Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

SZÁLLÍTMÁNYOZÁSI ISMERETEK Előadó: Dr. Magyary István Egyetemi docens.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "SZÁLLÍTMÁNYOZÁSI ISMERETEK Előadó: Dr. Magyary István Egyetemi docens."— Előadás másolata:

1 SZÁLLÍTMÁNYOZÁSI ISMERETEK Előadó: Dr. Magyary István Egyetemi docens

2 A KÖZLEKEDÉS FEJLŐDÉSE A KÖZLEKEDÉS ESZKÖZEINEK FEJLŐDÉSE A KÖZLEKEDÉS ESZKÖZEINEK FEJLŐDÉSE - csúszó járművek (szán) - csúszó járművek (szán) - kerekes járművek (emberi-,állati vontatású, „KOCSI” ) - kerekes járművek (emberi-,állati vontatású, „KOCSI” ) - gépjárművek (fejlődése) - gépjárművek (fejlődése)fejlődése A KÖZLEKEDÉSI UTAK FEJLŐDÉSE A KÖZLEKEDÉSI UTAK FEJLŐDÉSE - római kori utak (ábra),(Kína ie.2300) - római kori utak (ábra),(Kína ie.2300)ábra - Tresaquet-féle út (Trezeque.ppt) Tresaquet-féle út (Trezeque.ppt) Trezeque.ppt - Adam Mac-féle út (ábra) 1800-tól - Adam Mac-féle út (ábra) 1800-tólábra - kétsávos út (ábra) XX.század eleje - kétsávos út (ábra) XX.század elejeábra - többsávos autópálya (autópálya.ppt) XX.század második fele - többsávos autópálya (autópálya.ppt) XX.század második feleautópálya.ppt

3 A KÖZLEKEDÉSI PÁLYA A járművek mozgása szerint a pálya lehet: A járművek mozgása szerint a pálya lehet: - kényszerpálya - kényszerpálya (vasút) (vasút) - felületi mozgást megengedő - felületi mozgást megengedő (közút, folyó) (közút, folyó) - térbeli mozgást lehetővé tevő - térbeli mozgást lehetővé tevő (levegő) (levegő)

4 A KÖZLEKEDÉS RENDSZERE A rendszer az egymással kölcsönös kapcsolatban lévő elmek komplexuma A rendszer az egymással kölcsönös kapcsolatban lévő elmek komplexuma A rendszer fontos jellegzetessége, hogy CÉLJA és FELADATA van A rendszer fontos jellegzetessége, hogy CÉLJA és FELADATA van A közlekedés célja: a személyek és dolgok helyzetváltoztatásának szabályozott és gazdaságos lebonyolítása A közlekedés célja: a személyek és dolgok helyzetváltoztatásának szabályozott és gazdaságos lebonyolítása

5 A KÖZLEKEDÉS FELOSZTÁSA Közlekedési ágak szerinti felosztás Közlekedési ágak szerinti felosztás - közúti, - közúti, - vasúti, - vasúti, - vizi, ( belvizi, tengeri,) - vizi, ( belvizi, tengeri,) - légi, - légi, - csővezetékes szállítás - csővezetékes szállítás

6 KÖZLEKEDÉSI ALAPFOGALMAK Közlekedés - definíció Közlekedés - definíció Közlekedés - definíció Közlekedés - definíció Szállítás - definíció Szállítás - definíció Szállítás - definíció Szállítás - definíció Fuvarozás - definíció Fuvarozás - definíció Fuvarozás - definíció Fuvarozás - definíció Szállítmányozás - definíció Szállítmányozás - definíció Szállítmányozás - definíció Szállítmányozás - definíció Vállalkozás - definíció Vállalkozás - definíció Vállalkozás - definíció Vállalkozás - definíció Bérlet - definíció Bérlet - definíció Bérlet - definíció Bérlet - definíció

7 A SZÁLLÍTMÁNYOZÁS KIALAKULÁSA Európa a XVII század. Európa a XVII század. FUVAROZÁSI ÜGYNÖKSÉGEK (1565 Nürnberg, 1765 Bécs) FUVAROZÁSI ÜGYNÖKSÉGEK (1565 Nürnberg, 1765 Bécs) HAJÓZÁSI ÜGYNÖKSÉGEK HAJÓZÁSI ÜGYNÖKSÉGEK XIX.száad vége XIX.száad vége speditőr-spedíció speditőr-spedíció szállítmányozó-szállítmányozás szállítmányozó-szállítmányozás 1926 FIATA (Szállítmányozók Szövetségének Nemzetközi Szervezete) 1926 FIATA (Szállítmányozók Szövetségének Nemzetközi Szervezete) 1948 MASPED (Magyar Általános Szállítmányozási Vállalat) 1948 MASPED (Magyar Általános Szállítmányozási Vállalat) 1972 RAA-BERSPED (Nemzetközi Konténer Szállítmányozási Igazgatóság) 1972 RAA-BERSPED (Nemzetközi Konténer Szállítmányozási Igazgatóság) 1982 HUNGAROSPED 1982 HUNGAROSPED 1990 Magyar Szállítmányozók Szövetsége(11 tagú) „MSZSZ” 1990 Magyar Szállítmányozók Szövetsége(11 tagú) „MSZSZ” 1990 Magyar Általános Szállítmányozási Feltételek 1990 Magyar Általános Szállítmányozási Feltételek 1991 I.1. Alanyi jogon végezhető a szállítmányozás 1991 I.1. Alanyi jogon végezhető a szállítmányozás 1995 Speditőr Club(22tagú) 1995 Speditőr Club(22tagú) 2002 MSZSZ (86 tagú) 2002 MSZSZ (86 tagú)

8 A SZÁLLÍTMÁNYOZÁSI TEVÉKENYSÉG FOLYAMATA Ez a folymatleírás a klasszikus szállítmányozási feladatokra vonatkozik Ez a folymatleírás a klasszikus szállítmányozási feladatokra vonatkozik (folyamatábra) (folyamatábra)folyamatábra 0-dik lépés 0-dik lépés 1.lépés:Információk fogadása, megválaszolása 1.lépés:Információk fogadása, megválaszolása 2.lépés:Megbízás fogadása:telefonon,írásban 2.lépés:Megbízás fogadása:telefonon,írásban 3.lépés:Megbízás ellenőrzése 3.lépés:Megbízás ellenőrzése 3.a.lépés:Megbízás javítása, javíttatása a megbízóval 3.a.lépés:Megbízás javítása, javíttatása a megbízóval 4.lépés:Megbízás regisztrálása 4.lépés:Megbízás regisztrálása 5.lépés:Megbízás visszaigazolása 5.lépés:Megbízás visszaigazolása 6.lépés:Kapcsolatfelvétel a fuvarozókkal(ajánlatok gyüjtése) 6.lépés:Kapcsolatfelvétel a fuvarozókkal(ajánlatok gyüjtése)

9 7.lépés:Megfelelő fuvareszköz kiválasztás 7.lépés:Megfelelő fuvareszköz kiválasztás 8.lépés:Fuvareszköz megrendelése 8.lépés:Fuvareszköz megrendelése 9.lépés:Megbízó tájékoztatása a fuvarozással kapcsolatos teendőiről 9.lépés:Megbízó tájékoztatása a fuvarozással kapcsolatos teendőiről 10.lépés:Fuvarokmányok kiállítása 11.lépés:A külföldi szállítmányozó partner tájékoztatása az áru feladásáról 12.lépés:Az áru nyomon követése, információszerzés az úton lévő áruról 12.a.lépés:Áruval kapcsolatos váratlan teendők elvégzése 12.a.lépés:Áruval kapcsolatos váratlan teendők elvégzése 13.lépés:A megbízó tájékoztatása az úton lévő áruról 14.lépés:A számla elkészítése a megbízó felé 14.a.lépés:Ha nem érkeznek be a díjak:fizetés megsürgetése 14.a.lépés:Ha nem érkeznek be a díjak:fizetés megsürgetése

