Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A KEOP pályázatok önkormányzati szempontból D. Zongor Gábor a TÖOSZ főtitkára MASZESZ kerek-asztal megbeszélés 2008. december 8.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A KEOP pályázatok önkormányzati szempontból D. Zongor Gábor a TÖOSZ főtitkára MASZESZ kerek-asztal megbeszélés 2008. december 8."— Előadás másolata:

1 A KEOP pályázatok önkormányzati szempontból D. Zongor Gábor a TÖOSZ főtitkára MASZESZ kerek-asztal megbeszélés december 8.

2 A helyzetről A KEOP pályázati kiírásokhoz kapcsolódóan november elejéig országosan 915 pályázatot nyújtottak be. Ez a dinamikus növekedés egyrészt a környezetvédelemi témakör aktualitását jelzi, másrészt azt, hogy az érintett önkormányzatok, vállalkozások, civil szervezetek egyre inkább érzik, hogy célkitűzéseik megvalósításához érdemes uniós forrást igénybe venni. A KEOP pályázati kiírásokhoz kapcsolódóan november elejéig országosan 915 pályázatot nyújtottak be. Ez a dinamikus növekedés egyrészt a környezetvédelemi témakör aktualitását jelzi, másrészt azt, hogy az érintett önkormányzatok, vállalkozások, civil szervezetek egyre inkább érzik, hogy célkitűzéseik megvalósításához érdemes uniós forrást igénybe venni. A lezáruló pályázati időszakban a legnagyobb igény a hulladékgazdálkodás, szennyvíz-kezelés, ivóvíz minőség-javítás területén mutatkozott, ezekhez – a legtöbb esetben önkormányzati – projektekhez kapcsolódott a benyújtott pályázatok közel 40 % - a. A lezáruló pályázati időszakban a legnagyobb igény a hulladékgazdálkodás, szennyvíz-kezelés, ivóvíz minőség-javítás területén mutatkozott, ezekhez – a legtöbb esetben önkormányzati – projektekhez kapcsolódott a benyújtott pályázatok közel 40 % - a. Ugyanakkor összességében a benyújtott pályázatok több mint kétharmadát elutasították, legyen szó a KEOP bármely fejezetéről: csatornázásról, hulladékhasznosításról, vizeink védelméről, vagy természeti értékeink megóvásáról. Ugyanakkor összességében a benyújtott pályázatok több mint kétharmadát elutasították, legyen szó a KEOP bármely fejezetéről: csatornázásról, hulladékhasznosításról, vizeink védelméről, vagy természeti értékeink megóvásáról. Országosan már a 100 milliárd forintot is meghaladja az elutasított pályázatokhoz kapcsolódó összeg! Ez azt jelenti, hogy a pályázók rengeteg energiát, munkát fektettek ötleteik kidolgozásába, és sokszor mégsem érték el a várva várt eredményt. Országosan már a 100 milliárd forintot is meghaladja az elutasított pályázatokhoz kapcsolódó összeg! Ez azt jelenti, hogy a pályázók rengeteg energiát, munkát fektettek ötleteik kidolgozásába, és sokszor mégsem érték el a várva várt eredményt.

3 Észrevételek A nemzeti program végrehajtásáért elsődlegesen az állam a felelős; A nemzeti program végrehajtásáért elsődlegesen az állam a felelős; Az önkormányzatok felelőssége jelentős, de másodlagos; Az önkormányzatok felelőssége jelentős, de másodlagos; A pályázatok szabályozási, szervezeti, intézményi és módszertani feltételei nem eléggé ismertek; A pályázatok szabályozási, szervezeti, intézményi és módszertani feltételei nem eléggé ismertek; Időbeni késlekedés veszélye a nagyprojektek előkészítésében és végrehajtásában; Időbeni késlekedés veszélye a nagyprojektek előkészítésében és végrehajtásában; Együttműködési zavarok. Együttműködési zavarok.

4 Javaslatok - 1 A KEOP Program Iroda részéről összehangoltabb aktívabb, kezdeményezőbb irányító,szervező és tanácsadó munkára van szükség; A KEOP Program Iroda részéről összehangoltabb aktívabb, kezdeményezőbb irányító,szervező és tanácsadó munkára van szükség; A projektek végrehajtását érintő hazai jogszabályok változása esetén szükséges a hatások összehangolt vizsgálata és a pályázati útmutatók soron kívüli módosítása, közreadása; A projektek végrehajtását érintő hazai jogszabályok változása esetén szükséges a hatások összehangolt vizsgálata és a pályázati útmutatók soron kívüli módosítása, közreadása; Már az első fordulós pályázat előkészítésekor is szükséges az egy agglomerációhoz tartozó önkormányzatok együttműködésének, a projekt azonosításának elősegítése; Már az első fordulós pályázat előkészítésekor is szükséges az egy agglomerációhoz tartozó önkormányzatok együttműködésének, a projekt azonosításának elősegítése; Az eljárásrendben lehetőleg ne terjeszkedjenek túl az EU normákon, egyszerűsítés szükséges; Az eljárásrendben lehetőleg ne terjeszkedjenek túl az EU normákon, egyszerűsítés szükséges;

