Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az értékek Rapos Nóra Az értékek rendszere (Bábosik István): Közösségi 1.Tevékenység 2.Segítségnyújtás 3.Értékóvás 4.Fegyelmezettség Egyéni 1. Intellektuális.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az értékek Rapos Nóra Az értékek rendszere (Bábosik István): Közösségi 1.Tevékenység 2.Segítségnyújtás 3.Értékóvás 4.Fegyelmezettség Egyéni 1. Intellektuális."— Előadás másolata:

1

2 Az értékek Rapos Nóra

3 Az értékek rendszere (Bábosik István): Közösségi 1.Tevékenység 2.Segítségnyújtás 3.Értékóvás 4.Fegyelmezettség Egyéni 1. Intellektuális – művelődési igény 2. Esztétikai igény 3. Egészséges életmód

4 1. Szellemi-, fizikai-, közéleti tevékenység Milyen feladat? Kinek? Milyen formában?

5 Néhány iskolai adat A tanulók rendszeres tisztségei 321 – hetes 259 – társak ellenőrzése 198 – társak kiszolgálása

6 Néhány eredmény 2. Sorold fel a jogaidat! 884 – kötelesség884 – kötelesség 417 – szükséglet417 – szükséglet 268 – valós jog268 – valós jog

7 Néhány eredmény 3. Jogom az iskolában….” „Jogom az iskolában….” TILOS rohangálni53 főTILOS rohangálni53 fő TILOS verekedni 41 főTILOS verekedni 41 fő TILOS beszélgetni 28 főTILOS beszélgetni 28 fő TILOS szemetelni 28 főTILOS szemetelni 28 fő TILOS feleselni a tanárral 23 főTILOS feleselni a tanárral 23 fő TILOS csúnyán beszélni 20 főTILOS csúnyán beszélni 20 fő TILOS összesen 280 főTILOS összesen 280 fő

8 Önkormányzati tevékenység hagyományos gyakorlat

9 Önkormányzati tevékenység demokratikusabb gyakorlat

10 1. Szellemi-, fizikai-, közéleti tevékenység Értelmes feladat Mindenki számára legyen sikert jelentő feladat Együttműködés szerepe

11 Miért lett fontos a DAN? - 1 (XX. sz. végi kihívások) nem demokratikus rezsimek összeomlása – az átmenet nehézségei A nem demokratikus rezsimek összeomlása – az átmenet nehézségei Globalizálódás és nemzetközi integráció: új problémaközösségek, új identitások Fenyegetés a „civilizált világ” magjában: új véres etnikai/nemzeti konfliktusok Fenyegetés a „civilizált világ” magjában: új véres etnikai/nemzeti konfliktusok

12 Miért lett fontos ez az ügy? - 2 demokratikus intézmények gyenge problémakezelő képessége (a ”demokrácia vagy kormányozhatóság” dilemmájának felerősödése) A demokratikus intézmények gyenge problémakezelő képessége (a ”demokrácia vagy kormányozhatóság” dilemmájának felerősödése) A kísérletező/tanuló demokrácia gondolata és gyakorlata (pl. EU Fehér Könyv)

13 Miért lett fontos ez az ügy? - 3 (XX. sz. végi kihívások: A gazdasági szervezetek átalakulása (szervezeti tanulás, tanuló szervezetek) Új szereplők megjelenése, a viták erőterének átalakulása (pl. üzleti szféra, minőségügy képviselői) Az oktatás világának átalakulása (az új LLL paradigma hatása)

14 Miért lett fontos ez az ügy? - 4 (XX. sz. végi kihívások: tanuláskutatás és pedagógiai fejlesztés új eredményei (kompetencia-alapú gondolkodás) A tanuláskutatás és pedagógiai fejlesztés új eredményei (kompetencia-alapú gondolkodás) A demokráciára nevelés új technikái és az általa kínált megoldások gazdagodása

15 Lehetséges hazai feladatok: A demokráciára és aktív állampolgárságra nevelés nemzeti stratégiájának kidolgozása Egy régi dilemma: egyéni kompetenciák vagy/és közösségfejlesztés Egy régi dilemma: egyéni kompetenciák vagy/és közösségfejlesztés Polgári kompetenciák a 2002-es ET ajánlásokban: - Konfliktusok nem erőszakos rendezése - Konfliktusok nem erőszakos rendezése - A saját álláspont kifejtése és megvédése - A saját álláspont kifejtése és megvédése - Különbségek felismerése és elfogadása - Választás: alternatívák mérlegelése és ezek erkölcsi elemzés alá vetése - Választás: alternatívák mérlegelése és ezek erkölcsi elemzés alá vetése - Megosztott felelősség vállalása - Megosztott felelősség vállalása - Konstruktív, nem agresszív kapcsolatok létrehozása másokkal - Konstruktív, nem agresszív kapcsolatok létrehozása másokkal

16 Az aktív állampolgárságra nevelés Helyi önkormányzat bemutatása Iskolai önértékelés megvitatása Vita egy aktuális dilemmáról Kogníció, érzelmek Szelektív hulladék gy. bevezetése Iskolai képviselő választása Egy felmérés szervezése és elemzése Aktív cselekvés Helyi civil szervezetek Házirend szabályai Tanári viselkedés Az egyén környezete Társadalmi környezet Iskola egésze Osztály- terem

17 2. Segítségnyújtás Felértékelődés Segítségnyújtás módja (ismeret – készség) Elsőnek lenni nehéz

18 3. Értékóvás (szellemi, kulturális, természeti) Bázis a közösség fejlődéséhez Rongálás Egyéni érintettség Nem csak kampány

19 4. Fegyelmezettség Munkafegyelem Betartható szabály

20 1. Intellektuális - művelődési Hozzásegíteni a tanulót az eredményes életvezetéshez A tanulás megkedveltetése Life – long learning „ Az iskola pontosan arra lenne jó, hogy tanárok rendesek legyenek velünk és megtanítsák az anyagot………de persze ezt az egész iskolai tantervet arra találták ki, hogy a tanárok tanítanak és a gyerekek rendesek. Azt nem számították bele az egészbe, hogy van, hogy a tanár gonosz és van olyan, hogy a gyerek oda sem figyel. Az egészbe nem számították bele. Ha ezt végigélem, átvészelem, nem lesz olyan rossz világ rám.” (András, 11 éves)

21 Új kompetenciák: rugalmasság, alkalmazkodó képesség önálló és társas tanulás képessége problémamegoldó képesség bizonytalanság kezelésének képessége együttműködés képessége az írott kommunikáció alkalmazásának képessége az idegen nyelvű és a különböző kultúrák közti kommunikáció képessége az információ és a telekommunikációs technikák alkalmazásának képessége

22 2. Esztétikai igény Környezet esztétikája Önmagam

23 3. Egészséges életmód IdőfelhasználásTáplálkozás Lelkiállapot, mentális egészség Higiéniás szükséglet


Letölteni ppt "Az értékek Rapos Nóra Az értékek rendszere (Bábosik István): Közösségi 1.Tevékenység 2.Segítségnyújtás 3.Értékóvás 4.Fegyelmezettség Egyéni 1. Intellektuális."

Hasonló előadás


Google Hirdetések