráskönyvéből

26 Leonardo da Vinci A vitruviusi embermodell. Mona Lisa (részlet) Önarckép

27 Sfumato: a testek nem éles kontúrral határolódnak el környezetüktől, hanem valamiféle finom, ködszerű átmenetben chiaroscuro: A formákat a fény és az árnyék ellentétével létrehozó eljárás A Mona Lisa (1505.) A Mona Lisa (1505.) újszerű festői eljárásai

28 Huszadik századi Mona Lisa--feldolgozások

29 Leonardo: Angyali üdvözlet

30 Leonardo: Sziklás madonna 1492.

31 Leonardo: Az Utolsó vacsora. Milano, 1498.

32 Michelangelo Buonaratti freskói és oltárképe a Sixtus-kápolnában A teremtés 1508.

33 Michelangelo: A teremtés 1508.

34 Michelangelo: Az utolsó ítélet ( a Sixtus-kápolna oltárképe)

35 Michelangelo Buonarotti

36 Michelangelo: Az utolsó ítélet ( a Sixtus- kápolna oltárképe)

37 Raffaello Santi: Az athéni iskola

38 Dürer

39 Giorgione: Alvó Vénusz. 1510

40 Giorgione: Vihar Velence


Letölteni ppt "„Új ég, új föld” : A reneszánsz Készítette: Domján Gáborné."

Hasonló előadás


Google Hirdetések