Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A LONGITUDINÁLIS SZOCIOMETRIAI FELMÉRÉS ÉS A KIKÉRDEZÉS MÓDSZERÉNEK HATÉKONYSÁGVIZSGÁLATA szakdolgozat KISS PIROSKA szociálpedagógus hallgató Konzulens.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A LONGITUDINÁLIS SZOCIOMETRIAI FELMÉRÉS ÉS A KIKÉRDEZÉS MÓDSZERÉNEK HATÉKONYSÁGVIZSGÁLATA szakdolgozat KISS PIROSKA szociálpedagógus hallgató Konzulens."— Előadás másolata:

1 A LONGITUDINÁLIS SZOCIOMETRIAI FELMÉRÉS ÉS A KIKÉRDEZÉS MÓDSZERÉNEK HATÉKONYSÁGVIZSGÁLATA szakdolgozat KISS PIROSKA szociálpedagógus hallgató Konzulens tanár: Dr. Katona György 2009. Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar

2 SZAKDOLGOZAT VÉDÉS - 2009 Előadásvázlat A probléma bemutatása A kutatás célja Szakirodalom feldolgozása A kutatás hipotézisei A kutatási módszerei, mintája Adatok Eredmények, következtetések

3 SZAKDOLGOZAT VÉDÉS - 2009 A probléma bemutatása A szociometria módszere közösségeket érzelmi és információáramlási rendszerének felmérésére széles körben alkalmazott módszer Kérdések merülnek fel a középiskolai közösségek esetében e módszer megbízhatóságával, időbeni stabilitásával, és a szakirodalom által javasolt paraméterek jelentésével kapcsolatban Ez a kutatás ezekre a kérdésekre keresi a választ a soproni Széchenyi Gimnázium egyik osztályának longitudinális vizsgálata során

4 SZAKDOLGOZAT VÉDÉS - 2009 A kutatás célja Megvizsgálni, hogy egy középiskolai osztályban végzett longitudinális szociometriai vizsgálat és a pedagógusok körében végzett kikérdezés módszerének párhuzamos alkalmazása hogyan segítheti a közösség jobb megismerését A szociometria módszerének alkalmazhatósági kereteinek pontosítása egy középiskolai közösség feltérképezése során

5 SZAKDOLGOZAT VÉDÉS - 2009 Szakirodalom A szociálpedagógiában alkalmazható kutatási stratégiák, módszerek áttekintése (Falus, Cserné, Babbie, Tomcsányi) A szociometria módszerének részletes bemutatása (Moreno, Mérei, Bóka)

6 SZAKDOLGOZAT VÉDÉS - 2009 A kutatás hipotézisei H1: A szociometria módszerének longitudinális alkalmazása és a pedagógusok körében végzett kikérdezés együttes alkalmazása növeli az osztályközösség megismerésének hatékonyságát H2: A szociometria módszere által javasolt paraméter- értelmezések és kategóriák csak korlátozott mértékben alkalmazhatóak középiskolások körében

7 SZAKDOLGOZAT VÉDÉS - 2009 Módszerek és minta 1. Longitudinális szociometriai vizsgálat  Két alkalommal ugyanabban az osztályközösségben  Két-két hallgató a második felmérést követően (2 hét) ismételten kitöltötte a kérdőívet (stabilitás-ellenőrzés) Körülmények  A szociometriai felmérések ideje: 2006 októbere és 2008 áprilisa  Osztályfőnöki óra keretében Minta:  Széchenyi Gimnázium (Sopron) egyik osztálya: 32 fő (14 lány, 18 fiú)  Az első felmérés idején 16 évesek (2. gimnazisták)

8 SZAKDOLGOZAT VÉDÉS - 2009 Módszerek és minta 2. Kikérdezés pedagógusok körében  Szociometriai kérdőív kitöltése két-két diák nevében  Szociogram rajzolása a felmérés eredményeinek ismerete nélkül  Interjú, részben strukturált, diktafonnal Körülmények  A kikérdezés ideje 2008 április  A kérdőív kitöltésére és szociogram megrajzolására a pedagógusoknak 1-3 hét állt a rendelkezésükre  Az interjú az iskola egyik üres termében zajlott le Minta: két pedagógus:  osztályfőnök,  több tárgyat tanító tanár

9 SZAKDOLGOZAT VÉDÉS - 2009 Adatok Kölcsönösségi táblázat Szociogram Szerkezeti mutatók Gyakorisági táblázat Csoportlégkör mutató Tagolási mutatók Kérdőíves felmérések Írásbeli feladatok interjúk Az osztályközösség szociogramjának részlete a 2008-as felmérési állapot szerint

10 SZAKDOLGOZAT VÉDÉS - 2009 Eredmények, következtetések A H1 hipotézis (hatékonyságnövelés): részben beigazolódott:  a két módszer eredményei túlnyomó részt fedik egymást A H2 hipotézis (a módszernek korlátai vannak): beigazolódott  A módszernek vannak gyenge pontjai (pl. csoportlégkör mutató) A szociometria csak eszköz, nem pótolja a pedagógusi megismerő munkát A pedagógusok szívesen és nyíltan beszélnek tapasztalataikról A pedagógusok igényelnék az ilyen jellegű megbeszéléseket A jó pedagógus jól érzékeli az osztályközösséget Az eredmények bemutatása az osztályközösség előtt nagy körültekintést igényel, de nagyon hasznos lehet

11 SZAKDOLGOZAT VÉDÉS - 2009 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "A LONGITUDINÁLIS SZOCIOMETRIAI FELMÉRÉS ÉS A KIKÉRDEZÉS MÓDSZERÉNEK HATÉKONYSÁGVIZSGÁLATA szakdolgozat KISS PIROSKA szociálpedagógus hallgató Konzulens."

Hasonló előadás


Google Hirdetések