Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Vizuális illúziók Komplex illúziók, illúziók a művészetben BME Kognitív Tudományi Tanszék

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Vizuális illúziók Komplex illúziók, illúziók a művészetben BME Kognitív Tudományi Tanszék"— Előadás másolata:

1 Vizuális illúziók Komplex illúziók, illúziók a művészetben BME Kognitív Tudományi Tanszék

2

3 Mozgás indukálta vakság Megfigyelések – Sárga pontok eltűnnek (az idő ~40%-ában) – Bal felső gyakrabban – Nagyon lassú, nagyon nagy esetén is Magyarázat alapjai – Agy (valamiért) figyelmen kívül hagy dolgokat – 1. utóhatás felturbózva aktuális mozgás miatt – 2. Motion streaks system  hibát kizárni – A humán vizuális rdsz integrálja információt idői lefolyásában is – Ezek a mozgás csíkok általában nem tudatosulnak (elnyomás) – MIV – a V1ben hasonló mintázat, mint a mozgás csíkok esetén

4 MMVU

5 Shephard asztal Megfigyelések – A függőleges asztallap keskenyebbnek látszik Magyarázat alapjai – a 3Dimenziós tárgyak felületeit nem úgy interpretáljuk, mint a 2Dimenziós formákat – a perspektíva által nyújtott információkat is belekalkuláljuk az „asztallap” méretével kapcsolatos számításainkba/becsléseinkbe – Való életben nem lennének ugyanakkorák

6

7

8

9

10 Lehetetlen háromszög (R. Shepard) Megfigyelések – lokálisan „jó” szögek, párhuzamos élek – csak hosszabb (elemzőbb megfigyelés) után válik világossá, hogy valóságban lehetetlen ilyen tárgy Magyarázat alapjai – 3D-snek tűnik, úgy próbálja rekonstruálni – Maga a tárgy nem paradox, a reprezentációja az (hiába tudjuk a jó megoldást, nem tudjuk felülírni)

11

12 Kávézófal illúzió Megfigyelések – Elcsúszott vonalak és élek – Valójában a vonalak párhuzamosak, a négyzetek szabályosak és azonos méretűek Magyarázat alapjai – Retinális és komplex kérgi feldolgozás – Retina „on-off” sejtek  átlós vonalak – Vonalak: irányérzékenény sejtek a striatális kéregben  újraértelmezik a vonalakat  egy hosszú, amik dőlnek az átlók irányában

13 B.Riley: Fall (1963) Op art

14 Cataract 3, Bridget Riley, 1967

15

16 Op art Megfigyelések – Élénk mozgás érzete Magyarázat alapjai – periodikusan sokszor ismétlődő mintázat – a „normálistól” eltérő szakkád-mintázat

17 Szakkádok A szakkádok gyors hirtelen szemmozgások, amikor mozdulatlan tárgy megfigyelésekor vagy olvasásnál tekintetünk egyik fikszációs pontról a másikra ugrik. Az információ-felvétel a szakkádok közötti szünetben történik. A szakkádok ideje alatt az érzékelés küszöbe emelkedik,s az információfelvétel szünetel.

18 Szakkádok A szakkádok gyors hirtelen szemmozgások, amikor mozdulatlan tárgy megfigyelésekor vagy olvasásnál tekintetünk egyik fikszációs pontról a másikra ugrik. Az információ-felvétel a szakkádok közötti szünetben történik. A szakkádok ideje alatt az érzékelés küszöbe emelkedik,s az információfelvétel szünetel.

19 Mikroszakkádok Jellemzően hosszabb fixáció során fordulnak elő, (nem csak humánspecifikus foveális látással rendelkező állatoknál is) A mikroszakkádok amplitúdója szögperc között változik Miért kell? Stabilizált képek eltűnhetnek akár pár másodperc után is (ld. Utóhatások óra)– szóval a szem, így a retina kiselmozdulása ezt megelőzheti

20 Kísérletes igazolás (Troncoso et al., 2008) A kísérleti személyeknek jelezniük kellett egy gombnyomással,amikor szubjektívan mozgást éltek meg a képen Felvételek készültek a szemmozgásokról (500/sec) Erős korreláció az illúzió erőőssége(mozgás érzete gyakoriság) és a szemmozgás gyakorisága között Enigma, Isia Leviant, 1981.

