Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Color Management I. Lengyel Zsolt – Multimédia alapjai színelmélet.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Color Management I. Lengyel Zsolt – Multimédia alapjai színelmélet."— Előadás másolata:

1 Color Management I. Lengyel Zsolt – Multimédia alapjai színelmélet

2 Mitől függ a szín Fényforrás Tárgy szine Megfigyelő A színt valamilyen formában mérhetővé kell tenni, és számszerűsíteni kell

3 Elektromágneses spektrum nm: látható sugárzás, látható spektrum: fény

4 Spektrális energia eloszlás A fényforrásokból érkező sugárzás hullámösszetétele változó, eloszlásfügvény definiálja.

5 A CIE (Nemzetközi Világítástechnikai Bizottság) megmérte a fényforrások spektrális energia eloszlását szabványosította őket. A – Wolfram szálas izzó (2800K) B, C – Napfény szimulátorok (elavultak) D : (napfény típusok) D55: 5500 K D6: 6500 K D65: Déli napfény D75: 7500 K E – Egyenletes eloszlású fényforrás F – Fluoreszkáló fények (F1-F6) D50 – Természetes napfény Fényforrások Fényforrások

6 A látható tartományban kisugárzott energia hullámhossz szerinti eloszlására jellemző szám a színhőmérséklet. Gyertya: 1900 K Háztartási izzólámpa: 2800 K Fotoizzó: 3200 K Reggeli, délutáni alacsony napállás: 4800 K Átlagos napfény, vaku: 5600 K Napos idő, árnyékban: 6000 K Nappal, kissé felhős égbolt: 8000 K Borult, ködös idő: K Színhőmérséklet

7 A felületekről, tárgyakról visszaverődő spektrális reflektancia eloszlásfügvénye is változó Spektrális Reflektancia eloszlás

8 Szín + (Fényforrás + Tárgy + Megfigyelő) = szín D50 : kiveszi a fényforrást az egyenletből. (konzisztenssé válik) +=

9 Látás Receptorok 1.hosszú hullámhosszú fényekre : piros 2.közép hullámhosszra: zöld 3.rövid hullámhosszokra: kék

10 CIE XYZ 1931 X: 39 Y: 28 Z: 4 Az emberi látószerv 3 csatornásra “lett tervezve” ezért logikus hogy a szín értéket három számmal írjuk le. Ezzel képesek vagyunk az EM hullámokat számokkal leírni. Az XYZ az emberi szem működésén alapszik + =

11 CIE XYZ 1931 Hátránya : nem egyenletesen mutatja a színeket, tehát egy egységnyi lépés nem mindíg ugyanakkora színváltozást jelent. Színtér: minden olyan jelenség amiben egy színt három vagy négy értékkel definiálunk (RGB, HSV, CMYK) A CIE 1931 XYZ szabvány egy színteret definiál. Ez a test magában foglalja az összes, az emberi szem által látható színt.

12 CIE LAB 1976 Az L tengely: fényesség “a” tengely: zöldesség-pirosság “b” tengely: kék-sárga Minden Azonos méretű elmozdulás a téren belül ugyanakkora színváltozást eredményez. Mercator vs. Robinson XYZ és LAB: eszközfüggetlen, tévedhetetlen színrendszerek, a mért értéket (sugárzást) pontosan definiálják az emberi megfigyelő számára.

