Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Tendenciák,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Tendenciák,"— Előadás másolata:

1 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Tendenciák, tervek, források, megvalósítás a felsőoktatásban Dr. Mang Béla a Felsőoktatási és Tudományos Tanács elnöke Dr. Bányainé dr. Tóth Ágota egyetemi docens, Miskolci Egyetem TÁMOP projekt menedzser Sopron, december 11.

2 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) A felsőoktatási környezet változása Diplomás munkaerőpiac az EU-ban (mobilitás) Demográfiai csökkenés Érdeklődés a felsőoktatás iránt (struktúraváltás!) Verseny az intézmények között (külföldi hallgatók) Külföldi tanulás vonzereje, erősödése

3 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) A világban a nemzetállamok mellett létrejött azok vagyonának 90%-át jelentő multinacionális hálózat. Az oktatás és kutatás egyik fele a nemzetállami keretek és feladatok figyelembe vételével működik, a másik fele a multik irányába orientálódik. Nemzetközi kitekintés

4 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Tendenciák a felsőoktatásban USA milliárd HUF bevétel külföldi diákokból évente (Magyarország évente 214 milliárd HUF–ot fordít felsőoktatásra). USA-ban tanul 2.5 millió külföldi hallgató. Az amerikai kormány idén 180 millió HUF-ot költ reklámra Kínában.

5 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Tendenciák a felsőoktatásban Kína A felsőoktatásban érdekelt korosztály 20%-a tanul egyetemen. Ez az arány 20 éve 2% volt. A GDP 0.5%-ról 2010-re 4%-ra növeli a felsőoktatásra fordított összeget. 100 országba küldenek kínai tanárokat, 100 millióan tanulnak kínaiul Kínán kívül. Az USA-ban 2010-re 5% mandarin nyelven fog tanulni.

6 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Tendenciák a nemzetközi felsőoktatásban A brit egyetemek fele Kínában is biztosít továbbtanulási lehetőséget. Singapurban a tanárok ugyanannyi fizetést kapnak, mint az USA-ban, hogy ne vándoroljanak ki (havi 2.8 millió HUF). A Sorbonne campust nyitott ABU-DHABI-ban. Franciaország 1250 milliárd HUF-ot fordít a felsőoktatása fejlesztésére 2012-ig.

7 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Tendenciák a nemzetközi felsőoktatásban Indiában a hallgatók 30%-a jár magánegyetemre. Oroszországban a hallgatók 3/4-e magánegyetemre jár. Az USA-ban a külföldiek aránya a mérnök doktoranduszok között 60%. Tanulság: Mindenki mindenütt jelen akar lenni! EU, USA lefelé mutató tendencia. Ausztrália, Kanada, Oroszország, Kína, India, Új-Zéland meredeken felfelé mutató tendencia.

