Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A „diszes” problémák korai jelei Tihanyi Tünde logopédus „Esély” Pedagógiai Központ.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A „diszes” problémák korai jelei Tihanyi Tünde logopédus „Esély” Pedagógiai Központ."— Előadás másolata:

1 A „diszes” problémák korai jelei Tihanyi Tünde logopédus „Esély” Pedagógiai Központ

2 Nyelvelsajátítás A csecsemők néhány nappal születés után már el tudják különíteni anyanyelvük hangjait az idegen nyelvek beszédhangjaitól. Az újszülöttek hangkészlete a kezdeti időszakban igen korlátozott, kommunikációjuk egyetlen eszköze a sírás. 2,5 hónapos korban kibővül a kommunikáció a szociális mosollyal, a csecsemő gügyögni, gagyogni kezd. Fokozatosan haladva 1-2 éves korukra kezdik a gyerekek első szavaikat felhalmozni. 1,5 éves kor körül szókincsük kb szó, 6 éves kor körül pedig már közel szó. Ezt a gyors fejlődést úgy érik el, hogy átlagosan minden nap 9 új szót tanulnak.

3 Beszédfejlődés Az első év Hangadás I. szakasz ( 0 – 8. hét ): Elsődleges biológiai hangok II. szakasz ( 8 – 20. hét ): Gőgicsélés és nevetés III. szakasz ( 20 – 30. hét ): Játékos hangadás IV. szakasz ( hét ): Gagyogás V. szakasz ( 9 – 18 hónap ): Dallamos megnyilatkozások

4 Fonológiai fejlődés 1 éves korára már tudja a gyermek, hogy a felnőttek jelentéskülönbségek kifejezésére használják a hangokat.

5 Grammatikai fejlődés a) Egyszavas megnyilatkozások Kb hónapos korban jelennek meg az első szavak, amelyekre jellemző a szótagismétlés. Kezd fejlődni a szókincs, először főnevek, majd igék is előfordulnak. b) Kétszavas mondatok Kb. 18 hónapos korban jelentkeznek. c) Mondatszerkezetek 2 éves kor körül a mondatok hosszúsága általában 3-4 szóból áll. 3 éves korra már jelentős a grammatikai fejlődés. 4. életévtől már előfordul szinte minden szófaj, megnő a szókincs és a mondatok is egyre hosszabbak lesznek.

6 Szemantikai fejlődés Az aktív szókincs 2 éves kor körül kb. 200 szó, majd 3 éves korban rohamosan kezd gyarapodni.

7 Pragmatikai fejlődés 2-4 éves kor körül a gyermekek megtanulják a nyelv pragmatikáját. Már 3 évesen képesek párbeszédet kezdeményezni.

8 Nyelvi fejlődés az iskolában-tünetek 1. Bemeneti ( észlelési zavarok ): a) Vizuális percepció zavara - forma –hely - irány - távolság – mélység megítélése - szem vezetése - alak – háttér b) Auditív percepció zavara - hangok differenciálásának zavara - hangok folyamatának lassú felfogása - alak – háttér

9 2. Memória zavarok - rövid távú emlékezet - hosszú távú emlékezet

10 3. Kimeneti zavarok a) Nyelvi zavarok - beszédfejlődés késése: 3 évesen nem indul meg - gyenge arc és nyelvizomzat - lenőtt nyelvfék - hangcserék - spontán beszéd: általában jó - kötött beszéd: zavart - szókincs: szegényes - grammatikai nehézségek - kiejtés: artikulációs hibák még iskolás korban is - verstanulás: nehézkes - új szavak, kifejezések megtanulása nehézkes

11 b) Motoros zavarok - nagymozgás: motoros ügyetlenség, inkoordináltság - finommmozgás: ügyetlen - vizuo – motoros zavar

12 Egyéb tünetek - gyenge ritmusérzék - bal – jobb keverése - rossz térbeli, időbeli tájékozódás - balkezesség - egyszerre csak egy utasítás megjegyzése - rövid ideig tartó figyelem összpontosítás - fáradékonyság

13 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A „diszes” problémák korai jelei Tihanyi Tünde logopédus „Esély” Pedagógiai Központ."

Hasonló előadás


Google Hirdetések