10 15.lépés:Beérkező fuvarszámlák ellenőrzése a fuvarozók megállapodás alapján 15.lépés:Beérkező fuvarszámlák ellenőrzése a fuvarozók megállapodás alapján 15.a.lépés:Ha nem felelnek meg a megállapodásnak: REKLAMÁCIÓ! 15.a.lépés:Ha nem felelnek meg a megállapodásnak: REKLAMÁCIÓ! Ha megfelelnek a megállapodásnak:akkor a 16.lépés Ha megfelelnek a megállapodásnak:akkor a 16.lépés 16.lépés:Fuvar-(és egyéb) számlák kiegyenlítése.Ha a megbíz részéről nincs reklamáció: akkor a 18.lépés 17.lépés:Ha érkezik be REKLAMÁCIÓ a megbízó részéről: REKLAMÁCIÓ fogadása 17.a.lépés:REKLAMÁCIÓ kivizsgálása 17.a.lépés:REKLAMÁCIÓ kivizsgálása 17.b.lépés:REKLAMÁCIÓ lerendezése az ügyféllel szemben 17.b.lépés:REKLAMÁCIÓ lerendezése az ügyféllel szemben 17.c.lépés:REKLAMÁCIÓ lerendezése a károkozóval szemben 17.c.lépés:REKLAMÁCIÓ lerendezése a károkozóval szemben 18.lépés:Az ügylet egyenlegének megállapítása 19.lépés:Következtetések levonása. HA nyereséges az ügylet akkor a 20.lépés HA nem nyereséges az ügylet akkor a 19.a.lépés HA nem nyereséges az ügylet akkor a 19.a.lépés 19.a.lépés:A szükséges intézkedések megtétele 19.a.lépés:A szükséges intézkedések megtétele 20.lépés:Az ügylet okmányainak archiválása

11 AZ ÁRUSZÁLLÍTÁS JOGI SZABÁLYOZÁSA SZERZŐDÉSTIPUSOK SZERZŐDÉSTIPUSOK 1. Az adási típusú szerződések 1. Az adási típusú szerződések 2. A tevési tipusú szerződések 2. A tevési tipusú szerződések 3. A helytállási tipusú szerződések 3. A helytállási tipusú szerződések

12 ADÁSI TIPUSÚ SZERZŐDÉSEK 1. Adásvételi szerződés (Ptk.365§) 1. Adásvételi szerződés (Ptk.365§) Definíció DefinícióDefiníció 2. Csereszerződés (Ptk.365§) 2. Csereszerződés (Ptk.365§) Definíció DefinícióDefiníció

13 TEVÉSI TIPUSÚ SZERZŐDÉSEK 1. Vállakozási szerződés (Ptk.389§) 1. Vállakozási szerződés (Ptk.389§) Definíció DefinícióDefiníció 2. Megbízási szerződés (Ptk.474§) 2. Megbízási szerződés (Ptk.474§) Definíció DefinícióDefiníció 3. Letéti szerződés (Ptk.462§) 3. Letéti szerződés (Ptk.462§) Definíció DefinícióDefiníció 4. Fuvarozási szerződés (Ptk.488§) 4. Fuvarozási szerződés (Ptk.488§) Definíció DefinícióDefiníció

14 5. Szállítási szerződés (Ptk.379§) 5. Szállítási szerződés (Ptk.379§) Definíció DefinícióDefiníció 6. Bérleti szerződés (Ptk.423§) 6. Bérleti szerződés (Ptk.423§) Definíció DefinícióDefiníció 7. Szállítmányozási szerződés (Ptk.513§) 7. Szállítmányozási szerződés (Ptk.513§) Definíció DefinícióDefiníció 8. Bizományi szerződés (Ptk.507§) 8. Bizományi szerződés (Ptk.507§) Definíció DefinícióDefiníció

15 HELYTÁLLÁSI TIPUSÚ SZERZŐDÉSEK 1.Biztosítási szerződések (Ptk.536§) 1.Biztosítási szerződések (Ptk.536§) Definíció DefinícióDefiníció A biztosítási szerződések fajtái: A biztosítási szerződések fajtái: - vagyonbiztosítás - vagyonbiztosítás - élet-ill. balesetbiztosítás - élet-ill. balesetbiztosítás - felelősségbiztosítás - felelősségbiztosítás

16 INCOTERMS 1936 a „Kereskedelmi kifejezések magyarázatára vonatkozó SZOKVÁNYOK 1936 a „Kereskedelmi kifejezések magyarázatára vonatkozó SZOKVÁNYOK ( Intenational Commercial Terms) ( Intenational Commercial Terms) A SZOKVÁNY, írásba foglalt SZOKÁS-t, A SZOKVÁNY, írásba foglalt SZOKÁS-t, A SZOKÁS „íratlan szabály”-t jelent A SZOKÁS „íratlan szabály”-t jelent

17 AZ INCOTERMS 1936

18 AZ INCOTERMS 1967

19 1975-KÓDOK BEVEZETÉSE

20 AZ INCOTERMS 1976

21 AZ INCOTERMS 1980

22 AZ INCOTERMS 2000

23 AZ INCOTERMS 2000 KLAUZÁK SZERKEZETE

24 SZÁLLÍTMÁNYOZÁSI FÖLDRAJZ KÖZLEKEDÉSI ÚTVONALAK (térkép) KÖZLEKEDÉSI ÚTVONALAK (térkép)térkép 1.Nyugat-Európa,Skandinávia,Északi-tengeri kikötők irány (Rajka,Sopron,Hegyeshalom) (..\Bemutató1.ppt) 1.Nyugat-Európa,Skandinávia,Északi-tengeri kikötők irány (Rajka,Sopron,Hegyeshalom) (..\Bemutató1.ppt)(..\Bemutató1.ppt) 2.Délnyugat-Európa irány (Rábafüzes,Rédics,Letenye,Szentgothárd,Murakeresztúr) (..\Bemutató2.ppt) 2.Délnyugat-Európa irány (Rábafüzes,Rédics,Letenye,Szentgothárd,Murakeresztúr) (..\Bemutató2.ppt)..\Bemutató2.ppt 3.Adria irány (Rédics,Letenye, Murakeresztúr,Gyékényes) (..\Bemutató3.ppt) 3.Adria irány (Rédics,Letenye, Murakeresztúr,Gyékényes) (..\Bemutató3.ppt)..\Bemutató3.ppt 4.Balkán és Közel-Kelet irány (Röszke,Nagylak,Lökösháza,Gyula,Biharkeresztes) (..\Bemutató4.ppt) 4.Balkán és Közel-Kelet irány (Röszke,Nagylak,Lökösháza,Gyula,Biharkeresztes) (..\Bemutató4.ppt)..\Bemutató4.ppt 5.FÁK országai irány (Záhony,Hidasnémeti) (..\Bemutató5.ppt) 5.FÁK országai irány (Záhony,Hidasnémeti) (..\Bemutató5.ppt)..\Bemutató5.ppt 6.Keleti- és Balti-tenger kikötői,Finnország (Parassapuszta,Somoskőujfalu,Bánréve) (..\Bemutató6.ppt) 6.Keleti- és Balti-tenger kikötői,Finnország (Parassapuszta,Somoskőujfalu,Bánréve) (..\Bemutató6.ppt)..\Bemutató6.ppt

25 MAGYARORSZÁG TENGERI KAPUI Budapest-Rotterdam közút 1439 km Budapest-Rotterdam közút 1439 km Hamburg közút 1112 km Hamburg közút 1112 km Koper közút 567 km Koper közút 567 km Rijeka közút 540 km Rijeka közút 540 km

26 EURÓPAI (E) UTAK

27 EURÓPA ÚTHÁLÓZATA

28 TRANSZEURÓPAI KÖZLEKEDÉSI HÁLÓZAT 1.Helsinki-Tallin-Kaunas-Varsó-Riga-Gdansk 1.Helsinki-Tallin-Kaunas-Varsó-Riga-Gdansk 2.Berlin-Varsó-Minszk-Moszkva 2.Berlin-Varsó-Minszk-Moszkva 3.Berlin-Drezda-Wroclaw-Lvov-Kiev 3.Berlin-Drezda-Wroclaw-Lvov-Kiev 4.Berlin-Nünberg-Prága-Budapest-Arad-Konstanca-Szaloniki-Isztambul 4.Berlin-Nünberg-Prága-Budapest-Arad-Konstanca-Szaloniki-Isztambul 5.Velence-Trieszt-Koper-Ljubljana-Budapest-Ungvár-Lvov 5.Velence-Trieszt-Koper-Ljubljana-Budapest-Ungvár-Lvov 6.Gdansk-Varsó-Zsilina 6.Gdansk-Varsó-Zsilina 7.Duna 7.Duna 8.Durres-Tirana-Skopje-Szófia-Várna 8.Durres-Tirana-Skopje-Szófia-Várna 9.Helsinki-Szentpétervár-Moszkva-Kiev-Bukarest-Dimitrovgrád 9.Helsinki-Szentpétervár-Moszkva-Kiev-Bukarest-Dimitrovgrád 10.Salzburg-Villach-Ljubljana-Passau-Linz-Gráz-Zágráb-Belgrád-Nis— Skopje-Szaloniki 10.Salzburg-Villach-Ljubljana-Passau-Linz-Gráz-Zágráb-Belgrád-Nis— Skopje-Szaloniki TINA (Közlekedési Infrastuktúra Igények Felmérése) program TINA (Közlekedési Infrastuktúra Igények Felmérése) program

