Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

PREZENTÁCIÓ Nem elég az okos gondolat, el is kell tudni adni azt !

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "PREZENTÁCIÓ Nem elég az okos gondolat, el is kell tudni adni azt !"— Előadás másolata:

1 PREZENTÁCIÓ Nem elég az okos gondolat, el is kell tudni adni azt !

2 A vizuális segédeszközök szerepe a tanulásban A szavak a legkevésbé hatékony “segédeszközök”. A valós tapasztalatok a leghatékonyabbak. SZÓBELI ELÔADÁS ÍROTT ANYAGOK FÉNYKÉPEK ÉS DIAGRAMOK FILM ÉS TELEVÍZIÓ KIÁLLÍTÁSOK BEMUTATÓK ÉS HELYSZÍNI LÁTOGATÁSOK ELÔRE ELTERVEZETT TAPASZTALATSZERZÉS VALÓS TAPASZTALATSZERZÉS “SZIMBÓLUMOKAT” HASZNÁL MEGFIGYELÉSSEL JÁR CSELEKVÉSSEL JÁR Forrás: Geoffrey Moss:Az eredményes kommunikáció...

3 A prezentáció lehet :  előadás  bemutató  beszéd

4 A prezentáció = = sajátos kommunikációs helyzet = amelyben ugyan az előadó áll a figyelem középpontjában, azonban a közönség jelzései, reakciói hatással vannak rá

5 A tradicionális prezentáció  sok beszéd / szöveg  kevés illusztráció  unalmas  fárasztó  alacsony emlékezeti hatás

6 A hagyományos prezentáció eszközei

7 High - Tech prezentáció

8 Software lehetőségek  Microsoft /Office : PowerPoint  Aldus Persuasion  Claris Impact

9 A korszerű prezentáció technikája

10 A hatásos prezentáció tényezői Beetik Management Training Consultants - Mr. Stephen Allender

11 Szemléltető eszközök  A prezentációt kísérő szemléltető eszközök célja a szóban közölt gondolataid TISZTÍTÁSA, TÁMOGATÁSA vagy MEGERŐSÍTÉSE.  A beszéded támogatásához NE alkalmazz automatikusan vizuális eszközöket - hacsak nem egy slide- show-ót kommentálsz.

12 A szemléltető eszközök 3 csoportja:  A "bombasztikus" eszközök - azok, amelyek drámai hatást keltenek és azonnali érdeklődést váltanak ki.  A "támogató" szemléltető eszközök - azok, amelyeket magyarázatod alátámasztására találsz ki.  A vizuális "mankó" - fő célja, hogy segítsen emlékezned, mi a következő, amit mondani akarsz.

13 A "bombasztikus" eszközök A "bombasztikus" eszközök  A bevetése után szünet kell - ez valóban fontos!  Figyeld a közönséget, ne a szemléltető eszközödet (hacsak nem számodra is meglepetés ez!)  Megmagyarázhatod annak a hátterét, ami a képernyőn van.  Ha befejezted a látványhoz fűzött kommentárodat ne hagyd tovább szem előtt!

14 A "támogató" szemléltető eszközök  Megerősítik és tisztítják az üzenetet.  A vizuális illusztráció majdnem biztosan kommentárt igényel.  Ismertesd közönségeddel, hogy mit keressenek!  Amikor felfedted az illusztrációt, tarts szünetet - nézd a hallgatóságot!

15 A vizuális "mankó"  Fő célja, hogy segítsen emlékezned, mi a következő, amit mondani akarsz.  Csak egy fő szabály van: biztosítsd, hogy az egyes chart-jaid helyes sorrendben legyenek !

