Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Komplex illúziók, illúziók a művészetben

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Komplex illúziók, illúziók a művészetben"— Előadás másolata:

1 Komplex illúziók, illúziók a művészetben
Vizuális illúziók Komplex illúziók, illúziók a művészetben BME Kognitív Tudományi Tanszék

2

3 Mozgás indukálta vakság
Megfigyelések Sárga pontok eltűnnek (az idő ~40%-ában) Bal felső gyakrabban Nagyon lassú, nagyon nagy esetén is Magyarázat alapjai Agy (valamiért) figyelmen kívül hagy dolgokat 1. utóhatás felturbózva aktuális mozgás miatt 2. Motion streaks system  hibát kizárni A humán vizuális rdsz integrálja információt idői lefolyásában is Ezek a mozgás csíkok általában nem tudatosulnak (elnyomás) MIV – a V1ben hasonló mintázat, mint a mozgás csíkok esetén Volume 2, Number 7, Abstract 642, Page 642adoi: / http://journalofvision.org/2/7/642/ISSN Modulating motion-induced-blindness with depth ordering Erich Graf Our data indicate that motion-induced blindness results from surface completion of the moving components of the display. A surface resulting from these moving elements acts as a perceptual occluder, masking the static dots Work by Jack Pettigrew at University of Queensland suggests that this illusion results from a rivalry for dominance between the left and right hemispheres at the parietal lobe. When the right hemisphere is dominant, you see the yellow dots; when left hemisphere gains dominance, the yellow dots disappear. Our right hemisphere sees the world more as it really is. The left hemisphere suppresses sensory information that conflicts with what it believes "ought" to be.

4

5 Shephard asztal Megfigyelések Magyarázat alapjai
A függőleges asztallap keskenyebbnek látszik Magyarázat alapjai a 3Dimenziós tárgyak felületeit nem úgy interpretáljuk, mint a 2Dimenziós formákat a perspektíva által nyújtott információkat is belekalkuláljuk az „asztallap” méretével kapcsolatos számításainkba/becsléseinkbe Való életben nem lennének ugyanakkorák Michael Bach’s comments ( The two table tops certainly do not look alike! This phenomenon plays on the interchange of 2- and 3-dimensional interpretation of the figure. If the figure depicted a real-world scene, the real tables certainly would have a different shape. Roger N. Shepard originated a number of beautiful illusions, which he drew himself, many of which are now “floating around the internet” without proper attribution (e.g., the elephant with the impossible feet), his “Terror Subterra” is also in the present collection. He also invented the “ever rising scale” auditory illusion. The original of the present illusion is called “Turning the Tables”. Source Shepard RN (1981) Psychological complementarity. In: Kubovy M & Pomerantz JR (eds) Perceptual organization. 279–342. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Shepard RN (1990) Mind Sights: Original Visual Illusions, Ambiguities, and other Anomalies, New York: WH Freeman and Company

6

7

8

9

10 Lehetetlen háromszög (R. Shepard)
Megfigyelések lokálisan „jó” szögek, párhuzamos élek csak hosszabb (elemzőbb megfigyelés) után válik világossá, hogy valóságban lehetetlen ilyen tárgy Magyarázat alapjai 3D-snek tűnik, úgy próbálja rekonstruálni Maga a tárgy nem paradox, a reprezentációja az (hiába tudjuk a jó megoldást, nem tudjuk felülírni) Michael Bach’s comments ( Our brain reconstructs an internal 3-dimensional world model from the flat retinal image. The oldest –known to me– example of an impossible scene: “Madonna and Child ~ Adoration of the Magi” from the Pericope of Henry II around The impossible architecture in that painting, however, seems not purposefully to me, in contrast to Hogarth’s ‘Frontispiece’. Often the first impossible object is attributed to Reutersvard (a design for a Swedish stamp), however Albers and Hogarth were clearly earlier. After the Penroses formally described the phenomenon, examples abound, beautifully drawn for instance by Escher. Sources Oscar Reutersvard (1934) “Opus 1” William Hogarth (1754) ‘Frontispiece’: Satire on False Perspective Josef Albers (1931) “Falsch gewickelt” Magritte (1965) “Carte blanche” Penrose & Penrose. Impossible objects: A special type of illusion. Brit J Psychol 1958;49–31 M. C. Escher (1960) “Belvedere” or “Ascending and descending” (Lego version for the latter) More on perspective: Chris Tyler

