Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Önfejlesztő mentális gyakorlatok a szabadságvesztés-büntetésüket töltők reszocializációjában Molnár Attila Károly Andragógia BA Témavezető: Szabóné dr.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Önfejlesztő mentális gyakorlatok a szabadságvesztés-büntetésüket töltők reszocializációjában Molnár Attila Károly Andragógia BA Témavezető: Szabóné dr."— Előadás másolata:

1 Önfejlesztő mentális gyakorlatok a szabadságvesztés-büntetésüket töltők reszocializációjában Molnár Attila Károly Andragógia BA Témavezető: Szabóné dr. Molnár Anna ny. egyetemi docens

2 2  A magyar börtönök telítettsége: 150%  A személyzet: túlterhelt  A zárkák: zsúfoltak  Magánszféra: szűk  Visszaesés: 50%  Fogvatartotti létszám csökkentése!  Az elítéltek visszavezetése a társadalomba! (Szabó, 2013) Problémafelvetés

3 3  Merre keressünk újabb, a társadalomba vezető útirányokat?  Milyen hiányosságok tárhatók fel a meglévő reszocializációs módszerekben?  Ki lehet-e fejleszteni további technikákat a visszaesés elleni küzdelemben? Kutatási kérdések

4 4  Empátia  Személyes érintettség  A büntetések korai módszereinek kritikája (Mezey, 2010) A téma indoklása

5 5  Bevezetés  Szakirodalmi áttekintés  Terepkutatás a Balassagyarmati Fegyház és Börtönben  Eredmények  Összegzés A dolgozat szerkezete

6 6 1.A büntetés-végrehajtási intézetekben szabadságvesztés- büntetésüket töltő fogvatartottakkal való rendszeres foglalkozások alapkövei lehetnek a helyzetük javítására, életfelfogásuk minőségi fejlesztésére kitűzött célok elérésének. 2.A fogvatartottak igénylik a külvilágból érkezők jelenlétét, a reszocializációjukat segítő foglalkozások szervezését. 3.A börtönökben élőkkel történő folyamatos kapcsolattartás növeli a fogvatartottak érdeklődését a személyiségfejlesztő foglalkozások iránt. 4.Az önfejlesztő mentális alapgyakorlatokat megismerő fogvatartottak önállóan és rendszeresen ismétlik a tanult elemeket saját személyiségük fejlesztése céljából. 5.A fogvatartottak önfejlesztő képességének kialakulása, erősítése személyes példamutatással elérhető. Hipotézisek

7 Módszertan  Balassagyarmati Fegyház és Börtön  Kontroll: börtönpszichológus  szeptember 15 – december 22.  10 alkalom, alkalmanként 4 óra időtartam  Csoport: 20 önkéntesen jelentkező fogvatartott  Eszköz: filmklub, irányított beszélgetés, meditációs gyakorlatok

8 8 Szakirodalmi áttekintés Mentális gyakorlatok  Pszichológiai alapok (Bányai és Varga, é. n.)  A tudatszintekről (Silva és Miele, 1990)  A Vipassana- módszerről (Hart, 2002)  A tudatalatti hatalmáról (Murphy, é. n.) Büntetés-végrehajtás  Történeti adatok a bv. fejlődéséről (Mezey, 2010)  A bv. mai helyzetéről (Aleku, Csordás és Pacsek, 2006)  A börtönnevelési irányzatokról (Ruzsonyi, 2003)

9 9  A nevelő célú foglalkozások hatékonyak  A fogvatartottak nyitottak a kívülről érkezők által szervezett foglalkozásokra  A fogvatartottak érdeklődést tanúsítanak a személyiségfejlesztés iránt  Egyéni próbálkozások az önfejlesztő mentális gyakorlatok rendszeres végzésére  Időszükséglet! Eredmények – hipotézisek vizsgálata

10 10  Foglalkozások szervezése fogvatartottak részére: összetett andragógiai feladat  Hatékonyság: rendszeres kapcsolattartás  Új technikák alkalmazása  A külső támogatás szükségessége: a harmadik szektor szerepe  A példamutatás didaktikai elve RESZOCIALIZÁCIÓ Összefoglalás

11 11 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Önfejlesztő mentális gyakorlatok a szabadságvesztés-büntetésüket töltők reszocializációjában Molnár Attila Károly Andragógia BA Témavezető: Szabóné dr."

Hasonló előadás


Google Hirdetések