Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A LONGITUDINÁLIS SZOCIOMETRIAI FELMÉRÉS ÉS A KIKÉRDEZÉS MÓDSZERÉNEK HATÉKONYSÁGVIZSGÁLATA szakdolgozat KISS PIROSKA szociálpedagógus hallgató Konzulens.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A LONGITUDINÁLIS SZOCIOMETRIAI FELMÉRÉS ÉS A KIKÉRDEZÉS MÓDSZERÉNEK HATÉKONYSÁGVIZSGÁLATA szakdolgozat KISS PIROSKA szociálpedagógus hallgató Konzulens."— Előadás másolata:

1 A LONGITUDINÁLIS SZOCIOMETRIAI FELMÉRÉS ÉS A KIKÉRDEZÉS MÓDSZERÉNEK HATÉKONYSÁGVIZSGÁLATA szakdolgozat KISS PIROSKA szociálpedagógus hallgató Konzulens tanár: Dr. Katona György Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar

2 SZAKDOLGOZAT VÉDÉS Előadásvázlat A probléma bemutatása A kutatás célja Szakirodalom feldolgozása A kutatás hipotézisei A kutatási módszerei, mintája Adatok Eredmények, következtetések

3 SZAKDOLGOZAT VÉDÉS A probléma bemutatása A szociometria módszere közösségeket érzelmi és információáramlási rendszerének felmérésére széles körben alkalmazott módszer Kérdések merülnek fel a középiskolai közösségek esetében e módszer megbízhatóságával, időbeni stabilitásával, és a szakirodalom által javasolt paraméterek jelentésével kapcsolatban Ez a kutatás ezekre a kérdésekre keresi a választ a soproni Széchenyi Gimnázium egyik osztályának longitudinális vizsgálata során

4 SZAKDOLGOZAT VÉDÉS A kutatás célja Megvizsgálni, hogy egy középiskolai osztályban végzett longitudinális szociometriai vizsgálat és a pedagógusok körében végzett kikérdezés módszerének párhuzamos alkalmazása hogyan segítheti a közösség jobb megismerését A szociometria módszerének alkalmazhatósági kereteinek pontosítása egy középiskolai közösség feltérképezése során

5 SZAKDOLGOZAT VÉDÉS Szakirodalom A szociálpedagógiában alkalmazható kutatási stratégiák, módszerek áttekintése (Falus, Cserné, Babbie, Tomcsányi) A szociometria módszerének részletes bemutatása (Moreno, Mérei, Bóka)

6 SZAKDOLGOZAT VÉDÉS A kutatás hipotézisei H1: A szociometria módszerének longitudinális alkalmazása és a pedagógusok körében végzett kikérdezés együttes alkalmazása növeli az osztályközösség megismerésének hatékonyságát H2: A szociometria módszere által javasolt paraméter- értelmezések és kategóriák csak korlátozott mértékben alkalmazhatóak középiskolások körében

7 SZAKDOLGOZAT VÉDÉS Módszerek és minta 1. Longitudinális szociometriai vizsgálat  Két alkalommal ugyanabban az osztályközösségben  Két-két hallgató a második felmérést követően (2 hét) ismételten kitöltötte a kérdőívet (stabilitás-ellenőrzés) Körülmények  A szociometriai felmérések ideje: 2006 októbere és 2008 áprilisa  Osztályfőnöki óra keretében Minta:  Széchenyi Gimnázium (Sopron) egyik osztálya: 32 fő (14 lány, 18 fiú)  Az első felmérés idején 16 évesek (2. gimnazisták)

8 SZAKDOLGOZAT VÉDÉS Módszerek és minta 2. Kikérdezés pedagógusok körében  Szociometriai kérdőív kitöltése két-két diák nevében  Szociogram rajzolása a felmérés eredményeinek ismerete nélkül  Interjú, részben strukturált, diktafonnal Körülmények  A kikérdezés ideje 2008 április  A kérdőív kitöltésére és szociogram megrajzolására a pedagógusoknak 1-3 hét állt a rendelkezésükre  Az interjú az iskola egyik üres termében zajlott le Minta: két pedagógus:  osztályfőnök,  több tárgyat tanító tanár

9 SZAKDOLGOZAT VÉDÉS Adatok Kölcsönösségi táblázat Szociogram Szerkezeti mutatók Gyakorisági táblázat Csoportlégkör mutató Tagolási mutatók Kérdőíves felmérések Írásbeli feladatok interjúk Az osztályközösség szociogramjának részlete a 2008-as felmérési állapot szerint

10 SZAKDOLGOZAT VÉDÉS Eredmények, következtetések A H1 hipotézis (hatékonyságnövelés): részben beigazolódott:  a két módszer eredményei túlnyomó részt fedik egymást A H2 hipotézis (a módszernek korlátai vannak): beigazolódott  A módszernek vannak gyenge pontjai (pl. csoportlégkör mutató) A szociometria csak eszköz, nem pótolja a pedagógusi megismerő munkát A pedagógusok szívesen és nyíltan beszélnek tapasztalataikról A pedagógusok igényelnék az ilyen jellegű megbeszéléseket A jó pedagógus jól érzékeli az osztályközösséget Az eredmények bemutatása az osztályközösség előtt nagy körültekintést igényel, de nagyon hasznos lehet

11 SZAKDOLGOZAT VÉDÉS Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "A LONGITUDINÁLIS SZOCIOMETRIAI FELMÉRÉS ÉS A KIKÉRDEZÉS MÓDSZERÉNEK HATÉKONYSÁGVIZSGÁLATA szakdolgozat KISS PIROSKA szociálpedagógus hallgató Konzulens."

Hasonló előadás


Google Hirdetések