Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az alapvető művelődési igények meghatározói

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az alapvető művelődési igények meghatározói"— Előadás másolata:

1 Az alapvető művelődési igények meghatározói
Enkulturáció folyamata = az ember a személyes környezete közvetítésével, cselekvő aktivitásával veszi át, teszi belső értékévé a szocializációs folyamatok során azt a kultúrát, amely a tárgyakban, szokásokban, tevékenységi módokban, magatartási mintákban, kommunikációs stílusokban, a nyelv lexikai anyagában, az információkban, a környezet érték- és érdekviszonyaiban körülveszi. Az egyén érett személyiséggé alakul e folyamatban. Mit tud az enkulturáció folyamatáról? Foglalja össze konkrét példával (tevékenységről) alátámasztva! Enkulturáció folyamata = az ember a személyes környezete közvetítésével, cselekvő aktivitásával veszi át, teszi belső értékévé a szocializációs folyamatok során azt a kultúrát, amely a tárgyakban, szokásokban, tevékenységi módokban, magatartási mintákban, kommunikációs stílusokban, a nyelv lexikai anyagában, az információkban, a környezet érték- és érdekviszonyaiban körülveszi. Az egyén érett személyiséggé alakul e folyamatban.

2 Allport a kultúrát két érzékelhető dimenzióra bontotta
Valóságos kultúra A mindennapi életet szabályzó viselkedésszabályok, határok, melyekben az egyénnek van szabad választása Hasonlóak az egyes közösségeken, családokon belül Kultúrakonstrukció Ide tartozik minden olyan tevékenység, szokás, ami szokásos, gyakori és átlagos

3 A személyiségfejlődés életciklusai a család szerepe az enkulturáció folyamatában
Csecsemőkor – az alapvető bizalom érzése Nyugodt légkör, látható és érezhető „idő” – hagyni kell a gyermek saját ismerkedését, világfelfedezését Kisdedkor – az autonómia érzése Szociális tanulás, minta és példa által – sok lehetőség, gyakorlások, visszajelzések – idő a saját megtapasztalásra

4 A személyiségfejlődés életciklusai a család szerepe az enkulturáció folyamatában
A játék kora – kezdeményező képesség A feltételek megteremtése (szubjektív, objektív) Társas kapcsolatok a „bemérésekre” Iskoláskor – szorgalom és kompetencia kora A képességek kibontakoztatásának kora, saját felfedezések, viharok megélése – gyermek környezet

5 A személyiségfejlődés életciklusai a család szerepe az enkulturáció folyamatában
Serdülőkor – személyes identitás, én-azonosság Függetlenedés, szabad tér és idő – a közösen megállapított szabályok betartása Kortárs-kapcsolatok és azok kontrollja Fiatal felnőtt kor – intimitás Elfogadás, gondolkodó elemzések, a társasság szűkülése, autonómia

6 A személyiségfejlődés életciklusai a család szerepe az enkulturáció folyamatában
Felnőttkor – utódokról való gondoskodás Minta, példa, lehetőségek, megértés, magyarázatok, új szellemiség, találékonyság Érett kor – integritás – elfogadás Észrevétlen jelenlét normában, szabályban, ötletekben, nyugalom


Letölteni ppt "Az alapvető művelődési igények meghatározói"

Hasonló előadás


Google Hirdetések