Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGyőző Molnár Megváltozta több, mint 9 éve
1
Tejválság A tejfarmok beszállítóinak kihívásai AGP Konferencia, Harkány, HU Jan Zahora,VVS Verměřovice s.r.o., CZ 2009 Június 22
2
Témák A VVS profilja Tejpiac: –Világ 2008-2009 –Csehország A takarmány és élelmiszer lánc A tejtermelés válsága – az ágazat fő problémái A gazdák kihívásai és a VVS szerepe Megoldási javaslatok Összegzés
3
A VVS küldetése Hatékony megoldásokat javaslunk és valósítunk meg a takarmányozásban
4
VVS vízió ….kulcsszerepet játszani a farmokon – az élemiszer lánc alapvető részén - és ezáltal befolyásolni az élemiszerek minőségét, választékát és hozzáférhetőségét nemcsak Közép Európában.
5
VVS értékei Csapatmunka Összpontosítás a célokra Teljeskörű tanácsadás és szolgáltatás A termékek és szolgáltatások maximális minősége Folyamatos oktatás és saját know-how kifejlesztése Fair–play verseny és a konkurencia tisztelete Az új tudományos felfedezések rugalmas átültetése a gyakorlatba
6
VVS számokban Magáncég – 2 tulajdonos – természetes személy 40 éves hagyomány Forgalom: 10,8M Euro 2008-ban 3 leányvállalat Termelés: >8 000T premix és ásványi takarmány évente Csehországban 33 alkalmazott Több mint 200 jelentős ügyfél A központ Csehország keleti részén található, 25km- re Lengyelországtól és 150km-re Szlovákiától A céget 2 bank is finanszírozza
7
1970 November – a termelés megkezdése 1975 – ásványi keverékek előállítása 1986 – premix termelés 1989 – az új VVS megalapítása a ZD Mistrovice részeként 1995 – számítógéppel irányított termelés 2000 – A VVS Vermerovice Ltd. megalapítása 2000 – Összpontosítás a minőségre - ISO 9001 minősítés 1998 óta - export: SK, PL, LT, UAE 2005 - HACCP rendszer bevezetése 2005 – VVS LT Ltd. megalapítása 2006 – VVS SK Ltd. megalapítása 2006 – vonalkódos rendszer bevezetése 2007 - VVS PL Ltd. megalapítása 2008 – új keverő technológia és pneumatikus szállítás VVS mérfödkövek … majdnem 40 éves történelem → HAGYOMÁNY
8
VVS termékek KONZULTÁCIÓ – takarmányozás, közgazdaság, menedzsment Vitamin és ásványi premixek a fejőstehenek számára Fő üzletág – TEJFARMOK
9
TEJ TAKARMÁNY Csökkenés… Válság… ??
10
EU takarmány előállítása 2008 Source: FEFAC Előrejelzés 2009-re: 4%-os csökkenés
11
Tejtermelési és feldolgozási lánc és a VVS szerepe GAZDA Felvásárló Feldolgozó Üzletlánc FOGYASZTÓ (egészség) nyereséges döntő hatékony?? konzervatív Takarmány összetétel konzultáció Konzultáció Pull stratégia Tápérték Takarmány előállítás
12
Fókuszban a tejpiac Világpiac 2008-2009
13
Fő tejipari hírek 2008-ban UK : újra csökken a termelés Hollandia: A Friesland 1.1 ct-el csökkenti az árat Belfast: a tej tőzsdei ára < 30 ct/l Franciao. : a gazdák blokkolják az Entremont Akik abbahagytá k a szállítást, nem térhetnek vissza US: nő az export a gyenge dollár miatt Brazilia : nagy beruházások a tejiparba ÚZ : Nagyon agresszív a világpiacon Kína: 3 csecsemő meghalt a tejtől
14
A világ tejpiaca 2008 Fő piaci résztvevők - EU, US és NZ EGY GLOBÁLIS PIAC EU tények –Tejtermelés : 130.354.000 MT Sajt : + 2,1% Vaj : -3,3% Sovány tejpor (SMP): - 9,4% –Fogyasztás: Sajt - stabil 16 Kg/fő Vaj - stabil 4,2 Kg/fő
