Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu 2 Fejlődési zavarok – Testi és pszichomotoros zavarok Centrális vagy.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu 2 Fejlődési zavarok – Testi és pszichomotoros zavarok Centrális vagy."— Előadás másolata:

1 SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK

2 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 2 Fejlődési zavarok – Testi és pszichomotoros zavarok Centrális vagy periférikus szervi rendellenességek Kiváltó okok a kp-i idegrendszerben, vagy a végtagokban, érzékszervekben jelentkező defektusok – Intellektuális zavarok Szellemi fogyatékosság formái Centrális defektusok, környezeti hatások, szociális és társadalmi követelményekkel függnek össze.

3 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 3 Fejlődési zavarok - Pszichoszociális és morális zavarok Deviancia: ha jelentős eltérés mutatkozik a normális viselkedésmintától. - Emocionális zavarok

4 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 4 Tanulási problémák Az iskolában megszerzendő tudás elsajátításakor jelentkeznek. – Tanulási zavarokkal küzdő gyerekek: speciális problémáik vannak, intelligenciájuk normális. IQ 90 feletti – Tanulásban korlátozott: A tanulás bizonyos területein általános retardációt mutatnak. IQ 50 és 80 között. Tanulási problémák okai: – Öröklés, környezet szerepe – Bizonyos kognitív stratégiák pl. ismétlés hiánya

5 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 5 Olvasási problémák Általános iskolás korú gyerekek 5%-a diszlexiás. Diszlexia: szóvakság, normál intelligencia mellett. Szófelismerés, orális olvasási készség, olvasási értési készség elsajátítása sérült Olvasás – szavak felismerése – Vizuális minta alapján – Fonológiai újrakódolással Először fonológiai újrakódolás – majd később vizuális minta Az olvasási problémák kialakulásának fontos oka a fonológiai készség hiánya. Helyesírási nehézségek

6 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 6 Olvasási problémák Vontatottan és betűzve olvasnak, vagy a kontextus alapján következtetnek. Nehézségek a hallott szó hangokra bontásában és két hallott szótag közötti különbség megítélésében. Olvasás kevesebb sikerélményt jelent → kevesebbet olvasnak → nő a távolság a gyengén és jól olvasó gyerekek között. Megelőzés, kezelés: – Kezdődő probléma – fonemikus tudat tréningezése (Olvasási gyakorlatok) – Komoly olvasási probléma: olvasási gyakorlatok

7 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 7 Írászavar - diszgráfia Sérülés a helyesírási készségek fejlődésében (szóbeli és írásbeli is) Nehézségek okai: - Ugyanannak a fonémának különböző grafémák felelhetnek meg (j - ly), vagy fordítva -Fonetikai hiba: szavak vizuális hasonlósága okozza a tévesztést -Hangok elkülönítésének nehézsége -Betoldási és kihagyási hibák: fonetikai eredetű, vagy hallási problémából ered -Finom manipulációs mozgások fejletlensége; sokszor társul szem-kéz koordinációs zavarokkal

8 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 8 Számolási problémák Legnagyobb hiányosságok: a számtani alapműveletekben és a szöveges feladatokban. Alapműveletek automatizált tudásának hiánya bonyolult feladatoknál nehezíti a megoldást. Szöveges feladatok: logikus gondolkodás és beszédkészség szerepe.

9 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 9 Figyelemzavar, hiperaktivitás Megfelelő iskolai viselkedést és teljesítményt akadályozó viselkedészavar Három tünetcsoport -Figyelemzavar: koncentrálási nehézség, figyelemfenntartás nehézsége, könnyen elterelhető figy. -Hiperaktivitás: túlzott mozgékonyság -Impulzivitás: lobbanékonyság, megfontolatlanság

10 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 10 Figyelemzavar, hiperaktivitás Nehézségek: -Idő követésében -Feladatok elsőbbségének az eldöntésében -Figyelem fenntartása, vagy másik feladatra való átvitelében -Frusztráció kezelésében, érzelmek visszafogásában -Munkaemlékezet használatában -Cselekvéseik szabályozásában Hátterében: -Öröklődés -Magzati fejlődésre ható káros hatások Kezelése: -Gyógyszeres -Pszichoterápiás eljárások


Letölteni ppt "SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu 2 Fejlődési zavarok – Testi és pszichomotoros zavarok Centrális vagy."

Hasonló előadás


Google Hirdetések