Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az Európai Unió Közlekedési politikája. A közlekedés jelentőségét mi sem mutatja jobban, mint hogy az Európai Unió GDP -jének aránya mintegy 4 %-át, több.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az Európai Unió Közlekedési politikája. A közlekedés jelentőségét mi sem mutatja jobban, mint hogy az Európai Unió GDP -jének aránya mintegy 4 %-át, több."— Előadás másolata:

1 Az Európai Unió Közlekedési politikája

2 A közlekedés jelentőségét mi sem mutatja jobban, mint hogy az Európai Unió GDP -jének aránya mintegy 4 %-át, több mint 6 millió ember számára nyújt munkát, és további 6 milliót foglalkoztatnak közlekedési szolgáltatásokhoz kapcsolódó területek. A szektor éves növekedése általában 2-3 % körül van. Már az Európai Gazdasági Közösséget alapító államok felismerték a közlekedési szolgáltatások jelentőségét, s a kezdet kezdetén, a Római Szerződésben előirányozták egy közös közlekedéspolitika kialakítását. A kiemelt szerep ugyanakkor abban is megnyilvánult, hogy a közlekedést a szolgáltatások szabad áramlását biztosító rendelkezések mellett külön kezelték. A közlekedés a személy – és áruszállítással kapcsolatban egyaránt fontos szerepet tölt be, mivel mindenkinek el kell jutni a lakóhelyétől a munkahelyére, iskolába stb. A nyersanyagokat a feldolgozókhoz, a késztermékeket a fogyasztókhoz számos közlekedési eszközzel juttatja el.

3 A 2001 szeptemberében megjelent Fehér Könyv 2010-ig vázolja fel a közlekedésfejlesztési, szabályozási irányvonalait. A Fehér Könyv a kiemelt célok megvalósításának eszközeit illetően így fogalmaz: „ itt az ideje, hogy a közlekedésben is többet oldjunk meg ésszel, mint betonnal”, vagyis az Európai Unió tagja a kitűzött céljaik megvalósítását sokkal inkább szabályozással, szervezéssel kívánják megoldani, mint nagy infrastrukturális projektek megvalósításával. A Fehér Könyv stratégiai céljait az határozza meg, hogy a társadalom mind nagyobb mobilitást igényel és egyre magasabb szintű minőségi igényei vannak, ugyanakkor a környezetszennyezés problémája megkérdőjelezi a közlekedési teljesítmények növekedésének megengedhetőségét változatlan körülmények és feltételek mellett.

4 -A súlyos veszteségek, amelyeket a közúti balesetek okoznak, - A mindennapos torlódások okozta veszteségek,amelyek egyes számítások szerint elérik az Európai Unió GDP- jének 0,5%-át, - A közúti közlekedés teljesítményének folyamatos növekedése a többi közlekedési lehetőség hátrányára,ami azt jelzi, hogy a közúti közlekedés ára nem tartalmazza az általa okozott összes, nemzetgazdasági szinten megjelenő, úgynevezett „külső” vagy „externális” költséget. - Stb.

5 Az Európai Unióban különböző szállítási módot tudunk igénybe venni az árutovábbításához. A következő pontokban a közúti, a vasúti, a légi, a tengeri valamint a kombinált szállítás fontosabb elemeit szeretném bemutatni.

6 A közutak az EU-ban kiemelkedő szerepet játszanak, mert az árutovábbítás jellemző módon történik. A közúti szállítás elsősorban rövidtávra gazdaságos, a számos előnye miatt viszont a távolsági forgalomban is sűrűn alkalmazzák. A legsűrűbb vonalhálózattal rendelkezik és az áru továbbítása gyorsabb a vasútnál. A fuvarozás háztól- házig történik. Az áru útja nyomon követhető, például műholdas követővel. Nagy értékű alkalmazkodóképességgel rendelkezik. Azonban számos előnye mellett hátrányai is vannak. Például nagyban függ az időjárási viszonyoktól, így nagyobb a balesetveszély. Nagy a környezet szennyező hatása, valamint nagy a környezet szennyező hatása is.

