Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

BISEL Biotikus Index a Középiskolai Oktatásban. Felszíni vizek szennyezettségének vizsgálata bioindikációs módszerrel.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "BISEL Biotikus Index a Középiskolai Oktatásban. Felszíni vizek szennyezettségének vizsgálata bioindikációs módszerrel."— Előadás másolata:

1 BISEL Biotikus Index a Középiskolai Oktatásban. Felszíni vizek szennyezettségének vizsgálata bioindikációs módszerrel.

2 A módszer kialakulása: Belga Biotikus Index:  Makrogerinctelenek összegyűjtése.  Csoportosítás.  Laboratóriumi, mikroszkópi beazonosítás. BISEL:  Makrogerinctelenek összegyűjtése.  Csoportosítás a megfelelő taxonok szintjéig.  Beazonosítás csak a helyszínen.

3 A módszer elve: A vízminőség hatással van a flórára és faunára. Minél érzékenyebb egy élőlény, annál tisztább vízre van szüksége. Minél tisztább a víz, annál többféle élőlény található benne. A makrogerinctelenek a vízminőség indikátoraiként szolgálnak.

4 A módszer lépései: 1.Mintavétel: makrogerinctelenek begyűjtése a vízből. 2.Feldolgozás: élőlények beazonosítása és megszámolása. 3.Értékelés: élőlények érzékenységük szerinti csoportosítása. 4.Minősítés: a víz biotikus index alapján történő osztályozása.

5 Az eljárás előnyei: A helyszínen végezhető. Gyors. Nem igényel nagy szaktudást. Olcsó. A vízminőség számokkal leírható. Fizikai vizsgálatokkal kiegészíthető.

6 Szabványos BISEL táblázat:  Vízszintes sorok: 1-7-ig a taxonok, érzékenységük alapján.  Függőleges oszlopok: A taxonok változatosságát jelölik.  Biotikus index: a sor és az oszlop metszéspontja.

7 Előzetes feladatok  Helyszín feltérképezése.  Részletes helyszínrajz készítése.  Beazonosítási pontok kijelölése.  Kavicszsákok kihelyezése.

8 Élőlények begyűjtése  Szabványos kézihálóval.  Kavicszsák elemzésével.  Vízparti kövek, ágak vizsgálatával.

9 Minta feldolgozása:  Élőlények BISEL-táblázat szerinti beazonosítása.  Értékelhető taxonok számának meghatározása.

10 Biotikus index megállapítása.  Talált taxonok sorba rendezése.  Legérzékenyebb taxon kiválasztása.  A taxonok száma és érzékenysége alapján a biotikus index megadása.  Víz minőségi osztályba sorolása.

11 Kiegészítő vizsgálatok pH. Hőmérséklet. Oldott oxigéntartalom. Nitrátion-tartalom. Ammóniumion-tartalom. Vezetőképesség.

12 Értékelés  Következtetés a vízfolyás minőségére a makrogerinctelenek jelenléte alapján.  Környezeti tényezők figyelembevétele.  Antropogén befolyásoló hatások rögzítése.  Javaslat a vízminőség javítására.

13 Röviden eddigi munkánkról óta végzünk BISEL- méréseket a Lebuki patakon. Tagjai vagyunk az országos mérőhálózatnak. Akit bővebben is érdekel a téma, az elérhetőségi cím: www. bisel.hu

14 Végezetül néhány „horogra került” szép példány képének bemutatásával zárnám előadásomat.

15 Köszönöm megtisztelő Figyelmüket!


Letölteni ppt "BISEL Biotikus Index a Középiskolai Oktatásban. Felszíni vizek szennyezettségének vizsgálata bioindikációs módszerrel."

Hasonló előadás


Google Hirdetések