Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

VÁLLALKOZÓI ISMERETEK

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "VÁLLALKOZÓI ISMERETEK"— Előadás másolata:

1 VÁLLALKOZÓI ISMERETEK
Dr. Nahlik Gábor 2006

2 Vállalkozó – természetes személy
EMBER Döntések mozgatói Igények, szükségletek hierarchiája Maslow szerint: fizikai biológiai biztonsági társasági megbecsülési önmegvalósítási

3 Vállalkozó A szó francia eredetű, jelentése „kapcsolatteremtő” vagy „közvetítő”. Középkor: szereplő (hadicselekményhez hasonló) és nagymennyiségű áruszállításért felelős személy 17. század: az állammal kötött fix-áras szerződés alapján a nyereség (veszteség) kockázatát viselő személy 1725: Richard Chantillon – a kockázatot viselő személy nem azonos a tőkét adó személlyel 1797: Beaudeau – kockázatviselő, tervező, irányító, szervező és tulajdonnal rendelkező személy

4 1803: Jean Baptiste Say – Elhatárolta a vállalkozói nyereséget a tőkenyereségtől
1876: Francis Walker – megkülönböztette azokat, akik a pénztőkét biztosítják és részesednek ennek hozamából, valamint azokat, akik menedzseri képességeik révén jutnak profithoz 1934: Joseph Schumpeter – a vállalkozó újít, és még ki nem próbált technológiákat fejleszt ki 1961: David McClelland – A vállalkozó energikus, mérsékelt kockázatot vállaló személy 1964: Peter Drucker - a vállalkozó maximálisan kihasználja a lehetőségeket

5 1975: Albert Shapero – a vállalkozó kezdeményez, társadalmi – gazdasági mechanizmusokat szervez és vállalja a kudarc kockázatát 1980: Karl Vesper – a vállalkozót különbözőképpen látják a közgazdászok, a pszichológusok, az üzletemberek és a politikusok 1983: Gifford Pinchot – a belső vállalkozó egy már meglévő szervezeten belüli vállalkozó 1985: Robert Hisrich – a vállalkozás valami új és érdekes dolog létrehozásának folyamata, amelyben a vállalkozó biztosítja a szükséges időt és erőfeszítést, vállalva a várható pénzügyi, pszichikai és társadalmi kockázatot és megkapja a folyamat révén keletkező anyagi és személyes megelégedettséget nyújtó elismerést

6 Ki kezdjen saját vállalkozásba? Nincs tipikus vállalkozó!

7 Hisrich és Peters szerint a vállalkozó jellemző tulajdonságai I.:
1 - Legidősebb gyerek a családban 2 - Házas ember 3 - Férfi (a nők száma gyorsan növekszik) 4 - Harmincas éveiben jár 5 - Felsőfokú végzettségű 6 - Igénye van a függetlenségre 7 - Kötődése az apjához erős

8 Hisrich és Peters szerint a vállalkozó jellemző tulajdonságai II.:
8 – Szerencsésnek tartja magát 9 – Konfliktusban van a kockázati tőkéssel érdekellentét 10 – Tanácsot külső szakértőtől kér 11 – Célorientáltan tevékenykedő 12 – Mérsékelt kockázatot vállaló, magabiztos 13 – Nem feltűnő, beolvad a tömegbe 14 – Újdonságot vállal véghezvinni 15 – Sok vállalkozást hoz létre

9 Vállalkozó Piacgazdaságban jól meghatározható
A feudalizmus felbomlásakor jelennek meg nagyobb számban pl.: Marco Polo De Beaumarchais Vállalkozó = vezető, menedzser Mentő kérdés

10 Vállalkozás Emberek viselkedése 1) kezdeményeznek
2) társadalmi-gazdasági rendszerek szerveznek átszerveznek - változtatnak 3) kockázatot vállalnak sikert – kudarcot tűrnek

11 M.K. Starr szerint: 4M: ember (Man) anyag (Matery) gépek (Machine) pénz (Money) rendszerbe szervezése érték növelése érdekében (jó ÁFA fizetők)

12 Megelégedettség ellentéte:
bukás, kudarc, frusztráció A folyamatban mindig jelen van az elégedetlenség az eredmény érzékelésekor, a frusztráció a tornyosuló problémák miatt Pl.: Euro-Contact Business School ünnepélyes bizonyítványosztás – fizetési képtelenség Miért vállalják az emberek a szélsőségeket? Hogyan lesz valaki vállalkozó?

