Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gyermekpszichiátriai zavarok felismerése és szerepe a különleges gondozást igénylő esetekben dr. Farkas Edina gyermekpszichiáter.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gyermekpszichiátriai zavarok felismerése és szerepe a különleges gondozást igénylő esetekben dr. Farkas Edina gyermekpszichiáter."— Előadás másolata:

1 Gyermekpszichiátriai zavarok felismerése és szerepe a különleges gondozást igénylő esetekben dr. Farkas Edina gyermekpszichiáter

2 Különleges gondozás Különleges gondozáshoz való jog - fogyatékosság ( testi, érzékszervi, értelmi, beszéd, v. más, halmozott, autista) - pszichés fejlődés zavarai miatt - a tanulásban tartósan és súlyosan akadályozott egyéneknél

3 Sajátos nevelési igény Szakértői és Rehabilitációs Bizottság A megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra visszavezethető – SNI A vagy vissza nem vezethető- SNI B -Tartós és súlyos rendellenessége

4 Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség Nevelési Tanácsadó a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenessége beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel

5 Gyermekpszichiátriai kórképek I. I. Mentális retardációk – határeseti, átlag alatti intellektus! - viselkedészavarral II. Pszichés fejlődés zavarai 1. Beszéd, nyelv fejlődési zavarai 2. Iskolai készségek zavarai 3. Motoros funkciók zavarai 4. Pervazív fejlődési zavarok -diff. dg: szelektív mutizmus, Rett sy, Dezintegratív zavar, sch, beszédz, Asperger, Wing, szociális fóbia

6 Gyermekpszihiátriai kórképek II. III. Figyelemhiányos/ hiperaktivitás zavar kombinált főleg figyelemhiányos főleg hiperaktív-impulzív - diff.dg.: mánia hyperthyreosis

7 GYERMEKPSZICHIÁTRIAI KÓRKÉPEK III. IV.Szorongásos zavarok -szeparációs szorongás -iskolafóbia -szociális fóbia -generalizált szorongás -kényszer V.Szelektív mutizmus VI.Tic zavarok VII. Kötődési zavarok

8 Gyermekpszichiátriai Kórképek IV. VIII. Depresszió, disztímia,depressziós magatartászavar IX. Skizofrénia X.Viselkedészavarok, oppozíciós zavar

9 Komorbiditások jelentősége MR- viselkedészavarok ADHD- tanulási zavarok- kudarcélmény-, szorongásos zavarok, depresszív tünetek, romló magatartás- beilleszkedési nehézségek Szorongás, depresszió- figyelem↓- tanulási zavarok- stb.

10 Externalizáló- internalizáló Az internalizáló kórképek ugyanolyan mértékben képesek az optimális adaptációt és iskolai teljesítményt megzavarni, mint az externalizálók. viszonylag hosszú lefolyásúak, kiújulásra hajlamosak Tartós- súlyos  speciális nevelési igény  beilleszkedési,tanulási n.

11 Vizsgálatok I. Beutalás, jelentkezés indoka – legtöbbször beilleszkedési, alkalmazkodási nehézségek, magatartási, nevelési problémák – szülő, oktatási intézmény, gyermekvédelem Anamnézis -pre-, perinatalis -familiáris család szerepe, elhanyagolás,abusok! -szociális -előző betegségek,kezelések- leletek, vélemények

12 Vizsgálatok II. Aktuális tünetek feltérképezése Auto-, heteroanamnézis felvétele Szülő-gyermek külön, együtt Viselkedésmegfigyelés irányított vagy kötetlen helyzetben Tájékozódó vizsgálat a pszichés állapotról

13 Vizsgálatok III. Organikus háttér kivizsgálása Dilemmák: organicitásra utaló kimutatható/ ki nem mutatható strukturális/ funkcionális elváltozás tünetekkel vagy anélkül - Genetikai háttér, öröklődő betegségek, kr. rendellenességek, minor anomáliák –Anyagcsere, hormonális vizsgálatok javaslata –Idegrendszeri, képalkotó vizsgálatok, EEG –Szemészeti, hallás vizsgálat –Pre-, peri-, postnatalis előzmények ( traumák, infectiók, daganatok, O2 hiány, epolepszia, mérgezések, terápiák) –Aktuális tüneteknek megfelelő szakirányú vizsgálatok

14 VIZSGÁLATOK IV. Pszichológiai vizsgálati javaslatok –Teljesítménytesztek, projektív vizsgálatok, –Önkitöltős kérdőívek ( GYD, Spielberger, CBCL) Gyermekvédelmi intézményekkel való kapcsolat felvétel, környezettanulmány Oktatási intézményektől jellemzéskérés

15 Vizsgálatok V. Gyógypedagógiai, logopédiai vizsgálatok kérése tanulási, részképességzavarok gyanúja esetén Konzultációk, esetmegbeszélések

16 Vadaskerti vizsgálat gyermekpszichiátriai rendellenesség miatt sajátos nevelési igényű gyermekek- súlyosság, tartósság kritériumai? Vizsgálati protokoll -osztályos felvétel -3 nap -szülő és gyermek - gyermek MINI – str. Int. 25 kórkép vizsgálatára perc! -FNO ( Funkcióképesség, fogyatékosság és egészség nemzetközi osztályozása, gyermek változat-, félig str. interjú magyar fordítása), 1-1,5 óra! - családstruktura teszt – perc - végrehajtó funkciók vizsgálata- félig str. Int, Stroop teszt-, organicitás megrősítése, - WISC-IV- neuropszichológiai háttér, organicitás -1,5 óra - önkitöltős kérdőivek - részképességzavarok gyógypedagógiai vizsgálata

17 Beavatkozás lehetőségei Pervenció, terápia, rehabilitáció Minél korábban! A diagnózistól függően –Szülői- pedagógiai konzultáció –Nevelési Tanácsadó, Tanulási Szakértői Bizottsági vizsgálat a korai fejlesztés megkezdésére, fejlesztésekre, felmentésekre,iskolaváltás javaslatára, magántanulói status –A gyermek (és család) pszichés vezetése, támogatása, pszichoterápiák alkalmazása –Kórházi felvételi javaslat- további részletező vizsgálatokra vagy terápiás javaslatokra –Gyógyszeres kezelések –Gyermekvédelem bevonása –ÉLETMINŐSÉG javítása Magasabb összegű családi pótlék: nem minden különleges szükségletű gyermeknek jár!

18 FONTOS: a gyakran társuló gyermekpszihiátriai kórképek feltárása és kezelése, az együttműködés a fenti intézményekkel a minél hatékonyabb beavatkozás érdekében.

19 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Gyermekpszichiátriai zavarok felismerése és szerepe a különleges gondozást igénylő esetekben dr. Farkas Edina gyermekpszichiáter."

Hasonló előadás


Google Hirdetések