16 Mi a cél, miért prezentálok?  Kialakult elképzeléssel, koncepcióval rendelkezem?  Tisztázott a célom, miért fogok prezentálni?  A prezentáció céljával összhangban van az általam választott cím?  Tudom, milyen eredményt akarok elsősorban, másodsorban, stb. elérni?  Elegendő információm van arról, kiknek adok elő, milyen lesz a hallgatóságom?  Tudom, mennyi idő áll rendelkezésemre? Beetik Management Training Consultants - Mr. Stephen Allender

17 Kinek prezentálok?  Tudom, hogy kik a hallgatók, kiknek adok elő?  Szükséges a prezentáció tartalmát egyeztetnem a résztvevőkkel?  Tájékozódtam arról, hogy döntéshozók is részt vesznek-e?  Felkészültem a döntéshozók meggyőzésére?  Tájékozódtam arról, hogy lesznek-e a témában jártas szakemberek, specialisták a hallgatóság soraiban?  Tudom, hogy egyes gondolatokat a résztvevők már hallhattak-e, van-e átfedés más prezentációkkal? Beetik Management Training Consultants - Mr. Stephen Allender

18 Kinek prezentálok?  Tudom, hogy a hallgatóságomnak milyen elvárásai lehetnek?  Tudom, hogyan fogalmazzak, hogy minél jobban megértsenek?  Tájékozódtam:  korukról  nemükről  foglalkozásukról  pozíciójukról  ismereteikről az adott témában  a témával kapcsolatos beállítódásukról  létszámukról? Beetik Management Training Consultants - Mr. Stephen Allender

19 Hol prezentálok?  Biztosított számomra a helyszín; visszaigazolták?  Tudom a pontos címet, ahova mennem kell?  Mindenki számára könnyen megközelíthető a helyszín?  Világos, szellőztethető helyiségben adok elő?  Ha szükséges, átrendezhető a helyiség, terem?  Rendelkezik elsötétítési lehetőséggel?  Megfelelőek az akusztikai adottságai?  Megfelelően elhelyezhetőek segédeszközeim? Beetik Management Training Consultants - Mr. Stephen Allender

20 Mit prezentálok?  Jól ismerem a témát?  Megterveztem a téma logikai vázát?  Megterveztem, hogy mi mit kövessen?  Tudom, mi a központi üzenet?  Tisztázott számomra, hogy mit kell még tudnom, bár nem akarom közvetlenül használni?  Összegyűjtöttem és beépítettem a szükséges háttérismereteket és információkat?  Rögzítettem a végleges gondolatmenetet? Beetik Management Training Consultants - Mr. Stephen Allender

21 Önelemzés  Könnyedén beszélek mások előtt?  Tudok a hallgatósággal szemkontaktust tartani?  Nyugodt ilyenkor a testtartásom?  Tisztában vagyok gesztusaimmal, mimikámmal?  Megfelelő hangerővel tudok beszélni, előadni?  Megfelelő ilyenkor a légzésem?  Tisztán képzem a beszédhangokat?  Megfelelő a beszédtempóm?  Felkészültem a váratlan fordulatokra? Beetik Management Training Consultants - Mr. Stephen Allender

22 Technikai előkészületek

23 1. Vázlat-kártyák  A felkészülést segíthetjük vázlat-kártyákkal, gondolat-térképpel vagy más vizuális segítséggel, például ábrákkal, grafikonokkal, piktogramokkal.  Sűrítsük az anyagot amennyire csak lehetséges. Használjunk kulcsszavakat.  Jelöljük meg a kártyán, mikor kerül sor az adott témára.  Jelezzük, hol akarunk kitérni egy-két jellemző történetre, példára.

24 1. Vázlat-kártyák  Készítsünk listát a flipchart-okról és/vagy fóliákról, diákról.  Használjunk speciális jelzést a szövegben, ahol képpel és/vagy hanggal akarunk szemléltetni.  Fogalmazzuk meg az átvivő mondatot/gondolatot az egyes témák átkötéséhez.  A kártyákat számozzuk meg, és rakjuk sorrendbe.

25 2. Flipchart  A vizuális táblát mindenki számára jól látható szögben helyezzük el, ne ablaknak vagy fényforrásnak háttal.  Győződjünk meg a lábak stabilitásáról, a papírtartó pöckök megfelelő beállításáról.  Nézzük meg, van-e pótkar az oldalra rögzítéshez.  Nézzük meg, hová és hogyan rögzíthetjük a már kész, de még használandó flipchart papírokat.

