Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

TÁMOP-4.1.2-08/1/A-2009-0030 Interdiszciplináris és komplex megközelítésű digitális tananyagfejlesztés a természettudományi képzési terület alapszakjaihoz.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "TÁMOP-4.1.2-08/1/A-2009-0030 Interdiszciplináris és komplex megközelítésű digitális tananyagfejlesztés a természettudományi képzési terület alapszakjaihoz."— Előadás másolata:

1 TÁMOP /1/A Interdiszciplináris és komplex megközelítésű digitális tananyagfejlesztés a természettudományi képzési terület alapszakjaihoz Nyitókonferencia, Szeged, március 19. A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Milyen a jó multimédiás tananyag? Benedict Mihály SzTE Elméleti Fizikai Tanszék

2 TÁMOP /1/A A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 2 Áttekintés  Egy konkrét példa MM anyagra (fizika)  Egy szempontrendszer az MM anyagok értékének megítéléséhez  Értékes internetes MM gyűjtemények  Néhány példa különböző típusú MM-re

3 TÁMOP /1/A Egy példa a középiskolás anyagok közül Walter Fendt német matematika –fizika szakos gimnáziumi tanár lapjai: A szoftver: JAVA ingyenes, minden operációs rendszer alatt fut, a szöveg nyelve viszonylag egyszerűen módosítható. ORACLE-SUN ??

4 TÁMOP /1/A A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 4 Szempontrendszer Két forrás: 1.MPTL Multimedia in Physics Teaching and Learning (EPS Educational Division) 2. MERLOT Multimedia Education Resource for Learning and Online Teaching

5 TÁMOP /1/A A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 5 Szempontrendszer I: A TARTALOM MINŐSÉGE II: A MÓDSZER MINŐSÉGE AZ ANYAG HATÉKONYSÁGA A TANÍTÁSI-TANULÁSI FOLYAMATBAN III: KEZELHETŐSÉG, MOTIVÁCIÓS ERÉNYEK IV: DOKUMENTÁCIÓ

6 TÁMOP /1/A A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 6 I/1. HELYESSÉG, ÉRVÉNYESSÉG Az anyag a tudomány pillanatnyi állása szerinti érvényes fogalmakat, modellt, és jelenséget tárgyal Ha modellt mutat be, röviden kitér az abban használt egyszerűsítésekre I: A TARTALOM MINŐSÉGE

7 TÁMOP /1/A A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 7 I/2. RELEVANCIA, FONTOSSÁG Az oktatás szempontjából lényeges problémát dolgoz föl. Az adott tárgy törzsanyagához tartozik Ez konszenzuson alapul, vagy szervezet határozza meg (MAB) A tartalom fontos a későbbi tanulmányok szempontjából Áttekintő jellegű, széleskörű, több összefüggő problémát tárgyal Az anyag olyan természetű, hogy az MM jelentősen javítja a dolog lényegének megértését (Fölösleges a MM az anélkül is egyszerűen bemutatható jelenségről) Modern, fölfedezést, új, érdekes eredményt mutat be VAGY A mindennapi életből vett, de nehezen érthető problémát világít meg új módon I: A TARTALOM MINŐSÉGE

8 TÁMOP /1/A A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 8 II/1. CÉLCSOPORT IGÉNYEINEK MEGFELEL Világos a célja: valamit meg akar értetni, vagy valamilyen tudás meglétét ellenőrzi Megfelelő didaktikai egyszerűsítéseket tartalmaz, nem túl bonyolult, de nem is túlságosan leegyszerűsített Az előforduló fogalmakat, ha ez szükséges, elmagyarázza II: A MÓDSZER MINŐSÉGE, HASZNÁLHATÓSÁG

9 TÁMOP /1/A A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 9 II: A MÓDSZER MINŐSÉGE, HASZNÁLHATÓSÁGA II/2. A MEGVALÓSÍTÁS MÓDJA Az adott célnak megfelel a megvalósítás eszköze pl: video, animáció, szimuláció Modern: kihasználja a mai grafikus, mozgóképes és hangtechnikai lehetőségeket (IDŐFÜGGŐ) A technikai kivitelezés is érdeklődést keltő

10 TÁMOP /1/A A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 10 II/3. FLEXIBILITÁS Az anyag beilleszthető egy tárgy szokásos előadásmódjába Alkalmas arra, hogy különféle körülmények között is használjuk, pl. előadási demonstrációhoz, vagy távoktatáshoz, vagy feladatmegoldáshoz, gyakorláshoz Lehetőséget ad arra, hogy ugyanazt a problémát többféle módon is megközelítsük II: A MÓDSZER MINŐSÉGE, HASZNÁLHATÓSÁGA