15
A világ tejpiaca 2008 US tények –Tejtermelés : 82.464.000 MT Sajt : + 3,8% Vaj : + 8,0% Sovány tejpor(SMP) : + 25,7% –Fogyasztás Sajt 13,5-ról 16-ra Kg/fő Vaj stabil 2 Kg/fő
16
NZ tények –Tejtermelés : 14.702.000MT Sajt : +1,4% Vaj : +5,9% Sovány tejpor (SMP): +6,4% –Fogyasztás Sajt 7.0-ről 6.5-re Kg/fő Vaj 8.0-ról 6.0-ra Kg/fő A világ tejipar piaca 2008
17
Fő problémák –2008-ban az EU elvesztette a vaj és sovány tejpor pozícióját a szabad piacon, NZ és USA-val szemben –A tej felvásárlási ára tartósan nagy nyomás alatt van, 20-25 € ct/l, a szabad piacon 16 € ct/l. Egyes kissebb sajttermelők leállítják a tejvásárlást. –A kvótarendszer az EU-ban lehetővé teszi a túltermelést, mégha a kvóták nincsenek is kihaszálva… –Az EU savópor piaca stagnál 400€/t árnál, ez az eddigi legalacsonyabb. –Az EU csak a támogatások és az erősebb dollár miatt lesz újra versenyképes…
18
FÓKUSZBAN A TEJIPAR CSEH TEJPIAC 2009
19
Cseh tejpiac Termelés –Tehéntej termelés - 2,68 M liter –409 000 fejőstehén –Átlag évi hozam 6 600 liter –2 500 termelő Családi gazdaságok Szövetkezetek Részvénytársaságok Tejfeldogozó ipar –40 felvásárló vállalat –41 tejipari vállalat –Privát szféra Source: MZe 2008
20
A tej felvásárlási ára egyes csehországi tejipari vállalatoknál Tejipari vállalatNovember, CZK/l December, CZK/l Átlag 2008, CZK/l Április 2009, CZK/l Madeta7,116,648,446,29 Pragolaktos7,136,618,506,19 Muller7,396,448,615,89 Sedlčany7,277,018,586,27 Poděbrady7,016,057,505,86 Hlinsko6,846,488,365,79 Danone7,387,018,616,19 Cseh átlag 2008-ban €c33,6/l Cseh átlag 2009 Áprilisában €c22,7/l Átlag termelési költség 2008-ban > €c32/l Source: CZ Dairies‘ Union Data Átváltás: EUR=CZK27
21
Fő problémák A tej felvásárlási ára jóval az előállítási áron alul van > €c7/l A tejgazdaságok 2008 novembere óta veszteségesek – negatív hatás a fizetőképességre Az állatállomány csökkenése – veszély a jövőre nézve, mivel az újrakezdés szinte lehetetlen Az élemiszerlánc egyes részei között nem effektív a kommunikáció Alacsony integráció a szektorban – a gazdák és a feldolgozók elkülönültek
22
Egyenlőtlen támogatás az EU-n belül – az új tagok hátrányos megkülönböztetése A nemzeti intézményektől kapott támogatás gyenge a vásárlói felvilágosítás terén –A gazdák feladata –Az mezőgazdaság aránya a GDP-ben –Élelmiszer biztonság/elérhetőség – címkézés, fogyasztóvédelem –A tej tápértéke Gazdának lenni nem jelent társadalmi pozíciót – a fogyasztók nemismerik fel az élelmiszer-önellátás fontosságát A hozzáadott érték igazságtalan szétoszlása az élemiszer láncon belül – a haszon a feldolgozó és üzletlácon belül marad Fő problémák
23
A tej felvásárlási ára
24
Az üszők árai
25
Hatások a VVS-re nézve Csökkenő eladás – 30%-al 2008-hoz képest! az összes vásárló megtartása mellett –Olcsóbb premixek, ásványi takarmányok –Csökkenő fogyasztás Kemény tárgyalások a bankokkal –Üzemeltetési finaszírozás – alacsonyabb hitelkeret –A készpénz hiánya – limitált fejlesztési lehetőségek A költségvetési gyakori felülvizsgálata MINDENKI AGGÓDIK!
