Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Matematika oktatás a BME kétciklusú képzéseiben Dr. MOSON Péter igazgatóhelyettes MATEMATIKA INTÉZET Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (www.math.bme.hu),

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Matematika oktatás a BME kétciklusú képzéseiben Dr. MOSON Péter igazgatóhelyettes MATEMATIKA INTÉZET Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (www.math.bme.hu),"— Előadás másolata:

1 Matematika oktatás a BME kétciklusú képzéseiben Dr. MOSON Péter igazgatóhelyettes MATEMATIKA INTÉZET Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (www.math.bme.hu),

2 2 MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA, Pécs, 2006. augusztus 23-25. Moson Péter, BME TARTALOMJEGYZÉK 1. BME, kétciklusú képzések 2. Matematika oktatás, kutatás a BME-n 3. Matematika alapképzés a korábbi ötéves és az új kétciklusú oktatásban 4. Tananyag, módszertan 5. Kérdések, viták 6. Irodalomjegyzék

3 3 MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA, Pécs, 2006. augusztus 23-25. Moson Péter, BME 1. BME, kétciklusú képzések Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (1782, 2000). 27000 hallgató, 15000 nappali képzésben, az M. Sc szintű mérnöki diplomák kb. 70%-a Magyarországon. Képzés 5 nyelven. Népszerű intézmény, komoly túljelentkezés. Bologna (2005-06). Alapképzések (B. Sc) szakoktól függően 3-4 év (180-240 kreditpont). Bevezetés szükségessége. Célkitűzés:  felkészítés a mester szintű képzésekre,  a munkaerőpiacon közvetlenül hasznosítható ismeretek, tapasztalatok átadása.

4 4 MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA, Pécs, 2006. augusztus 23-25. Moson Péter, BME 2. Matematika oktatás, kutatás a BME-n Történet: Kőnig Gyula, Kürschák József, Egerváry Jenő. Jelenkor: BME Matematika Intézet (MI, 1996). Igazgatók: Schmidt Tamás, Szász Domokos, Tóth Bálint. 5 tanszék (Algebra, Analízis, Differenciálegyenletek, Geometria, Sztochasztika) kb. 80 főállású munkatárs, további kb. 100 fő (félállás, óraadó, doktorandusz, demonstrátor stb.). Főbb oktatási feladatok: mérnökök, gazdasági szakemberek matematika alapképzése (kb. 6.000 fő/év); matematikus, fizikus képzés (kb. 200 fő/év); doktori iskolák, választható tárgyak stb.

5 5

6 6 MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA, Pécs, 2006. augusztus 23-25. Moson Péter, BME 3. 1. Matematika alapképzés a korábbi ötéves és az új kétciklusú oktatásban „Régi” (5 éves) képzés: Σ4 szemeszter (22óra / 24 kredit). Matematika B1(6/7): Alapfogalmak. Sorozatok. Egyváltozós valós függvények. Matematika B2 (6/7): Lineáris algebra, többváltozós függvények. Függvénysorok. Matematika B3 (6/6): Vektor-, komplex függvények, differenciálegyenletek. Matematika B4 (4/4): Valószínűségszámítás, statisztika. „Új” (B.Sc) képzés: Σ3 szemeszter (16óra / 16kredit). Matematika A1(6/6): Alapfogalmak. Sorozatok. Egyváltozós valós függvények. Matematika A2 (6/6): Lineáris algebra, többváltozós függvények. Függvénysorok. Matematika A3 (4/4). Szakfüggő. Válogatás: Vektor-, komplex függvények, differenciálegyenletek, valószínűségszámítás, statisztika stb.

7 7 MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA, Pécs, 2006. augusztus 23-25. Moson Péter, BME 3. 2. Matematika alapképzés a korábbi ötéves és az új kétciklusú oktatásban EO. Építőmérnök, földmérő és térinformatikus: 24+5 ⇒ 16, (-13). GE. Gépészmérnök 24+5 ⇒16+3. Energetikai mérnök 24 ⇒16. Ipari termék- és formatervező 14+3 ⇒12+3. EP. Építészmérnök 8 ⇒ 8. VE. Vegyészmérnök: 20 ⇒ 14. Biomérnök 17 ⇒ 14. Környezet-mérnök 24 ⇒ 14. VIK. Villamosmérnök 23 ⇒ 20, (-3). Műszaki informatikus 19 ⇒ 14. KO. Közlekedés mérnök 24 ⇒ 16, (-8). GTK. Műszaki menedzser 22 ⇒ 16. Közgazdász 23 ⇒ 12.