13 Életstílus-váltás K+F (R+D)
Marketing területen dolgozók Új termék pl.: VW Passat Ford Mondeo (20 cm hosszúságkülönbség) Új piaci magatartás pl.: Gázszer Bt. - először hálózat - azután csatlakozási díj Hirtelen törés Költözés, nyugdíjazás, elbocsátás ösztönző az életstílus váltásra pl.: - ISO 9000 nyugdíjas keresztapa - gyártásvezetőből producer - GO-Film - Gojdár László szemledíjak

14 Új vállalkozás beindítása Kívánatos
Becsüld az ellenfeledet, mert ő kényszerít az életstílus-váltásra pl.: utálatos főnök Új vállalkozás beindítása Kívánatos A vállalkozó kulturális környezetéből családjából tanáraiból munkatársaiból tanítványaiból Kiinduló impulzusok miatt Pl.: Euro-Contact BS tanítványok üzleti terve alapján Üzleti iskolák Inkubátor házak Vállalkozói szervezetek (VOSZ, GYOSZ) Vállalkozásfejlesztési alapítványok

15 Lehetséges Állami pályázatok pl.: ORTT Műsorszolgáltatási Alap
forrás: műsorszolgáltatási díj 6%-a Ez 1-2 milliárd/év sok új produceri iroda pl.: ISO 9000 egy iparágban volt, a tapasztalt vezetők vállalkozóként működnek és auditálnak pl.: Frekvenciapályázat következtében kb. 100 új vállalat (MTM-SBS Rt., Magyar RTL Rt.) pl.: Kábelhálózatok üzemeltetése 1 milliárd Ft./év, kb. 50 új vállalat

16 Induló vállalkozástípusok I.
Életforma cégek családi vállalkozás pl.: a mezőgazdaságban 300 ha-ig márkakereskedők fuvarosok kiskereskedők max 40. főig 5-10 év alatt zárt marad

17 Induló vállalkozástípusok II.
Megalapozó vállalatok fő 5-10 év alatt (K+F) -ből indul új ágazattá válik pl.: digitális rajzfilm (Varga Csaba) digitális stúdiók (virtuális díszlet) zárt marad, felvásárolják, eladják

18 Induló vállalkozástípusok III.
Nagyreményű cégek 500 fő felett 5-10 év alatt a tőzsdére is bevezetik pl.: konvergencia vállalkozás (PC-TV konvergencia)

19 Vállalkozások szerepe a gazdasági fejlődésben
A gazdasági fejlődés kulcsa Az innováció Új: - termékek - szolgáltatások - technológiák - szervezetek - fogyasztói igények - magatartásváltozás - társadalmi változások pl.: sok új vállalkozó: - új életforma - új igények

20 Termékfejlődés társadalmi igény funkciók tudományos kutatás felfedezés
szabadalmi ügyek prototípus kísérletek technológiák gyártási terv „0.” sorozat marketing terv PR értékesítés gyártás

21 Vállalkozó: Kiszámított kockázat vállalása mellett újszerűt hoz létre
termék szolgáltatás fejlesztésére rendszer szervezet Kiszámított kockázat vállalása mellett

22 R.D. Hisrich definíciója:
A vállalkozás valami új és érdekes dolog létrehozásának folyamata, amelyben a vállalkozó: - Biztosítja a szükséges időt - Vállalja a pénzügyi pszichikai szociális kockázatot És megkapja az ennek következtében létrejövő pénzbeni és személyes (lelki) megelégedettséget

23 Üzleti terv kidolgozásának menete
piaci szegmens jellemzői, mérete (település, megye, országrész, régió, kontinens, EU jelentősége) piaci terv termelés követelményei, mennyiség, minőség, készletezés pénzügyi terv és követelmények szervezeti forma piacra lépés stratégiája

24 Források meghatározása
- vállalkozó meglévő forrásai - forráshiány és az elérhető források - szükséges források megszerzési lehetőségeinek feltárása (mi a befektető szándéka?) Külső forrásbevonás a lehető legkisebb pozícióvesztéssel pl.: opció a visszavásárlásra hosszúlejáratú hitel visszatérítendő és vissza nem térítendő támogatás

25 ÜZLETI TERV VÁZLATA Bevezető oldal Összefoglaló Iparágelemzés
Vállalkozás leírása Termelési terv Marketing terv Szervezeti terv Kockázatbecslés Pénzügyi terv Támogató iratok

26 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE I.
Bevezető oldal 1.1. Vállalkozás neve és címe 1.2. A tulajdonosok neve és címe 1.3. A vállalkozás működési köre 1.4. A pénzigénylés jelzése 1.5. A terv bizalmas kezelésére irányuló igény jelzése 2) Összefoglaló Az üzleti terv 3-4 oldalas összefoglalása (csak a végén szabad megírni!)

