Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Látás – Nyelv - Emlékezet

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Látás – Nyelv - Emlékezet"— Előadás másolata:

1

2 1 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Látás – Nyelv - Emlékezet

3 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elérhetőségek, oktatók Közös levelezési cím Kérdésekkel, kísérletekkel kapcsolatosan Órafelelős dr. Zimmer Márta Oktatók Látás: dr. Zimmer Márta Nyelv: dr. Kemény Ferenc, Ladányi Enikő, Káldi Tamás Emlékezet: dr. Demeter Gyula, Szőllősi Ágnes

4 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Követelmények I. Irodalom  Kovács Ilona – Szamarasz Vera Zoé (szerk.): Látás, nyelv, emlékezet Typotex Kiadó ISBN oldal B/5, kötve Ára: 2200 Ft Interneten megrendelhető (ára: 1650 Ft – nyomtatva, e-könyv: 588 Ft): További kognitív témájú könyvek:

5 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Követelmények II. Két zárthelyi dolgozat a félév során, egy pótlási/javítási lehetőséggel (60% könyv – 40% órai anyag) (pótlás/javítás az utolsó héten – mindkét ZH-ból! Az újonnan írt ZH pontszám a végső pontszám!) Az első ZH a Nyelv témakörének végén, a 7. héten (március 27.) esedékes. Elérhető maximális pontszám 2 KREDITES óra esetén 40 pont, 3 KREDITES óra esetén 60 pont. A 2. ZH anyaga az Emlékezet – 2 KREDITES óra esetén 20 pontos, 3 KREDITES óra esetén 30 pontos ZH-val (május 8.). ZH jellege: egyszeri választásos teszt 3 KREDITESEK esetén (mivel a tárgy vizsgaköteles) lehetséges a vizsgaidőszakban is egyszerre vizsgázni írásban AZ EGÉSZ FÉLÉVES ANYAGBÓL! 3 krediteseknek vizsgára jelentkezni a Neptunon keresztül CSAK ABBAN AZ ESETBEN KELL, HA VALÓBAN EL IS JÖN VIZSGÁZNI, A TÖBBIEKET A TANSZÉK UTÓLAG FELLÉPTETI A JEGYBEVITELKOR

6 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem További többletpontok - Kísérletek A két ZH összpontszámán túl lehetőség van további 10%-nyi pontot kísérletekkel teljesíteni (néhány kivételes esetben ez 15% is lehet) – a kísérletek jellegétől és hosszától függően 1, 2-3, 5, 10%-ért (illetve hosszú vagy többalkalmas kísérlet esetén 15%-ért, utóbbi esetben minden alkalommal jelen kell lenni ahhoz, hogy a 15% pluszpontot megadjuk).

7 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Kísérletek – FONTOS!!!!!! Ahhoz, hogy a tanszéki kísérletekre tudjon jelentkezni, az alábbi honlapon KELL regisztrálni: Új fiókot kell létrehozni, és egyenként kiválasztani azt/azokat a tanszéki kurzusokat (Kurzusok menüpont alatt), melyeket a hallgató az aktuális félévben a Kognitív Tudományi Tanszék kurzuskínálatából felvett!!!! A rendszer ebből tudni fogja, hogy melyik kísérletek lesznek elérhetők az adott hallgató számára. Kísérletet legkésőbb a kihirdetett időpont előtt 12 órával lehet lemondani, aki addig ezt nem teszi meg, ám a kísérleten nem jelenik meg, annak addig és későbbiekben szerzett pontjai NEM KERÜLNEK BESZÁMÍTÁSRA!

8 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Rendszerhiba, reklamáció esetén … Kapcsolat menüpont a rendszerben vagy

9 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Ponthatárok - szabályok A ZH-kon külön részérdemjegy nincsen, az egyetlen kritérium, hogy MINDKÉT ZH- N EL KELL ÉRNI MINIMUM 40%-OT. ELLENKEZŐ ESETBEN AZ ADOTT ZH- T/ZH-KAT ÚJRA KELL ÍRNI!!! Ha mindkét ZH-n elérte a hallgató a 40%-ot, akkor a pontszámaihoz hozzáadódik a teljesített kísérletek összpontszáma

10 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Kísérletekkel szerezhető pontszámok 2 KREDITES óra esetén: 1%-os kísérlet: 1 pont, 2-3%-os: 2 pont, 5%-os: 3 pont, 10%-os: 6 pont, 15%-os: 9 pont – maximum 6 pont szerezhető pluszban, kivétel a 15%-os kísérlet, ekkor 9 pont kapható pluszban 3 KREDITES óra esetén: 1%-os kísérlet: 1 pont, 2-3%-os: 2-3 pont, 5%-os: 5 pont, 10%-os: 9 pont, 15%-os: 14 pont – maximum 9 pont szerezhető pluszban, kivétel a 15%-os kísérlet, ekkor 14 pont kapható pluszban

