Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Látás – Nyelv - Emlékezet

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Látás – Nyelv - Emlékezet"— Előadás másolata:

1

2 1 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Látás – Nyelv - Emlékezet

3 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem ÓraIdőpont Téma Előadó 1.szeptember 12.Bevezetés, A nyelv keletkezéseKemény Ferenc 2.szeptember 19.A megértés folyamata és A gyermeknyelvKemény Ferenc 3.szeptember 26. TTK DÉKÁNI SZÜNET 4.október 3.NyelvtechnológiaKemény Ferenc 5.október 10. Az emberi agy és vizsgálati módszerei Zimmer Márta 6.október 17.A látás alapjaiZimmer Márta 7.október 24.Magasabbszintű látás, kategóriák az emberi agybanZimmer Márta 8. október Zárthelyi dolgozat 9.november 7.Az emlékezés folyamataDemeter Gyula 10.november 14.Emlékezés és agyDemeter Gyula 11.november 21.Elveszett emlékekDemeter Gyula 12.november 28.Az emlékezés megbízhatósága, emlékezeti illúziókDemeter Gyula 13. december 5.2. Zárthelyi dolgozat 14. december 12.Javító-/Pótló ZH alkalom

4 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Bevezetés Az emberi agy és vizsgáló módszerei

5 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Néhány ok arra, hogy miért kell vizsgálni a látórendszert Mi van a képen?

6 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Van ilyen algoritmusunk?

7 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

8 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

9 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

10 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

11 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

12 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

13 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

14 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem „attantional landscapes” ELŐTTE UTÁNA

15 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

16 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

17 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

18 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

19 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Miért nehéz pld arcfelismerő gépet alkotni? Fényviszonyok Nézőpont Méret Hatalmas adatbázis  Idő- és erőforrás-igényes feldolgozás

20 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

21 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem „Érzékelésünk a valóság megalkotása ” David Marr

22 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem „Amíg bizonyos része annak amit érzékelünk érzékszerveinken keresztül ér el minket és az előttünk lévő objektumból ered, addig másik (nagyobb) része saját elménk szüleménye” William James A látás NEM magától értetődő folyamat!!! We are not taking pictures, we are making them!!! Probléma

23 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Tehát... Látás >< szem Látás == agy

24 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Bevezetés Az agy  Történet  Anatómia  Módszerek A neuron A látórendszer

25 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Edwin Smith surgical papirus

26 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Agykamrák doktrinája A mentális folyamatokat az agykamrákba lokalizálta Első agykamra: Szenzoros információ integrálása, fantázia, képzelet Második agykamra: Kognitív folyamatok, döntéshozatal Harmadik agykamra: Memória

27 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Vesalius, 1543 De humani corporis fabrica

28 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gennari 1782

29 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Frenológia, Gall, 1810 Szülői szeretet remény Házastársi hűség

30 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem „Decade of the brain”

31 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem XX. és XXI. századi fejlesztések Elektrofiziológia Képalkotás Genetika EEG- elektroencephalogram Kiváltott válaszok Többsejt illetve Egysejt regisztrálás CT Scan MRI PET SPECT fMRI Humán genom Egér genom Transzgenikus állatok Knock-out állatok

32 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

33 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Léziók, sérülések  valódi  „virtuális” Állatkísérletek – térben ÉS időben jó felbontás Humán – időben jó felbontás Humán – térben jó felbontás

34 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Phineas Gage Cavendish, Vermont, US,dr. John Martyn Harlow

35 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

36 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Az agy ingerlése – tDCS, TMS Elektromos ingerlés  tDCS – transzkraniális egyenáram ingerlés Anodális depolarizál Katodális hiperpolarizál Mágneses ingerlés  TMS – transzkraniális mágneses ingerlés  Tekercsben (coil) folyó áram

37 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Állatkísérletek – egysejt regisztráció

38 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Alfa Beta Theta Delta

39 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Alfa: Hz normál, nyugalmi, csukott szemmel Beta: 14- Hz figyelem, éber állapot, nyitott szemmel Theta: Hz gyermekkorban 13 év előtt, alvás Delta:0-3 Hz alvás

40 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem AlvásAgyhalálAgytérképezésEpilepszia

41 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Epilepszia

42 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

43 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

44 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Röntgen sugárzás különböző szövetek - különböző elnyeléssel Körben elhelyezett detektorok Fényérzékeny film Keresztmetszeti kép Struktúrát mutat csont folyadék agyszövet

45 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Pozitron emissziós tomográfia Aktívabb agyterület- nagyobb energiaigény- Erősebb véráramlás- több izotóp – erősebb jel - Melegebb szín

46 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem DEBRECEN január 26.

47 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem MRI- magnetic resonance imaging NMR-nuclear magnetic resonance imaging Anatómia, struktúra csak.

48 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Alapelv Stabil mágneses mező Rádiófrekvenciás jel be- majd kikapcsolása Hidrogén ionok (protonok) eloszlásának és mozgásának feltérképezése

49 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem ALAPJA: MRI: A protonok mágneses térben képesek elektromágneses energiát befogadni és kiadni. fMRI: Oxigéndús és oxigénszegény hemoglobin másképp viselkedik: Nagyobb aktivitású terület - erősebb véráramlás - nagyobb oxigén felhasználás - más jel.

50 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

51 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Szentágothai János Tudásközpont, Semmelweis Egyetem MR Kutatóközpont

52 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Az agy Vagyis helyesen: A KÖZPONTI IDEG RENDSZER

53 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Részei Agy: agytörzs. Kisagy és agykéreg gerincvelő Perifériás idegek autonóm szomatikus enterális

54 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Agytörzs Híd Középagy Nyúltagy

55 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Frontális (homlok) Temporális (halánték) Parietális (fali) Occipitális (nyakszirti) Agykéreg: 4 lebeny

56 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Fig Agykéreg - cortex szürke állomány fehér állomány

57 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Fig. 3.7 Brodmann áreák

58 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Funkcionális specializáció Szenzoros  Szomatoszenzoros (tapintás, hő, fájdalom)  Halló  Látó  … Motoros Asszociációs

59 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Szomatoszenzoros kéreg- fali lebeny

60 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Auditory Cortex - Hallókéreg Hallókéreg- halántéklebeny

61 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Fig Látókéreg- nyakszirti lebeny

62 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Motoros kéreg – homloklebeny

63 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Asszociációs kéreg Nem szenzoros Nem motoros Magasabb funkciók, pld beszéd.

64 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem „Ha agyunk egyszerű volna, mi is túl egyszerűek lennénk ahhoz, hogy megértsük” Mario Puzo


Letölteni ppt "1 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Látás – Nyelv - Emlékezet"

Hasonló előadás


Google Hirdetések