27 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE II.
3) Iparágelemzés 3.1. Trendek és jövőkép 3.2. Versenytársak elemzése 3.3. A piac behatárolása 3.4. Iparági előrejelzések

28 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE II/A.
Piaci bevezetés fej lődés Turbulens verseny Érettség Hanyatlás Kivezetés Termék-életgörbe

29 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE II/B.
BCG mátrix

30 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE III.
4) Vállalkozás leírása 4.1. Termékek 4.2. Szolgáltatások 4.3. Vállalkozás mérete 4.4. Iroda és személyzet 4.5. Vállalkozók szakmai háttere

31 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE IV.
5) Termelési terv 5.1. Termelési folyamat 5.2. Telephelyek 5.3. Gépek és berendezések 5.4. Szállítók neve

32 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE V.
6) Marketing terv 6.1. Árak 6.2. Forgalmazás 6.3. Eladás ösztönzés (reklám, PR) 6.4. Termékforgalom előrejelzés 6.5. Ellenőrzés és korrekció módja

33 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE V. MARKETING TERV KÉRDÉSEI
? Hol vagyunk ? ? Hova akarunk eljutni ? ? Hogyan jutunk el oda ? ? Mik a tervezéshez szükséges információk ?

34 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE V/A.
Felhasználók, hol mennyit, kitől mennyiért vásárolnak Értékesítés támogatásának és a reklámtevékenységnek az eddigi módszerei, melyik volt eredményes Változások, ki kezdeményezett és miért Hogyan reagál a piac a versenyző termékekre Értékesítési csatornák és működéseik Versenytársak, hol működnek, előnyeik és hátrányaik Milyen módszereket alkalmaznak a legsikeresebb és Legkevésbé sikeres versenytársak A mi vállalatunk átfogó céljai a következő évre a következő öt évre Vállalatunk erős pontjai és gyenge pontjai Termékenként a termelési kapacitások ( Gyártási operációs tér)

35 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE V/B.
MARKETING TERV I. Stratégia a vállalat céljainak megvalósítására Tények, információk a terv megalapozására A vállalat erőforrásainak bemutatása (Gyártási operációs tér) Gépek, pénz, emberek, anyagok (szállítók) A tervet megvalósító szervezet megtervezése A várható környezeti változások körvonalazása Konkrét teljesítménymutatók meghatározása, amelyeket rendszeresen figyelni és ellenőrizni kell

36 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE V/C.
MARKETING TERV II MARKETING ELKÉSZÍTÉSÉNEK MENETE A vállalkozás helyzetének tárgyilagos meghatározása Piaci szegmensek, lehetőségek és fenyegetések (váratlan események) Erősségek és gyenge pontok Célok megállapítása X% részesedés, a piac Y%-án, térítés a piac Z%-án t idő múlva Marketing akcióprogramok megtervezése Megvalósításért felelősök kijelölése Akcióprogramok költségvetésének elkészítése Ellenőrzési terv

37 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE V/D.
MARKETING RENDSZER Külső környezet Belső környezet Gazdaság  Pénzforrások Kultúra  Szállítók Technológia  Célok Jogi szabályok  Vezetői csapat Verseny Vállalkozó Piactervezési döntések Vásárlókra irányuló marketing stratégiák Vevők vásárlási döntései M A R K E T I N G X

38 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE V/E. MARKETING – MIX I.
III MARKETING – MIX I. PRODUCT Termék vagy szolgáltatás (amiért számlázunk) forma szín csomagolás márkajelzés szállítás módja

39 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE V/F.
MARKET I NG TERV IV MARKETING – MIX II. PRICE Árképzés bevezető ár lista ár árengedmények  termelési rendszer függő pl. hengermű bérlet részlet visszavásárlás

40 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE V/G.
MARKET I NG TERV V MARKETING – MIX III. PLACE Értékesítés eladás helye hálózata forgalmazási módja elosztók értékesítési lánc hosszúsága

41 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE V/H. Értékesítés ösztönzése
MARKET I NG TERV VI MARKETING – MIX IV. PROMOTION Értékesítés ösztönzése képviselők (versenytilalmi szabályok) nagykereskedők kiskereskedők ügynökök

42 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE VI.
7) Szervezeti terv 7.1. Tulajdonforma 7.2. Tulajdonostársak (tagok, fő részvényesek) 7.3. Vezetők hatásköre, felelőssége 7.4. Vezetők életrajza, szakmai háttere 7.5. Munka- és felelősség-megosztás a vállalkozáson belül