8 8 MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA, Pécs, 2006. augusztus 23-25. Moson Péter, BME 3. 3. Matematika alapképzés a korábbi ötéves és az új kétciklusú oktatásban MESTERKÉPZÉSEK. Államilag finanszírozott idő ≦ 5.5 év (330 kredit). BME ET 2005.06.27-i határozata: „Az Egyetemi Tanács úgy dönt, hogy a Budapesti Műszaki és Gazdaság- tudományi Egyetemen folyó műszaki és gazdasági képzésben az alap és mesterdiplomákra jutó 330 kreditből a matematika részesedése minden szakon érje el a korábbi tanterv teljes képzési időszakra érvényes kreditértékét.” Várhatóan nagyszámú szakalapítás (>50), nagyszámú felajánlott matematika tárgy (>20).

9 9 MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA, Pécs, 2006. augusztus 23-25. Moson Péter, BME 4. Tananyag, módszertan MI: Elmélet – számítástechnika – műszaki alkalmazások, de a kari igények szerint (VIK: definíciók, tételek, elemi alkalmazás). Egységes tankönyv (Thomas’ Calculus, Addison Wesley, 2004 - angolból lefordítva magyarra). Kiscsoportos gyakorlatok (≦30 fő). Rendszeresen ellenőrzött házi feladatok. Konzultációs technikák (fogadóóra, ügyelet, stb.). Felzárkóztatás (szintrehozó tanfolyam, matematikai alapismeretek tárgy, …). Tehetséggondozás (kiegészítő ismeretek).

10 10 MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA, Pécs, 2006. augusztus 23-25. Moson Péter, BME 5. Kérdések, viták Mennyi legyen a matematika részaránya a képzésben, óraszáma, kreditszáma növekedjék, csökkenjen? (↗: hagyományos erősség, konvertálható ismeretek ↔ ↘: új célkitűzés, közvetlenül alkalmazható ismeretek) Ki tanítson matematikát? (matematikus, erre felkészített szakember ↔ mérnök, közvetlen alkalmazó) Tananyag szerkezete? („hagyományos” – kalkulus, lineáris algebra ↔ diszkrét matematika, sztochasztika) Az elsajátítás mélysége? (kevesebbet alaposabban ↔ sokféle reális igény) KOMPROMISSZUM

11 11 MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA, Pécs, 2006. augusztus 23-25. Moson Péter, BME 6. Irodalomjegyzék Molnar, K, Jobbagy, A: Suggestion for the implementation of the Bologna Declaration in Hungary in engineering higher education. European Journal of Engineering Education, Vol. 29, No. 1. March 2004, 111-118. Jobbagy, A, Molnar, K, Sima, D, Two-cycle engineering education in Hungary promotes mobility. European Journal of Engineering Education (accepted for publication). Moson,P, Jobbagy, A: Specialities of Bologna type Education in Hungary International Conference on Engineering Education.. Proccedings, ICEE06. 6 pages. WWW.INEER.ORG. Moson,P: Matematika oktatás a BME kétciklusú képzéseiben. Ezen konferencia CD-je. 4 oldal.

12 12

13 13

14 14

15 15

16 16

17 17 Abstracts due: February 15, 2008 Notice of acceptance: April 15, 2008 Manuscripts due: May 15, 2008 Registration deadline: June 30, 2008 Conference: July 28 – 30, 2008 Pécs July 31, 2008 Budapest ICEE 2008, www.ineer.org Pécs (PTE) – Budapest (BME)


Letölteni ppt "Matematika oktatás a BME kétciklusú képzéseiben Dr. MOSON Péter igazgatóhelyettes MATEMATIKA INTÉZET Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (www.math.bme.hu),"

Hasonló előadás


Google Hirdetések