Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Vaskapu-szoros 4/B. 1. Akadály az ókortól kezdve a magyar-román-szerb határháromszögben összeszûkülõ meder sebes sodrás szerpentinszerű éles kanyarok.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Vaskapu-szoros 4/B. 1. Akadály az ókortól kezdve a magyar-román-szerb határháromszögben összeszûkülõ meder sebes sodrás szerpentinszerű éles kanyarok."— Előadás másolata:

1 A Vaskapu-szoros 4/B

2 1. Akadály az ókortól kezdve a magyar-román-szerb határháromszögben összeszûkülõ meder sebes sodrás szerpentinszerű éles kanyarok csak magas vízállás idején járható alacsony vízálláskor evezõs dereglyék, szekerek, kétszeri átrakodás a római idõkben Traianus szabályozási terve hajózócsatorna kis merülésû, lapos fenekû dereglyéknek parti fagaléria vontatólovaknak

3 2. Tervek a 19. században 1840: átfogó szabályozási terv, de: irreális költségek Széchenyi, 1830: a Fekete-tengerig hajózik négyevezõs lélekvesztõn Kossuth a fiumei fejlesztés híve (vasút, kikötő) Vásárhelyi Pál inkább szárazföldi teherszállító szorgalmaz, 1837-ben elkészült magyar országgyûlés 1888. évi XXVI. Törvénycikke határoz a csatornaépítésről 80 méter széles, 2200 méter hosszú fõcsatornát kezdenek megtisztítani gátakkal, duzzasztókkal emelik a vízszintet 227 ezer köbméter sziklát kell kiemelni

4 3. Megvalósulás a századfordulón vésõhajókat, robbantólyukfúró hajókat Skóciából hajóként közelítik meg, s ott acéllábakra állnak 1891, a Graben-szikla felrobbantásával kezdődik 1896, kész a csatorna, az uralkodói pár jelenlétében adják át a forgalomnak 10 millió korona költség, de hamarosan megtérül sodronykötélhajó a 18 kilométeres sodrás ellen a folyam medrébe egy 25 centiméter átmérõjû, 2760 méter hosszú drótkötelet horgonyoztak le a vontatóra kötéldobot szereltek 300 lóerõs gõzgépe feltekeri a drótkötelet, mint a terepjárók

5 4. A nagy mű alkonya elsõ világháború: ellopják a sodronykötélhajót 1918-ban találják meg Odesszában 1930-as évektől: gõzmozdonyok is vontatnak 1972: román-jugoszláv duzzasztómû és erőmű (tájrombolás) Bontóba viszik a sodronykötélhajót

6 A rómaiak mivel kísérleteztek?

7 Mednyánszky László: Vaskapu, 1890 Mi lett Széchenyi tervéből?

8 Milyen hajókkal dolgoztak?

9 Mikorra készült el a hajózó csatorna?

10 Hogyan oldották meg a sodrás problémáját?

11 Mi lett a sorsa a sodronykötélhajónak?

12 Mára mi lett a Vaskapuból?


Letölteni ppt "A Vaskapu-szoros 4/B. 1. Akadály az ókortól kezdve a magyar-román-szerb határháromszögben összeszûkülõ meder sebes sodrás szerpentinszerű éles kanyarok."

Hasonló előadás


Google Hirdetések