Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ÁDÁM GYÖRGY Az iskola előtti életkor (0-6 év) pszichofiziológiájáról.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ÁDÁM GYÖRGY Az iskola előtti életkor (0-6 év) pszichofiziológiájáról."— Előadás másolata:

1 ÁDÁM GYÖRGY Az iskola előtti életkor (0-6 év) pszichofiziológiájáról

2 Az elemi alapkészségrendszer országos átlagának fejlődése Nagy József ábrája nyomán kiscsoportközépső csoport nagy csoport1. osztály2. osztály3. osztály %p átlag 2002 becsült fejlődés iskola előtti életkor

3 Az emberi tanulás evolúciós háttere Őslénytan:az agytérfogat ~ 100 ezer év óta változatlan, 50 ezer éve biztosan Antropológia:Homo Sapiens 50 ezer éve változatlan agyméret, súly, tekervények, barázdák Ontogenezis:a csecsemő- és kisgyermekkor időtartama az összes emlősöknél hosszabb! bőséges érési időtávlat Anatómia:ember agykérgi felülete 2400 cm 2 macskáé 100 cm 2

4 Az agykéreg Brodmann-mezői

5 Az emberi genomban rögzült veleszületett készlet 1.Prototípusok látási: alapszínek, alapidomok hallási: magas, mély hangok ízlelési, szaglási: édes előnye 2.Emberi arc + hang-felismerés más hasonló ingerekkel szemben 3.Beszédelőtti protokommunikáció nem tagolt jeladás 4.Nyelvtani „fogadókészség” univerzális grammatikai fogékonyság 5.Logikai „innátizmus” esélye vitatott, de gyűlnek az adatok! a Kant-féle „a priori” a jövő egyik genetikai elve?

6 A magzati érés előfutára: a hallás Az anyaméh „zajos” környezet! Hatnak: 1.Az anyai hangok: szívverés, bélhang 2.A külvilág lármája tompítottan 3.Reakció: születés után: hallósejtek és neuronok hirtelen érése hét után: elektromos válaszok 4.Teljes érés: hat hónap alatt 5.Regresszió: hat hónapos csecsemőben ugyancsak megindul

7 Méhenbelüli tanulás: hangingerekre bizonyított! A hangmagasság és –ritmus születés utáni gyors felfogása magzati ismétlések nyomán Vigyázat: ez még nem szövegfelismerés! A magzattal „beszélgetni” képtelenség!

8 Méhen belüli látás: csökevényes funkció Újszülöttben a prototípusokon és egyéb innatológiai jelenségen kívül: –tárgykövetési nézés –kötelező, vagy „ragadós” figyelem Három hónapos korban: várakozási képesség, szemkontaktus Hat hónapos korban: „Gestalt” (Kanizsa-ábrák) Első évben: valódi látási tájékozódás Két nagyagyi rendszer: 1.Hátsó (dorzális) = hol és hogyan? 2.Elülső (ventrális) = mit és milyen képben?

9 3 hónapos12 hónapos

10 Látási felderítés időtartama % 2 hetes 3 hónapos

11

12 Eidetikus látás: gyermeki sajátosság? A két fő látórendszer „túlpörgése”: –egészséges látás és képzelet –regresszió kifejezett! Létezik-e felnőttkori eidézis? –élsakkozók? –fejszámoló fenomének? –színészi szerepteljesítmények?

13 A homloklebeny kiemelkedő szerepe: a tudatosulás „edzőtere” Prefrontális kéregmező (PFK): –mérlegelés, –tervezés, –döntéshozatal, –figyelem, –rövidtávú memória Tehát: egész gondolkodási rendszer! A. Luria (1975), A. Damasio (1996)

14 A homloklebeny

15 A kirekesztés A fejlődő pszichikum fontos eleme! A kisgyermek különleges hang-feltáró és látványrögzítő képessége visszafejlődik. „Felesleges bőség”, vagyis 1.A magzati életben:tízszer annyi sejt az agyban, mint a csecsemőkori stabilizálódás során 2.A gyermeki tanulás során:állandó ismeret-felhalmozás és állandó kiiktatás „Tanulni annyi, mint kiselejtezni!” (J. P. Changeux, 2000)