11

12 Kávézófal illúzió Megfigyelések Magyarázat alapjai
Elcsúszott vonalak és élek Valójában a vonalak párhuzamosak, a négyzetek szabályosak és azonos méretűek Magyarázat alapjai Retinális és komplex kérgi feldolgozás Retina „on-off” sejtek  átlós vonalak Vonalak: irányérzékenény sejtek a striatális kéregben  újraértelmezik a vonalakat  egy hosszú, amik dőlnek az átlók irányában Michael Bach ( What to observe. Above, the tiles are moving left and right in alternating rows. In the ‘half-shifted condition’, the ‘mortar lines’ (the horizontal lines between the tiles) appear to slope alternately upward and downward. This gives the impression that the tiles are wedge-shaped. As seen when the tiles align or make up a chequerboard, the lines are actually parallel, and all tiles are perfectly square and of the same size. So during the movement, the illusion “comes and goes”. Origin. The Café Wall Illusion was first reported by Richard L. Gregory and Priscilla Heard in A member of Gregory’s lab had noticed that the front of a café (St Michael's Hill, Bristol, England) had been adorned with black and white ceramic tiles. The mortar between adjacent rows of tiles was visually apparent, and the black/white pattern was offset by half a tile width in alternating rows. Comment. This illusion demonstrates the effect of some simple image processing occurring at the retina combined with some complex processing in the cortical cells of the striate cortex. The incoming image is first filtered by the centre-surround operator of the retina. The apparent tilt of the mortar lines is caused by orientation-sensitive simple cells in the striate cortex. The cells interact with one another to interpret the diagonal bands produced by the retina as a single continuous line, tilted in the direction of the diagonal bands. Sources Gregory RL & Heard P (1979) Border locking and the Café Wall illusion. Perception 8:365–380 on-line, reprint (PDF) Lulich DP & Stevens KA (1989) Differential contributions of circular and elongated spatial filters to the Café Wall illusion. Biol Cybernetics 61:427–435 Nice Java Applet at < For an explanatory text see Brain Connection

13 Op art B.Riley: Fall (1963)

14 Cataract 3, Bridget Riley, 1967

15

16 Op art Megfigyelések Magyarázat alapjai Élénk mozgás érzete
periodikusan sokszor ismétlődő mintázat a „normálistól” eltérő szakkád-mintázat

17 Szakkádok A szakkádok gyors hirtelen szemmozgások, amikor mozdulatlan tárgy megfigyelésekor vagy olvasásnál tekintetünk egyik fikszációs pontról a másikra ugrik. Az információ-felvétel a szakkádok közötti szünetben történik. A szakkádok ideje alatt az érzékelés küszöbe emelkedik,s az információfelvétel szünetel.

18 Szakkádok A szakkádok gyors hirtelen szemmozgások, amikor mozdulatlan tárgy megfigyelésekor vagy olvasásnál tekintetünk egyik fikszációs pontról a másikra ugrik. Az információ-felvétel a szakkádok közötti szünetben történik. A szakkádok ideje alatt az érzékelés küszöbe emelkedik,s az információfelvétel szünetel.

19 Mikroszakkádok Jellemzően hosszabb fixáció során fordulnak elő, (nem csak humánspecifikus foveális látással rendelkező állatoknál is) A mikroszakkádok amplitúdója szögperc között változik Miért kell? Stabilizált képek eltűnhetnek akár pár másodperc után is (ld. Utóhatások óra)– szóval a szem, így a retina kiselmozdulása ezt megelőzheti

20 Kísérletes igazolás (Troncoso et al., 2008)
A kísérleti személyeknek jelezniük kellett egy gombnyomással,amikor szubjektívan mozgást éltek meg a képen Felvételek készültek a szemmozgásokról (500/sec) Erős korreláció az illúzió erőőssége(mozgás érzete gyakoriság) és a szemmozgás gyakorisága között Enigma, Isia Leviant, 1981.

21 A. Kitaoka

22 A. Kitaoka

23 A. Kitaoka

24 A. Kitaoka

25 A. Kitaoka

26 Kitaoka illúziók Megfigyelések Magyarázat alapjai
forgó mozgás észlelhető hosszabb fixáció esetén eltűnik a hatás Hullámzó mozgás Fontos a kontraszt! Magyarázat alapjai 1. „resetting” (szemmozgás, pislogás) 2. időben máshogy dolgozza fel a luminanciát 3. idői-téri integráció a perifériás látásban Michal Bach ( on Kitaoka Background – In the image above the strong (and beautiful) rotation of the “wheels” occurs in relation to eye movements. On steady fixation the effect vanishes. For an explanatory hypothesis, view the animation on the right. You may wish to press the ‘Stop’ button after a while … it gets on one’s nerves ;-). See also Backus & Oruc 2004 for their explanation. What to observe Even when fixating steadily, illusory motion occurs on appearance/ disappearance Illusion does not depend on colour Rotation direction depends on the polarity of the luminance steps (I arranged these to evoke a “gearbox effect” here, by mirroring the images appropriately) Strength of illusion depends strongly on background luminance. The background luminance slowly ramps from 0% to 100% automatically, or you can use the slider. The illusionary rotation is strongest for 50% gray (exact value will depend on your monitor ‘gamma’). Comment As Kitaoka & Ashida (2003) describe, asymmetric luminance steps are required. Presumably appearance of these triggers motion detectors (as in the animation on the right). I assume that the actual mechanism is quite similar to the “Rotating Spokes” illusion, where asymmetric luminance steps occur as well. Gregory & Heard (1983) were the first to describe that asymmetric luminance steps cause illusory movement. Sources Backus & Oruc 2004 VSS presentation abstract + background material Kitaoka A, Ashida H (2003) Phenomenal characteristics of the peripheral drift illusion. VISION 15:261–262 Gregory RL, Heard PF (1983) Visual dissociations of movement, position, and stereo depth: Some phenomenal phenomena. Quarterly Journal of Experimental Psychology 35A:217–237

