Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu 2 Intelligencia… Az egyén összegzett, globális képessége arra, hogy célszerűen.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu 2 Intelligencia… Az egyén összegzett, globális képessége arra, hogy célszerűen."— Előadás másolata:

1 INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS

2 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 2 Intelligencia… Az egyén összegzett, globális képessége arra, hogy célszerűen cselekedjék, racionálisan gondolkodjon, és hogy környezetében hatékonyan működjön. (Wechsler)

3 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 3 Az intelligencia vizsgálata Binet-Simon : egyre növekvő nehézségű elemekből álló teszt / a mentális képességek egyenletesen nőnek az életkorral Stern: (mentális kor / életkor) X 100 Stanford-Binet: intelligenciaskála Verbális gondolkodás, absztrakt-vizuális IQ pontszámok eloszlása

4 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 4 IQ eloszlás

5 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 5 Az intelligencia vizsgálata / Wechsler Verbális skála –Ismeretek –Helyzetek –Számolás –Számismétlés –Összehasonlítás –Szókincs Performációs skála –Rejtjelezés –Képkiegészítés –Mozaikpróba –Képrendezés

6 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 6 Az intelligencia természete 1. Faktoranalitikus felfogás Charles Spearman : g – általános intelligenciafaktor egy személy matematikai teljesítménye az általános intelligenciájának és a matematikai képességeinek együttes eredménye s – speciális intelligenciafaktor

7 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 7 Az intelligencia természete 1. Faktoranalitikus felfogás Louis Thurstone – 1938 Elsődleges mentális képességek: verbális megértés, beszédfolyékonyság, számolás, téri képességek, emlékezet, észlelései sebesség, következtetés.

8 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 8 Az intelligencia természete 2. Információfeldolgozási megközelítés: milyen kognitív műveleteket igényelnek az egyes intellektuális tevékenységek Sternberg – 1958, összetevőmodell: Metaösszetevők Teljesítmény-összetevők Tanulási összetevők Megőrzési összetevők Átviteli összetevők

9 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 9 Az intelligencia természete 2. Információfeldolgozási megközelítés Sternberg – gyakorlati intelligencia: A tapasztalatokból való tanulás és azok alkalmazása Az absztrakt gondolkodás és következtetés A változó és a bizonytalan világ szeszélyeihez való alkalmazkodás Önmotiválás

10 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 10 Az intelligencia természete 2. Többszörös intelligenciaelmélet Howard Gardner 1.Nyelvi 2.Logikai-matematikai 3.Téri 4.Zenei 5.Testi-kinesztéziás 6.Személyes

11 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 11 Nemek közti különbségek Férfiak és nők körülbelül egyformán teljesítenek az intelligencia tesztekben Speciális képességeket mérő tesztek mutatnak különbségeket –Nők átlagban jobbak a verbális képességeket mérő tesztekben –Férfiak átlagban jobb eredményt mutatnak a matematikai gondolkodás és a vizuális-téri képességek mérésekor Ezek a kognitív képességekben kimutatott különbségek lassan eltűnőben vannak (kivétel vizuális-téri képességek). Ez arra utal, hogy a korábbi különbségek a tanításban és a társadalmi elvárásokban rejtőző különbségeket tükrözték.

12 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 12 Genetikai és környezeti tényezők Egypetéjű ikrek Együtt nevelt 0,86 Külön nevelt 0,72 Kétpetéjű ikrek Együtt nevelt 0,60 Testvére Együtt nevelt 0,47 Külön nevelt 0,24 Szülő/gyermek 0,40 Nevelőszülő/gyermek 0,31 Unokatestvérek 0,15

13 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 13 Genetikai és környezeti tényezők Táplálkozás Egészségi állapot Az egyént érő ingerek milyensége Emocionális klíma Visszajelzések Kiegyenlítő programok

14 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 14 Kreativitás Definíció: személyiségtulajdonságok, intellektuális-gondolati és gyakorlati cselekvéses képességek sajátos összerendezettsége a személyiségen belül, ami lehetővé tesz valamilyen szintű alkotást, és a viselkedésben, magatartásban is megnyilvánul.

15 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 15 Kreativitás Intelligenciával való együtt járása nem igazolt. Külső összetevői: –Lelki biztonság (külső értékelést kizáró légkör, empatikus megértés) –Lelki szabadság Belső feltételei: –Tapasztalat nyitottsága –Értékelés belső központja –Elemekkel való játékban mutatkozó ügyesség

16 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 16 Kreativitás szintjei Kifejező Produktív Újító Feltalálói Teremtő

17 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 17 Kreatív személyiség Mentális egészség, intellektuális hatékonyság Függetlenség a gondolkodásban, vélekedésben Önmegvalósítás szándéka, önkifejezés motívuma Pozitív énkép, magabiztosság A személyiség szabadsága, a korlátozások elleni védekezés A környezet tökéletesítésére, konstrukív megváltoztatására való törekvés Nonkonformitás Lázad, tiltakozik a korlátozások, kötöttségek, szabályok ellen.

18 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 18 Kreatív képességek Divergens gondolkodás: Fluencia Flexibilitás Originalitás Szenzibilitás Elaboráció Redefinició

19 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 19 Az alkotás folyamata Probléma azonosítása Előkészítés Ötletgyűjtés Kidolgozás Elterjesztés


Letölteni ppt "INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu 2 Intelligencia… Az egyén összegzett, globális képessége arra, hogy célszerűen."

Hasonló előadás


Google Hirdetések