29 TINA ÚTVONALAK

30 MAGYARORSZÁGON ÁTHALADÓ „TINA” FOLYOSÓK IV.folyosó: (térkép) IV.folyosó: (térkép)térkép M1:Hegyeshalom-Győr-Budapest M1:Hegyeshalom-Győr-Budapest M15:Rajka-M1 autópálya között M15:Rajka-M1 autópálya között M0:Budapest elkerülése M0:Budapest elkerülése M5:Budapest-Kecskemét-Kiskunfélegyháza- M5:Budapest-Kecskemét-Kiskunfélegyháza- -Szeged -Szeged 43:Szeged-Nagylak 43:Szeged-Nagylak

31 V.és V/B folyosó (térkép) V.és V/B folyosó (térkép)térkép 7.Letenye-Nagykanizsa-Zamárdi 7.Letenye-Nagykanizsa-Zamárdi 7538.Tornyiszentmiklós-Letenye 7538.Tornyiszentmiklós-Letenye M7.Zamárdi-Székesfehérvár-Budapest M7.Zamárdi-Székesfehérvár-Budapest M0.Budapest elkerülése M0.Budapest elkerülése M3.Budapest-Gyöngyös-Polgár M3.Budapest-Gyöngyös-Polgár 36.Polgár-Nyíregyháza 36.Polgár-Nyíregyháza 41.Nyíregyháza-Beregsurány 41.Nyíregyháza-Beregsurány

32 V/C folyosó (térkép) V/C folyosó (térkép)térkép 6.Budapest-Dunaújváros-Szekszárd 6.Budapest-Dunaújváros-Szekszárd 56.Szekszárd-Mohács-Udvar 56.Szekszárd-Mohács-Udvar VII. folyosó VII. folyosó A Duna folyama végig az országon A Duna folyama végig az országon X/B folyosó X/B folyosó 5.Szeged-Röszke 5.Szeged-Röszke

33 KÖZÚTI SZÁLLÍTMÁNYOZÁS AKÖZUTI ÁRUSZÁLLÍTÁS ÁLTALÁNOS JELLEMZÉSE AKÖZUTI ÁRUSZÁLLÍTÁS ÁLTALÁNOS JELLEMZÉSE Főbb előnyei: Főbb előnyei: A legsűrűbb vonalhálózattal rendelkezik A legsűrűbb vonalhálózattal rendelkezik Az áru továbbítása gyorsabb a vasútnál Az áru továbbítása gyorsabb a vasútnál Megoldott a „háztól-házig” fuvarozás Megoldott a „háztól-házig” fuvarozás Nincs átrakási veszteség Nincs átrakási veszteség Minden árufajta szállítható Minden árufajta szállítható Nagymértékű alkalmazkodó képesség Nagymértékű alkalmazkodó képesség Az áru útja nyomon követhető Az áru útja nyomon követhető A kárigények érvényesítése gyorsabb és egyszerűbb A kárigények érvényesítése gyorsabb és egyszerűbb Rugalmas a szerződéskötés és a tarifakialakítás Rugalmas a szerződéskötés és a tarifakialakítás

34 Főbb hátrányai: Főbb hátrányai: Viszonylag drága Viszonylag drága Tömegáru nagy távolságra való szállítása nem gazdaságos Tömegáru nagy távolságra való szállítása nem gazdaságos Legnagyobb az élőmunka-igénye Legnagyobb az élőmunka-igénye Legnagyobb a balesetveszély Legnagyobb a balesetveszély Nagy a környezetszennyező hatása Nagy a környezetszennyező hatása Növekvő forgalom túlzsúfoltság az utakon Növekvő forgalom túlzsúfoltság az utakon

35 KÖZUTI JÁRMŰVEK TEHERGÉPKOCSIK ÁLTALÁNOS CÉLÚSPECIÁLIS PÓTKOCSIK ÁLTALÁNOS CÉLÚ SPECIÁLIS VONTATÓK Nyitott rakfelületű Zárt szekrényes Önürítő Önrakodó Tartálykocsi Hűtőkocsi Egyéb különleges Normál pótkocsi Nyerges félpótkocsi Billenő szekrényes Trélerek Speciális célú félpótkocsi Utánfutók Normál(trélelek vontatására) Nyerges(félpótko csik vontatásáraNyerges(félpótko csik vontatására)

36 KÖZÚTI JÁRMŰVEK JELLEMZŐI Közúti járművek műszaki előírásai Közúti járművek műszaki előírásai 1.Teljesítmény: 5,9 Kw/btto 1.Teljesítmény: 5,9 Kw/btto 2.Külső méretek: 2.Külső méretek: -jármű szélessége:…….2,55m, (2,60m) -jármű szélessége:…….2,55m, (2,60m) -jármű hosszúsága: -jármű hosszúsága: nyerges vontató+félpótk ,00m nyerges vontató+félpótk ,00m tehergk.+pótkocsi ,75m tehergk.+pótkocsi ,75m -jármű tengelyterhelése: -jármű tengelyterhelése: egyes tengelynél………………10,00 t egyes tengelynél………………10,00 t kettős tengelynél…………… 16,00 t kettős tengelynél…………… 16,00 t három tengelynél…… ,00 t (tengelycsoport) három tengelynél…… ,00 t (tengelycsoport)

37 A KÖZUTI FUVAROZÁS JOGI SZABÁLYOZÁSA 1.Magyarországon a közúti közlekedés szabályait az 1/1975.(II.5) KPM-BM együttes rendelet a KRESZ határozza meg. 1.Magyarországon a közúti közlekedés szabályait az 1/1975.(II.5) KPM-BM együttes rendelet a KRESZ határozza meg. A közúti árutovábbítási szerződésekről szóló 2/1981.(I.31.) MT rendelet a KÁSZ biztosítja a jogi kereteket. A közúti árutovábbítási szerződésekről szóló 2/1981.(I.31.) MT rendelet a KÁSZ biztosítja a jogi kereteket. A nemzetközi forgalomban a közúti árufuvarozást a CMR határozza meg. A nemzetközi forgalomban a közúti árufuvarozást a CMR határozza meg.CMR

38 A NEMZETKÖZI KÖZÚTI ÁRUFUVAROZÁSHOZ TÁRTOZÓ FONTOSABB FOGALMAK Nemzetközi közúti fuvrozás Nemzetközi közúti fuvrozás Kishatármenti fuvarozás Kishatármenti fuvarozás Két-és többországos fuvarozás Két-és többországos fuvarozás Tranzitfuvarozás Tranzitfuvarozás Cabotage fuvarozás Cabotage fuvarozás Harmadik országos fuvarozás Harmadik országos fuvarozás

39 KÉTOLDALÚ ÁLLAMKÖZI MEGÁLLAPODÁSOK ÉS FUVAROZÁSI ENGEDÉLYEK Egy útra szóló engedély Egy útra szóló engedélyengedély Időtartamra szóló engedély Időtartamra szóló engedély Korlátozott érvényü engedélyek Korlátozott érvényü engedélyek Harmadik országos fuvarozásra jogosító engedélyek Harmadik országos fuvarozásra jogosító engedélyek CEMT engedélyek CEMT engedélyek CEMT Engedélymentes fuvarozások Engedélymentes fuvarozások

40 MULTILATERÁLIS NEMZETKÖZI EGYEZMÉNYEK CMR (CMR.ppt) CMR (CMR.ppt)CMR.ppt ADR (ADR.ppt) ADR (ADR.ppt)ADR.ppt ATP (ATP.ppt) ATP (ATP.ppt)ATP.ppt TIR TIR

41 FUVAROKMÁNYOK 1.Belföldi közúti fuvarlevél 1.Belföldi közúti fuvarlevélfuvarlevél A KÁSZ és a 2/1991 (I.29) Korm.redelet értelmében: A KÁSZ és a 2/1991 (I.29) Korm.redelet értelmében: -fuvarlevélként bármely olyan okmány használható, amely tartalmazza a következő adatokat: -fuvarlevélként bármely olyan okmány használható, amely tartalmazza a következő adatokat: a) a felek megnevezése és címe, a) a felek megnevezése és címe, b) az árura vonatkozó adatok, b) az árura vonatkozó adatok, c) az áru átvételének és kiszolgáltatásának helye, és ideje, c) az áru átvételének és kiszolgáltatásának helye, és ideje, d) a fizetésre és módjára való megállapodás. d) a fizetésre és módjára való megállapodás.