8 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Tendenciák a nemzetközi felsőoktatásban Central and Eastern Europe küldhova mennek az adott országból hallgatók fogad Albania13 214Italy (8,494), U.S.A. (916), Greece (725) -1, Germany (625), Turkey (608) Belarus10 490Russian Fed. (6,010), Germany (1,737), Poland (1,088) -1, France (465), U.S.A. (422)2 428 Bosnia and Herzegovina9 572Germany (2,801), Croatia (2,273) -1, Austria (1,308) -1, U.S.A. (433), Denmark (432) Bulgaria (p)24 619Germany (12,116), U.S.A. (3,734), France (2,905), Austria (1,588) -1, Turkey (948) Croatia9 955Germany (5,437), Italy (1,357), Austria (947) -1, U.S.A. (660), Slovenia (425) Czech Republic (p)6 666Germany (2,483), U.S.A. (1,052), France (662), Austria (439) -1, United Kingdom (359) Estonia3 721Russian Fed. (1,217), Germany (728), Finland (528) -1, U.S.A. (271), Sweden (242) Hungary (p)7 750Germany (3,097), Austria (1,279) -1, U.S.A. (997), France (536), United Kingdom (371) Latvia3 730Russian Fed. (1,022), Germany (916), U.S.A. (424), Estonia (305) -1, United Kingdom (186)2 390 Lithuania6 926Germany (1,701), Russian Fed. (1,690), U.S.A. (691), Poland (628) -1, Latvia (507) Poland (p)28 786Germany (15,417), France (3,270), U.S.A. (2,913), Austria (1,172) -1, Italy (1,002)7 608 Republic of Moldova7 784Romania (4,111) -1, Russian Fed. (1,267), Germany (597), France (463), Bulgaria (382) Romania20 680France (4,474), Germany (4,220), U.S.A. (3,320), Hungary (3,147) -1, Italy (1,225)9 730 Russian Federation (p)34 473Germany (11,462), U.S.A. (5,532), France (2,597), Kazakhstan (2,177), United Kingd. (1,878) Serbia and Montenegro10 038Germany (3,747), Hungary (1,194) -1, Austria (1,007) -1, Italy (712), France (489)831 Slovakia (p)14 581Czech Republic (6,938) -1, Hungary (2,441) -1, Germany (1,640), Austria (1,387) -1, U.S.A. (585)1 651 Slovenia2 524Germany (628), Austria (593) -1, Italy (326), United Kingdom (265), U.S.A. (209)963 Former Yugoslav Rep. of Macedonia5 348Bulgaria (2,690) -1, Germany (819), U.S.A. (349), Turkey (278) -1, Albania (177) Turkey (p)52 048Germany (27,582), U.S.A. (11,398), France (2,273), United Kingdom (1,960), Austria (1,820) Ukraine25 188Germany (7,618), Russian Fed. (6,841), U.S.A. (2,004), Poland (1,809) -1, Hungary (1,005)

9 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Felsőoktatás átalakítás Nyitás a „tömegoktatás” felé évi LXXX. törvény: Akadémiai autonómia, tudományos fokozatadás. MAB, FTT létrehozása Költségtérítéses képzés Felsőoktatás fejlesztési program: Integráció, IFT készítés. Infrastruktúra fejlesztés Új felsőoktatási törvény előkészület Új Ftv., PPP beruházások, NFT I Új Magyarország Fejlesztési Terv

10 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Új Felsőoktatási Törvény főbb szabályozási területei Intézmény létesítés és megszüntetés. Egyetem, főiskola definíció. Bologna-rendszerű képzés, képzés rendszere. Menedzsment kialakítás (Gazdasági Tanács, Szenátus). Hallgatói jogok, jogosultsági rendszer. Oktatók, alkalmazottak. Testületek (MAB, FTT, MRK, HÖOK), eljárási szabályok. Oktatási hivatal. Finanszírozási, gazdálkodási kérdések (normatíva, gazdálkodás Áht.)

11 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Demográfiai folyamat hatása a felsőoktatásra

12 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Felvettek száma képzési szintek szerint

13 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Felvettek száma korosztályonként

14 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) A legnépszerűbb képzések 2009 (alap- és osztatlan, nappali, államilag támogatott képzések) Alapszak Jelentkezők száma első helyre Felvettek száma összesen Minimum ponthatár Maximum ponthatár turizmus-vendéglátás gazdálkodási és menedzsment mérnök informatikus pénzügy és számvitel kommunikáció és médiatudomány gépészmérnöki jogász kereskedelem és marketing általános orvos pszichológia

15 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Piramis

16 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Alapképzési szakok (létesítése) és indítása Az alapszakok rendszere beállt (bevált?), évi 1-2 új kezdemé- nyezés van. A mostani felülvizsgálat nem céloz meg érdemi módosítást az alapszak-rendszerben. Sőt! 1-2 osztott mesterszakot osztatlanná kívánnak visszaalakítani (építész, erdőmérnök). A 7. összefüggő gyakorlati félév több helyen nem oldható meg, bontását kérte az MRK is. A 2006-ban kezdő első teljes évfolyam 2009-ben nem tölti fel a es finanszírozott mesterképzési keretet. 2-3 év alatt áll be a „steady state”, a 35%-os arány végül elég jó lehet. A MAB-nak e téren már viszonylag kevés teendője van: havi tíz- húsz alapszak indítási beadvány érkezik. A felsőoktatásnak viszont igen: tájékoztatni kell mindenkit a végzettek felkészültségéről, kompetenciáiról!

