Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A műszaki felsőoktatásban oktató tanárokkal szembeni elvárások és pedagógiai-szakmai kultúrájuk fejlesztésének lehetséges módszerei. Hegyesi Franciska.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A műszaki felsőoktatásban oktató tanárokkal szembeni elvárások és pedagógiai-szakmai kultúrájuk fejlesztésének lehetséges módszerei. Hegyesi Franciska."— Előadás másolata:

1 A műszaki felsőoktatásban oktató tanárokkal szembeni elvárások és pedagógiai-szakmai kultúrájuk fejlesztésének lehetséges módszerei. Hegyesi Franciska Óbudai Egyetem Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kar

2 Felsőoktatás, tömegoktatás 2 Ha egy korosztály 30%-a lép a felsőoktatásba, akkor kezdünk tömeges felsőoktatásról beszélni, ezáltal lassan elveszíti elit és szelektív jellegét. A tömegessé válás kihat a felsőoktatás szerkezetére, hálózatára, irányítására illetve pedagógiájára.

3 Oktatói és hallgatói létszámok alakulása 3 TanévÖsszes hallgatóOktatók száma 2005/ / / / /

4 Oktatói és hallgatói létszámok alakulása 4

5 A teljes munkaidőben foglalkoztatott oktatók száma intézményenként 5 Intézmény, kar neveÖsszesen nyugdíjas% Budapesti Corvinus Egyetem Összesen % Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Összesen % Budapesti Műszaki Főiskola Összesen % Debreceni Egyetem Műszaki Kar % Eötvös Loránd Tudományegyetem Összesen % Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar % Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki Kar % Széchenyi István Egyetem Műszaki Tudományi Kar % Szegedi Tudományegyetem Összesen % Szent István Egyetem Összesen %

6 Az oktatók száma életkor alakulása szerint 6 Összes intézményÖsszesen 30 évesnél fiatalabb nyugdíjas Oktatók létszáma Oktatók létszáma Oktatók létszáma Oktatók létszáma

7 Új kihívások A megváltozott elvárások tehát új igényeket támasztanak, és komoly kihívást jelentenek a felsőoktatás számára. A képzésnek is alkalmazkodnia kell a világban bekövetkező folyamatos változásokhoz, amelynek következményeként: meg kell tanítani a fiatalokat a szükséges ismeretek megszerzésére, az önálló tanulásra, ki kell alakítani bennük a tanulási szokást, ki kell használni az IKT-ben rejlő lehetőségeket, a multimédia eszközöket, és növelni kell a távtanulás és a nyitott tanulás lehetőségeit 7

8 Változások iránya A harmadik évezred szakemberével szemben alapkövetelmény a konvertálható tudás és a továbbfejlődésre, az önmegújulásra való képesség megszerzése. A rögzült tudás kialakítása helyet a változó tudásra való előkészítés válik a tanári tevékenység egyik meghatározó feladatává. 8

9 Tanári szerepek I. Kutató Menedzser Tananyagfejlesztő A közvetítő, mediátor és tutor 9

10 Tanári szerepek II. A mai világ olyan gyorsan változik és fejlődik, hogy a tanároknak naprakésszé kell tenni a szaktárgyukban szerzet ismereteket és pedagógiai szakértelmüket is. Új képességekre van igény, a tanár munkája nemcsak abból áll, hogy ismereteket, információkat közöl, hanem abból is, hogy ezek összefüggéseit megvilágítja, felveti a problémákat, mindezt úgy kellene tennie, hogy a hallgatók érdeklődését, motivációját megnyeri, szinten tartja. 10

11 Helyzetkép A szaktudományok bizonyos területein kizárólag a kutatókból lett tanárok oktatják a hallgatókat, ez a „tudományosság” szempontjából előnyös helyzetet jelenthet, de pedagógiai értelemben paradoxon. A műszaki felsőoktatásban tradicionálisan magasan kvalifikált, ám a pedagógiai kommunikáció szempontjából „képesítés nélküli” tanárok készítik fel a leendő szakembereket. A felsőoktatási törvény is elsősorban a tudományosságra” nézve fogalmaz meg előírásokat az oktatókkal szemben, és szinte teljesen figyelmen kívül hagyja a pedagógiai szakértelmet. 11

12 Paradoxon Csak az lehet vezető oktató, aki minden idejét kutatással tölti és a legkevesebb időt fordítja az oktatásra.  Az oktatót a magasabb beosztáshoz az eredményes tudományos tevékenység segítheti hozzá.  Az eredménnyel kecsegtető kutatások megtervezése, megszervezése, végrehajtása, és az eredmények közlése azonban igen sok időt igényel.  Az idő pedig véges, és egy oktatónak az oktatással is foglalkoznia kell, ami - a ma jellemző oktatási terhelés, óraszámok mellett - úgyszintén nem kevés időt vesz igénybe. 12

13 Tendenciák Az egyetemek kiterjesztik hagyományos szolgáltatásaikat, bevezetik a távoktatási karokat illetve a távoktatási központokat A távoktatásban való részvételt sok felnőtt önképzési eljárásnak tekinti, de mindenképpen felelősségteljes vállalkozásnak, amit önállóan old meg a saját szabad idejében. A távoktató „új” munkakörei:  A tananyagfejlesztő  „Közvetítő” a távoktatásban  További feladatok: egyéni és csoportos konzultáció 13

14 Felnőttképzés 14

15 Hozzáértés? 15

16 Távoktatás=e-learning? 16 A távoktatás egyik formája lehet a blended- learning típusú oktatás

17 Vélemények az e-learning-ről 17

18 A tanárok véleménye „Milyennek gondolja szakmai jövőjét, karrierjét?” Válaszok:  „Továbblépésre nincs lehetőség.”  „Szakmai fejlődés csak önképzéssel lehetséges.”  „Vannak félelmeim.”  „Biztató.” 18

19 Végső következtetés A tanári munka értékelése, mérése a felsőoktatásban nem megoldott, nincsenek elfogadott alapelvek. Az egyetemi tanárok kettős szerepkört töltenek be. Oktatói és kutatói voltukat is értékelni kellene. 19

20 Köszönöm a figyelmet! Elérhetőség: 20


Letölteni ppt "A műszaki felsőoktatásban oktató tanárokkal szembeni elvárások és pedagógiai-szakmai kultúrájuk fejlesztésének lehetséges módszerei. Hegyesi Franciska."

Hasonló előadás


Google Hirdetések