43 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE VI/A. VEZETŐK ELKÖTELEZETTSÉGE
SZERVEZETI TERV VEZETŐK ELKÖTELEZETTSÉGE Főállásban Mérsékelt fizetésért Lelkesen

44 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE VI/B. VÁLLALKOZÓ KÉSZÍTI EL:
Szervezeti struktúra Tervezés, mérés és értékelő eljárások Ösztönzési rendszer Kiválasztási ismérvek Betanítás

45 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE VI/C. MARKETINTORIENTÁLT SZERVEZET
Kialakulás menete: Termelés-központúság Értékesítés-központúság Marketing-központúság Termelés-központú Elnök Termelési főnök Általános igazgató

46 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE VI/D. Hisrich és Peters szerint 1.
Elnök (tulajdonos) Termelés Marketing/Értékesítés Igazgatás 1. fázis

47 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE VI/E. Hisrich és Peters szerint 2.
2. fázis Elnök Termelési igazgató Marketing Általános Gyártás Minőség- biztosítás Értéke- sítés PR Reklám Pénz- ügy Be- szerzés Kiszállítás Árufogadás

48 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE VI/F. Értékesítés központú szervezet
Elnök Termelési Igazgató Értékesítési igazgató Általános

49 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE VI/G. Marketing központú szervezet
Elnök Termelési Igazgató Marketing elnökhelyettes Általános igazgató Értékesítési Piackutatási Reklám / PR

50 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE VI/H.
Munkaköri leírások Feladatok Szaktudás és szakmai készségek, amelyek a munkakör betöltéséhez szükségesek. (Egyoldalúan nem módosítható)

51 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE VI/I.
Üzlet telepítése Vállalkozás jogi formája Tulajdonlás módja A tulajdonosok anyagi felelőssége Az indítás költségei Az üzlet folytonossága Az üzletrész átruházhatósága Tőkeszükséglet

52 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE VII.
8) Kockázatbecslés 8.1. A vállalkozás gyenge pontjainak értékelése 8.2. Az új technológia 8.3. Felkészülés váratlan eseményekre

53 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE VII/A.
SWOT/GyELV/ ELEMZÉS ERŐSSÉGEK VESZÉLYEK LEHETŐSÉGEK GYENGESÉGEK

54 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE VIII.
9) Pénzügyi terv 9.1. Előzetes jövedelemterv 9.2. Pénzforgalom becslések 9.3. Előzetes mérleg 9.4. Fedezeti-pont elemzés 9.5. Meglévő és szükséges pénzforrások 9.6. KÖLTSÉGVETÉS INDOKLÁSA

55 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE VIII/A.
PÉNZÜGYI TERV ELŐZETES JÖVEDELEMTERV FEDEZETI PONT ELEMZÉS PÉNZFORGALMI TERV ELŐZETES MÉRLEG PÉNZESZKÖZÖK FORRÁSAI ÉS FELHASZNÁLÁSUK KÖLTSÉGVETÉS INDOKLÁSA

56 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE VIII/B.
ELŐZETES JÖVEDELEMTERV Bevételi terv havi bontásban → hónapok Értékesítés Eladott áruk közvetlen költsége Bruttó fedezet (USA: nyereség) Működési költségek Összes működési költség Adózás előtti nyereség Adók Nettó nyereség Működési költségek Értékesítés költsége Reklám Havi fizetések és járulékok Irodaszerek Bérleti díjak Közműdíjak Biztosítások Adók Kamatok Közlekedés Juttatások Értékcsökkenés Egyéb

57 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE VIII/C. FEDEZETI PONT ELEMZÉS (ismétlés!)
A = a x V A árbevétel a egységár V volumen Kfix Fix költség összesen Kp egységnyi termékre jutó költség A = Kfix + Kp x V aV = Kfix + Kp x V V(a – Kp) = Kfix Kfix a - Kp V =

58 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE VIII/D.
PÉNZFORGALMI TERV Egy évre havi bontásban. Három évre minimálisan negyedéves bontásban A bevételek nem biztos, hogy az értékesítést közvetlenül követik, a kiadások a gyártás előtt keletkeznek. A készpénzhiány pótlását előre meg kell tervezni. Probléma: nagy elosztó hálózatok bizományi viselkedése