42 2. A CMR fuvarlevél 2. A CMR fuvarlevél Kitöltése a fuvarozó feladata, Kitöltése a fuvarozó feladata, Három eredeti példányban állítják ki. Három eredeti példányban állítják ki. (fuvarlevél CMR) (fuvarlevél CMR)CMR 1.piros-feladói példány 1.piros-feladói példány 2.zöld-fuvarozói példány 2.zöld-fuvarozói példány 3.kék-átvevői példány 3.kék-átvevői példány

43 A CMR fuvarlevél fontsabb adatai: A CMR fuvarlevél fontsabb adatai: a) a kiállítás helye és időpntja a) a kiállítás helye és időpntja b) a feladó neve és cím b) a feladó neve és cím c) a fuvarozó neve és címe c) a fuvarozó neve és címe d) az áruátvétel helye és időpontja d) az áruátvétel helye és időpontja e)az áru kiszolgáltatási helye és időpontja e)az áru kiszolgáltatási helye és időpontja f) az átvevő neve és címe f) az átvevő neve és címe g) az áru megnevezése, csomagolás neme g) az áru megnevezése, csomagolás neme h) az árudarabok száma, jele, sorszáma h) az árudarabok száma, jele, sorszáma i) az áru bruttó súlya, térfogata i) az áru bruttó súlya, térfogata j) a fuvar-, és mellékköltségek j) a fuvar-, és mellékköltségek k) a vám-, és egyéb hatósági kezelési utasítások k) a vám-, és egyéb hatósági kezelési utasítások l) nyilatkozat arról, hogy a fuvarozás a CMR rendelkezései alá esik-e l) nyilatkozat arról, hogy a fuvarozás a CMR rendelkezései alá esik-e m) az áru fuvarlevelét kisérő okmányok jegyzékét m) az áru fuvarlevelét kisérő okmányok jegyzékét n) a bérmentesítést n) a bérmentesítést o) a jármű rendszámát o) a jármű rendszámát p) a fuvarozó esetleges fenntartásait p) a fuvarozó esetleges fenntartásait

44 A CMR fuvarlevélre rávezethető adatok: A CMR fuvarlevélre rávezethető adatok: a) az átrakás tilalma a) az átrakás tilalma b) az utánvét összege b) az utánvét összege c) a feladó által vállalt költségek c) a feladó által vállalt költségek d) értékbevallás d) értékbevallás e) a feladónak a fuvarozó számára adott rendelkezése az áru biztosítása tekintetében e) a feladónak a fuvarozó számára adott rendelkezése az áru biztosítása tekintetében f) a megegyezés szerinti fuvarozási határidő f) a megegyezés szerinti fuvarozási határidő

45 KÖZUTI ÁRUFUVAROZÁSI DÍJSZÁMÍTÁSI ALAPELVEK Sem a belföldi, sem a nemzetközi közúti áruforgalomban nincs KÖTÖTT DÍJSZBÁS Sem a belföldi, sem a nemzetközi közúti áruforgalomban nincs KÖTÖTT DÍJSZBÁS A fuvardíj az ÖNKÖLTSÉTŐL és a PIACI helyzettől függ. A fuvardíj az ÖNKÖLTSÉTŐL és a PIACI helyzettől függ.

46 ÖNKÖLTSÉGI TÉNYEZŐK 1) A jármü költségei 1) A jármü költségei 2) Az úthasználati költségek 2) Az úthasználati költségek 3) A munkaerő költségei 3) A munkaerő költségei 4) Az általános költségek 4) Az általános költségek

47 1) A jármü kölségei: 1) A jármü kölségei: - amortizáció vagy bérleti díj - amortizáció vagy bérleti díj - a karbantartás költsége - a karbantartás költsége - a vizsgáztatás költsége - a vizsgáztatás költsége - az üzemanyag költsége - az üzemanyag költsége -a gépjárműadó -a gépjárműadó -a járműbiztosítás költsége -a járműbiztosítás költsége

48 2) Az úthasználati költségek: 2) Az úthasználati költségek: - fuvarozási engedélyek költségei - fuvarozási engedélyek költségei - az útadó - az útadó - az autópályák használati díja - az autópályák használati díja - a komphasználat díja - a komphasználat díja -a kombinált fuvarozás díja (ROLA) -a kombinált fuvarozás díja (ROLA) - parkolási díj, hatósági díjak - parkolási díj, hatósági díjak

49 3) A munkaerő költségei: 3) A munkaerő költségei: - a munkabér - a munkabér - a munkabér közterhei - a munkabér közterhei - a napidíjak - a napidíjak - a szállásköltség - a szállásköltség - a vizsgadíjak, a továbbképzési díjak - a vizsgadíjak, a továbbképzési díjak

50 4) Az általános költségek: 4) Az általános költségek: - a vállalkozás általános költségei - a vállalkozás általános költségei (iroda, hírközlés, adók, közterhek stb) (iroda, hírközlés, adók, közterhek stb) - hatósági eljárások - hatósági eljárások - felelősségbiztosítás - felelősségbiztosítás - szakmai szervezetek tagsági díjai - szakmai szervezetek tagsági díjai - vállalkozási és egyéb adók - vállalkozási és egyéb adók - ügynöki jutalék, az ügynökökkel kapcsolatos - ügynöki jutalék, az ügynökökkel kapcsolatos kiadások kiadások - a piackutatás díjai - a piackutatás díjai - a reklám és PR költségei - a reklám és PR költségei

51 A költségek más szempont szerinti felosztása 1.”Guruló költség” 1.”Guruló költség” (a jármű km arányos futásához kapcso- (a jármű km arányos futásához kapcso- lódó költség) lódó költség) 2. A járatok számához kapcsolódó költség 2. A járatok számához kapcsolódó költség 3. A vállalkozás általános költségei 3. A vállalkozás általános költségei

52 A közuti fuvardíjak alapvető kategóriái A) Teljes kocsirakomány fuvardíjak A) Teljes kocsirakomány fuvardíjak B) Részrakományú fuvardíjak B) Részrakományú fuvardíjak C) Darabáru vagy gyüjtő díjtételek C) Darabáru vagy gyüjtő díjtételek

53 VASÚTI SZÁLLÍTMÁNYOZÁS VASÚTÉPÍTÉSEK MAGYAROSZÁGON 1827 Pest-Kőbánya lóvasút (Palmer-r.) 1827 Pest-Kőbánya lóvasút (Palmer-r.) 1836 XXV.törv. 13 vasútvonal építése 1836 XXV.törv. 13 vasútvonal építése 1846 Pozsony-Nagyszombat 49,3 km 1846 Pozsony-Nagyszombat 49,3 km 1846 Pest-Vác 1846 Pest-Vác 1848 A vasúthálózat 232 km, 180 km gőzüzemű 1848 A vasúthálózat 232 km, 180 km gőzüzemű 1851 Pest-Pozsony 179 km 1851 Pest-Pozsony 179 km 1868 Pest-Salgótarján 1868 Pest-Salgótarján 1910 A vasúthálózat km 1910 A vasúthálózat km 1920 Trianon után km 1920 Trianon után km 1945 II. Világháború után teljes újjáépítés, év lemaradás 1945 II. Világháború után teljes újjáépítés, év lemaradás 1946 A vasúthálózat km 1946 A vasúthálózat km

54 A vasúti áruszállítás általános jellemzése Főbb jellemzői: Főbb jellemzői: - viszonylag független a külső környezeti tényezőktől - viszonylag független a külső környezeti tényezőktől - a közúti szállításhoz képest kisebb a fajlagos energia igénye - a közúti szállításhoz képest kisebb a fajlagos energia igénye - szinte minden árufajta szállítására alkalmas - szinte minden árufajta szállítására alkalmas - környezetkárosító hatása- a közti szállításhoz képest-kisebb - környezetkárosító hatása- a közti szállításhoz képest-kisebb - előre jól kalkulálható tarifarenszer - előre jól kalkulálható tarifarenszer Főbb hátrányai: Főbb hátrányai: - viszonylag hosszú az áruk eljutási ideje - viszonylag hosszú az áruk eljutási ideje - viszonylag kicsi a hálózat sűrűsége - viszonylag kicsi a hálózat sűrűsége - viszonylag nagy az áruk dinamikus igénybevétele - viszonylag nagy az áruk dinamikus igénybevétele - kevésbé rugalmas a fuvaroztatói igények változásaihoz - kevésbé rugalmas a fuvaroztatói igények változásaihoz

55 A vasút üzemeltetéséhez kapcsolódó létesítmények 1.Vasútállomások: - teher pályaudvarok 1.Vasútállomások: - teher pályaudvarok - rendelkező pályaudvarok - rendelkező pályaudvarok 2.A vasúti pálya 2.A vasúti pálya 3.Vasúti berendezések: 3.Vasúti berendezések: Helyhez kötött berendezések műszaki szempontból: Helyhez kötött berendezések műszaki szempontból: a./ Alapépítmények a./ Alapépítmények b./ Felépítmények b./ Felépítmények c./ Magas építmények c./ Magas építmények Helyhez kötött berendezések rendeltetésük szerint: Helyhez kötött berendezések rendeltetésük szerint: a./ Áruforgalmi berendezések a./ Áruforgalmi berendezések b./ Üzemi berendezések b./ Üzemi berendezések 4.A rakomány mérete, rakszelvény 5.Vasúti járművek, gördülőállomány