17 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Mesterképzési szakok (létesítése) és indítása Túl vagyunk a nagy létesítési hullámon: kb. 225 mesterszak Bölcsészettudomány71 Orvos- és eü. tudom. 11 Műszaki42 Nemzetvéd./katonai 6 Művészetek34 Informatika5 Természettudomány21 Jogtudomány4 Agrártudomány19 Sporttudomány4 Gazdaságtudomány14 Pedagógia1 Társadalomtudomány13 Összesen:225 Tanári mesterszak: 83 szakképzettség 9 műveltségi területen + 5 szakképzési területen + 1 a hitéleti képzésben. Elbírálás alatt van kb. 30 mesterszak létesítési beadvány. Szakirányok továbbra is rendezetlenek, burjánzanak.

18 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) A diploma értéke, versenyképesség Munkaerőpiaci visszajelzés: Hazai: Foglalkoztatás. Diplomás pályakövetés. Karrierközpontok, kiállítások szervezése. Munkáltatók véleménye. Európai: Mobilitás lehetősége. Diplomák elismerése az EU-ban. Külföldiek fogadása (ca fő/év).

19 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Az átalakítás minőségi vonatkozásai Elit hallgatók kiválasztása (tehetséggondozás, TDK, szak- kollégium, PhD). Akadémiai kutatói pályák megalapozása. Felzárkóztatás (azonos és más képzési területek). Szelekció a ciklusok között (35%). Képzési és kimeneti követelmények és a munkaerőpiac értékelése. Oktatói munka hallgatói véleményezése.

20 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Működés - korszerűsítés Tananyagfejlesztés (HEFOP 3.3.) Információs rendszer fejlesztése: Tananyag. Adminisztratív, gazdasági rendszerek (NEPTUN-NET, ETR, EGR, SAP). Hallgatói és alkalmazotti kártya, adatbázis. Gyakorlati képzés feltételeinek kialakítása.

21 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Minőség-menedzsmenti feladatok (Intézmény) Belső működés minőségi elemei: Menedzsment kialakítása, működtetése (GT, Szenátus, rektor, a minőség szervezete, PR, marketing, külföldi hallgatók). Szervezeti átalakítás (karok???). - Integráció, új funkciók, rugalmas formák. Gazdálkodás, ellenőrzés (Ftv. nyitás, együttműködés a gazdasági szereplőkkel, hitel, vállalkozások, saját vagyon). Befektetők számára átlátható projektek, feltételek.

22 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Az ipar – felsőoktatás kapcsolati formái Kutatási megbízások (működési bevételek). Közös pályázatok (átvett pénzeszközök, OTKA, NKTH, NFT stb.). Spin-off cég alapítás. KKK, RET szervezetek alapítása. Klaszterek létrehozása. Közhasznú gazdasági társaság (kutatási eredmények hasznosítása). KKV-kal közös kutatási szolgáltatás. Részvétel a gazdaságfejlesztési programokban (Pólus).

23 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Gazdasággal való együttműködés hatása a képzésre Képzés kimeneti követelményei. Munkaerőpiaci helyzet. Gyakorlati képző helyek a cégeknél (FSZ, BSc). Szakképzési és innovációs alapok. Doktoranduszok fogadása, segítése. Témák a diplomatervekhez. Kutatási, oktatási feltételek biztosítása (szakképzési alap). Karrier tanácsadás. Hallgatói életminőség (rendezvények segítése).

24 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Stratégiai elemek: Értékteremtés és értékátadás Az egyetemi értékteremtés főbb területei: Tudást és képesítést ad, hallgatókat képez. Új tudást / megoldásokat hoz létre. Külső és belső felhasználók részére munkafeltételeket biztosít, szolgáltatásokat nyújt.