59 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE VIII/E.
Bevételek Értékesítés Kiadások Gépek, berendezések Beszállítóknak kifizetések Értékesítés költsége Fizetések és járulékaik Reklám Irodaszerek Bérleti díjak Közműdíjak Biztosítások Adók Kölcsöntörlesztések és kamatok Juttatások Összes kiadás Pénzforgalom egyenlege Nyitó egyenleg Záró egyenleg

60 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE VIII/F.
ELŐZETES MÉRLEG 1. Eszközök Forgóeszközök Pénz Számlakövetelések Árukészlet értéke Szállítói készletek Összes forgóeszköz Állóeszközök Gépek, berendezések Értékcsökkenés (-) Összes állóeszköz Összes eszköz

61 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE VIII/G.
ELŐZETES MÉRLEG 2. Tartozások és tulajdonosi vagyon Rövid lejáratú tartozások Számlatartozások Hosszú lejáratú tartozások esedékes törlesztő részlete Összes rövidlejáratú tartozás Kifizetendő adóslevelek Összes tartozás Tulajdonosi vagyon Tulajdonosok tőkerésze Fel nem osztott jövedelem Összes tulajdonosi vagyon Összes tartozás és tulajdonosi vagyon

62 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE VIII/H. PÉNZESZKÖZÖK FORRÁSAI ÉS FELHASZNÁLÁSUK
PÉNZFORRÁSOK KÖLCSÖNÖK (jelzálog, határidős, stb.) Tulajdonosok tőkéje Működésből származó nettó jövedelem Értékcsökkenés (+) Összes rendelkezésre álló pénzforrás Pénzforrások felhasználása Gépek és berendezések vásárlása Készletek Kölcsöntörlesztés Összes kiadott pénz Forgótőke nettó növekménye

63 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE VIII/I. KÖLTSÉGVETÉS RÉSZLETES INDOKLÁSA
ELŐZETES JÖVEDELEM- ÉS PÉNZFORGALMI TERV SORAINAK RÉSZLETES – SZÁMÍTÁSOKKAL ALÁTÁMASZTOTT – INDOKLÁSA

64 ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE IX.
10) Támogató iratok 10.1. Levelek 10.2. Piackutatási adatok 10.3. Szerződések 10.4. Szállítók ajánlatai

65 Az új vállalkozás indítása és az üzlet felfuttatása
Új ötletek forrásai: Fogyasztók termék – vagy szolgáltatásötlet (pl. PC) Működő vállalkozások (pl. DEC – IBM) Forgalmazási csatornák (pl. tulajdonos – tulajdonos általi kiszolgálása) Kormány (pl. gátépítés, autópálya építés, távoktatás) K+F részleg

66 Az új vállalkozás finanszírozása
Tőkeforrások - Belső pénzeszközök - Külső pénzeszközök Belső pénzeszközök - Nyereségből - Vagyontárgyak értékesítéséből - Forgótőke csökkentéséből - Szállítók hiteleiből - Számlakövetelésekből

67 Külső pénzeszközök - Adósságfinanszírozás
Kamatfizetéssel járó kölcsönkonstrukciós Kamattörlesztés Tőketörlesztés Biztosíték (ház, autó, stb.) - Vagyonfinanszírozás A finanszírozó tulajdonjogot szerez a vállalkozásban Vigyázat: „méregpirula” a felvásárlással szemben!!!

68 pl MFt x = = 16,7% 400 mFt x Vállalkozói Tőkés tulajdon = hányada VT által Elvárt X összeg Befektetett megsokszorozódási tényező a vállalkozás egy hasonló nyereségterve X vállalkozás 5 évre ár/jövedelem üzleti terv alapján

69 A vállalkozás nyereségterve X 5 évre
Jövőbeni érték = A vállalkozás nyereségterve X 5 évre Egy hasonló vállalkozás ár/jövedelem szorzója Jelenérték = Jövőbeni érték (1 + i) n i = befektetők által elvárt megtérülési ráta n = az évek száma Vállalkozói tőkés tulajdonhányada Finanszírozási összeg = jelenérték

70 (1+0,5) 5 ≈ 7,6 Jövőbeni érték = 400 x 15 i = 0,5 n = 5 400 x 15
Jelenérték = (1 + 0,5) 5 Finanszírozási összeg = 200 mFt Vállalkozói tőkés tulajdonhányada = (1+0,5) 5 1 = = 25,3% 2 x 15 7,6 (1+0,5) 5 ≈ 7,6