26
A VVS belső óvintézkedései Az üzemeltetési költségek csökkentése –marketing –munkaerő (tagság) A bruttó megtermelt haszon alapján való jutalmazás – az alkalmazottak motivációja! Cash flow menedzsment A forgótőke gyorsabb forgása –Raktárkészlet ellenőrzése –Szigorú beszerzési politika A HANGSÚLY A FIZETŐKÉPESSÉGEN ÉS JÖVEDELMEZŐSÉGEN VAN!
27
IT – Az adatok kulcsfontossága Gyors és pontos adatok– a sikeres menedzsment feltételei A vállalat információs rendszere (IS) megbízható és pontos adatokkal kell hogy szolgáljon a vezetőség számára VVS havi pénzügyi jelentés és benchmarking HA NINCSENEK MÉRHETŐ CÉLOK NINCS MIT IRÁNYÍTANI!
28
Krízis szolgáltatás a VVS gazdaságoknak A takarmányadagok átalakízása –Összpontosítás az alacsony árakra –A sajátelőállítású takarmány-alapanyagok maximális kihasználása A költségek egységre való kiszámítása– tej, etetési nap Szálastakarmány előállításának irányítása Információs szolgálat – ‚VVS csomag‘ Az EU-val közösen finaszírozott projektek Árucsere – gabona, üszők… Szemináriumok, a gazdák támogatása –Petíciók –Fun rendezvények –Demonstrációk
29
Silótakarmány szeminárium sorozat 2009-ben ‚TAKARMÁNY MENEDZSMENT‘
30
A Snezka, Csehország legmagasabb hegycsúcsának megmászása ‚MÁSZÁS A TEJVÁLSÁG ELLEN‘
31
KÖZEL A GAZDÁKHOZ ! Testre szabott megoldás Gyakori látogatás Empátia BIZALOM építése Pozitív gondolkodás
32
A válság mint LEHETŐSÉG Terjeszkedés olyan területekre ahol a vállalat még sosem tevékenykedett –Csehországon belül –Csehországon kívül– EE, BG, CR,? Diverzifikáció – belépés más szektorokba – a KOCKÁZAT csökkentése –Kisállat-eledel –Lovak A PIACI RÉSZESEDÉS NÖVELÉSE !
33
Javaslatok a vásárlóknak - gazdáknak A kiadások kiszámítása,tervezése és minimalizálása –A vásárolt takarmány és takarmányalapanygok –Minimalizálni az állatorvosi kiadásokat Az állomány egészségének megőrzése A takarmány minőségére összpontosítani Optimalizálni a munkát a farmon Diverzifikáció Tartalékképzés
34
Megoldási javaslatok Magánszektor A tejfeldolgozás optimalizálása A kapacitás magasabb kihasználása A nagyobb hozzáadott értekű termékek marketingje (magas feldolgozás, BIO) → alacsonyabb hitelterhek, amely fizetése a gazdákra hárul Vertikális integráció Gazdák- tejfeldolgozók Felvásárlók- tejfeldolgozók Hatékony komunikáció Bankok- gazdák Felvásárlók- tejfeldolgozók Tejfeldolgozók – kiskereskedők
35
Állam - kormány A gazdák szervezetei, bankok és tejfeldolgozó üzemek közötti kommunikáció segítése Törvényhozási nyomás az üzletláncokra Az élelmiszerjelölés szigorú ellenőrzése – fogyasztóvédelem Antidömping szabályok A feldolgozó cégek és üzletláncok egyenjogú pozíciója % megállapítása a polcokon a hazai/helyi eredetű alapvető élelmiszereknél A szabályok megsértése esetén magas büntetés CZK milliókban mérve A dotációk egyenlővé tétele az EU27 államaiban A fogyasztók felvilágosítása A tejtermékek egészségügyi előnyei A fogyasztást elősegítő programok – pl. ‚iskolatej‘ A vidék szerepe a társadalomban A mezőgazdaság járulékos szerepe Megoldási javaslatok
36
KÖZÖS CÉL: A tejfelvásárlási ár előállítási ár fölé emelése IGAZSÁGOS ÁRRÉS ELOSZTÁS
37
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.