Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 A „kis” repülőterek légiforgalmi rendszerbe illesztése Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS Budapest, 2006. március 29. Mudra István igazgató.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 A „kis” repülőterek légiforgalmi rendszerbe illesztése Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS Budapest, 2006. március 29. Mudra István igazgató."— Előadás másolata:

1 1 A „kis” repülőterek légiforgalmi rendszerbe illesztése Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS Budapest, március 29. Mudra István igazgató HungaroControl

2 2 Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, március 29. L égiforgalmi szolgáltató Repülőtér üzembentartó L égtérfelhasználók §Szabályozás, hatósági felügyelet § § Szabályozás, hatósági felügyelet § A polgári repülés „épülete” „ALAPOK” „FELÉPÍTMÉNY”

3 3 Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, március 29. Jeleztük több fórumon: –Egy repülőtér nem csak beton és épület... –Nem csak üzemanyag-biznisz, nem csak leszállási díj és nem csak konzumálás... Egy repülőtér – szolgáltatás a ‘vevőknek’és jelentős működtetési költség is egyben... Része az egésznek, része a komplex légiforgalomnak!

4 4 Nem érintem (többek között): –a 103/1998. (VII.6.) Korm.rendeletet (létesítés...) –a 176/1997. (X.11.) Korm.rendeletet (zaj- és övezet) –az évi XXXII.tv. (HőR) –a légiközlekedés védelmével kapcsolatos kérdéseket –de még az ICAO Annex 14-et sem... A fentiek mellett: –Katasztrófavédelem (tűzoltás); –Őrzés-védelem, utasbiztonsági ellenőrzés –Veszélyes árúk kezelése –Repülésbiztonsági menedzsment rendszer –stb. Számos kiváló tanácsadó cég van... Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, március 29. AZ „ALAPOK”!

5 5 Mi a repülőtér?Mi a repülőtér? –„ Repülőtér - Aerodrome Szárazföldön, vagy vízen kijelölt terület (ideértve valamennyi, a területhez tartozó épületet, felszerelést és berendezést), amely egészében, vagy részben a légijárművek indulására és érkezésére, valamint felszíni mozgására szolgál.” ((14/2000. (XI.14.) KöVíM rendelet)) Mi a légiforgalom?Mi a légiforgalom? –„Légiforgalom - Air traffic A levegőben lévő, vagy a repülőtér munkaterületén működő valamennyi légijármű. ((14/2000. (XI.14.) KöVíM rendelet)) Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, március 29. A „FELÉPÍTMÉNY” ! (1)

6 6 Mi a légiforgalmi szolgálat?Mi a légiforgalmi szolgálat? –„Gyűjtőfogalom, amely jelenthet repüléstájékoztató szolgálatot, repülőtéri repüléstájékoztató szolgálatot, riasztószolgálatot, légiforgalmi tanácsadó szolgálatot, légiforgalmi irányító szolgálatot (körzeti, bevezető, vagy repülőtéri)..” ((14/2000. (XI.14.) KöVíM rendelet)) Mi a légtér?Mi a légtér? –„Meghatározott kiterjedésű, az abc betűivel azonosított légterek, amelyeken belül meghatározott fajtájú repülések üzemelhetnek, és amelyek számára a légiforgalmi szolgálatok és a működés szabályai meghatározottak. Megjegyzés: Az ATS légtereket a rendelet 1. sz. Mellékletében -„A Légiforgalmi szolgálatok ellátása” - leírtaknak megfelelően A - G osztályba sorolják.”. ((14/2000. (XI.14.) KöVíM rendelet)) Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, március 29. A „FELÉPÍTMÉNY” ! (2)

7 7 Forrás: internet Konferencia a repülőterek és környékük fejlesztéséről Budapest, március 29.