71 Befektető igénye Vállalkozó igénye
i a várható megtérülési ráta (40-60%) elfogadható kockázat megtérülési időtartam (n) döntési lehetőség az üzletben kockázatok további feltárása és értékelése Vállalkozó igénye a szükséges befektetés létrehozása megfelelő időbeli ütemezés önállóság megtartása A vállalkozó érvei a vállalkozás élettörténete jövőbeni jövedelmek osztalékfizető-képesség nem tárgyi vagyon részvényeladások és hasonló vállalkozások piaci értéke

72 Nyilvános értékesítés
Részvénytársaság a BÉT előírásai szerint a cég egy részét eladja a nagyközönségnek. Előnyök: Tőke megszerzése az alapítói tőke piaci értékének legkisebb csökkenésével Nagyobb lehetőség kölcsönfelvételre Nagyobb lehetőség tőkeemelésre Likviditás javulása, állandó piaci értékelés mellett Presztízs Személyes gazdagság Hátrányok: Költség Információk nyilvánosságra hozatala Kényszer a növekedés fenntartása Az irányítás elvesztése

73 CSŐD A csődöt megelőző jelenségek 1. Ijesztő, de lehet jó is
Senki nem tudja, mire megy el a pénz A vezetők nem tudják dokumentálni és/vagy megmagyarázni a nagyobb ügyleteket A cég nagy árengedményeket ad a likviditás javítása érdekében

74 A csődöt megelőző jelenségek 2.
Kis összegű szerződéseket is kötnek a likviditás érdekében A bank szigorítja a kölcsönök visszafizetését Kulcsemberek kilépnek Nincs elegendő anyag a megrendelések teljesítéséhez Nem fizetik az adókat az alkalmazottak fizetései után A szállítók készpénzben kérik a fizetést Sokasodnak a vásárlói reklamációk

75 Csőd megelőzésének lehetőségei 1.
Árbevétel kiesés kockázatának csökkentése Tulajdonjog fenntartása Autó, ingatlan, gépek berendezések esetében addig, amíg teljesen a vételárat teljesen nem fizették ki. Elidegenítési és terhelési tilalom Árbevétel engedményezése A jogosult a követelését másra ruházhatja át

76 Csőd megelőzésének lehetőségei 2.
Szerződés kezességi szerződéssel biztosítható Bankgarancia feltételek teljesülése okmányok benyújtása esetén a bank teljesít Fedezetigazolás a fedezetet a bank elkülönítetten kezeli

77 Csőd megelőzésének lehetőségei 3.
óvadék (pénz, betétkönyv, értékpapír) zálogszerződés ingóságon – kézizálogjog ingatlanon – jelzálog Bankhitel biztosítása a zálogjog a zálogtárgy átadása nélkül is létrejön fizetési mód átutalás beszedési megbízás

78 Csőd megelőzésének lehetőségei 4.
A csődöt az adós cég maga jelentheti be. Önkéntes csőd: Adós az a gazdálkodó szervezet, amely tartozását az esedékességkor nem tudta, vagy az egy éven belül esedékessé váló tartozásait nem lesz képes kiegyenlíteni.

79 Kötelező csőd 1. Az adós gazdálkodó szervezet nyolc napon belül köteles a csődöt bejelenteni, ha bármely tartozását az esedékességet követő kilencven napon belül nem tudta kiegyenlíteni. Önkéntes csőd esetén a gazdálkodó szervezet legfőbb szerve előzetesen egyet kell, hogy értsen a csőd bejelentésével, továbbá tájékoztatni kell a működő munkavállalói érdekképviseleti szerveket.

80 Kötelező csőd 2. Csődeljárás lefolytatására az adós székhelye szerinti megyei, illetve fővárosi bíróság jogosult, Cégközlönyben közzéteszi Közzététel napján kezdődik Adóst kilencven napig fizetési haladék illeti meg (kivéve: munkabér és bér jellegű juttatások)

81 Adós kötelezettsége program készítése a fizetőképesség helyreállítására (kézbesítés) hatvan napon belül egyezségi tárgyalás Vagyonfelügyelő ellenőrzi a gazdálkodó szervezet vagyon helyzetét és tájékoztatja a hitelezőket, a bíróságot és az érdekképviseleti szerveket

82 Kilábalási program célja
Adós fizetőképességének helyreállítása Egyezség Reorganizációs program Végrehajtás és ellenőrzés módja Határidők módosítása Az egyezséget a bíróságnak kell jelenteni. A végzést a cégközlönyben közzé kell tenni.