21 A. Kitaoka

22

23

24

25

26 Kitaoka illúziók Megfigyelések – forgó mozgás észlelhető – hosszabb fixáció esetén eltűnik a hatás – Hullámzó mozgás – Fontos a kontraszt! Magyarázat alapjai – 1. „resetting” (szemmozgás, pislogás) – 2. időben máshogy dolgozza fel a luminanciát – 3. idői-téri integráció a perifériás látásban

27 Perspektíva a művészetben

28

29 Perspektíva a részletekben Hans Holbein

30 Patrick Hughes – Reverspective

31 Kulturális különbségek Taylor (1719): mennyire közelíti meg a látvány azt, ahogy valójában visszaverődik a fény Látásmód a kultúrák között különböző, de az alapja ugyanaz Misszionáriusok/antropológusok elbeszélései – Dr Laws: nem ismeri fel az állatot, csak ha elmagyarázzák, mit kéne látnia – Fraser (1932): profilkép és valóság (~ókori ábrázolás) – Loyd (1904): az elefánt kivetített képe és az ijedt tömeg – Nem látják a családtagokat, tárgyakat – Forge(1970): gyerekek könnyebben felismerik, de ők is sokat foglalkoznak vele előtte

32 Kulturális különbségek Hudson – Ismerős méret támpontja – Átfedés támpontja – Perspektíva támpontja – Nehezen érzik a mélységet Újdonság? – Orvostanhallgatók és röntgenképek – Munkások új alak-háttér elkülönítési (emocionális stressz!) – USA gyerekek elmosódott kép + eszközök képe és a használatuk (!)

33 Kulturális különbségek Ponzo-illúzió – USA: minél több támpont, annál nagyobb illúzió – Guami: gyengébb illúzióhatás – Ökológia

34 Claude Monet

35 A pointilizmus Pointilizmus: a palettán történő színkeverést az optikai keveréssel váltották fel, amelynél az egymás mellé helyezett színpöttyökből alakul ki a kép Magyarázat –Az emberi szem felbontóképessége átlagos körülmények között durván 1 szögperc, igen jó megvilágításnál 0,5 szögperc körüli (központi látásra vonatkozó adat). A retina éleslátásnak megfelelő, kb. 1 mm átmérőjű körzetében (fovea) gyakorlatilag csak csapok vannak. A csapok középpontjai közötti távolság 2-2,5  m. Mivel a szem ekvivalens fókusztávolsága kb. 1/58 m=1,72 cm, a 2,5  m csap-távolság pontosan 0,5 szögperc látószög különbséget ad. Ez azt jelenti, hogy a látásélességet valóban a receptorok geometriai kiterjedése határozza meg. Ami egy feldolgozandó egységbe esik – az kiátlagolódik

36 c Egy retinális ganglionsejt receptiv mezeje c c c Festék pontok Receptorokra eső kép Látásérzet

37 Pictures of Magazine Series Joao I Pointilizmus - másként: Vic Muniz A kép kis pontjait szines magazinokból tépkedett kis fecni alkotják

38 Vic Muniz

39 Self Portrait as a Drowned Man, after Hippolyte Bayard, 1870 Vic Muniz

40

41 Vasarelly

42

43

44 A Margaret Thatcher illúzió Megfigyelések – Fejjel lefelé fordított, eltorzított arc első látásra ‘normálisnak’ tűnik Magyarázat alapjai – Fusifrom Face Area (FFA) – Ha fordított  nincs meg a specifikus gyors feldolgozás  különbség kevésbé észrevehető – Biológiai mozgásnál is megfigyelhető az alapelv FFA Preferred Nonprefer.

45 Hibrid képek

46 (a)Eredeti kép (b)Magas téri frekvanciára szűrt (c)Alacsony téri frekvanciára szűrt

47 Mérges/Mosolygós

48

49

50 Hibrid képek Egymásra helyezett képek A két kép más-más téri frekvenciára van szűrve A képhez közelitve illetve tőle távolodva egyik majd a másik kép (jelen esetben arc) válik dominánssá Látásban lévő frekvencia-hangsúlyok

51 Salvador Dali Slave Market with the Disappearing Bust of Voltaire

52 Portrait of Abraham Lincoln

53 Octavio Ocampo El Quijote de la Mancha „Metamorphic” - Kis képek + összeállnak naggyá

54 Calvary Octavio Ocampo

55 A tábornok családja Hány fej látható a képen? Octavio Ocampo

56 M. C. Escher Végtelen tanulmányozása

57 M. C. Escher

58

59 Sandro del Prete Olyan dolgok, amik a valóságban nem léteznek Vs. Escher  nem matemikai

60 Sandro del Prete

61

62

63 SANDRO DEL PRETE Message of Love from the Dolphins Felnőtt szemlélők ölelkező párt vs. Gyermek nézők delfineket látnak

64 Rob Gonsalves Here Comes The Flood Mágikus realizmus

65 High Park Pickets Rob Gonsalves

66 Shigeo Fukuda Duett c. szobor

67 Mit látsz a tükörben? Shigeo Fukuda

68 Árnyékszobrok

69 848 kanál, villa, kés összehegesztve Milyen árnyékot vethet ez a „kavalkád”??? Árnyékszobrok

70

71 Belvedere (Escher után)


Letölteni ppt "Vizuális illúziók Komplex illúziók, illúziók a művészetben BME Kognitív Tudományi Tanszék"

Hasonló előadás


Google Hirdetések