Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A lelki egészség védelme az iskolában Második otthonunk….?

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A lelki egészség védelme az iskolában Második otthonunk….?"— Előadás másolata:

1 A lelki egészség védelme az iskolában Második otthonunk….?

2 Lelki egészségvédelem Egy közösség lelki egészségének fogalma több mint a betegség, viselkedészavarok hiánya. Egy közösség lelki egészségének fogalma több mint a betegség, viselkedészavarok hiánya. Pszichoprofilaxis, kockázatredukció mellett a közösségi kapcsolatok, emberi személyiség színvonalasabbá válását elősegítő programok, intézmények, szemlélet. Pszichoprofilaxis, kockázatredukció mellett a közösségi kapcsolatok, emberi személyiség színvonalasabbá válását elősegítő programok, intézmények, szemlélet. A hazai állapotoknak megfelelő sajátosságok és a proszociális viselkedések kultúrája. A hazai állapotoknak megfelelő sajátosságok és a proszociális viselkedések kultúrája.

3 Az iskolai mentálhigiéné tevékenységei és viszonyulásai 1. Komplex rendszer, az egyéni vetület mellett fontos a társaslélektani és a szociológiai aspektus is. Komplex rendszer, az egyéni vetület mellett fontos a társaslélektani és a szociológiai aspektus is. –Megelőzés (főképpen a WHO szerinti elsődleges, és részben a másodlagos) –Fejlesztés (pozitív mentálhigiéné: kortárscsoport, referenciacsoport védelme és fejlesztő hatása) –Kapcsolatépítés – szociális képességek –Közösségépítés – együttműködés, stresszkezelés

4 Az iskolai mentálhigiéné tevékenységei és viszonyulásai 2. Szélesebb kontextusban: Kollektív felelősség Kollektív felelősség Autonómia fokozódás Autonómia fokozódás Társadalmi öntudat és cselekvőképesség Társadalmi öntudat és cselekvőképesség Hajtóerő a demokratizálódás irányába Hajtóerő a demokratizálódás irányába Bizalmi tőke és gazdaság Bizalmi tőke és gazdaság Hungarostudy 2002 / 2006 Hungarostudy 2002 / 2006

5 Az iskolapszichológus és az oktatás, nevelés Gyermekcsoportok / pedagógusok / csoportdinamika /kommunikációs technikák Gyermekcsoportok / pedagógusok / csoportdinamika /kommunikációs technikák Önismeret Önismeret Konfliktuskezelés erőszakmentesen Konfliktuskezelés erőszakmentesen Motiváció !!! Motiváció !!! A nem tantárgyi ismeretek elismerése A nem tantárgyi ismeretek elismerése

6 Az iskola nem okvetlen borzalmas hely! Az iskola nem okvetlen borzalmas hely! A tanuló nem okvetlen borzalmas lény, inkább „nemes, küzdő, szabadlelkű diák” A tanuló nem okvetlen borzalmas lény, inkább „nemes, küzdő, szabadlelkű diák”

7 Az iskolapszichológus az iskola pszichológusa A tűz csiholója és nem az örökös tűzoltó Tevékenységi körébe tartozik a nem problémás gyerekek mentálhigiénéje, ennek során: - a kreativitás gondozása - a tehetség azonosítása, gondozása - az iskolai közösségek fejlesztése (pozitív élmények, kötődés) - személyiségfejlesztés, megküzdési stratégiák kialakítása - mindenféle pozitív értelemben vett kapcsolatépítés

8 Az iskolapszichológus az iskola pszichológusa A tűz csiholója és nem az örökös tűzoltó Tevékenységi körébe tartozik a pedagógusok mentálhigiénéjének gondozása, ennek során: - a pedagógusok hatékonyságtudatának növelése - a szakmai kihívások azonosítása a kiégést megelőzendő - egyes konfliktuskezelési eljárások alkalmazása (resztoratív technikák), és gyakorlattá alakítása (resztoratív technikák), és gyakorlattá alakítása - az oktatási folyamatban rejlő lehetőségekre való nyitottság kialakítása, a valóban „fontos” események iránti érzékenység fokozása

9 Az iskolapszichológus az iskola pszichológusa A tűz csiholója és nem az örökös tűzoltó Tevékenységi körében tartozik az iskolavezetés mentálhigiénéjének gondozása, ennek során: - részvétel a döntés-előkészítésben - részvétel, és a pszichológiai szempontok érvényesítése az iskola stratégiai céljainak megfogalmazásában (a kapcsolatok megerősítése, a közösségi felelősség kialakítása, a tanárok felkészültségének fokozása, az iskola kultúrájának kibontakoztatása) - a vezetők szorongásának finom ápolása - a jó kérdések feltevésének szorgalmazása

10 Az iskolapszichológus alternatív kérdései Milyen diszfunkciója van? / Milyen védőfaktorral rendelkezik? A kockázatok ellenére megvalósuló sikeres alkalmazkodás érdekében (reziliencia) Milyen diszfunkciója van? / Milyen védőfaktorral rendelkezik? A kockázatok ellenére megvalósuló sikeres alkalmazkodás érdekében (reziliencia) Elkövető? / Áldozat? / Miért elégedetlen a életével? Elkövető? / Áldozat? / Miért elégedetlen a életével? Hogyan tántorítsuk el a dohányzástól, az alkoholfogyasztástól, szerhasználattól? / Hogyan alakítsuk ki benne a helyes egészségmagatartást? Hogyan segítsük különböző test-lelki tünetek észlelésekor? Hogyan tántorítsuk el a dohányzástól, az alkoholfogyasztástól, szerhasználattól? / Hogyan alakítsuk ki benne a helyes egészségmagatartást? Hogyan segítsük különböző test-lelki tünetek észlelésekor?

11 Ars poetica „A tanítás nem egy vödör telitöltéséhez hasonló, hanem a tűz fellobbantásához” W. B. Yeats

12


Letölteni ppt "A lelki egészség védelme az iskolában Második otthonunk….?"

Hasonló előadás


Google Hirdetések