Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kognitív pszichológia közös MA kurzus AZ EMLÉKEZETI RENDSZEREK ÉS A TELJESÍTMÉNY 2012 tavasz

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kognitív pszichológia közös MA kurzus AZ EMLÉKEZETI RENDSZEREK ÉS A TELJESÍTMÉNY 2012 tavasz"— Előadás másolata:

1 Kognitív pszichológia közös MA kurzus AZ EMLÉKEZETI RENDSZEREK ÉS A TELJESÍTMÉNY 2012 tavasz

2 Vázlat Hol számít a munkamemória? Munkamemória mérések Foglalkozások és készségrendszerek a munkamemória függvényében Egy példa: téri navigáció hipertext rendszerekben

3 Kis ismétlés Akusztikus Számemlék Szóemlék Nem-szó Mondatterjedelem Corsi kockák Minta emlékezet Út emlékezet

4 Nézzünk példákat ! Triviális a munkamemória Mondatmegértés Szótanulás Fejszámolás Nem triviális a munkamemória Szókincs Repülőgépirányítás

5 Kor (30,53, 75) és tapasztalat Cornoldi et al, 2008

6 Az életkor mint kézenfekvő tényező Számemlék sztenderdek Ostrovsky és Lozano 2006

7 Mexico és a többiek,kor szerint kiegyenlítve

8 Műveleti feladat Turner és Engle 1989 (2x 16)- 2=30 ? (3x 18)-5= 50? Zeintl és Kliegl 2009

9 Életkor (26 vs. 62 ) hatása Vagyis a kor nem mindig segít a kontextuallizálásban

10 Kor és érzelmi információ 22 vs. 72 Mikels et al, 2005 Érzelmi kiváltó érték megítélése

11 Interakció kor és érzelmi érték között

12 Egy kis példa: Vörös Zsófia és Pléh Csaba Virtuális navigálás és egyéni különbségek Egyéni eltérések a Corsi próbban Kettős feladat paradigma Térképszerű és logikai mozzanatok

13 Kiindulópontok Téri metaforák. Hol van a képernyőn az „alatt” ? Kognitív túlterhelés a navigáció során Hipertext exploráció hasonló a fizikai navigációhoz Kognitív térkép a hipertextről

14 Hipertext  Olvasási változások  Csomópontok és összekötő vonalak Információs tartalom = Szemantikai tér Formai reprezentáció = topológiai tér  A kettő nem izomorf

15 Kísérletek a navigációról  Téri metaforák pozitívak (Bromme & Stahl, 2005; Hsu & Schwen, 2003)  Téri modellt építünk frl a navigáció során (Otter, & Johnson, 2000; Edwards, & Hardman 1989, Padovani & Lansdale, 2003)  Vizuális képességek befolyásolnak (Downing, Moore et Brown, 2005; Nilsson et Mayer, 2002)  Térkép segíti a hiperteszt navigációt (Danielson, 2002; Padovani et Lansdale, 2003; McDonald, & Stevenson, 1999)

16 Két eljárás Egyéni eltérések Vizu a fontos vagy a verbális? Versengő feladatok Vizu a fontos vagy a verbális?

17  Touristic site about Iceland  15 nodes  Text + image  Mixed structure  14 binary bidirectional relations  6 unidirectional relations  3 hierarchical levels  6 spatial units   The semantic structure is not Apparent in the spatial arrangement Experiment I Hipertext

18 Underlying structure of the site

19 Egyéni különbség mércék Akusztikus munkaemlékezet Digit span Vizuális munkaemlékezet Corsi visual span

20 Computerized version Nine grey buttons appear on the screen. Three buttons will flash after each other in a tempo of one per second. Then the testee has to point to the buttons in the same order as they appeared on the screen. There are three study items. Then the real trials start. If the order touching the buttons by the testee is correct, the amount of buttons will be incremented by one, until the testee fails on two consecutive trials. Then the "Span" is reached, the number of buttons which can be correctly pointed at.

21 I. Kísérlet  Pretest  Acoustic working memory  Visual working memory  Munka  Navigáció  On-line mércék  Utóteszt  Téri rajzok  Megértési kérdések (Kintsch)

22 Alacsony vizuális WM Magas vizuális WM Rekonstrukciók

23 Függő változókRegresszióR2R2 Helyes oldalakCorsi span37 % Oldalak hierarchiája Corsi + number 38 % MintázatCorsi32 % Értelmezés : van kezdeti kettős reprezentáció, DE a vázlattömb fontosabb a rekonstrukcióban

24 II. Kísérlet: Kettős feladat  Hipertext mintát zavarja a vizuális versengő feladat  Verbális versengő feladatnak nagyobb hatása van az olvasási és megértési időkre  Zavar: minden 2. percen. Vizuális, verbális, kontroll

25 Vizuális zavaró feladat  Pont minta memorizálása navigálása közben

26 Verbális kettős feladat  Számom memorizálása navigálás közben

27 Térkép tudás

28 Feldolgozási mutatók

29 Értelmezés Két szakasz: 1. megértés és kódolás 2. reprezentáció fenntartása Kettős kódolás a reprezentáció kialakításában A reprezentáció fenntartásában a vizuális kódolás fontosabb


Letölteni ppt "Kognitív pszichológia közös MA kurzus AZ EMLÉKEZETI RENDSZEREK ÉS A TELJESÍTMÉNY 2012 tavasz"

Hasonló előadás


Google Hirdetések