26 2. Flipchart  Az első két oldalt hagyjuk üresen, így az előkészített oldal nem látszik át.  Hagyjunk üres oldalt az ábrák között, hogy az előző ne üssön át.  Tűzőgéppel összetűzhetjük a megírt papírt egy üres oldallal.  Az elkészült oldalakat jelöljük egy szélre ragasztott jellel.  Halványan, ceruzával írhatunk a papírra emlékeztető megjegyzéseket.  Legalább 5 cm-es betűkkel írjunk.

27 2. Flipchart  Kulcsszavakat írjunk, ne mondatokat.  Emeljük ki a lényeget, és azt magyarázzuk el.  Használjunk szimbólumokat és rajzokat.  Használjunk színeket a szöveg kiemelésére. A sárgát más színnel rajzoljuk körül, hogy látható legyen.  Ha már nincs több előkészített anyag, fordítsunk üres oldalra.

28 3. Pinwand  A moderációs táblát mindenki által jól látható szögben és úgy helyezzük el, hogy használata ne korlátozza mozgásunkat.  Az előkészített elemeket - különböző színű és formájú kártyákat, lapokat, ábrákat, ikonokat és szimbólumokat - forgatókönyvszerűen alkalmazzuk, így dinamikusan, folyamatában szemléltethetjük előadásunkat.  Írjuk meg előre a kártyákat, lapokat, és rakjuk sorrendbe.

29 3. Pinwand  Ne fordítsunk hátat hallgatóságunknak, és ne hagyjuk abba a beszédet az előkészített elemek kitűzése és/vagy ragasztásakor.

30 4. Írásvetítő  Mindig legyen nálunk tartalék égő, vagy tudjuk, hol érhetjük el a technikust.  Rögzítsük a kábelt a padlóhoz, nehogy megbotoljunk benne.  Speciális tollakat és tiszta fóliát használjunk.  A vásznat és az írásvetítőt a legkevésbé zavaró szögben helyezzük el.  Csak akkor kapcsoljuk be a gépet, ha a hallgatóság figyelme a vászon felé fordult.

31 4. Írásvetítő  Kerüljük el, hogy fóliacsere közben üres fény legyen látható. Inkább kapcsoljuk ki a gépet.  Fóliacsere közben ne hagyjuk abba a beszédet.  A hallgatóság felé fordulva beszéljünk.

32 5. A fóliák használata  6 szó = egy sor. Hat sornál ne legyen több az oldalon.  Ellenőrizzük, hogy a betűk mérete jól látható-e az utolsó sorból is.  A fóliákat egyszerre írjuk meg, hogy egységes képet mutassanak.  Gondoljuk át a szöveg, gondolat tipográfiai, grafikai elrendezését.  Ha az írásmódban, helyesírásban bizonytalanok vagyunk, ellenőriztessük.

33 5. A fóliák használata  Ha színeket használunk, ellenőrizzük hatásukat.  Győződjünk meg arról, hogy a használt grafikák, ábrák, táblák valóban segítik az értelmezést.  Ellenőrizzük a fóliák rendjét és állását a csomagban.  Használhatjuk a fóliákat jegyzetként is.  Ha tekercses a fólia, tudjuk, hogyan lehet kicserélni.  Fokozatosan, kitakarással mutathatjuk be a fóliát, ez a figyelmet is fókuszálja.

34 5. A fóliák használata  Ne szó szerint olvassuk a fóliát, használjuk saját szavainkat.  A ceruzát fektetve a fólián rámutathatunk pontokra, vagy használjunk mutatópálcát.  Tiszta fóliára írva más színnel egészítsük ki az alatta lévőt, ha újra fel akarjuk használni az eredetit.  Az írásvetítőn előre jelöljük meg a fólia optimális helyét.  Írhatunk beszéd közben is közvetlenül a fóliára.

