Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

TQM-ISO Minőségügyi kérdések a Pécsi Tudományegyetemen Szellőné Fábián Mária főigazgató-helyettes PTE Egyetemi Könyvtár www.lib.pte.hu Budapest 2010. december.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "TQM-ISO Minőségügyi kérdések a Pécsi Tudományegyetemen Szellőné Fábián Mária főigazgató-helyettes PTE Egyetemi Könyvtár www.lib.pte.hu Budapest 2010. december."— Előadás másolata:

1 TQM-ISO Minőségügyi kérdések a Pécsi Tudományegyetemen Szellőné Fábián Mária főigazgató-helyettes PTE Egyetemi Könyvtár www.lib.pte.hu Budapest 2010. december. 08.

2 PTE Minőségfejlesztési program  Minőségfejlesztési Bizottság- minőségirányítási rendszert tart fenn és fejleszt  Szenátus albizottsága-rektorhelyettes, elnök, titkár, kari minőségügyi vezetők  Szükséges erőforrást a szenátus biztosítja  Kari 3-5 tagú minőségfejlesztési bizottságok működnek  ISO rendszer működik MSZ EN ISO 9001:2001 szabvány alaján  Karok, klinikák, GF – rendszerépítés, tanúsítás megtörtént  Könyvtár, rektori hivatal, gyakorló iskolák

3 Miért ISO?  ISO- szolgáltató szervezetek modellje, már az eltúlzott ipari szemlélet a meghatározó  A partnerek igényeire, a működési folyamatokra és fejlesztésre koncentrál  Eredményességre és hatékonyságra törekszik  Nem követel felesleges papír gyártást, a dokumentáció elektronikus formában is megjeleníthető  Fokozatosan bevezethető  Bizonyos szintig egységes, módot ad az összehasonlításra

4 Rendszerfejlesztés  A minőségpolitika aktualizálása  A minőségcélok értékelése, újak kitűzése  A dokumentáció megfelelőségének értékelése  Minőségügyi képzések megtervezése  Belső auditok megtervezése, végrehajtása  Főfolyamatok működésének értékelése  Partner elégedettség vizsgálatok végzése, értékelése, panaszkezelés  Önértékelés végzése  Adatok alapján döntések, fejlesztési intézkedések meghatározása

5 A rendszer működésének visszahatása a tevékenységre  Megvalósul az egymással összefüggő folyamatok rendszerként való azonosítása és irányítása  Megismerhetők a partnerek igényei  A döntések megalapozottak az összegyűjtött adatok és információk elemzésével  A rendszer állandó ellenőrzés alatt  Helyesbítő és megelőző tevékenység lehetővé teszi a folyamatos fejlesztést

6 Minőségpolitikai nyilatkozat  Partnerek elégedettsége  A felsőoktatási piacon elfoglalt hely megtartása  Versenyképes, hibátlan oktatás, kutatás és más szolgáltatás  Érvényes jogszabályok és hatósági előírások szerinti működés  Rugalmas alkalmazkodás a partnerek igényeihez  Valamennyi munkatárs felelős saját munkája minőségéért  Folyamatos képzés, önképzés

7 Egyetemi Könyvtár- TQM  Döntés a TQM alapú minőség kultúra mellett – a minőség mint vezetési filozófia alkalmazása Miért? - Mindenki részt vesz benne - A szervezet minden tevékenységére kiterjed - Partnerközpontúság - Folyamatos fejlesztés – jobb minőségű szolgáltatások - Feladat és felelősség delegálás- motiváció alapja

8 A minőségfejlesztés útján…  Minőségügyi munkacsoport létrehozása- minőségügyi vezetővel  A minőség témaköreinek csoport munkával való feldolgozása  Minőségmenedzsment tanfolyami képzések a munkatársaknak  Dolgozói tréningek- személység fejlesztés, probléma megoldás  Használói elégedettség mérése a központi és a kari könyvtárakban-2005, 2009  Teljesítmény mérés az MSZ 11620 Teljesítmény mutatók segítségével  Partnereink azonosítása  Dolgozói elégedettség mérése – egyetemi szinten  Szabályzatok, munkaköri leírások egységesítése  Stratégia megfogalmazása – 2005, 2010

9 Eredmények  Szakfelügyeleti vizsgálat eredményessége: Az Egyetemi Könyvtár az utóbbi 5-6 évben indult el azon az úton, amely mára a hazai felsőoktatási könyvtári szolgáltató rendszer élvonalába emelte a könyvtárat. Különösen három területen lépett nagyot előre az Egyetemi Könyvtár: 1/ finanszírozási modell-kísérleteivel 2/ az IKT eszközök és szolgáltatások alkalmazásával és végül, de nem utolsó sorban 3/ a könyvtári hálózat és szolgáltatásainak teljes körű integrációjával  Különböző minőségtechnikák alkalmazása a döntés előkészítésben, a problémák feltárásában és megoldásában ( SWOT analízis, PGTT, brainstorning,Pareto )

10 Eredmények  A Könyvtár nagyon pontosan kidolgozott stratégiai célokkal, jövőképpel rendelkezik, amelyet a főigazgató 2005-2010 évekre szóló fejlesztési tervében foglalt össze. Küldetésnyilatkozata az egyetemi tudásközvetítés információs centrumaként jelöli meg az integrálódott intézményt. A tervezet szövege számos olyan kulcsfontosságú megállapítást tartalmaz, amelynek megvalósulása az egyetemi könyvtárak között szakmailag kiemelkedő helyet jelöl ki számára. A teljesség igénye nélkül kiemelendőnek tartjuk, hogy „… olyan rendszerszemlélettel kell működésüket (t. i. felsőoktatási könyvtárakét) megtervezni, mely rugalmasan alkalmazkodik az egyetemen folyó tevékenységekhez… Érzékenyen kell reagálni valamennyi társadalmi és környezeti, ezen belül pl. az információ- és computer-technikai változásaira is.” Ugyanakkor céljának tekinti, hogy „Az alapszolgáltatásokon túl maradjanak meg a helyi specialitások”, tehát nem uniformizálásra, hanem a szó legnemesebb értelmében átlátható demokratikus és magas szintű működtetésre törekszik a legszélesebb felhasználói körnek szimultán megfelelve.

11 Hova tartunk?  Minősített könyvtár- Könyvtári Közös Értékelési Keretrendszer  Fő cél: elégedett felhasználó, minőségi szolgáltatások

12 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "TQM-ISO Minőségügyi kérdések a Pécsi Tudományegyetemen Szellőné Fábián Mária főigazgató-helyettes PTE Egyetemi Könyvtár www.lib.pte.hu Budapest 2010. december."

Hasonló előadás


Google Hirdetések