Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI."— Előadás másolata:

1 Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI

2 „Úgy érzem egyre fáradtabban rohanok egy mozgólépcsőn, amelyről nem tudom, hogy felfelé megy, vagy lefelé. Lehet, hogy csak azért kell rohannom, hogy egy helyben maradhassak?” /Jakab György/

3 Ellentmondások  Az oktatás a folyamatos modernizálódás és korszerűsödés lázában ég, ugyanakkor társadalmi presztizse hanyatlik.  A tananyag egyre zsúfoltabb, taníthatatlanabb, a diákok egyre motiválatlanabbak, a pedagógusok reformszkeptikusak. (fásultak)  Egyszerre van jelen a régi és a modern, a konzervtudást adó tömegiskola és a mindig változó jövőre felkészítő kompetencia fejlesztő iskola.

4 Jellemző tanulás- tudásszervezési modellek Az általános műveltség elsajátításának modellje: akadémikus, „reneszánsz” típusú tudás átadása,akadémikus, „reneszánsz” típusú tudás átadása, 19. századi tömegoktatási „technológia: tantárgy, tanár, osztály > nagy tömegű ismeret „leadása”, elsajátítása.19. századi tömegoktatási „technológia: tantárgy, tanár, osztály > nagy tömegű ismeret „leadása”, elsajátítása.

5 Jellemző tanulás- tudásszervezési modellek A szakértelem elsajátításának modellje Az előző korrekciója: az iskola célja változatlanul az általános műveltség megalapozása, de ez már kiegészül készség- és képességfejlesztő célokkal, feladatokkal, követelményekkel.Az előző korrekciója: az iskola célja változatlanul az általános műveltség megalapozása, de ez már kiegészül készség- és képességfejlesztő célokkal, feladatokkal, követelményekkel.

6 Jellemző tanulás- tudásszervezési modellek Az általános készségek (kompetenciák) elsajátításának modellje Nem a „hagyományos” (európai) általános műveltséget, annak átadását tekinti elsődleges feladatának.Nem a „hagyományos” (európai) általános műveltséget, annak átadását tekinti elsődleges feladatának. Célja: az általános készségfejlesztés, a gyakorlati életvezetés szempontjából fontos ismeretek átadása > amerikanizálódás veszélye.Célja: az általános készségfejlesztés, a gyakorlati életvezetés szempontjából fontos ismeretek átadása > amerikanizálódás veszélye.

7 Mi a kompetencia? „Az a képességünk és hajlandóságunk, hogy a bennünk lévő tudást (ismereteket, készségeket és attitűdbeli jellemzőket) sikeres problémamegoldó cselekvéssé alakítsuk.” (Halász Gábor)

8 Kompetencia alapú nevelés, oktatás  Előzménye a képességfejlesztés (lásd: ÉKP).  A kompetens ember képes valamire és egyúttal elkötelezett a cselekvésre, felelősnek érzi magát a saját cselekvésében és cselekvő helyzetbe akarja magát hozni.

9 Az oktatási intézmények célja: kialakítani az előre nem látható helyzetekben való aktív cselekvőképességet a tanulókban

10 Az Európa Parlament és Tanács ajánlásai (2000, Lisszabon)  Anyanyelven folytatott kommunikáció  Idegen nyelveken folytatott kommunikáció  Matematikai kompetencia és alapvető kompetenciák a természet- és műszaki tudományok terén  Digitális kompetencia  A tanulás (meg)tanulása  Interperszonális, interkultúrális, szociális és állampolgári kompetencia  Vállalkozói kompetencia  Kulturális kifejezőkészség

11 A projekt felépítése, logikája, adatai  NFT I.  HEFOP  3.1. intézkedés  pályázati kiírás  Kistérségi lefedettség, sokféleség  Jelentkezéses alapon (29 település, 60 intézmény, 300 fő)  NFT II.


Letölteni ppt "Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI."

Hasonló előadás


Google Hirdetések