11 TÁMOP /1/A A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 11 III/1. FELHASZNÁLÓBARÁT A nyelv érthető A kívánt szoftver könnyen elérhető, letölthető, vagy közismert pl. pdf, java Könnyű elindítani A látvány világos, a képminőség megfelelő A kontroll elemek (interakció) funkciója nyilvánvaló, a gombok, a menük, a szövegek jól különválnak A használó nem vész el a sokféle lehetséges elágazásban III: KEZELHETŐSÉG, MOTIVÁCIÓS ERÉNYEK

12 TÁMOP /1/A A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 12 III/2. ÉRDEKLŐDÉST KELTŐ A megjelenítés esztétikus Motiváló bevezetés van Interaktív komponenseket tartalmaz III: KEZELHETŐSÉG, MOTIVÁCIÓS ERÉNYEK

13 TÁMOP /1/A A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 13 III/3 A CÉL VILÁGOS A FÖLHASZNÁLÓ SZÁMÁRA Az oktató, hallgató látja, hogy mi a feladata: ez lehet csupán egy jelenség megértése Jó ha van megoldandó feladat Ha szükséges, van visszacsatolás, hogy helyesen reagált e használó A hallgató a számára ismert, megszokott módon kapja az információt III: KEZELHETŐSÉG, MOTIVÁCIÓS ERÉNYEK

14 TÁMOP /1/A A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 14 IV. DOKUMENTÁCIÓ Van-e, ha szükséges, külön leírás a szoftver működéséről, működtetéséről? Vannak-e megadva linkek illetve hivatkozások az adott probléma további tanulmányozásához? Van-e javaslat a tananyag konkrét fölhasználásának módjára? Hozzáférhető-e a forráskód továbbfejlesztési céllal? Könnyen transzformálható-e más nyelvre az anyag? IV. DOKUMENTÁCIÓ

15 TÁMOP /1/A A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 15 I: A TARTALOM MINŐSÉGE Egy szakmabeli számára a helyesség és fontosság általános kritériumának megléte viszonylag egyszerűen eldönthető II: A MÓDSZER: AZ ALKALMAZHATÓSÁG MINŐSÉGE Ennek megítélése sokkal nehezebb, sok esetben egyéni ízlés dolga. Valójában a tényleges használat során derül ki, hogy használható-e, vagy hogyan és mire használható az anyag. III: KEZELHETŐSÉG Általában ennek minősége is egyértelmű, de függhet a fölhasználó általános számítógépes készségeinek fejlettségétől A megítélés nehézségei

16 TÁMOP /1/A A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 16 Hogyan tájékozódhatunk hatékonyan a hálózaton elérhető multimédiás anyagokról, azok minőségéről? Egy univerzális website minden területhez: MERLOT

17 Európai site

18 TÁMOP /1/A A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 18 Az MPTL csoport működése  Minden évben választunk egy nagyobb tématerületet a fizikából és összegyűjtjük keresőprogramokkal a föllelhető MM anyagokat (MERLOT és MPTL függetlenül)  Első menet: KO ítélet, amiről azonnal látható, hogy nem jó, azt kizárjuk  Második menet: A redukált lista tételeit a MERLOT és az MPTL egy-egy tagja osztályozza a saját szempontrendszere szerint  Az értékelés alapján ajánlást teszünk arról, hogy melyek az igazán jó lapok, kb. 3-5 tétel  Az anyag áttekintése és értékelése egy ~20 oldalas publikációban

19 EVALUATION FORM of the MPTL working group

20 TÁMOP /1/A AZ MPTL-MERLOT csoport értékelési eredményei YearTopicItemsExcellentVery good 2002Quantum physics Optics Classical Mechanics Thermal & Statistical phys. 145 (54) Electricity, magnetism 952 (259) Solid state, Particle phys. 101 (46)2, 36, Quantum physics160 (79) 2009Optics and waves469 (169)42

21 TÁMOP /1/A Hogyan használható az MM az oktatásban, tanfolyamokon és a tanártovábbképzéseken? Hypertext tankönyv Jelenség, modell bemutatása, dinamika Önálló feladat megoldása Önálló tájékozódás illetve anyagkészítés

22 TÁMOP /1/A Példa a hypertext típusú anyagra Hyperphysics

23 TÁMOP /1/A Példa két kiváló bemutató anyagra Bernd Thaller: Visual Quantum Mechanics Paul Falstadt:

24 Példa egy feladatmegoldó anyagra Faraday

25 TÁMOP /1/A Interdiszciplináris és komplex megközelítésű digitális tananyagfejlesztés a természettudományi képzési terület alapszakjaihoz Nyitókonferencia, Szeged, március 19. A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Köszönöm a figyelmet


Letölteni ppt "TÁMOP-4.1.2-08/1/A-2009-0030 Interdiszciplináris és komplex megközelítésű digitális tananyagfejlesztés a természettudományi képzési terület alapszakjaihoz."

Hasonló előadás


Google Hirdetések