56 VASÚTI TEHERKOCSIK ÁLTALÁNOS CÉLÚSPECIÁLISKOMBINÁLTSZÁLLÍTÁSHOZ ALKALMAZOTT - PŐREPŐRE - NYITOTT NYITOTT - FEDETTFEDETT - ÉLŐÁLLAT-ÉLŐÁLLAT- SZÁLLÍTÓ - ROMLANDÓ ÁRUT SZÁLL. -MÉLYÍTETT RAKFELÜLETŰ - ÖNÜRÍTŐS ÖNÜRÍTŐS - KONTÉNER-, ILL. CSERESZEKRÉNYKONTÉNER-, ILL. CSERESZEKRÉNY SZÁLLÍTÓ - ZSEBESZSEBES - LENGŐHIDAS - KIS ÁTMÉRŐJŰ KEREKES,KIS ÁTMÉRŐJŰ KEREKES, ALACSONY RAKFELÜLETŰ /Ro-La)

57 A VASÚTI FUVAROZÁSSAL ÖSSZEFÜGGŐ FONTOSABB MŰSZAKI FOGALMAK 1./ Vasúti nyomtáv: a./ normál nyomtávú vasút (1435 mm) a./ normál nyomtávú vasút (1435 mm) b./ széles nyomtávolságú vasút b./ széles nyomtávolságú vasút ( 1520 mm, 1524 mm, 1600 mm, ( 1520 mm, 1524 mm, 1600 mm, 1665 mm, 1676 mm) 1665 mm, 1676 mm) c./ keskeny nyomtávolságú vasút c./ keskeny nyomtávolságú vasút 2./ Tengelynyomás, folyómétertömeg 3./ Vonalosztályok 4./ Raktömeg, terhelési határ

58 VONALOSZTÁLYOK Jelzés Megengedett legnagyobb tengelyterhelés Megengedett legnagyobb méretenkénti tömeg (tonna/méter) (tonna) A164,8 B1185 B2186,4 C2206,4 C3207,2 C4208 D522,56,4 D622,57,2 D722,58

59 EGYEZMÉNYEK ÉS MEGÁLLAPODÁSOK JOGI VAGY JOGSZABÁLY JELLEGŰ MEGÁLLAPODÁSOK JOGI VAGY JOGSZABÁLY JELLEGŰ MEGÁLLAPODÁSOK GAZDASÁGI, PÉNZÜGYI JELLEGŰ MEGÁLLAPODÁSOK GAZDASÁGI, PÉNZÜGYI JELLEGŰ MEGÁLLAPODÁSOK MŰSZAKI, TECHNIKAI JELLEGŰ EGYEZMÉNYEK MŰSZAKI, TECHNIKAI JELLEGŰ EGYEZMÉNYEK

60 A VASÚTI FUVAROZÁS JOGI SZABÁLYOZÁSA A BELFÖLDI ÁRUFUVAROZÁS SZABÁLYOZÁSA: A BELFÖLDI ÁRUFUVAROZÁS SZABÁLYOZÁSA: 1. Polgári tör§vénykönyv XLI. Fejezet §-i 2. VÁSZ (Vasúti árufuvarozás szabályzata) A NEMZETKÖZI ÁRUFUVAROZÁS SZABÁLYOZSA: A NEMZETKÖZI ÁRUFUVAROZÁS SZABÁLYOZSA: 1. ANE (Árufuvarozási nemzetközi egyezmény) CIM (Nemzetközi egyezmény áruk vasúton történő fuvarozására) COTIF (Nemzetközi vasúti fuvarozásra vonatkozó egyezmény) /1980-as felülvizsgálat és revízió eredménye/ - COTIF/A (utas és poggyász) - COTIF/A (utas és poggyász) - COTIF/B (Árura vonatkozó) - COTIF/B (Árura vonatkozó) 4. SZMGSZ (Nemzetközi vasúti árufuvarozási megállapodás)1954 /volt „szocialista” országok és a távol-keleti országok/ /volt „szocialista” országok és a távol-keleti országok/

61 MŰSZAKI-TECHNIKAI JELLEGŰ NEMZETKÖZI EGYEZMÉNYEK 1. RIV (a CIM-hez tartozó egyezmény) Előírja a műszaki-technikai feltételeket a nemzetközi Előírja a műszaki-technikai feltételeket a nemzetközi forgalomban közlekedő kocsiknak. forgalomban közlekedő kocsiknak. 2. PPV (az SZMGSZ-hez tartozó egyezmény) u.a. 3. RID ( veszélyes áruk nemzetközi vasúti fuvarozására 3. RID ( veszélyes áruk nemzetközi vasúti fuvarozására vonatkozó egyezmény) vonatkozó egyezmény)

62 FUVAROKMÁNYOK BELFÖLDI VASÚTI FUVARLEVÉL ( VÁSZ 12 §) BELFÖLDI VASÚTI FUVARLEVÉL ( VÁSZ 12 §) 1.Példány: EREDETI-FUVARLEVÉL (a fuvarköltséget kiegyenlítő személy példánya); 1.Példány: EREDETI-FUVARLEVÉL (a fuvarköltséget kiegyenlítő személy példánya); 2.Példány: ELLENŐRZŐ-LAP (a BEIG példánya); 2.Példány: ELLENŐRZŐ-LAP (a BEIG példánya); 3.Példány: FUVARLEVÉL-MÁSOLAT (a címzett példánya); 3.Példány: FUVARLEVÉL-MÁSOLAT (a címzett példánya); 4.Példány: ÉRTESÍTŐ ÉS VÉTLEVÉL (a rendeltetési állomás pél­ dánya); 4.Példány: ÉRTESÍTŐ ÉS VÉTLEVÉL (a rendeltetési állomás pél­ dánya); 5.Példány: FUVARLEVÉL-MÁSODPÉLDÁNY (a feladó példánya); 5.Példány: FUVARLEVÉL-MÁSODPÉLDÁNY (a feladó példánya); 6.Példány: FELADÁSI tőlap (a feladási állomás példánya). 6.Példány: FELADÁSI tőlap (a feladási állomás példánya).

63 CIM FUVARLEVÉL május 1-jétól új mintájú CIM-fuvarlevél került bevezetésre, amelynek az alkalmazása január 1-jétől kötelező. A CIM-ben alkalmazott fuvarlevél 5 számozott lapból áll: 1.Példány: Fuvarlevél (eredeti példány) 2.Példány: Rovatlap 3.Példány: Átvételi elismervény 2a. Példány: A számlázó vasút-kód -részére 4.Példány: Fuvarlevél-másodpéldány (duplikat) 5.Példány: Feladási tőlap A Magyarországon használt CÍM-fuvarlevél további 3 példányt tartalmaz: 6.Példány: Fuvarlevél-másodpéldány másolat (Abschrift) 7.Példány: Feladási tőlap másolat 8.Példány: Házi példány

64 DÍJSZABÁSI ALAPFOGALMAK Áru Áru Küldemény Küldemény Darabáru Darabáru Kocsirakomány Kocsirakomány Bevallott tömeg Bevallott tömeg Mérlegelt tömeg Mérlegelt tömeg (Fel)kerekített tömeg (Fel)kerekített tömeg Díjszámítási tömeg Díjszámítási tömeg Egységtömeg Egységtömeg Áruosztály Áruosztály Díjtétel Díjtétel Távolság Távolság Fuvardíj Fuvardíj Mellékdíj Mellékdíj FUVARKÖLTSÉG FUVARKÖLTSÉG

65

66 A VÍZI ÁRUSZÁLLÍTÁS JÁRMŰVEI HAJÓTIPUSOK FOLYAMI HAJÓK TENGERI HAJÓK FOLYAM- TENGERI HAJÓK VONTATÓ – ÉS TOLÓHAJÓK USZÁLYOK ÖNJÁRÓÁRUSZÁLLÍTÓ HAJÓK ÁRUSZÁLLTÓ-HAJÓK KOMBINÁLT FORGAL- MAT LEBONYOLÍTÓ HAJÓK ÁltalánosSpeciális -Szárazáru – szállító-Folyékonyáru-szállító-Különleges-rakodású -Folyékonyáru- Folyékonyáru- szállít -Szárazáru-szállító -Kombinált áru- szállító-Hűtőhajók -Egyéb, speciális áruszállító-Konténerhajók-Komphajók -Ro-Ro hajók Ro-Ro hajókRo-Ro hajók -Bárkaszállító hajól LASH SEABEE BACAT SEABEE BACAT

