Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Matematikaoktatás mérnök, műszaki informatikai képzésekben Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Természettudományi Kar Dr. Moson Péter, dékán.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Matematikaoktatás mérnök, műszaki informatikai képzésekben Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Természettudományi Kar Dr. Moson Péter, dékán."— Előadás másolata:

1 Matematikaoktatás mérnök, műszaki informatikai képzésekben Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Természettudományi Kar Dr. Moson Péter, dékán BME TTK Matematika Intézet Dr. Gyurkovics Éva, igazgatóhelyettes

2 2 FELSŐOKTATÁSI MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXXI. KONFERENCIÁJA, Dunaújváros, augusztus Moson, Gyurkovics, BME VÁZLAT (további részletek: év márciusában a BME szervezésében 13 hazai felsőoktatási intézmény 29 matematikaoktatással foglalkozó szakembere Ráckevén összegyűlt egy találkozóra. A rendezvény elsődleges célja a mérnök és műszaki informatika képzésekben ban megkezdett alapszakok (BSc) matematika oktatásának vizsgálata (óra, kreditszámok, főbb témakörök stb.). Emellett szó volt még, többek között, a matematikát oktató egységek szervezeti kereteiről, a használt oktatási segédletekről (jegyzet, könyv, számítógép algebrai rendszer stb.), a mesterszint belépési feltételeiről. Az előadás összegzi, értékeli az elhangzottakat, beszámol a rendezvény utóéletéről.

3 3 FELSŐOKTATÁSI MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXXI. KONFERENCIÁJA, Dunaújváros, augusztus Moson, Gyurkovics, BME Ráckeve, Savoyai kastély

4 4 FELSŐOKTATÁSI MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXXI. KONFERENCIÁJA, Dunaújváros, augusztus Moson, Gyurkovics, BME 1. BME, kétciklusú képzések Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (1782, 2000) hallgató, nappali képzésben, az M. Sc szintű mérnöki diplomák kb. 70%-a Magyarországon. Képzés 5 nyelven. Népszerű intézmény, komoly túljelentkezés. Bologna ( ). Alapképzések (B. Sc) szakoktól függően 3-4 év ( kreditpont). Bevezetés szükségessége. Célkitűzés:  felkészítés a mester szintű képzésekre,  a munkaerőpiacon közvetlenül hasznosítható ismeretek, tapasztalatok átadása.

5 5 FELSŐOKTATÁSI MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXXI. KONFERENCIÁJA, Dunaújváros, augusztus Moson, Gyurkovics, BME 2. Matematika oktatás, kutatás a BME-n Történet: Kőnig Gyula, Kürschák József, Egerváry Jenő. Jelenkor: BME Matematika Intézet (MI, 1996). Igazgatók: Schmidt Tamás, Szász Domokos, Tóth Bálint. 5 tanszék (Algebra, Analízis, Differenciálegyenletek, Geometria, Sztochasztika) kb. 80 főállású munkatárs, további kb. 100 fő (félállás, óraadó, doktorandusz, demonstrátor stb.). Főbb oktatási feladatok: mérnökök, gazdasági szakemberek matematika alapképzése (kb fő/év); matematikus, fizikus képzés (kb. 350 fő/év); doktori iskolák, választható tárgyak stb.

6 6

7 7 FELSŐOKTATÁSI MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXXI. KONFERENCIÁJA, Dunaújváros, augusztus Moson, Gyurkovics, BME 3. Matematika alapképzés a korábbi ötéves és az új kétciklusú oktatásban „Régi” (5 éves) képzés: Σ4 szemeszter (22óra / 24 kredit). Matematika B1(6/7): Alapfogalmak. Sorozatok. Egyváltozós valós függvények. Matematika B2 (6/7): Lineáris algebra, többváltozós függvények. Függvénysorok. Matematika B3 (6/6): Vektor-, komplex függvények, differenciálegyenletek. Matematika B4 (4/4): Valószínűségszámítás, statisztika. „Új” (B.Sc) képzés: Σ3 szemeszter (16óra / 16kredit). Matematika A1(6/6): Alapfogalmak. Sorozatok. Egyváltozós valós függvények. Matematika A2 (6/6): Lineáris algebra, többváltozós függvények. Függvénysorok. Matematika A3 (4/4). Szakfüggő. Válogatás: Vektor-, komplex függvények, differenciálegyenletek, valószínűségszámítás, statisztika stb.

8 8 FELSŐOKTATÁSI MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXXI. KONFERENCIÁJA, Dunaújváros, augusztus Moson, Gyurkovics, BME Összehasonlító táblázat – építőmérnök IntézményÓraszámKreditszám BME16 Debreceni Egyetem 1215 Eötvös József Főiskola 1516 Pécsi Tudomány- egyetem 1315

9 9 FELSŐOKTATÁSI MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXXI. KONFERENCIÁJA, Dunaújváros, augusztus Moson, Gyurkovics, BME Összehasonlító táblázat – gépészmérnök IntézményÓraszámKreditszám BME16 Debreceni Egyetem1113 Dunaújvárosi Főisk.1415 Kecskeméti Főiskola1114 Miskolci Egyetem17 Nyíregyházi Főisk.12 Pécsi Tudomány Egy.1213