27 Perspektíva a művészetben

28

29 Perspektíva a részletekben
Hans Holbein

30 Patrick Hughes – Reverspective

31 Kulturális különbségek
Taylor (1719): mennyire közelíti meg a látvány azt, ahogy valójában visszaverődik a fény Látásmód a kultúrák között különböző, de az alapja ugyanaz Misszionáriusok/antropológusok elbeszélései Dr Laws: nem ismeri fel az állatot, csak ha elmagyarázzák, mit kéne látnia Fraser (1932): profilkép és valóság (~ókori ábrázolás) Loyd (1904): az elefánt kivetített képe és az ijedt tömeg Nem látják a családtagokat, tárgyakat Forge(1970): gyerekek könnyebben felismerik, de ők is sokat foglalkoznak vele előtte

32 Kulturális különbségek
Hudson Ismerős méret támpontja Átfedés támpontja Perspektíva támpontja Nehezen érzik a mélységet Újdonság? Orvostanhallgatók és röntgenképek Munkások új alak-háttér elkülönítési (emocionális stressz!) USA gyerekek elmosódott kép + eszközök képe és a használatuk (!)

33 Kulturális különbségek
Ponzo-illúzió USA: minél több támpont, annál nagyobb illúzió Guami: gyengébb illúzióhatás Ökológia

34 Claude Monet

35 A pointilizmus Pointilizmus: a palettán történő színkeverést az optikai keveréssel váltották fel, amelynél az egymás mellé helyezett színpöttyökből alakul ki a kép Magyarázat –Az emberi szem felbontóképessége átlagos körülmények között durván 1 szögperc, igen jó megvilágításnál 0,5 szögperc körüli (központi látásra vonatkozó adat). A retina éleslátásnak megfelelő, kb. 1 mm átmérőjű körzetében (fovea) gyakorlatilag csak csapok vannak. A csapok középpontjai közötti távolság 2-2,5 m. Mivel a szem ekvivalens fókusztávolsága kb. 1/58 m=1,72 cm, a 2,5 m csap-távolság pontosan 0,5 szögperc látószög különbséget ad. Ez azt jelenti, hogy a látásélességet valóban a receptorok geometriai kiterjedése határozza meg. Ami egy feldolgozandó egységbe esik – az kiátlagolódik

36 Egy retinális ganglionsejt receptiv mezeje
Festék pontok Receptorokra eső kép Látásérzet c c c c

37 Pointilizmus - másként: Vic Muniz
A kép kis pontjait szines magazinokból tépkedett kis fecni alkotják Pictures of Magazine Series Joao I

38 Vic Muniz

39 Vic Muniz Self Portrait as a Drowned Man, after Hippolyte Bayard, 1870

40

41 Vasarelly

42

43

44 A Margaret Thatcher illúzió
Megfigyelések Fejjel lefelé fordított, eltorzított arc első látásra ‘normálisnak’ tűnik Magyarázat alapjai Fusifrom Face Area (FFA) Ha fordított  nincs meg a specifikus gyors feldolgozás  különbség kevésbé észrevehető Biológiai mozgásnál is megfigyelhető az alapelv FFA Preferred Nonprefer.

45 Hibrid képek

46 Eredeti kép Magas téri frekvanciára szűrt  Alacsony téri frekvanciára szűrt

47 Mérges/Mosolygós

48

49

50 Hibrid képek Egymásra helyezett képek A két kép más-más téri frekvenciára van szűrve A képhez közelitve illetve tőle távolodva egyik majd a másik kép (jelen esetben arc) válik dominánssá Látásban lévő frekvencia-hangsúlyok

51 Salvador Dali Slave Market with the Disappearing Bust of Voltaire

52 Portrait of Abraham Lincoln

53 Octavio Ocampo „Metamorphic” - Kis képek + összeállnak naggyá
El Quijote de la Mancha

54 Octavio Ocampo Calvary

55 Octavio Ocampo Hány fej látható a képen? A tábornok családja

56 M. C. Escher Végtelen tanulmányozása

57 M. C. Escher

58

59 Sandro del Prete Olyan dolgok, amik a valóságban nem léteznek
Vs. Escher  nem matemikai

60 Sandro del Prete

61 Sandro del Prete

62 Sandro del Prete

63 SANDRO DEL PRETE Message of Love from the Dolphins Felnőtt szemlélők ölelkező párt vs. Gyermek nézők delfineket látnak

64 Rob Gonsalves Mágikus realizmus Here Comes The Flood

65 Rob Gonsalves High Park Pickets

66 Shigeo Fukuda Duett c. szobor

67 Shigeo Fukuda Mit látsz a tükörben?

68 Árnyékszobrok

69 Árnyékszobrok 848 kanál, villa, kés összehegesztve
Milyen árnyékot vethet ez a „kavalkád”???

70 Árnyékszobrok

71 Belvedere (Escher után)


Letölteni ppt "Komplex illúziók, illúziók a művészetben"

Hasonló előadás


Google Hirdetések