67 FOLYAMI ÁRUFUVAROZÁS EURÓPAI NEMZETKÖZI FOLYAMI ÚTVONALAK: EURÓPAI NEMZETKÖZI FOLYAMI ÚTVONALAK: Duna, Rajna, Majna, Elba, Odera A FÁK területén: Don és a Volga Fejlett a francia belvízi hajózás

68 DUNAI ÁRUFUVAROZÁSI UTVONAL 1992 SZEPTEMBER SZEPTEMBER 25. Rajna-Majna-Duna-csatorna(RMD-csatorna) 3500km, magyar szakasz 417km Rajna-Majna-Duna-csatorna(RMD-csatorna) 3500km, magyar szakasz 417km Mesterséges szakasz 171km Mesterséges szakasz 171km (Bamberg(Majna)-Kelheim(Duna)) (Bamberg(Majna)-Kelheim(Duna)) Öszeköttetés Rotterdam-Szulina között

69 A DUNAI HAJÓZÁS SZABÁLYOZÁSA 1856.Párizsi Egyezmény 1856.Párizsi Egyezmény (Duna menti országok, valamint Anglia és Franciaország) (Duna menti országok, valamint Anglia és Franciaország) 1948.Belgrádi Egyezmény 1948.Belgrádi Egyezmény (Duna menti országok---kizárólagos rendelkezési jog, de a dunai szabadhajózás elvét elismeri.Duna Bizottság--- Budapest) (Duna menti országok---kizárólagos rendelkezési jog, de a dunai szabadhajózás elvét elismeri.Duna Bizottság--- Budapest) 1953.Budapesti Konferencia 1953.Budapesti Konferencia (Új feltételek kidolgozása) (Új feltételek kidolgozása) 1955.Bratislavai Egyezmény 1955.Bratislavai Egyezmény 1992.Német-Magyar Belvízi Hajózási Egyezmény 1992.Német-Magyar Belvízi Hajózási Egyezmény Holland-Magyar Belvízi Hajózási Egyezmény Holland-Magyar Belvízi Hajózási Egyezmény

70 BRATISLAVAI EGYEZMÉNY A dunamenti országok megállapodtak a következők szerint: A dunamenti országok megállapodtak a következők szerint: - Dunai Árufuvarozási Feltételek (DÁF) - Dunai Árufuvarozási Feltételek (DÁF) -Egységes Díjszabási Egyezmény -Egységes Díjszabási Egyezmény -Kölcsönös Vontatási és Ügynökölési Szolgálat -Kölcsönös Vontatási és Ügynökölési Szolgálat

71 DÁF 1.A fuvarozási igény bejelentése Tartalmaznia kell: Tartalmaznia kell: -a hajótér kiállításának kívánt időpontját, -a hajótér kiállításának kívánt időpontját, -a fuvarozandó vagy vontatandó küldemény -a fuvarozandó vagy vontatandó küldemény nemét, mennyiségét, nemét, mennyiségét, -a feladó nevét és címét -a feladó nevét és címét -a címzett nevét és címét -a címzett nevét és címét2.Fuvarokmányok -az áruról fuvarlevelet,-(legalább két példány) -az áruról fuvarlevelet,-(legalább két példány) -az objektumról fuvarkötvényt (rakjegy) kell -az objektumról fuvarkötvényt (rakjegy) kell kiállítani! kiállítani!

72 EGYSÉGES DÍJSZABÁSI EGYEZMÉNY A díjtételek csak irányadó jellegűek! A díjtételek csak irányadó jellegűek! -díjszámítási súlyegység 1000 kg -hegymeneti,- völgymeneti díjtételek (5-30%-kal alacsonyabb) (5-30%-kal alacsonyabb) -kikötői illeték, eü.- és vámköltség -degressziós elv érvényesítése

73 KÖLCSÖNÖS VONTATÁSI ÉS ÜGYNÖKÖLÉSI SZOLGÁLAT A megállapodás az alábbiakkal foglalkozik: - Kikötői műveletek és vontatás, - Kikötői műveletek és vontatás, - Vonóerő igénylése - Vonóerő igénylése - A hatósági előírások betartatása - A hatósági előírások betartatása - A kötelező segélynyújtási esetek - A kötelező segélynyújtási esetek

74 A dunai kikötőkben a kölcsönös ügynököléssel A dunai kikötőkben a kölcsönös ügynököléssel kapcsolatban kétoldalú megállapodások az irányadók TARTALMUK a következők: TARTALMUK a következők: - kikötői formalitások intézése, - kikötői formalitások intézése, - vámeljárások, - vámeljárások, - címzett értesítése a rakomány megérkezéséről, - címzett értesítése a rakomány megérkezéséről, - hajózási okmányok kiállítása, - hajózási okmányok kiállítása, - kikötői illeték fizetése, - kikötői illeték fizetése, - üza.-, víz-, élelemellátás, - üza.-, víz-, élelemellátás, - díjazás megállapítása az ügynökölési szolgálatért. - díjazás megállapítása az ügynökölési szolgálatért.

75 TENGERI ÁRUFUVAROZÁS ÉS SZÁLLÍTMÁNYOZÁS TÖRTÉNETI ÁTTEKINTÉS TÖRTÉNETI ÁTTEKINTÉS A „ TENGEREK SZABADSÁGA” alapelv A „ TENGEREK SZABADSÁGA” alapelv évi Tengeri Kikötői Alapszabályzat évi Tengeri Kikötői Alapszabályzat ENSZ Tengerjogi Konferenciája (a hajózás szabadsága) ENSZ Tengerjogi Konferenciája (a hajózás szabadsága) A HAJÓZÁS SZBADSÁGA: A HAJÓZÁS SZBADSÁGA: akadálytalan közlekedés a tengereken akadálytalan közlekedés a tengereken a tengeri kikötőkbe szabad bejárás a tengeri kikötőkbe szabad bejárás a hazai hajókkal azonos bánásmód a hazai hajókkal azonos bánásmód szabad árurakodás szabad árurakodás

76 TENGERHAJÓZÁSI FOGALMAK 1.Felségvizek/Partivizek, ahol az adott ország törvényei a mérvadóak. Három tengeri mérföld (1853 m) Három tengeri mérföld (1853 m) Az ENSZ megfelelő konvekcióját aláírók ezt 12 tengeri mérföldig kiterjeszthetik. Az ENSZ megfelelő konvekcióját aláírók ezt 12 tengeri mérföldig kiterjeszthetik. 2.Nyílt tenger, a parti vizekhez csatlakozó tenger, ahol a tengerek szabadsága érvényesül 3.Gazdasági zóna, tengerparti országoknál lévő tengerek 200 tengeri mérföld sávban

77 TENGERI HAJÓK JELLEMZŐ ADATAI A tengeri hajók jellemzői: A tengeri hajók jellemzői: 1.Befogadóképesség (hasznos raktér) (1 register ton = 100 cbf = 2,83 köbméter) a.Regiszter tonna.(térkapacitás) a.Regiszter tonna.(térkapacitás) -Bruttó regiszter tonna (teljes térkapacitás) -Bruttó regiszter tonna (teljes térkapacitás) -Nettó regiszter tonna (rakomány befogadására alkalmas térfogat) -Nettó regiszter tonna (rakomány befogadására alkalmas térfogat) b.Térfogatszám (1982-ben lépett életbe) b.Térfogatszám (1982-ben lépett életbe) -Bruttó térfogatszám (a hajó teljes nagysága, térfogata) -Bruttó térfogatszám (a hajó teljes nagysága, térfogata) -Nettó térfogatszám ( a hajó hasznos térfogata) -Nettó térfogatszám ( a hajó hasznos térfogata) 2.Hordképesség (berkható tömeg tonnában) -Bruttó hordképesség (teljes teherbíró kapacitás) -Bruttó hordképesség (teljes teherbíró kapacitás) -Nettó hordképesség (a rakomány tömege) -Nettó hordképesség (a rakomány tömege) 3. Tengeri hajók lobogója

78 TENGERI HAJÓZÁSI FORMÁK 1. Vonal hajózás 1. Vonal hajózás 2. Bérelt, Charter hajózás 2. Bérelt, Charter hajózás a. Időbérlet a. Időbérlet b. Útvonalbérlet – teljes rakományra b. Útvonalbérlet – teljes rakományra (full charter) (full charter) -- rész rakományra -- rész rakományra (part charter) (part charter)