16 A beszéd és a tudatosság: a POT (fali-tarkói- halántéki) aszimmetria Kényszerű prediszpozíció a genomban: A kérgi P ARIETO- O KCIPITO- T EMPORÁLIS mezők gyors, aszimmetrikus növekedése! Kérdés marad: az agyi beszédprogram és az öneszmélés (tudat) programja párhuzamos, vagy azonos folyamatok? A diszlexia a párhuzam érve

17 Normális agy PET-képe A hiányzó POT-mező Diszlexiás agy PET-képe Nemzetközi statisztika

18 Az emberi tudatbajutási folyamatok mellett megmarad a tudattalan is! éves korig kialakul a domináns félteke túlsúly (verbalizáció) 2.Háttér-tárolóként párhuzamosan fennáll a nem-tudatos szféra is 3.Ingajárat működik a két párhuzamos pszichikus tartalom között

19 Legújabb adatok a korai gyermekkorra jellemző pszichikus fejlődésről 1.Fizikális érés tetőzik A teljes agyi neuronállomány 4-6 év közöttA teljes agyi neuronállomány 4-6 év között A teljes motoros készség (manipuláció is),A teljes motoros készség (manipuláció is), Az agyi beszéd-apparátus differenciálódikAz agyi beszéd-apparátus differenciálódik 2.Szenzoros, érzékelési funkció „túlpörög” A holisztikus befogadás jellemzőA holisztikus befogadás jellemző Eidézis dominál a látás terénEidézis dominál a látás terén 3.Érzelmi (emocionális) fejlődés A szülők (gondozók) domináns szerepeA szülők (gondozók) domináns szerepe Azonosulás (konszonancia) a társas környezettelAzonosulás (konszonancia) a társas környezettel Az önazonosulás elemei (önbizalom, önfegyelem) megjelennekAz önazonosulás elemei (önbizalom, önfegyelem) megjelennek

20 Legújabb adatok a korai gyermekkorra jellemző pszichikus fejlődésről 4.Kognitív (megismerési) fejlődés Kognitív disszonancia és leküzdése jelennek megKognitív disszonancia és leküzdése jelennek meg Hirtelen, robbanásszerű „aha”-élményekHirtelen, robbanásszerű „aha”-élmények A játék a komplex megismerés fő eszközeA játék a komplex megismerés fő eszköze 5.Társas (szociális) fejlődés Az „elme-olvasás” („mind reading”) kezdeteiAz „elme-olvasás” („mind reading”) kezdetei „Tükörneuronok” (Mirror Neuronal System) az agyban„Tükörneuronok” (Mirror Neuronal System) az agyban Az utánzás és társas tanulás univerzális leszAz utánzás és társas tanulás univerzális lesz 6.A beszéd fejlődése Robbanásszerűen gyors szótár birtoklás (4 évesen szó)Robbanásszerűen gyors szótár birtoklás (4 évesen szó) Veleszületett nyelvtani készségVeleszületett nyelvtani készség Öröklődő matematikai, logikai készségÖröklődő matematikai, logikai készség

21 Az emberi genomban öröklődő beszédkészség szilárd ténnyé vált! A mintegy 30 éve vitatott Chomsky-elv ma már a tanuláselv hívei számára (Behavioristák, Snow, Tomasello, stb.) is evidencia! A szótár és nyelvtan hirtelen kifejlődése (3-4 éves korban)A szótár és nyelvtan hirtelen kifejlődése (3-4 éves korban) A „kisgyermek-nyelv” és grammatika felnőttek által alig befolyásolhatókA „kisgyermek-nyelv” és grammatika felnőttek által alig befolyásolhatók „kritikus periódus” a tanulásban (max. 12 éves kor)„kritikus periódus” a tanulásban (max. 12 éves kor) Az izolált gyermekek („Maugli”) példájaAz izolált gyermekek („Maugli”) példája Izolált „néma” őslakos-törzsek (Nicaragua, Hawaii, stb.) példájaIzolált „néma” őslakos-törzsek (Nicaragua, Hawaii, stb.) példája A bízható humán genom feltárásokA bízható humán genom feltárások Néhány érv:


Letölteni ppt "ÁDÁM GYÖRGY Az iskola előtti életkor (0-6 év) pszichofiziológiájáról."

Hasonló előadás


Google Hirdetések