10 10 FELSŐOKTATÁSI MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXXI. KONFERENCIÁJA, Dunaújváros, augusztus Moson, Gyurkovics, BME Összehasonlító táblázat – környezetmérnök IntézményÓraszámKreditszám BMF, Rejtő12 BME14 Debreceni Egyetem1113 Eötvös József Főisk.1516 Miskolci Egyetem16 Pécsi Tudományegy.1214

11 11 FELSŐOKTATÁSI MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXXI. KONFERENCIÁJA, Dunaújváros, augusztus Moson, Gyurkovics, BME Összehasonlító táblázat – villamosmérnök IntézményÓraszámKreditszám BME2628 Miskolci Egyetem2327 Pannon Egyetem22 Pécsi Tudomány- egyetem 1213

12 12 FELSŐOKTATÁSI MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXXI. KONFERENCIÁJA, Dunaújváros, augusztus Moson, Gyurkovics, BME Összehasonlító táblázat – anyagmérnök IntézményÓraszámKreditszám Dunaújvárosi Főiskola 1415 Miskolci Egyetem 1114 Pécsi Tudomány- egyetem 1213 Szegedi Tudomány- egyetem 1314

13 13 FELSŐOKTATÁSI MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXXI. KONFERENCIÁJA, Dunaújváros, augusztus Moson, Gyurkovics, BME Összehasonlító táblázat – mérnök informatikus IntézményÓraszámKredit BMF, Neumann2526 BME2833 Debreceni Egyetem3031 Dunaújvárosi Főiskola1820 Kecskeméti Főiskola2633 Miskolci Egyetem2835 Pannon Egyetem24 Pécsi Tudományegyetem2227 Szegedi Tudományegyetem1524

14 14 FELSŐOKTATÁSI MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXXI. KONFERENCIÁJA, Dunaújváros, augusztus Moson, Gyurkovics, BME 4. Összehasonlító táblázatok – Megjegyzések – Kérdések A tananyag hasonló (különösen az első 2 szemeszterben). Mi tanítható meg belőle? Elvárt ismeretek, készségek rögzítése? „Egyenértékű” alapdiplomák, de helyenként lényeges óra, kredit, tudás (?) eltérés. Mi legyen a mesterképzésekre való jelentkezésnél (+ tárgyak az alapszinten, kiegészítő tanulmányok a mesterszinten)? A BME egyes karai (pl. gépész, villamos) elsősorban mesterszinten kívánnak oktatni. Együttműködés érdeke a matematikát oktatóknak.

15 15 FELSŐOKTATÁSI MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXXI. KONFERENCIÁJA, Dunaújváros, augusztus Moson, Gyurkovics, BME 5. A „teljes” Matematika alapképzés az új kétciklusú oktatásban MESTERKÉPZÉSEK. Államilag finanszírozott idő ≦ 5.5 év (330 kredit). BME ET i határozata: „Az Egyetemi Tanács úgy dönt, hogy a Budapesti Műszaki és Gazdaság-tudományi Egyetemen folyó műszaki és gazdasági képzésben az alap és mesterdiplomákra jutó 330 kreditből a matematika részesedése minden szakon érje el a korábbi tanterv teljes képzési időszakra érvényes kreditértékét.”

16 16 FELSŐOKTATÁSI MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXXI. KONFERENCIÁJA, Dunaújváros, augusztus Moson, Gyurkovics, BME 6. További kérdések, vitatémák A matematika aránya csökken a képzésekben, különösen alacsony az új szakok esetében. Mit lehet tenni? A mesterszinten gyakori igény, hogy matematikát nem erre szakosodott egységek oktassák. Szakmai felügyelet? A belépő hallgatók jelentős része nem tudja a közép (sőt általános) iskolai ismereteket. Szintre hozás? Mi a gyakorlat? Válaszok: itt a szünetekben, illetve jövő tavasszal újra megrendezésre kerülő eseményen, a minden érdeklődő szívesen látott.

17 17 FELSŐOKTATÁSI MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXXI. KONFERENCIÁJA, Dunaújváros, augusztus Moson, Gyurkovics, BME 7. Irodalomjegyzék Molnar, K, Jobbagy, A: Suggestion for the implementation of the Bologna Declaration in Hungary in engineering higher education. European Journal of Engineering Education, Vol. 29, No. 1. March 2004, Jobbagy, A, Molnar, K, Sima, D, Two-cycle engineering education in Hungary promotes mobility. European Journal of Engineering Education (accepted for publication). Moson,P, Jobbagy, A: Specialities of Bologna type Education in Hungary International Conference on Engineering Education.. Proccedings, ICEE06. 6 pages. Moson,P: Matematika oktatás a BME kétciklusú képzéseiben. Matematika-, Fizika és Számítástechnika Oktatók XXX. Konferenciája, Pécs, oldal

18 18

19 19

20 20

21 21

22 22

23 23 International Conference on Engineering Education Abstracts due: February 15, 2008 Notice of acceptance: April 15, 2008 Manuscripts due: May 15, 2008 Registration deadline: June 30, 2008 Conference:July 28 – 30, 2008 Pécs July 31, 2008 Budapest ICEE 2008, Pécs (PTE) – Budapest (BME)


Letölteni ppt "Matematikaoktatás mérnök, műszaki informatikai képzésekben Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Természettudományi Kar Dr. Moson Péter, dékán."

Hasonló előadás


Google Hirdetések