79 TENGERI HAJÓZÁS RÉSZTVEVŐI 1.Hajózási konferenciák 1.Hajózási konferenciák 2.Konferenciáktól független hajósok 2.Konferenciáktól független hajósok (outsider) (outsider) 3.Hajós – hajós társaság 3.Hajós – hajós társaság 4.Fuvaroztató 4.Fuvaroztató 5.Címzett 5.Címzett

80 ATENGEHAJÓZÁS NEMZETKÖZI JOGI SZABÁLYOZÁSA 1. A Hágai/Visby Szabályzat 1. A Hágai/Visby Szabályzat 1921-ben íródott, 1924-ben lépett életbe ben íródott, 1924-ben lépett életbe ben iktatta Hazánk törvénybe 1931-ben iktatta Hazánk törvénybe 1968-ban Visbyn módosították a Hágai 1968-ban Visbyn módosították a Hágai Szabályzatot Szabályzatot 1977-ben lépett életbe a Vísby Szabály, és 1977-ben lépett életbe a Vísby Szabály, és azóta Hágai/Vísby Szabályzat azóta Hágai/Vísby Szabályzat

81 2. Hamburgi Szabályzat/Hamburgi Egyezmény 1978-ban Új tengerjogi megállapodást foga ban Új tengerjogi megállapodást foga- dott el 78 ország dott el 78 ország 1992-ben vált hatályossá 1992-ben vált hatályossá

82 SZÁLLÍTMÁNYOZÁSI FELADATOK A TENGERHAJÓZÁS ESETÉN 1.Kaluláció készítése 1.Kaluláció készítése Tartalma: a. üzemi,telephelyi,rakodási költség Tartalma: a. üzemi,telephelyi,rakodási költség b. közúti vagy vasúti fuvárdíj b. közúti vagy vasúti fuvárdíj c. kikötői költségek:- rakodás c. kikötői költségek:- rakodás - raktáozás - raktáozás - kikötői kezelés - kikötői kezelés - kikötöi közvetítői költség - kikötöi közvetítői költség - tengeri fuvardíj - tengeri fuvardíj 2.Kikötő és fuvarozási útvonal kiválasztása 2.Kikötő és fuvarozási útvonal kiválasztása Fontosabb tényezők a. rakodási lehetőségek Fontosabb tényezők a. rakodási lehetőségek b. vonalhajózás sűrűsége b. vonalhajózás sűrűsége c. csatlakozási lehetőségek c. csatlakozási lehetőségek d. tárolási kapacitás d. tárolási kapacitás e. ellenőrzési lehetőségek (mennyiségi, minőségi) e. ellenőrzési lehetőségek (mennyiségi, minőségi) f. konténeres forgalom lehetősége f. konténeres forgalom lehetősége g. a kikötői költségek nagysága g. a kikötői költségek nagysága

83 3. Hajóstársaság és hajó kiválasztása 3. Hajóstársaság és hajó kiválasztása 4. Hajótérkönyvelés vagy hajóbérlés 4. Hajótérkönyvelés vagy hajóbérlés 5. Szállítmányozói diszpozíció intézés 5. Szállítmányozói diszpozíció intézés Tartalma:- megbízó kötésszáma vagy evidenciaszáma Tartalma:- megbízó kötésszáma vagy evidenciaszáma - címzett vagy vevő címe - címzett vagy vevő címe - hajóraklevél kiállítási módja - hajóraklevél kiállítási módja - szárazföldi fuvarozás módja - szárazföldi fuvarozás módja - rendeltetési kikötő megnevezése - rendeltetési kikötő megnevezése - áru értéke - áru értéke - fuvarköltség elszámolás módja - fuvarköltség elszámolás módja - hajóraklevelek elküldési helye, határideje - hajóraklevelek elküldési helye, határideje - egyéb különleges előírások - egyéb különleges előírások 6. Az áruk mozgásának figyelemmel kisérése 6. Az áruk mozgásának figyelemmel kisérése 7. Szállítmányozó szakvállalatok bekapcsolása 7. Szállítmányozó szakvállalatok bekapcsolása

84 TENGERI FUVARDÍJSZÁMÍTÁS A díjtételek számítása a hajóstársaságok vagy a konferenciák díjszabásai alpján történik. A díjtételek számítása a hajóstársaságok vagy a konferenciák díjszabásai alpján történik. 1. Tömeg (súly) díjtételek, függetlenül a térfogattól. W=weight 1000 kg=1 tonna, 1016 kg=1 longtonna 1000 kg=1 tonna, 1016 kg=1 longtonna 2. Térfogat díjtétel, függetlenül a tőmegtől M=measurement M=measurement 1 köbméter vagy 40 köbláb (cbf) alapon 1 köbméter vagy 40 köbláb (cbf) alapon 3.Tömeg/térfogat díjtétel (W/M)

85 VONALHAJÓZÁSI PÓTLÉKOK VONALHAJÓZÁSI PÓTLÉKOK -Nehézségi (súly) pótlék -Hosszúsági (terjedelmességi) pótlék -Jégpótlék -Zsúfoltsági pótlék -Üzemanyag pótlék (BAF) -Árfolyampótlék (CAF) -Háborús pótlék

86 LÉGI ÁRUSZÁLLÍTÁS ÉS SZÁLLÍTMÁNYOZÁS Általános jellemzés Főbb előnyei: Főbb előnyei: -Nagy szállítási távolság esetén rövid az áruk eljutási ideje ( 800 km felett érvényesül) -Nagy szállítási távolság esetén rövid az áruk eljutási ideje ( 800 km felett érvényesül) -Viszonylag kicsik az árukat érő igénybevételek -Viszonylag kicsik az árukat érő igénybevételek -A szállítási határidők jól és könnyen tarthatók -A szállítási határidők jól és könnyen tarthatók

87 Főbb hátrányai: Főbb hátrányai: -Csak a áruk egy bizonyos köre esetén vehető számításba -Csak a áruk egy bizonyos köre esetén vehető számításba -Az áruk a repülőtérre való fel-, és elfuvarozására, illetve emiatt gyakran többszöri átrakásra, tárolásra van szükség -Az áruk a repülőtérre való fel-, és elfuvarozására, illetve emiatt gyakran többszöri átrakásra, tárolásra van szükség -Legnagyobb a szállítás fajlagos energiaigénye -Legnagyobb a szállítás fajlagos energiaigénye -Környezetvédelmi szempontból kedvezőtlen a zajhatás -Környezetvédelmi szempontból kedvezőtlen a zajhatás

88 A LÉGI SZÁLLÍTÁS JÁRMŰVEI MEREVSZÁRNYÚ REPÜLŐGÉPEK HELIKOPTEREK -SZEMÉLY- ÉS ÁRUSZÁLLÍTÓ -ÁRUSZÁLLÍTÓ SPECIÁLIS SZÁLLÍTÁSI FELADATOK ELVÉGZÉSÉRE

89 A LÉGI ÁRUFUVAROZÁS JOGI SZABÁLYOZÁSA NEMZETKÖZI EGYEZMÉNYEK NEMZETKÖZI EGYEZMÉNYEK NEMZETKÖZI EGYEZMÉNYEK 1. Varsói egyezmény: ország Magyarország az 1936.évi XXVIII. törvénnyel hirdette ki 1. Varsói egyezmény: ország Magyarország az 1936.évi XXVIII. törvénnyel hirdette ki Az egyezmény által szabályozott területek: Az egyezmény által szabályozott területek: - Forgalom-meghatározások - Forgalom-meghatározások - Fvarokmányok - Fvarokmányok - Fuvarozási felelősség, reklamációs határidők, elévülési idő - Fuvarozási felelősség, reklamációs határidők, elévülési idő - Kombinált fuvarozással kapcsolatos kikötések - Kombinált fuvarozással kapcsolatos kikötések - Általános és végső kikötések - Általános és végső kikötések

90 A Varsói Egyezményt többször módosították: A Varsói Egyezményt többször módosították: 1955-ben Hágai Protokoll néven, 1955-ben Hágai Protokoll néven, 1961-ben Guadalaparában, 1961-ben Guadalaparában, 1975-ben Guatemalában, 1975-ben Guatemalában, 1985-ben Montreálban ben Montreálban. 2. Chicagói Egyezmény: 1944-ben 57 ország, az 1919-ben aláírt Párizsi Egyezmény tovább- az 1919-ben aláírt Párizsi Egyezmény tovább- fejlesztése, arepülési szabadságjogok kikötése fejlesztése, arepülési szabadságjogok kikötése Létrehozták az ICAO-t (Nemzetközi Polgári Repülési Létrehozták az ICAO-t (Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet) Szervezet) 1945 októbere óta az ENSZ szakosított szervezete 1945 októbere óta az ENSZ szakosított szervezete 1964 óta Magyarország is tagja 1964 óta Magyarország is tagja