11 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Végső ponthatárok 0% - 39%: elégtelen (1) 40% - 54%: elégséges (2) 55% - 69%: közepes (3) 70% - 84%: jó (4) 85% - : jeles (5) EZEKBEN A PONTOKBAN MÁR BENNE VANNAK A KÍSÉRLETI PLUSZ SZÁZALÉKOK IS, AMINT A KÉT MINIMUM 40%-OS ZH-T MEGÍRTA A HALLGATÓ!!!!!

12 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Ponthatárok számszerűsítve – 2 KREDIT 0 – 23: elégtelen (1) 24 – 32: elégséges (2) 33 – 41: közepes (3) 42 – 50: jó (4) 51 - : jeles (5)

13 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Ponthatárok számszerűsítve – 3 KREDIT 0 – 35: elégtelen (1) 36 – 48: elégséges (2) 49 – 62: közepes (3) 63 – 76: jó (4) 77 - : jeles (5)

14 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Tematika heti lebontásban

15 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem ÓraIdőpont Téma Előadó 1.február 13.Bevezetés, Az emberi agy és vizsgálati módszereiZimmer Márta 2.február 20.A látás alapjaiZimmer Márta 3.február 27.Magasabb-szintű látás, kategóriák az emberi agybanZimmer Márta 4.március 6.A nyelv keletkezéseKemény Ferenc 5.március 13.A megértés folyamata és A gyermeknyelvKemény Ferenc 6.március 20.NyelvtechnológiaKemény Ferenc 7. március Zárthelyi dolgozat 8.április 3.Az emlékezés folyamataDemeter Gyula/Szőllősi Ágnes 9.április 10.Emlékezés és agyDemeter Gyula/Szőllősi Ágnes 10.április 17.Elveszett emlékekDemeter Gyula/Szőllősi Ágnes 11.április 24.Az emlékezés megbízhatósága, emlékezeti illúziókDemeter Gyula/Szőllősi Ágnes 12. május 8.2. Zárthelyi dolgozat 13. május 15.Javító-/Pótló ZH alkalom

16 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem ?

17 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

18 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Interdiszciplináris tudományág

19 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

20 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

21 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

22 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

23 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem ÓraIdőpont Téma Előadó 1.február 13. Bevezetés, Az emberi agy és vizsgálati módszerei Zimmer Márta 2.február 20.A látás alapjaiZimmer Márta 3.február 27.Magasabb-szintű látás, kategóriák az emberi agybanZimmer Márta 4.március 6.A nyelv keletkezéseKemény Ferenc 5.március 13.A megértés folyamata és A gyermeknyelvKemény Ferenc 6.március 20.NyelvtechnológiaKemény Ferenc 7. március Zárthelyi dolgozat 8.április 3.Az emlékezés folyamataDemeter Gyula/Szőllősi Ágnes 9.április 10.Emlékezés és agyDemeter Gyula/Szőllősi Ágnes 10.április 17.Elveszett emlékekDemeter Gyula/Szőllősi Ágnes 11.április 24.Az emlékezés megbízhatósága, emlékezeti illúziókDemeter Gyula/Szőllősi Ágnes 12. május 8.2. Zárthelyi dolgozat 13. május 15.Javító-/Pótló ZH alkalom

24 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Bevezetés Az emberi agy és vizsgáló módszerei

25 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Néhány ok arra, hogy miért kell vizsgálni a látórendszert Mi van a képen?

26 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Van ilyen algoritmusunk?

27 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

28 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

29 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

30 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

31 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

32 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

33 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

34 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem „attantional landscapes” ELŐTTE UTÁNA

35 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

36 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

37 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

38 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

39 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Miért nehéz pld arcfelismerő gépet alkotni? Fényviszonyok Nézőpont Méret Hatalmas adatbázis  Idő- és erőforrás-igényes feldolgozás

40 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

41 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem „Érzékelésünk a valóság megalkotása ” David Marr

42 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem „Amíg bizonyos része annak amit érzékelünk érzékszerveinken keresztül ér el minket és az előttünk lévő objektumból ered, addig másik (nagyobb) része saját elménk szüleménye” William James A látás NEM magától értetődő folyamat!!! We are not taking pictures, we are making them!!! Probléma