25 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Stratégiai elemek: Sikeres változás elindítása A meghatározó érintettek elégedetlenek-e a jelenlegi helyzettel? Kitaláltuk-e kellő mélységében, hogy milyen lesz az elérni kívánt új helyzet? Vonzó-e az elképzelt jövőkép? Megtörténtek-e az első lépések a változás érdekében? Milyen eredménnyel és tapasztalatokkal? A meghatározó érintettek a tettek szintjén is elkötelezettek a változás mellett? ELLENÁLLÁS 1. ELÉGEDETLENSÉG 3. ELFOGADOTT TERV 2. ELKÉPZELÉS A JÖVŐRŐL 4. ELKÖTELEZETTSÉG Megvan-e az elégedetlen kritikus tömeg? Minden változással szemben törvényszerű az ellenállás. A változás kényelmetlen dolog, bizonytalanságot hordoz és stresszt vált ki.

26 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Stratégiai elemek: Három értékteremtő terület  Oktatási alaptevékenység (nappali képzés).  Doktori képzés.  Levelező és esti képzés.  Felnőttképzés és egyéb speciális képzések.  Oktatási módszertan fejlesztése. Alapvetően a tudásbázis növelésére irányul:  Alapkutatás, alkalmazott kutatás, fejlesztés.  Tudás/Technológia transzfer, hasznosítás, kapcsolódó képzés.  Finanszírozási feltételek biztosítása, kapcsolatrendszer fejlesztése. Amely kiterjed:  Tudásbázis fejlesztésére.  Alaptevékenységhez (oktatás / K+F) kapcsolódó erőforrások hasznosítására.  Az Egyetem alaptevékenységét (oktatás, innováció) végző szervezeti egységeinek zavartalan működését biztosító, támogató, kiszolgáló tevékenységek.  Az infrastruktúra egyéb célú hasznosítása, fejlesztése. OKTATÁS INNOVÁCIÓ SZOLGÁLTATÁS

27 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Stratégiai elemek: Nézőpontok az értékteremtő területek vizsgálatára Külső környezet és feltételrendszer változása: Bologna-folyamat hatása. Versenyhelyzet, versenytársak. Adminisztratív feltételrendszer, szabályozási környezet. Hallgatói igények Várható trendek és fejlődési irányok. Finanszírozás struktúrájának változása: Bevételi szerkezet. Kiadási szerkezet. Érdekeltség. Az Egyetem által nyújtott termékek és szolgáltatások változása: Terület. Volumen. Elégedettség a szolgáltatásokkal. Belső működés struktúrájának jellemzőinek változása: Tevékenységek aránya, szerkezete. Súlypontok, tendenciák. Szerepek, felelősségek Munkamegosztás jellemzői. Humán erőforrás szerkezet változása: Szervezet vezetése / menedzsment. Hallgatók létszáma. Munkatársi létszám, összetétel. Hallgatók, mint erőforrás. Motiváció és kompenzáció. Teljesítmény mérés, érdekeltség. Egyéb erőforrások változása: Infrastruktúra és fizikai eszközök. Informatikai eszközök. Szabadalmak, jogok. Hasznosítási módok, elszámolási technikák.

28 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Munkáltatói felmérések alapján: A felsőfokú végzettséggel rendelkező pályakezdők munkavállalásának nehezebbé válása. Emelkedik a pályakezdőket alkalmazó cégek aránya. Növekvőben van a pályakezdők körében a fluktuáció. Különösen rossz a gyakorlati felkészültség értékelése a felsőfokú végzettségűeknél. Idegen nyelv-ismeret tragikus helyzete. A munkaerőpiac a gyakorlatorientált képzést és a magas fokú idegen nyelvtudást várja el a frissdiplomásoktól. Stratégiai elemek: Munkaerőpiaci igények Képes-e az egyetem egyidejűleg A munkaerőpiaci igényeket kielégíteni (gyakorlatorientált, jó munkaerőt termelni) ÉS a tudás/tudomány művelője és fejlesztője lenni? Lesz-e valós választása a BSc-t végző hallgatóknak, hogy elmenjen a gyakorlatorientált munkaerőpiacra, vagy tovább tanuljon az alap tudományos ismereteket kívánó Master képzésen?