35 6. Magnó  Jó minőségű felvételt használjunk.  Állítsuk be a szalagot, és használjuk a szünet gombot.  A készüléket próbáljuk ki, vagy ismerjük meg prezentáció előtt.

36 7. Diavetítő  A vásznat jól láthatóan helyezzük el.  Rakjuk sorba, és jelöljük meg a diákat.  Gondoskodjunk tartalék égőről.  Ellenőrizzük, hogy milyen keretű dia használható. (pl. papírkeretű)  Ellenőrizzük a továbbító kapcsolót.  Ellenőrizzük a vetítőt.  A hallgatóság felé fordulva beszéljünk.

37 8. Videó  25 fős vagy nagyobb csoport esetén több monitorra is szükségünk lehet.  Használjuk a távirányítót, ellenőrizzük, van-e benne elem.  Kezdés előtt állítsuk be a szalagot.  Ellenőrizzük, hogy a videoszalag megfelelő-e a készülékhez.  Ellenőrizzük a készüléket a kezdés előtt.

38 9. Kivetítő  25 fő létszámot meghaladó hallgatóság esetén célszerű alkalmaznunk.  A használat előtt ismerkedjünk meg a berendezéssel, milyen csatlakozással rendelkezik. (videós és/vagy számítógépes)  A prezentáció előtt próbáljuk ki a bemutatni kívánt videofilmet, számítógépes anyagot, programot.  Ügyeljünk arra, hogy számítógép használatakor az összes betűtípus használható legyen.

39 9. Kivetítő  Figyeljünk az elegendő munkamemóriára.  Ellenőrizzük a képfelület nagyságát és a fényerőt.  Állítsuk be a kívánt film- vagy programrészt.  Ha szükséges, kérjünk előadásunk idejére technikusi segítséget, és adjunk prezentációnkról forgatókönyvet.

40 10. Lézerpálca  Használata olyankor célszerű, amikor kevesebb a fény - írás és diavetítő, videó- kivetítő alkalmazásakor -, és nagyobb felületen kívánunk kiemelni, bemutatni valamit.  Próbáljuk ki használat előtt, milyen fényt vetít a közeli vagy távoli tárgyra.  Gondoskodjunk tartalék ceruzaelemről.

41 11. Mikrofon  Ismerkedjünk meg előzetesen a berendezéssel.  Próbáljuk ki a távolságot a szánk és a mikrofon között.  Tanuljunk meg mozogni a mikrofonkábellel.  Ha ruhára tűzhető mikrofonnal dolgozunk, ne nyúljunk a ruhánkhoz.  Ha köhögnünk kell, forduljunk el a mikrofontól, és tartsuk a kezünket a szánk elé.

42 12. Hand-out  Használhatunk prezentációnkhoz írásos össze- foglalókat, elméleti áttekintéseket.  A jegyzetek kiegészíthetik, árnyaltabbá tehetik mondanivalónkat, és segíthetik a megértést.  Az anyagok rövidek és lényegbevágóak legyenek.  Az összefoglalókban felhasznált elméletek és gondolatok forrásait tüntessük fel.  Az olvasmányokat mindig a prezentáció befejezésekor adjuk át.  Gondoskodjunk elegendő példányszámról, vigyünk tízzel többet.

43 Az eszközök használata  Ismerem a kiválasztott eszköz(ök) hatását?  Kipróbáltam működésüket?  Minden működőképes?  Jó a sorrend (flipchart, dia, írásvetítő, magnó, stb.)?  Biztonsággal tudom használni az eszközöket?  Az eszközök használata egyszerű és áttekinthető?  A betűk olvasható méretűek és írásmódúak?

44 A szemléltetés szabályai 1.  Az egyszerű, a feltűnő és a letisztult a legjobb.  Nyomtass olvashatóan és elég nagy méretben ahhoz, hogy mindenki láthassa.  Használj élénk és kontrasztos színeket.  Próbáld ki a segédeszközöket a prezentáció előtt: ellenőrizd a látványt és a hatást - messziről.

45 A szemléltetés szabályai 2.  Használj kevés szót!  A vizuális eszközök jellegüknél fogva elsősorban szemléltetnek.  Ezeknek a szemeket kell használniuk, megerősítve a fül által hallottakat - ne hagyd, hogy az üzenet elborítsa a szemléltető eszközöket.  Ahol csak lehet pótold a szavakat képekkel, grafikonokkal, vagy más grafikai megoldásokkal.

46 A szemléltetés szabályai 3.  Építsd fel fokozatosan!  Az a legvalószínűbb, hogy még egy egyszerű vizuális eszköz által nyújtott többletinformáció is el fogja terelni a hallgatóság figyelmét.  Építsd fel mondanivalódat lassan - használj 5 slide-t 1 helyett!

47 A szemléltetés szabályai 4.  Gazdálkodj az időddel!  Ha "spontánul" látványt kreálsz a prezentációd alatt, kövesd a fenti szabályokat (különösen az elsőt) és NE sürgesd hallgatóságodat a felrajzolódó képek figyelésével. Hagyd figyelmen kívül azt az érzést, hogy 30 embert várakoztatsz.

48 A szemléltetés szabályai 5.  Ne térítsd el a figyelmet!  Ha az előadásod erősítésére szétosztást/körbeküldést alkalmazol - ezt a legjobb utána tenni.  Műszaki eszközök esetében jobb tudomásul venni: hogy-ha valami el tud romlani - az el is fog romlani!

49 A prezentáció megtervezése Előkészület:  Oszd fel a mondanivalódat nem több mint 4 fő részre (fő csoportra ).  Minden alcsoportnak a helyes fő rész alá kell tartoznia.  Minden ténynek és gondolatnak a helyes rovat és alcsoport alá kell kerülnie.

50 A prezentáció felépítése  Időarányosan szerkesztettem meg a mondanivalómat?  Tudom, hogy mivel kezdem a prezentációmat, milyen lesz az első benyomás?  Megterveztem a témakifejtés logikai sorrendjét?  Tudom, mely csomópontoknál tartok rövid összefoglalót?  Tudom, hogy mivel fejezem be a prezentációmat, milyen lesz az utolsó benyomás?

51 A prezentáció felépítése  Tudom, milyen gondolat ragadjon meg, milyen módon akarok a hallgatóságban hatást kelteni?  Tudom, mivel segítem elő mondanivalóm be- fogadását, elfogadását?

52 A prezentáció megtervezése Bemutatás: 1.) Kelts érdeklődést! Először vázold fel közönségednek a problémát, lehetőleg elő példával. 2.) Tisztázd prezentációd célját. 3.) Közöld mondanivalód fő csoportjait. 4.) Feltétlenül tisztázd, mikor fejezel be egy fő-rovatot és mikor kezdesz egy másikat.

53 A prezentáció megtervezése 5.)Biztosítsd, hogy a hallgatóságod egy időben egy tárgyra tudjon összpontosítani.  A legjobb a tárgyak szűkítése.  A fő csoportok ismertetése alapvető! Ez megakadályozza a szükségtelen félbeszakításokat és képessé teszi az embereket arra, hogy egyidejűleg egy problémával foglalkozzanak.

54 A jó bevezetés megtervezése  Ne azzal kezd a prezentációd, hogy elmondod közönségednek miről is fogsz beszélni - eléggé valószínű, hogy ők már tudják!  Az legyen a célod, hogy felkeltsd az érdeklődést a témád iránt, s már az elejétől.  Prezentációdat ne kezdd egy címmel, vagy a beszéded összegzésével.  A leghatásosabb módszer a meglepetés: kezdd a beszédedet valami olyannal, amit a közönséged soha nem várt volna!

55 A jó bevezetés megtervezése  A meglepetésnek a tárgyhoz tartozónak kell lennie.  Az üzleti prezentációkon tilos a vicc- mesélés - legalább is a kezdőknek!

56 A meglepetés 4 jó módszere : 1.)Annak az utópista állapot képének a megfestése, amely javaslatod elfogadása alapján jöhet majd létre. 2.) Az ellentéte: annak a legrosszabb helyzetnek a leírása, amit csak el tudsz képzelni (vagy, amely könnyen megtörténhet). 3.) Az analógia: egy gondolatébresztő analógia csodát művelhet egy unalmasan hangzó tárggyal is. Különösen akkor hasznos, ha olyan hallgatóság-hoz beszélsz, akik tudnak annyit a témádról, mint Te!

57 A meglepetés 4 jó módszere : 4.) Tegyél fel kérdést a közönségednek. Két figyelmeztetés: a) Készülj fel a váratlan válaszokra, b) Reagálj minden egyes válaszra. Tervezheted a kezdést valami ilyennel: "Van itt valaki, aki átélt már földrengést és szerencsésen élve maradt ?"

58 Ellenőrzés  A helyiség berendezése, az eszközök elrendezése megfelelő?  Jegyzeteim rendezettek, rendben vannak?  A kiosztandó anyagokat elegendő példányban előkészítettem?  A technikai segédeszközök előkészítettek, működő-képesek?  Légzésem rendben van?  Tudok megfelelő hangerővel beszélni?  Tudom, hogyan köszöntöm a hallgatóságot?  Tudok mosolyogni?

59 Az előadó hitelessége  Ha hihető akarsz lenni: nézz ki olyan mutatósan, ahogyan csak tudsz és beszélj maga-biztosan!  A Surrey Unversity pszichológiai tanszékének kutatása szerint a tanuk állításainak hitelessége jobban függ a tanuk kinézetétől és magabiztos beszédétől, mint a bizonyíték tartalmától. Sunday Times December 1993

60 A közönség előtti beszéd 7 aranyszabálya 1.)Határozd meg a fő tárgyadat/üzenetedet - mielőtt bármi mást csinálsz! 2.) Ne oszd fel a témádat 4-nél több részre! A puskádba írj olyan szavakat, amelyek valóságos szituációkra emlékeztetnek: példák, anekdoták, bizonyítékok! 3.) Ne kezd a beszédedet a cím bejelentésével! 4.) Gondolkodtasd el a hallgatóságod - lehetőleg már az első mondatoddal!

61 A közönség előtti beszéd 7 aranyszabálya 5.) Ne mentegetőzz:  saját alkalmatlanságodért, vagy bármi másért sem  ha a témád ugyanarról szól, mint az előző szónoké  a rossz előkészítésért vagy a prezentációd hibáiért  az olvashatatlan, vagy rosszul rajzolt szemléltető esz- közökért  ha elfelejtettél megemlíteni valamit  bármilyen funkciónélküli felszerelésedért  tulajdonképpen BÁRMIÉRT !!!

62 A közönség előtti beszéd 7 aranyszabálya 6.) HATÁS-SZÜNET gyakran - és figyeld a hallgatóságod szavaidra történő reagálását. 7.) Írd le a neveket, ha hivatkoznod kell azokra az emberekre, akik a hallgatóságod részét képezik. Még akkor is, vagy különösen akkor, ha évek óta ismered már őket.

63 A retorikai teljesítmény mérésének szempontjai  Változatos a mondatépítésem?  Szóhasználatom kifejezés-teli?  Légzéstechnikám megfelelő?  Hangképzésem, kiejtésem tiszta, érthető?  Hangerőm a helyzethez illő?  A tartalomkövető hangsúly - és hangszín- váltásaim változatosak?  Hangszínem, hangfekvésem, hanglejtésem megfelelő?  Beszédtempóm folyékony?

64 A retorikai teljesítmény mérésének szempontjai  Szünettartásom hatásos?  A bevezetés figyelemfelkeltő, lebilincselő?  A közléssor egészének logikája követhető, meggyőző?  A befejezés hatásos?  A retorikai eszköztár összhatása, dinamikája jól érzékelhető?  Az összbenyomás hatásos?

65 Hatás szünet SZÜNET - üdvözlés után (ha üdvözlöd a közönségedet: az üdvözlés opcionális - a kezdő mondatod előtti szünet nem ! ). SZÜNET - miután felhasználtál valamilyen szemléltető segédeszközt és hagyd, hogy a hallgatóságod befogadja azt. Figyeld őket - ne az eszközt! SZÜNET - a vizuális segédeszköz használata után - távolítsd el, vagy takard el mielőtt folytatnád,

66 Hatás szünet SZÜNET - miután belenéztél a jegyzeteidbe, nézz a szemükbe ("szemkontaktus") - azután folytasd, SZÜNET - ha valami félbeszakít, próbáld tisztázni, mi is történt (a közönséged nyilvánvalóan tudni fogja!), várd meg, amíg mindenki rád figyel, majd ismételd meg, amit utoljára mondtál, SZÜNET - az utolsó témaköröd után és a végső "Köszönöm" előtt (a hallgatóságodnak szóló köszönet szintén szabadon választható).

67 A jó befejezés megtervezése  Akárcsak a bemutatkozással, törekedned kell ötletesnek lenned a befejezéssel is.  Egy kis meglepetés megint : a végén csattan az ostor!  Egy nagyon jó szabály: a beszéded befejezéseként visszatérés a bemutatkozás meglepetéséhez - és még egyszer óvva inteni a hallgatóságot tanácsaid nem követésének veszélyeire!

68 A prezentáció befejezése A) Vagy-vagy megfogalmazás: “Nincs más választásunk: vagy racionalizálunk, vagy kibukunk a mezőnyből.” B) Drámai fokozás: “Ma még javíthatunk a dolgon, holnap már késő lesz, holnapután pedig itt a katasztrófa.” C) Összefoglalás: “Mindebből három fontos szempontot emelhetünk ki; először, másodszor, harmadszor...” A befejezés módjai

69 D) Kitekintés, előrevetítés: “Új korszak küszöbén állunk! Mai döntéseink az ezredfordulóig befolyásolják majd életünket.” E) Felszólítás: “Ezért az alapvető emberi jogok és a szabadság nevében felszólítom Önöket, írják alá ezt a dokumentumot!” F) Szójáték: “Aki sikert akar, nem engedheti meg magának, hogy fogalma se legyen a jövőről, és a jelenben a babérjain ücsörögjön.”

70 A befejezés módjai G) Felhasználhatóság: “Ha az elhangzott tanácsokat megfogadják, a jövőben egészségesebben fognak élni.” H) Emlékeztető: “A legapróbb cselekedet esetében is gondol-jon arra, hogy az ország sorsáról dönt.” I) Idézet: “A nyelvújító szavaival: Jót s jól! Ebben áll a nagy titok...”

71 A prezentáció befejezése Befejezésként választhatunk aforizmát, szállóigét, szólást, és közmondást is, de ezek csak akkor hatásosak, ha nem hangzanak közhelyszerűen.

72 A visszacsatolás szempontjai  Követhető a gondolatmenetem?  Tisztán, világosan fogalmazok?  Érthető a beszédem?  Jól használom a segédeszközöket?  Végig élvezetes a prezentációm?  Hitelesen adom elő mondanivalómat?  Jól gazdálkodom a rendelkezésemre álló idővel?

73 A prezentáció egészének értékelése  Elégedetten távozott hallgatóságom?  Elégedett vagyok a teljesítményemmel?  Tudom, mi volt a prezentáció erőssége?  Tisztában vagyok azzal, hogy mi volt a prezentáció gyengesége?  Tudom, hogyan tehetem prezentációmat még élvezetesebbé, tökéletesebbé?

74 Sok sikert az első szerepléshez!


Letölteni ppt "PREZENTÁCIÓ Nem elég az okos gondolat, el is kell tudni adni azt !"

Hasonló előadás


Google Hirdetések