5 Javaslatok - 2 A végrehajtási folyamatok gyorsítása érdekében ne kérjenek szerződéskötéshez :olyan adatokat,amelyet a pályázati dokumentáció már tartalmazott, vagy amelyek jogszabályban egyértelműen meghatározott tényt, adatot igazolnak A végrehajtási folyamatok gyorsítása érdekében ne kérjenek szerződéskötéshez :olyan adatokat,amelyet a pályázati dokumentáció már tartalmazott, vagy amelyek jogszabályban egyértelműen meghatározott tényt, adatot igazolnak A nemzeti program végrehajtását akadályozó ellentmondásos helyzet elemei közül, hatását tekintve a szennyvízelvezetési és tisztítási projektek önkormányzati saját forrás finanszírozás lehetőségét,szabályozási feltételeit indokolt kiemelni A nemzeti program végrehajtását akadályozó ellentmondásos helyzet elemei közül, hatását tekintve a szennyvízelvezetési és tisztítási projektek önkormányzati saját forrás finanszírozás lehetőségét,szabályozási feltételeit indokolt kiemelni

6 Javaslatok - 3 A as Akcióterv szerint a támogatás intenzitása - a projektenként elvégzendő költség-haszon elemzés eredményeként- a korábbi 90%-ról akár 85-50%-ig csökkenhet. Ha a 2008-as költségvetési törvény EU Önerő Alap normaszövegét vesszük alapul -az esélyegyenlőséget tekintve aligha védhető kivételtől eltekintve - a szennyvizes projektek kiegészítő támogatásának lehetőségét kizárták. Ezért indokolt az EU Önerő Alap kiegészítő szabályait a nemzeti program teljesítését,az esetleges ellent mondások feloldását lehetővé tevő módon megváltoztatni,a szennyvízelvezetési és tisztítási projektekre is kiterjeszteni. A as Akcióterv szerint a támogatás intenzitása - a projektenként elvégzendő költség-haszon elemzés eredményeként- a korábbi 90%-ról akár 85-50%-ig csökkenhet. Ha a 2008-as költségvetési törvény EU Önerő Alap normaszövegét vesszük alapul -az esélyegyenlőséget tekintve aligha védhető kivételtől eltekintve - a szennyvizes projektek kiegészítő támogatásának lehetőségét kizárták. Ezért indokolt az EU Önerő Alap kiegészítő szabályait a nemzeti program teljesítését,az esetleges ellent mondások feloldását lehetővé tevő módon megváltoztatni,a szennyvízelvezetési és tisztítási projektekre is kiterjeszteni.

7 A „Együtt a környezetért” Program minden olyan tevékenység-, illetve szolgáltatástípust képvisel, amely hozzásegíti a pályázókat a sikerhez. Az önkormányzatok gyors és pontos információkat kaphatnak a pályázati lehetőségekről. A projektre szabott hitelkonstrukciókon és garanciákon túl megismerhetik a legjobb elérhető technológiát, miközben teljes körű pályázati tanácsadást vehetnek igénybe. A „Együtt a környezetért” Program minden olyan tevékenység-, illetve szolgáltatástípust képvisel, amely hozzásegíti a pályázókat a sikerhez. Az önkormányzatok gyors és pontos információkat kaphatnak a pályázati lehetőségekről. A projektre szabott hitelkonstrukciókon és garanciákon túl megismerhetik a legjobb elérhető technológiát, miközben teljes körű pályázati tanácsadást vehetnek igénybe.

8 - a Magyar Fejlesztési Bank Zrt. (MFB Zrt.), - az AON Magyarország Biztosítási Alkusz Kft., - Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége (TÖOSZ), - az Innocare Innovációs Központ Kht. - az Infinity Pénzügyi Tanácsadó és Szolgáltató Kft. Az „Együtt a környezetért” projektfejlesztési konzorcium tagjai

9 TÖOSZ Köszönöm a figyelmet! További információk:


Letölteni ppt "A KEOP pályázatok önkormányzati szempontból D. Zongor Gábor a TÖOSZ főtitkára MASZESZ kerek-asztal megbeszélés 2008. december 8."

Hasonló előadás


Google Hirdetések