29 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Ennek folyományaképp a felsőoktatási intézmények érdekében áll minél több hallgatót felvenni és benn tartani. A költségtérítéses képzésben résztvevők száma és a képzés aránya nagy mértékben csökken. A távoktatási piac telítődik, ezzel a felnőttoktatás szerepe megnő. A felnőttképzési keresletet az egyetem szempontjából tovább szűkíti a magáncégek szakképzési kínálata. Stratégiai elemek: Piac alakulása Ugyanakkor 2020-ra Magyarországon a éves korosztály létszáma a jelenlegi 80%-ra csökken (480 ezerről 384 ezerre). Forrás: Demográfiai évkönyv 2001, KSH A felsőoktatásba belépő korcsoportok létszámcsökkenése következtében a felsőoktatásba jelentkezők létszáma kb. 80 ezer fő/év szinten állandósul. A kiesés ellensúlyozása az egész életen át tartó tanulás programjának integrálásával, valamint külföldi hallgatók fogadásával ellensúlyozható.

30 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Stratégiai elemek: K+F területek K+F ráfordítások A GDP arányában (2004): Japán: 3,06% USA: 2,8% EU25: 1,93% Magyaro.: 0,94% + Szerkezetben is kedvezőtlenebb az EU K+F teljesítménye, mert a versenytársaknál jóval kisebb részt képvisel benne a vállalkozások szerepvállalása Európai szintű prioritások: Tudásvezérelt gazdaság, információs társadalom. Európai Kutatási Térség, lisszaboni célok (A k+f ráfordítás érje el a GDP 3 százalékát, másrészt a vállalkozói szféra jelenlegi 57 százalékos szerepvállalását legalább kétharmados arányra kell növelni 2010-re). Innovációs deficit EU: ledolgozzuk? Közösen bejegyzett szabadalmak száma 1 millió lakosra számítva (2004): Japán: 81 db USA: 53 db EU15: 36 db Magyarország: 2 db Forrás: NKTH honlap, sajtószemle, Kutatás-fejlesztés: szűkös kassza, Magyar Nemzet; A K+F iparágban nagy növekedési tartalékok rejlenek, kiaknázásukhoz lépést kell tartani a versenytársakkal.

31 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Stratégiai elemek: Innováció jelentősége Kevés a high-tech vállalkozás Magyarországon. Hiányzik vagy gyenge a hazai ipari háttér a fontosabb interdiszciplináris tudományágak mögött. Hiányzik a vállalkozások stratégiai együttműködése a K+F területén, nem alakultak ki az erre szolgáló szervezetek, együttműködési formák, a KKK-k még keresik a kitörési lehetőséget. Mindezek tünete az alacsony szabadalmi aktivitás (a USPTO-nál az EU-15 átlag 9%-a, EPO-nál 12%-a). Az innovációs költség 96%-a nagyvállalatoknál jelenik meg (NKTH 2006) a vállalati források fele 17 nagyvállalathoz kötődik. A kereslet elsősorban a technológiai alkalmazások fejlesztésére irányul. Ugyanakkor Az NFT II. célkitűzésében szerepel: 2013-ra a vállalati és az állami K+F ráfordítások aránya legyen 2:1, az állami K+F ráfordítás szinten tartása mellett. (állami: GDP 0,7%-a, vállalati: GDP 1,4%-a). Az uniós források valódi forrásbővülést jelenthetnek. Az egyetemek K+F bevételének növelését az innovációs járulék két úton is segíti: közvetlenül és pályázati úton. Magyarország sokkal sikeresebb az innovatív technológiák terjesztése, semmint létrehozása terén, és ezt a helyzetet - feltehetően - a korszerű technológiát bevezető külföldi cégek jelenléte csak konzerválta.