13 Miért kell ez? A színt önmagában nem lehet mérni A fényt (EM sugárzást) tudjuk mérni ami lepattan a tárgyakról (spektrális energia és reflektancia eloszlás), és a mért adatot értelmes számokká alakítani (XYZ, LAB színskála) Színmérő eszközök o Spektrofotométer (nyomtatóbol érkező kép mérésére) Leméri a fényt, és egy spektrális energia eloszlást ad eredményül, vagy XYZ, LAB színértéket o Koloriméter (képernyő fénymérésére) XYZ vagy LAB értéket ad vissza o Denzitométer (Kalibrációhoz) Fényességet mérnek, színmérésre nem alkalmas

14 Color Management Digitális képekkel való dolgozás : Scanner, fényképező, nyomtató, projektor, monitor, stb… A különböző eszközök különböző színeket jelenítenek meg A környezeten is sok múlik

15 Limitációk Metaméria: Két különböző színárnyalat ugyanolyan színnek tűnik, egy adott megvilágításban Változó fényforrás esetén megváltozik a színhatás: a két szín már különböző lehet. LAB: fényforrás független színtér. A biztos színhelyességhez: D50 –es fényviszonyok kellenek. Ezért nagyon fontos hogy milyen a fényforrás.

16 Limitációk Szimultán kontraszt: az emberi szem a színeket egységében látja. Ugyanaz a szín más környezetben más színhatást kelthet.

17 Színárnyalat, telítettség, fényesség Színárnyalat (HUE): a színek megkülömböztetésének a módja a telítettség és a fényesség figyelembe vétele nélkül. Telítettség (SATURATION): a szín tisztaságára vonatkozik. A világos színek a szürke vagy a fehér színhez, a sőtét színek a feketéhez közelítenek ha növeljük a saturation-t, Fényesség (Lightness/Brightness/Value): az adott szín fényessége. Ha a fényesség nulla:fekete, ha a fényesség maximum:fehér HUE Saturation Lightness

18 Alapszínek, színezékek Piros, Zöld, Kék: az RGB színrendszer alapszínei. Cián, Bíborvörös, Sárga : a CMYK színrendszer alapszínei. Színezékek: fizikai eszközök/anyagok amikkel alapszíneket állítunk elő Alapszínek: Festékek Tinták Gázok A színezékek meghatározzák hogy milyen színeket vagyunk képesek megjeleníteni vagy rögzíteni (monitorokkal/nyomtatókkal és fényképzeőkkel/scannerekkel)

19 RGB Piros, zöld kék keverésével az összes ember által látható színelőállítható Mivel az alapszíneket összeadjuk, az RGB-t additív színkeverésnek hívják Az emberi szem is ezeket az alapszíneket érzékeli. Ha ezekközül egyet sem érzékel: nincs szín=fekete. Projektorok, monitorok, az additív színkeverést használkák

20 CMY(K) A cián elnyeli a piros fényt Piros és Cián komplementer színek: kombinálásukkal szürke szín keletkezik. A bíborvörös elnyeli a zöld fényt A sárga elnyeli a kék fényt A színt elnyelik: ezért szubsztraktív színrendszernek hívják

21 CMY(K) Miért van (K) ? A cián, bíbor, sárga szinezékek összekeverve nem nyelik el tökéletesen az összes színt: együtt nem képesek tökéletes feketét előállítani. A nyomtatásban sűrűn használunk feketét (a szöveghez) ezért egy külön fekete szín használata gazdaságosabb is. “B” nem lehet a neve mert az már a Blue “Key”: a nyomtatásban a kép részletessége nagymértékben múlik a fekete színen, ezért kulcsfontosságú Miért (K) ?

22 A szín probléma A különböző eszközök különböző módon jelenítik meg ugyanazokat a színeket A Color Management feladata ezeket a különbségeket a lehető legjobban minimalizálni

23 BMEEPAGA ősz, nappali képzés Építész-informatika 1 – IT alkalmazások előadás: Pixelgrafika alapjai 1: a látás alapjai, színrendszerek, Előadó: Batta Imre Kalmár Nagy András – Mecseki Fotóklub, 2008 Feb.12 Színkezelés Lynda.com – Color Management Essential Training Francesco Legrenzi – Vray The Complete Guide Felhasznált Irodalom


Letölteni ppt "Color Management I. Lengyel Zsolt – Multimédia alapjai színelmélet."

Hasonló előadás


Google Hirdetések