43 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Tehát... Látás >< szem Látás == agy

44 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Bevezetés Az agy  Történet  Anatómia  Módszerek A neuron A látórendszer

45 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Edwin Smith surgical papirus

46 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Agykamrák doktrinája A mentális folyamatokat az agykamrákba lokalizálta Első agykamra: Szenzoros információ integrálása, fantázia, képzelet Második agykamra: Kognitív folyamatok, döntéshozatal Harmadik agykamra: Memória

47 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Vesalius, 1543 De humani corporis fabrica

48 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gennari 1782

49 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Frenológia, Gall, 1810 Szülői szeretet remény Házastársi hűség

50 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem „Decade of the brain”

51 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem XX. és XXI. századi fejlesztések Elektrofiziológia Képalkotás Genetika EEG- elektroencephalogram Kiváltott válaszok Többsejt illetve Egysejt regisztrálás CT Scan MRI PET SPECT fMRI Humán genom Egér genom Transzgenikus állatok Knock-out állatok

52 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

53 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Léziók, sérülések  valódi  „virtuális” Állatkísérletek – térben ÉS időben jó felbontás Humán – időben jó felbontás Humán – térben jó felbontás

54 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Phineas Gage Cavendish, Vermont, US,dr. John Martyn Harlow

55 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

56 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Az agy ingerlése – tDCS, TMS Elektromos ingerlés  tDCS – transzkraniális egyenáram ingerlés Anodális depolarizál Katodális hiperpolarizál Mágneses ingerlés  TMS – transzkraniális mágneses ingerlés  Tekercsben (coil) folyó áram

57 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Állatkísérletek – egysejt regisztráció

58 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Alfa Beta Theta Delta

59 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Alfa: Hz normál, nyugalmi, csukott szemmel Beta: 14- Hz figyelem, éber állapot, nyitott szemmel Theta: Hz gyermekkorban 13 év előtt, alvás Delta:0-3 Hz alvás

60 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem AlvásAgyhalálAgytérképezésEpilepszia

61 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Epilepszia

62 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

63 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

64 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Röntgen sugárzás különböző szövetek - különböző elnyeléssel Körben elhelyezett detektorok Fényérzékeny film Keresztmetszeti kép Struktúrát mutat csont folyadék agyszövet

65 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Pozitron emissziós tomográfia Aktívabb agyterület- nagyobb energiaigény- Erősebb véráramlás- több izotóp – erősebb jel - Melegebb szín

66 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem DEBRECEN január 26.

67 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem MRI- magnetic resonance imaging NMR-nuclear magnetic resonance imaging Anatómia, struktúra csak.

68 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Alapelv Stabil mágneses mező Rádiófrekvenciás jel be- majd kikapcsolása Hidrogén ionok (protonok) eloszlásának és mozgásának feltérképezése

69 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem ALAPJA: MRI: A protonok mágneses térben képesek elektromágneses energiát befogadni és kiadni. fMRI: Oxigéndús és oxigénszegény hemoglobin másképp viselkedik: Nagyobb aktivitású terület - erősebb véráramlás - nagyobb oxigén felhasználás - más jel.

70 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

71 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Szentágothai János Tudásközpont, Semmelweis Egyetem MR Kutatóközpont

72 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Az agy Vagyis helyesen: A KÖZPONTI IDEG RENDSZER

73 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Részei Agy: agytörzs. Kisagy és agykéreg gerincvelő Perifériás idegek autonóm szomatikus enterális

74 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Agytörzs Híd Középagy Nyúltagy

75 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Frontális (homlok) Temporális (halánték) Parietális (fali) Occipitális (nyakszirti) Agykéreg: 4 lebeny

76 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Fig Agykéreg - cortex szürke állomány fehér állomány

77 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Fig. 3.7 Brodmann áreák

78 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Funkcionális specializáció Szenzoros  Szomatoszenzoros (tapintás, hő, fájdalom)  Halló  Látó  … Motoros Asszociációs

79 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Szomatoszenzoros kéreg- fali lebeny

80 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Auditory Cortex - Hallókéreg Hallókéreg- halántéklebeny

81 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Fig Látókéreg- nyakszirti lebeny

82 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Motoros kéreg – homloklebeny

83 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Asszociációs kéreg Nem szenzoros Nem motoros Magasabb funkciók, pld beszéd.

84 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem „Ha agyunk egyszerű volna, mi is túl egyszerűek lennénk ahhoz, hogy megértsük” Mario Puzo


Letölteni ppt "1 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Látás – Nyelv - Emlékezet"

Hasonló előadás


Google Hirdetések