91 Az IATA-szervezet létrehozása Az IATA-szervezet létrehozása 1945-ben a havannai konferencián alakult meg 1945-ben a havannai konferencián alakult meg a tagság önkéntes, minden ENSZ tagországból a tagság önkéntes, minden ENSZ tagországból egy ICAO tagország ajánlásával, egy légitársa- egy ICAO tagország ajánlásával, egy légitársa- ság beválasztható. ság beválasztható. CÉLJA: - Egységes díjszabás kialakítása CÉLJA: - Egységes díjszabás kialakítása - Egységes nyomtatványok bevezetése - Egységes nyomtatványok bevezetése - Ügynöki szervezet kialakítása és működtetése - Ügynöki szervezet kialakítása és működtetése - Információcsere - Információcsere - Szakemberképzés - Szakemberképzés

92 AZ IATA TERÜLETI KÖRZETEI TC 1 Észak- és Dél-Amerika, Grönland, TC 1 Észak- és Dél-Amerika, Grönland, Hawai Hawai TC 2 Európa, Afrika, Közel- és Közép-Kelet, TC 2 Európa, Afrika, Közel- és Közép-Kelet, Irán Irán TC 3 Ázsia, Ausztrália, Új-Zéland, TC 3 Ázsia, Ausztrália, Új-Zéland, Csendes-óceáni szigetek Csendes-óceáni szigetek

93 CSŐVEZETÉKES ÁRUSZÁLLÍTÁS Általános jellemzés Főbb előnyei: - Nagyfokú megbízhatóság - Független a külső hatásoktól - Kis fajlagos üzemeltetési költség - Egyes árufajták esetén a leghatékonyabb szállítási mód - Minimális a környezetszennyezés veszélye

94 Főbb hátrányai: - A szállítható áruk köre korlátozott - Viszonylag kicsi a szállítási sebesség - Kicsi az alkalmazkodóképessége a változó szállítási igényekhez - A vezeték építésének nagy a beruházási költségigénye

95 KOMBINÁLT FUVAROZÁS ÉS SZÁLLÍTMÁNYOZÁS A kombinált szállításról általában FOGALMA: Két vagy több közlekedési alágazat vesz részt egy adott szállítási feladat megoldásában. VÁLTOZATAI: 1.A konténeres szállítási rendszerek 2.A Huckepack szállítási rendszerek

96 A kombinált forgalom növelésének célkitűzései - a környezetszennyezés és zajártalom csökkentése, - a közutak zsúfoltságának csökkentése, - a közlekedés biztonságának növelése, - a közutak elhasználódásának késleltetése, - kedvezőbb energia- és nyersanyag- felhasználás, - a vasút és a vízi út szabad kapacitásának kihasználása, - a közúti fuvarpiac megvédése, illetve növelése a környező országokban a tiltó rendelkezések ellenére.

97 KONTÉNERES SZÁLLÍTÁS Általános jellemzés - valamennyi közlekedési ágazattal megvalósítható - körzeti, helyi szállítást általában közúton, - távolsági szállítás pedig vasúton vagy vízen történik. - légi áruszállításban nem alkalmazhatók a földi- vízi szállításnál használt konténerek

98 KONTÉNEREK (szállítótartályok) KiskonténerekKözepes konténerekNagykonténerek -Általános célú (pl. MÁV) -Speciális célú -kereskedelmi -hűtő -folyadékszállító -ömlesztett anyag- szállító -Általános célú -ISO szerinti -”Logistikbox” -Speciális -folyadékszállító -gázszállító -szemétszállító -Általános célú (pl. ISO szerinti) -Légi -Speciális -hőszigetelt -nyitott -összehajtható -szétszedhető

99 HUCKEPACK SZÁLLÍTÁSI RENSZEREK 1. Közúti-vasúti: - szűken értelmezett Huckepack szállítási rendszerek - Bimodális szállítási rendszerek 2.Közúti-vízi: - Ro-Ro 3.Vasúti-vízi: - Ro-Ro 4.Folyami-tengeri: - Si-So

100 KÖZÚTI-VASÚTI SZÁLLÍTÁSI RENDSZERRENDSZER A közúti – vasúti huckepack szállítási rendszerek jellemzői A fogalom jellege Kombinált forgalom megnevezése Szállítási egységekVasúti kocsikJárműmenet/rakodás módja Kíséret Ro-La Gördülő országút (Rollende Landstrasse)  Tehergépkocsik (pótkocsikkal, vagy anélkül)  Nyerges szerelvények Kis átmérőjű kerekekkel ellátott (400 mm) rakfelületű vasúti kocsi Roll on – Roll off A közúti járművek homlokrakodókon át fel-, illetve lehajtanak a vasúti kocsikra(- ról) Kíséret nélküli Csereszekrényes (cserefelépítmény es) Csereszekrények Normál pőrekocsik vagy konténerszállít ó vasúti kocsik Load on – Load off Speciális megfogókerettel felszerelt rakodógépekkel, darukkal Félpót- kocsis Daruz -ható Daruzható nyerges félpótkocsik Zsebes vasúti kocsik Load on – Load off Speciális megfogókerettel felszerelt rakodógépekkel, darukkal Nem daruz- ható Nem daruzható nyerges félpótkocsik Lengőhidas vasúti kocsik Roll on – Roll off A félpótkocsikat homlokrakodón át feltolják a vasúti kocsikra

101 AZ EURÓPAI UNIÓ KÖZLEKEDÉSPOLITIKÁJA szeptember. 12. FEHÉR KÖNYV CÉLJA: -A fenntartható, egyensúlyban lévő KÖZLEKEDÉSI RENDSZER létrehozása -A tagországok KÖZLEKEDÉSI HÁLÓZATAINAK összekapcsolása

102 AKÖZLEKEDÉSPOLITIKA PRIORITÁSAI -a regionális kiegyenlítetlenségek csökkentése -a forgalmi torlódások mérséklése -a közlekedési módozatok közötti egyensúly helyreállítása -a hálózatok szűk keresztmetszeteinek megszüntetése -a használóknak a közlekedéspolitika középpontjába állítása -a közlekedés globalizálódásának kezelése

103 A KÖZLEKEDÉSI RENSZER OPTIMALIZÁLÁSA - Szükségessége: - gazdasági-, - társadalmi-, - környezetvédelmi szempontból. - Az ágazat fontosságára jellemző: - költségvetése több mint 1000 milliárd euró - az uniós GDP-nek közel 10%-a -a szektorban több mint 10 millió ember dolgozik

104 A KÖZLEKEDÉSPOLITIKA PROBLÉMÁI - a különböző közlekedési ágazatok különböző ütemű fejlődése AZ ÁRUSZÁLLÍTAS MEGOSZLÁSA - 44%-a közúton, - 41%-a tengeren, - 8%-a vasúton, - 4%-a belvízi hajózás A SZEMÉLY SZÁLLÍTÁS MEGOSZLÁSA - 79%-a közúton, - 6%-a vasúton, - 5%-a légi közlekedés A FEHÉR KÖNYV megpróbálja visszaterelni a PRIORITÁST a vasút és a vízi fuvarozás felé

105 CSELEKVÉSI LEHETŐSGEK GAZDASÁGI SZEMPONTBÓL 1. A közúti közlekedés ÁRSZABÁLYOZÁSA ( Rövidtávon Díjemelés) 2. A többi ágazat HATÉKONYSÁGÁT növe- lő intézkedések ( minőség fejlesztés, logisztika fejlesztés, technológia fejlesztés) 3. Az alternatív fuvarozási módok fejlesztése. A változtatásokat 2010-ig kell befejezni!

106 IRÁNYVONALAK A MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKÁBAN 1.A vasúti közlekedés előtérbe helyezése, 2.A közúti közlekedési ágazat minőségének javítása, 3.A tengeri és belvízi hajózás fejlesztése, a kombinált fuvarozás elősegítése, 4.A TRANSZEURÓPAI hálózat fejlesztése, 5.A növekvő légi közlekedés és a környezet- védelem közötti egyensúly megteremtése,

107 6.A közúti közlekedési ágazat biztonságának fejlesztése, 7.A közlekedés hatékony díjszabására vonatko- zó politika elfogadása, 8.A használói jogok és kötelezettségek elfogadása, 9.A magas színvonalú városi közlekedés megvalósítása, fejlesztése,

108 0 10.A tudomány és technológia alkalmazása a tisztább és hatékonyabb közlekedés érdekében, 11.A közép-, és hosszutávú környezetvédelmi célok meghatározása egy fenntartható közlekedési rendszer érdekében, 12.A globalizáció hatásának kezelése.


Letölteni ppt "SZÁLLÍTMÁNYOZÁSI ISMERETEK Előadó: Dr. Magyary István Egyetemi docens."

Hasonló előadás


Google Hirdetések