7 Az áruszállítás továbbításában a vasútnak is nagy szerepe van. Ez az árutovábbítási mód kétféle módon lehetséges, hagyományos és kombinált forgalomban. Viszonylag független az időjárási tényezőktől és a közúti szállításhoz képest kisebb a fajlagos energia igénye és környezetkárosító hatása. Szinte minden árufajta szállítására alkalmas vasúti kocsik állnak rendelkezésre. Természetesen ennek is vannak hátrányai is, mint például az, hogy viszonylag hosszú az áruk eljutási ideje és kevésbé rugalmas a fuvarozhatói igények változásaihoz. Itt nem jellemző a háztól-házig szállítás.

8 Az 1. vasúti csomag (2001) A 2. vasúti csomag (2004) A 3. vasúti csomag (2007)

9 A légi fuvarozás napjainkban az elmúlt évtizedben lett kifejlesztve. Nagyon gyors szállítási mód, alapvetően biztonságos. Nagy szállítási távolság esetén rövid az eljutási ideje. Nagyon drága, vannak olyan áruk, amelyeket a légi szállítási mód igénybe vételével tudják továbbítani, például nagy értékű áru, segélyszállítmányok, gyógyszerek, bizonyos élőállatok, gyorsan romló áruk. A légi áruszállítást akkor célszerű alkalmazni, ha valamit nagyon gyorsan, sürgősen és nagy távolságra kell eljuttatni. Legnagyobb a szállítás fajlagos energiaigénye.

10 A nemzeti kereskedelemben a legnagyobb árumennyiséget, tömegárut hosszabb távolságra vízi szállítás segítségével mozgatnak és juttatják célba hajó segítségével mozgatnak és juttatják célba hajó segítségével. Ahogy a többi szállítási módnak, ennek is vannak előnyei illetve hátrányai. Más fuvarozási ághoz viszonyítva gazdaságos. Lassú szállítási mód jellemzi, ezért a hajó csak nem romló nagy tömegű áruk szállítására alkalmas. Forgalmas kikötők Európában: Marseille, Lisszabon, Hamburg, Liverpool és Rostock.

11 A szabályozás célja: a világ hajózási piacaira való kijutás védelme, a tisztességes verseny elősegítése a világ hajózási piacán, az Unió hajózási szociális körülményeinek szabályozása, a foglalkoztatás felvételeinek javítása, a biztonsági követelmények fejlesztése és a tengeri környezet védelme.

12 -A kivitelező ok az Erika nevű olajszállító elsüllyedése volt, amely 1999-ben süllyedt el a Francia partok közelében. Ezután 2 jogszabály csomag is született a hasonló katasztrófák elkerülése érdekében. - Az Erika I. csomag - Az Erika II. csomag

13 Ezen szállítási mód esetén több közlekedési ágazat vesz részt egy adott szállítási feladat megoldásában. Kombinált fuvarozás során az árú a feladótól a címzettig ugyanabban a zárt térben marad, mert nem közvetlenül az árut rakják át, hanem az árut tartalmazó konténert, vagy a szállítóeszközt. Így az áru teljes biztonságban jut el a címzetthez, sérülésmentesen. Számos előnye van ennek az fuvarozási ágazatnak, például a különböző költségek megtakarítása, a közutak zsúfoltság csökkenése, így biztonságosabb a közlekedés. A kombinált fuvarozásnak kiemelt jelentőséget tulajdonít az unió, hiszen az elmúlt évtizedekben a környezetbarát szállítási módok (vasút, hajózás) sajnálatosan visszaszorultak.

14 A Galileo program a következő szakaszokból áll: - Meghatározási szakasz - A fejlesztési és tesztelési szakasz - A kiépítési szakasz - A hasznosítási szakasz

15 Az Európai bizottság 40 pontból és több mint száz konkrét intézkedésből álló tervre tett javaslatot a Fehér könyvében. Ezek fő területei: - Hatékony és integrált mobilitási rendszer ( belső piac) - Korszerű infrastruktúra és intelligens finanszírozás - Innováció - Külső dimenzió

16 Köszönöm a figyelmet !


Letölteni ppt "Az Európai Unió Közlekedési politikája. A közlekedés jelentőségét mi sem mutatja jobban, mint hogy az Európai Unió GDP -jének aránya mintegy 4 %-át, több."

Hasonló előadás


Google Hirdetések