8 8 A Légiforgalmi Szolgálatok (ATS) Légiforgalmi Irányító Szolgálatok (ATC) Repüléstájékoztató Szolgálatok (FIS) Riasztó Szolgálatok Repülőtéri (TWR)Repülőtéri (TWR) Bevezető (APP)Bevezető (APP) Körzeti (ACC)Körzeti (ACC) Repülőtéri (AFIS)Repülőtéri (AFIS) Körzeti (FIS)Körzeti (FIS) Minden ATS egység ellátjaMinden ATS egység ellátja Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, március 29. Légiforgalmi tanácsadó szolgálat Körzeti Körzeti Minőségbeli és felelősségbeli különbözőségek!

9 9 Hogyan állunk ma? X X X Forrás: internet Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, március 29.

10 10 Hogyan állunk ma? Készítette: Cserháti András (CA), HungaroControl Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, március 29.

11 11 Digitális térképfotó????? A Magyar Köztársaság Légiforgalmi térképe (az un. 500-ezres) Konferencia a repülőterek és környékük fejlesztéséről Budapest, március 29.

12 12 A magyar légtér struktúrája (szimbólikus rajz) 9500’ 4000’ FL ’ FL265 FL315 FL660 MTMATMA MCTR CTR TSA „R” „P” „D” TIZ FL345 magasság „C” „F” „G” HegyeshalomPápaBudapestPusztavacsNádudvarDebrecenPaksLétavértes „G” 7500’ FL200 - keresztmetszet - Konferencia a repülőterek és környékük fejlesztéséről Budapest, március 29. „C” Upper Lower

13 13 Példa a légtérre... Forrás: internet Konferencia a repülőterek és környékük fejlesztéséről Budapest, március 29. Konferencia a repülőterek és környékük fejlesztéséről Budapest, március 29.

14 14 Példa a légterek puffer-zónái átfedésére... Készítette: Cserháti András (CA), HungaroControl Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, március 29.

15 15 Példa a légiútvonalak rendszerére... Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, március 29.

16 16 Mi kell a légiforgalmi rendszerbe kapcsolódáshoz? Légtér (pl. Forgalmi Tájékoztató Körzet - TIZ) Képzett ATS szakszemélyzet Légiforgalmi szolgálat (pl. ATC v. AFIS) –Megfelelő légiforgalmi rádióberendezés –Megfelelő kommunikációs kapcsolat –Adatrögzítő berendezés Légiforgalmi tájékoztatási infrastruktúra –pl. AFTN kapcsolat (repülésbejelentés, FPL) –Repülőtéri adatok közzététele (pl. AIP) Eljárások és együttműködési megállapodások (LoA-k) Stb... Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, március 29.

17 17 Példa: Debrecen TIZ légtere... Forrás: Maracskó Média - internet Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, március 29. LHDC AFIS szolgálat

18 18 A hazai kisgépes forgalom (’06. február 28.) Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, március 29. Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, március 29.

19 19 Miért érdemes átgondolni a repülőterek kérdését? A létesítés alapszabályainak; vizsgálatainak elvégzése; Forgalmi igények felmérése és igazolhatósága; Jelentős beruházás, még jelentősebb fenntartási költség; Korlátozott légtér-lehetőségek – fókusz a koncepcióra; Infrastruktúra szükséges (légiforgalmi célú); Gazdasági és közlekedési infrastruktúra – (ipari vonzáskörzet, turisztikai centrum, megfelelő közúti és vasúti kapcsolat - intermodalitás!) Légiforgalmi szolgálat az igényekhez képest; – (pl. az AFIS ma kb. évi 25 m Ft, az ATC 100 m Ft-os nagyságrend) Biztonsági és védelmi képességek kialakítása (Safety – Security); HA MINDEN VILÁGOS, VÁGJUNK BELE! Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, március 29.

20 20 A „kis repülőterek” légiforgalmi rendszerbe illeszkedésének kérdései Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS Budapest, március 29. Mudra István igazgató HungaroControl Köszönöm a figyelmet!

21 21 A „kis repülőterek” légiforgalmi rendszerbe illeszkedésének kérdései Mudra István igazgató HungaroControl


Letölteni ppt "1 A „kis” repülőterek légiforgalmi rendszerbe illesztése Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS Budapest, 2006. március 29. Mudra István igazgató."

Hasonló előadás


Google Hirdetések