Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Csoport, egyszemélyes csoport, család Rapos Nóra.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Csoport, egyszemélyes csoport, család Rapos Nóra."— Előadás másolata:

1 Csoport, egyszemélyes csoport, család Rapos Nóra

2 A csoport – az együttélés ősi formája: Pszichikum és csoportnorma – Asch Munkamegosztás é kooperáció - Mayo Közösségek rejtett hálózata - Moreno Vezetési stílusok - Lewin

3 A csoport – az együttélés ősi formája a csoport létszáma (csoport – tömeg), a csoporttagok közt interakció zajlik, pozíciók, szerepek jellemezik – szociális tanulás

4 Van–e egyszemélyes csoport? humán specifikus tulajdonságok: - szoros csoportszerkezettel a csoportméret megnő viszonylag független a lokális erőforrásoktól (100 – 150), - minimalizálódik az agresszió a csoporton belül, de ez együtt nő kifelé, - a szexuális rivalizáció csökkenése, - szexualitás funkcióbővülése (utód, stressz, öröm) + párkötődés, gyermeknevelés, - csoport hűség, akár a saját kárára is, - nyelv-, tárgyhasználat, absztrakció (tervezés, érzelmek, jövő), - kooperáció, a közös feladat kisebb részekre bontott a célért, ugyanakkor jellemző az individualizáció,

5 Útban az egyszemélyes csoportok felé: - populáció növekedése, megszűnő csoportizoláció - megindul a csoportok keveredése, - keveredő ideák, alternatív válaszok, - új lehetőségek és a „kulturális döntések” kényszere, - a csoport elveszett? - melyik szabály, norma az igazi? - csoportszoba, beszélgetés vagy autonómia? vagy autonómia? - az egyszemélyes csoport Van–e egyszemélyes csoport?

6 A család definíciói: társadalmi szerep alapján jogi szerep alapján

7 Családok I.

8 Fajtái: Szerkezete alapján: nukleáris – nagy – csonka Felek társadalmi státusza alapján: azonos - eltérő Házasságkötés szerint: monogám - poligám

9 Nevelés és szocializáció nevelésszocializáció tudatos tervezett pozitív hatások elindítója spontán rejtett

10 Funkciói: 1. Gazdasági funkció - a család egy jövedelmi egység, - a termelés egy része mai is családon belül zajlik, - fogyasztás szerepe felerősödik. Probléma: - nem érték a szabadidő hasznos eltöltése, - a gyermek egyre többet fogyaszt, s egyre kevésbé részese a termelésnek, - a gazdasági funkció „kizárólagossága”.

11 Funkciói: 2. Biológiai, pszichológiai: - érzelmi egyensúly és biztonság megteremtése. - az utódok biztosítása, - a nemi szerepek átszármaztatása,-felvilágosítás.Probléma: - reprodukció helyett örömszerzés, népességfogyás - a házasságon kívüli nemi kapcsolatok, - válások aránya a gyerekes családokban.

12 Funkciói: 3. Kulturális értékeket átörökítő, fejlesztő: - érzelmi és személyi stabilizáció helye (idősek, betegek ápolása, születés – halál), - gyermekkori szocializáció terepe (minta – játék, konfliktuskezelés), - kulturális értékek átszármaztatása (nyelv). Probléma: -együtt eltöltött idő egyre kevesebb, - nagycsaládok, kapcsolatok megszűnése.

13 Egy átlagos iskolai nap: általános iskolások Alsó tagozaton (4. osztályosok): ébredés fél 7 előtt: 20% ébredés fél 7 előtt: 20% ébredés fél 7 után: 80% ébredés fél 7 után: 80% utazás (reggel+este): 29 perc utazás (reggel+este): 29 perc tanítási órák száma: 5 óra tanítási órák száma: 5 óra különórák, aki jár: 48 perc különórák, aki jár: 48 perc felkészülés hétközben: 84 perc felkészülés hétközben: 84 perc felkészülés hétvégén: 84 perc felkészülés hétvégén: 84 perc lefekvés 10 előtt: 82% lefekvés 10 előtt: 82% lefekvés 10 után: 18% lefekvés 10 után: 18% Felső tagozaton: ébredés fél 7 előtt: 22% ébredés fél 7 előtt: 22% ébredés fél 7 után: 78% ébredés fél 7 után: 78% utazás (reggel+este): 29 perc utazás (reggel+este): 29 perc tanítási órák száma: 5,6 óra tanítási órák száma: 5,6 óra különórák, aki jár: 58 perc különórák, aki jár: 58 perc felkészülés hétközben: 87 perc felkészülés hétközben: 87 perc felkészülés hétvégén: 116 perc felkészülés hétvégén: 116 perc lefekvés 10 előtt: 54% lefekvés 10 előtt: 54% lefekvés 10 után: 46% lefekvés 10 után: 46%

14 A család és az iskola Szülői értekezlet Fogadóóra Családlátogatás Üzenetek A kapcsolattartás hagyományos formái:

15 Családi nevelést segítő intézmények Egészségügyi szolgáltatást nyújtó intézmények- orvos, védőnő Családsegítő szolgálat Gyermekjóléti szolgálat Családok átmeneti otthona Gyermekek átmeneti otthona Nevelési tanácsadó Gyermek- és ifjúságvédelmi felelős Rendőrség Iskolapszichológus


Letölteni ppt "Csoport, egyszemélyes csoport, család Rapos Nóra."

Hasonló előadás


Google Hirdetések