32 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Időhorizont EU bővítés Felfut a„Bologna-rendszer” Régiós programok Régiós gazdasági fejlődés Versenyhelyzet (intézményi szelekció!) NFT II. pályázatai 2011 Cégek alapítása– szervezetiátalakítás Hallgatói csökkenés Intézményi vezetőcserék Külföldi intézmények itthon Hálózatos együttműködés „Tudásipar”

33 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Stratégiaalkotás három pillére KapacitásÉletminőség Érdeklődés Munkaerőpiac Képzési profil (BA/BSc,MA/MSc,SZT, PhD,felnőttképzés) Humán erőforrás (MAB,Kjt) Infrastruktúra

34 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Stratégiaalkotás prioritási változatai I.Hallgatói érdeklődés növekedésre alapozás (új felvételi rendszer ösztönzése a budapesti intézményeknek kedvez) II.Elit egyetemi státusz elérése (főleg tudományegyetemek) III.Vállalkozó egyetemmé válás (bevételszerzés priorizálása) IV.Kutató egyetemmé válás (minősítési mutatók a humán potenciál területén, tudományos eredményekre fókuszálás) V.Regionális tudásközponttá válás (vidéki centrumok képzési, kutatási, gazdasági fejlesztési funkcióval) VI.Regionális stratégiai szövetség alakítás (verseny csillapítás, párhuzamosság elkerülése, kereszt mobilitás koordinálása) VII.További szervezeti integráció (alföldi intézmények, Észak-Magyarország)

35 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Helyzetelemzés, SWOT-analízis Erősségek: A magyar tudomány kisugárzó nemzetközi tekintélye. Szakembereink jelenlegi sikerei a globális világban. Elismert elit egyetemi és PhD oktatási rendszer. Nemzetközi kapcsolatok. Rendszer szabályozottsága formailag megfelelő. Gyengeségek: Kutatási háttér spontán módon alakul. Megalapozottság helyett lobbiérdekek. Rövid távú érdekeltség. A végbement integráció a partikuláris érdekek áldozatául esett. Kormányzati szinten a stratégiai problémakezelés hiánya. A felsőoktatás nem készült fel a rászakadt tömegoktatási feladatokra. Középfokú oktatás súlyos hiányosságai. Hiányzik az a lépcső, amely a felkészületlen inputot szűrné. Korai specializáció, szakburjánzás. Hiányzik a szakképzettségi regiszter.

36 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Helyzetelemzés, SWOT-analízis Lehetőségek: Hallgatói és oktatói mobilitás. Külföldi hallgatók fogadása. Hazai felsőoktatás javítja az ország versenyképességét. Fenyegetések: Hibás stratégia esetén a hazai felsőoktatási intézmények versenyképessége romlik. Bologna-követelmények mellőzése esetén a hazai munkavállalók EU-mobilitása csorbát szenved. Magyarország versenyképessége romlik. EU versenyképessége romlik.

37 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) TÁMOP pályázati konstrukciók Konst- rukció száma Konstrukció rövid címe Felhívás közzététele Keret- összeg mrd Ft Támogatható projektek várható száma Támogatás min-max összege Eljárás- típus Hallgatói és intézményi szolgáltatásfejlesztés a felsőoktatásban ,027350,04-0,3egyfordulós Tartalomfejlesztés, képzők képzése, különös tekintettel a matematikai, természettudományi, műszaki és informatikai (MTMI) képzésekre és azok fejlesztésére , A: 0,020- 0,100 B: 0,08-0,240 C: 0,003- 0,045 egyfordulós A tudáshasznosulást, tudástranszfert segítő eszköz- és feltételrendszer kialakítása, fejlesztése ,294120,05-0,4kétfordulós Innovatív kutatói teamek alapkutatástól az alkalmazott kutatásig terjedő projektjeinek támogatása ,053250,050-0,750kétfordulós A tudományos eredmények elismerése és disszeminációja ,500500,005-0,150egyfordulós Nemzeti Kiválóság Program (+Nemzetközi Kutatóközpont kiváló külföldi kutatókat támogató ösztöndíja) ,3342-közvetett

38 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) A Miskolci Egyetem Technológia- és Tudástranszfer Centrumának kialakítása és működtetése

39 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM (TÁMOP) Tendenciák,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések