Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

GKI Gazdaságkutató Zrt. A hideg és meleg étkezési utalványok szerepe Sajtótájékoztató Budapest, 2008. szeptember. Szonda Ipsos Média-, Vélemény- és Piackutató.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "GKI Gazdaságkutató Zrt. A hideg és meleg étkezési utalványok szerepe Sajtótájékoztató Budapest, 2008. szeptember. Szonda Ipsos Média-, Vélemény- és Piackutató."— Előadás másolata:

1

2 GKI Gazdaságkutató Zrt. A hideg és meleg étkezési utalványok szerepe Sajtótájékoztató Budapest, szeptember. Szonda Ipsos Média-, Vélemény- és Piackutató Intézet

3 GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, szeptember 2 A foglalkoztatók, a munkavállalók és a szolgáltatók körében kedvelt, folyamatosan működő rendszer. Hozzájárul a gazdaság kifehérítéséhez. A munkaadók hajlandók növekvő összeget fordítani erre a célra. Átrendeződés zajlik a meleg utalványok javára: 2003-ban 300 ezer fő kapott meleg és 2,1 millió hideg utalványt, 2008-ban közel 1 millió fő meleg és 1,5 millió hideg utalványt. Évek óta biztosítottak az étkezés infrastrukturális feltételei a munkahelyen és annak környékén. A munkavállalók szemében stabilan magas a munkanapokon történő meleg ebéd fogyasztásának jelentősége. Munkavállalók elégedettek a hideg és meleg utalványok juttatásával és felhasználhatóságával. Elért eredmények

4 GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, szeptember 3 Étkezési utalvány juttatás mértékének változása között év hideg utalványmeleg utalvány a hazai dolgozók %- ában átlagosan hány forint értékben juttatnak hideg jegyet?* a hazai dolgozók %- ában átlagosan hány forint értékben juttatnak meleg jegyet?* *A forint átlagértékeket azon cégek körében kalkuláltuk, amelyeknél juttatnak étkezési utalványt a dolgozóknak. Forrás: Szonda Ipsos felmérései

5 GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, szeptember 4 A jelenlegi helyzet fő jellemzői 1.A versenyszférában év elején a dolgozók 49%-a részesült hideg és 32%-uk meleg étkezési utalványban a munkáltatók válaszai szerint. 2.Az átlagkeresethez képest az adómentes rész a meleg utalvány esetében közelít az EU átlagához. 3.Magyarországon a munkavállalók 65%-a fogyaszt munkanapokon meleg ebédet, de csak 30%-uk teszi ezt munkahelyén vagy annak környékén található étteremben.

6 GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, szeptember 5 Közteher-mentesség az EU-ban a havi átlagkeresetek százalékában

7 GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, szeptember 6 A kétfajta utalvány közötti változtatási hajlandóság a munkavállalók körében Ha szabadon választhatna, váltana-e….. meleg étkezési utalványrahideg étkezési utalványra ha kétszer akkora értékben kapná havonta, mint jelenleg a hideg utalványt ha feleakkora értékben kapná havonta, mint jelenleg a meleg utalványt %-os megoszlásgyakoriság és %-os megoszlás csak hideg felhasználók körében, N=217 csak meleg felhasználók körében, N=68 % Váltana 47 4 Nem váltana Mindegy a számára 11 Nem tudja, válaszhiány 36

8 GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, szeptember 7 A vizsgálatba bevont vendéglátó helyek: ­Közel 80%-a között lépett be a rendszerbe. ­65%-a szerint a meleg étkezési utalványok értékének növelése bővítené forgalmát. ­72%-a szerint megéri a jeggyel foglalkozni. ­31%-a hajlandó gépi beruházásra, 51%-a új főállású munkaerő felvételére a forgalom növekedése esetén.

9 GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, szeptember 8 Forrás: Szonda Ipsos

10 GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, szeptember 9 Forrás: Szonda Ipsos

11 GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, szeptember 10 A hideg és meleg étkezési utalványok forgalomnövekedése, valamint a meleg étkezési utalványok részarányának alakulása között

12 GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, szeptember 11 Forrás: Szonda Ipsos

13 GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, szeptember 12 Gondolati kísérlet az étkezési utalványok értékének emeléséről a munkaadók körében Az étkezési utalványok adómentes összeghatárainak emelése: koncepció-teszt, 2008 Forrás: Szonda Ipsos * A vállalati méretkategóriával súlyozott érték.

14 GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, szeptember 13 Forrás: Szonda Ipsos

15 GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, szeptember 14 A költségvetési hatások becslésének feltételezései 1.Az étkezési jegy értékhatárának emelése a évi felmérés szerint 71%-ban addicionális és 16%-ban részben a béremelés terhére történne (60-40%-os arányban). Kifejezetten a béremelés terhére adná 6%. 2.Több év átlagát figyelembe véve 75%-ra adódik az addicionális és 25%-ra a bérhelyettesítő hatás. 3.A hideg és meleg étkezési jegy értékének emelése többlet fogyasztást és nem többlet megtakarítást generál. 4.A munkaadók az utalványok értékemelésére vonatkozó ígérvényüket betartják, a létszámbővítésre vonatkozót nem.

16 GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, szeptember 15 Becslés a meleg étkezési utalványok alkalmazása miatt potenciálisan keletkező költségvetési bevétel kieséséről (nyereségadó hatás nélkül), milliárd Ft * 2007-től az ÁFA egységesen 16,7% felülről Forrás: GKI számítás Ft milliárd forint Elmaradt bérközteher és adó Kieső ÁFA Összes költségvetési kiesés melegteljes25%-a25% 59%-a (75%*16,7) + [(25%*16,7) – (25%* 45%*16,7)]* (11127)130,932,719,319,4-0, (12956)138,134,520,420,5-0, (13389)132,933,219,619,7-0,09 Minimálbér 20%-a (12990) 119,429,917,617,7-0,09

17 GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, szeptember 16 Becslés a hideg étkezési utalványok alkalmazása miatt potenciálisan keletkező költségvetési bevétel kieséséről (nyereségadó hatás nélkül), milliárd Ft * 2007-től az ÁFA egységesen 16,7% felülről Forrás: GKI számítás Ft milliárd forintElmaradt bérközteher és adó Kieső ÁFA Összes költségvetési kiesés hidegteljes25%-a25% 59%-a (75%*16,7) + [(25%*16,7) – (25%* 45%*16,7)]* 6000 (5615)101,225,314,915,0-0, (7052)163,440,824,124,2-0, (6995)149,237,322,022,1-0,1 Minimálbér 10%-a (7157) 157,939,523,323,4-0,1

18 GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, szeptember 17 Az összes költségvetési hatás alakulása 2008-ban (millió forint) Forrás: Szonda-Ipsos felmérés GKI számítás 2007 változatok Összes kiesésRomlás 2008-hoz képest A felmérés alapján Meleg , Hideg 7000, felmérés szerinti részvételi arány GKI becslések alapján Meleg , Hideg felmérés szerinti részvételi arány Meleg , Hideg változatlan részvételi arány

19 GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, szeptember 18  A bér közterhek elmaradása és az ÁFA bevételek többlete kiegyenlíti egymást, a vállalati költségtöbblet nyereségadót mérséklő hatása jelenti a valós költségvetési kiesést.  A teljes költségvetési bevétel elmaradásból 3-4 milliárd forint az újonnan keletkező bevételkiesés. Számítások főbb eredményei:

20 GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, szeptember 19 Legfontosabb megállapítások: Hideg és melegétel utalvány a legelterjedtebb béren kívüli juttatás. Munkavállalók szerinti komplett napi meleg ebéd ára Ft  Adómentes érték napi 545 Ft. A dolgozók közel 80%-a számára van meleg ebéd fogyasztására alkalmas étkezési lehetőség a munkahelyén vagy annak környékén. A döntés a munkaadók kezében van, akik növekvő tehermentes utalványérték esetén nem használják ki a lehetőség maximumát. Ugyanakkor megindult a strukturális átterelődés a meleg utalványok irányába, amit jó lenne tovább erősíteni. A hidegutalványban részesülő munkavállalók 47%-a szívesen váltana melegutalványra, míg a melegutalványt kapóknak csak 10%-a váltana át hideg utalványra.

21 GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, szeptember 20 Cél:  a kétféle étkezési utalvány értéke közötti különbség növelésével a meleg utalványok alkalmazására történő ösztönzés évre a legcélszerűbb 6 ezer Ft-os hideg és ezer Ft értékű meleg étkezési utalvány juttatása volna, mert így biztosítható az emelésnél figyelembe veendő szempontok összhangja (költségvetési terhek, vállalati ráfordítások, munkavállalói igények). A meleg étkezésre jogosító utalványok értékének és súlyának emelése kedvező hatással van az elfogadó helyek foglalkoztatási képességére, forgalmára, hozzájárul stabil, legális működésükhöz. Legfontosabb megállapítások:

22 Köszönjük megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "GKI Gazdaságkutató Zrt. A hideg és meleg étkezési utalványok szerepe Sajtótájékoztató Budapest, 2008. szeptember. Szonda Ipsos Média-, Vélemény- és Piackutató."

Hasonló előadás


Google Hirdetések