83 FELSZÁMOLÁSI ELJÁRÁS Hitelezők kezdeményezhetik, ha az adós fizetésképtelen Fizetésképtelen az adós Aki az elismert tartozást a lejáratot követő hatvan napon belül nem egyenlítette ki Aki a hitelező fizetési felszólítására a lejárt tartozását harminc napon belül nem egyenlítette ki Akivel szemben a lefolytatott végrehajtás eredménytelen volt Aki a csődeljárás során kötött egyezségben vállalt kötelezettségét nem teljesítette Bármelyik ismérv elegendő a felszámolási eljárás lefolytatásához.

84 Az adós köteles kérni a felszámolási eljárás lefolytatását, ha a kötelező csődbejelentés alapján indított csődeljárást azért nem indítványozhatja, mert három éven belül már folyt ellene csődeljárás. Felszámoló: átveszi a vezetést megtámadhatja az egy éven belül kötött aránytalan, (pl. ingyenes juttatást biztosító) szerződéseket. Cél: egyezség elérése a hitelezőkkel adós köteles együttműködni Ütemterv egyezségre vagy ha nem sikerül a felszámolásra Zárómérleggel fejeződik be

85 Tartozások kiegyenlítésének sorrendje
felszámolási költségek zálogjoggal, óvadékkal biztosított követelések a zálogtárgy (óvadék) értékének erejéig tartásdíj, életjáradék, kártérítési kötelezettség és egyéb pénzbeni juttatás magánszemélyek nem gazdasági tevékenységből eredő követelése (pl. kártalanítás) Köztartozások; TB, adók, közműdíjak egyéb követelések (nettó bér, számlák stb.)

86 VÁLLALAT FELVÁSÁRLÁS (AKVIZÍCIÓ)
(Legegyszerűbb módszer a termék gyártására) Egy vállalatnak vagy egy részének megvásárlása úgy, hogy az teljesen beleolvad egy meglévőbe, és megszűnik önállósága. Cég értékének megállapítása:  Eszközértékelés  Pénzforgalom értékelés  Jövedelemértékelés Eszközértékelés  Könyv szerinti érték (kiindulás)  Módosított könyv szerinti érték (piachoz igazítás) pl. gk. tényleges piaci értéke Felszámolási érték ha a vállalat vagyontárgyait eladnánk és a befolyt jövedelemből a tartozásokat kiegyenlítenénk  Helyettesítési érték vállalkozó anyagi eszközeinek helyettesítése mennyibe kerülne

87 Pénzforgalom értékelés
Pozitív pénzforgalom pénzáramlások, amelyek az üzlet működéséből származnak - bérek és járulékaik - kamatok - üzletvitellel kapcsolatos költségek - adósságtörlesztések - osztalékok Negatív pénzforgalom pénzáramlások, melyben a vállalat pénzt veszít adócsökkentő tényezők Pénzforgalom összegzett értéke, amelyhez a vállalkozó az üzlet eladásakor jut.

88 Jövedelemértékelés Jövedelemhez tartozó időszak múltbeli: eladói oldal
jövőbeli: vevői oldal KAEJ: kamatfizetési és adózás előtti jövedelmek ár / jövedelem szorzó Mennyit ér a cég a számított jövedelemhez viszonyítva. Az ár / jövedelem szorzónak csak a tartománya állapítható meg.

89 Szinergia Az új szerzemény hogyan illeszkedik bele a működő üzletbe.
Jogi feltételek Megvásárolt gazdálkodó egység irányítása A beilleszkedés megvalósítása Véleményezik: könyvelők ügynökök bankárok jogászok

90 Bekebelező felvásárlás
Feltételei: 1.) Tőke alulértékelése a teljesítményhez képest 2.) Alacsony adósság / törzstőke arány 3.) Az intézményi befektetők magas aránya a vállalati részvényesek között Menete: I. 1.) Kb. 5%-os részesedés megszerzése pl. kötvény – részvény csere 2.) Kedvező ajánlat a vállalat 51%-ának megvásárlására II. Megegyezés a részvényesekkel

91 Védekezés a bekebelező felvásárlással szemben
Igazgatótanács 1/3-ának évenkénti megújítása (2 év kell a befolyás megszerzésére) Társasági szerződés kizárja a részvényesek konszenzuson alapuló cselekvési lehetőségét Méregpirula” pl. bekebelező (51%-os) felvásárlás esetén a részvényesek pótlólagos értéknövekedésre szereznek jogot Kikötések beépítése az adóslevelekbe Nem használható fel a vállalat vagyona a felvásárlás finanszírozására. Kötvények azonnal készpénzre válthatók felvásárlás esetén

92 KÖZÖS VÁLLALKOZÁS (JOINT VENTURE)
Társulás: Egyiptom és Szíria az ókorban hajóutak megvalósítására Ma: Kutatás Filmgyártás A/V termékek Bevásárlóközpontok Fajtái: Egyik tagtól függő Önállóan működő

93 FELVÁSÁRLÁS IDEGEN FORRÁSOK BEVONÁSÁVAL 1.
Egy vállalkozó (vagy valamely alkalmazotti csoport) pénzt vesz kölcsön egy már működő vállalkozás készpénzért történő megvásárlásához. A tőke hosszú távú adósságfinanszírozás formájában szerezhető meg úgy, hogy a megszerzett cég vagyontárgyai biztosítékul szolgálnak.

94 FELVÁSÁRLÁS IDEGEN FORRÁSOK BEVONÁSÁVAL 2.
Kik adják az adósságfinanszírozást? Bankok Kockázati tőkések Biztosító társaságok Vállalkozó szakértelme a garancia törlesztésére Adósságviselő - képesség magas legyen. Ez határozza meg a saját tőke arányát.

95 Pénzügyi csomagterv idegen források bevonásával történő felvásárláskor
Pénztőkét biztosítók igényei: osztalékfizetés korlátozása részvényopciók kibocsátásának tiltása vagy korlátozása kockázatos új üzleti vállalkozások indításának korlátozása későbbi időpontban az adósság részvényre válthatósága törlesztési alap az adósság visszafizetésére Magyarországon az MRP vált be. pl. Herendi Porcelángyár

96 Gazdaság GDP alakulása Munkanélküliség Elkölthető jövedelem Kultúra Demográfiai változások Vásároljon magyar árut Biztonsági igények Egészség megóvása Mozgásigény Társasági élet Művészeti irányzatok Sport

97 Technológia gyors változások ? digitalizáció (pl. tolómérő, grafikus szoftver) konvergencia Kereslet termék életgörbe növekedés, stabilitás, hanyatlás idényjelleg szokások Jogszabályok szabványok MSZ, DIN, ISO egészségügyi előírások

98 Verseny Vezetői csapat
versenytársak (konkurencia) pl. autómárka-kereskedők funkciókonkurensek pl. új közlekedési szokások Pénzforrások saját tőke hitelek adósságfinanszírozás Vezetői csapat szakértelem vezetői ismeretek együttműködési képesség

99 Szállítók árak és engedmények alternatív nyersanyagok pl. acél + korrózióvédők alumínium műanyag új Porsche Célok stabil irányításmutatás a vezetői csapatnak új piacok kijelölése számszerűsített eladási tervek árképzés rendszere bevezető ár, lista ár

100 Belső vállalkozás Magyarországon előbb létezett, mint a szabad vállalatalapítás Gazdasági munkaközösség 1982-től teljesítmény-visszatartás jövedelemnövekedés túlmunka 1989-ben kötelező átalakulás A gazdasági társaságokról szóló törvény szerint: - egyéni vállalkozó cége - jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaságok közkereseti társaság KKT betéti társaság BT - jogi személyiséggel rendelkező gazdasági társaság korlátolt felelősségű társaság KFT közhasznú társaság KHT részvénytársaság RT

101 Gazdálkodási tevékenységre jogosult jogi személyek
költségvetési szerv államháztartási törvény szerint alapítvány pl.: oktatási közalapítvány pl.: MTV, Magyar Rádió, Hungária egyesület pl.: sport Nem nyereségérdekeltek, főként díjakból, adományokból és befektetések hozadékából finanszírozzák tevékenységüket alap fő bevétele: díj pl.: Műsorszolgáltatási Alap

102 A vállalkozói folyamat szakaszai
- lehetőség felismerése és értékelése (pl.: kapcsolat a végfelhasználóval, pl.: tulajdonos rakodik, terít) - lehetőség kihasználásának időtartama (mikor kezdjünk, mikor váltunk) - lehetőség valóságos és észlelt értéke (piaci nagysága) - lehetőség kockázata és hozama (piac, verseny, technológia, tőkeigény) lehetőség viszonya a személyes készségekhez és célokhoz (hit a sikerben) - versenyhelyzet

103 A vállalkozás irányítása
- vezetési stílus és vezetői szervezet - siker kulcsfontosságú változóira koncentrálás (vevők, szállítók) - problémák azonosítása és megoldása (súlyozás) pl.: Ganz - ellenőrzési rendszerek alkalmazása pl.: kivételek alapján való vezetés

104 Vállalkozói életpályák
Miért foglalkozunk vele? Small is Beautiful A kicsi szép Innovációban, munkahelyteremtésben az induló kisvállalkozások világszerte döntő szerepet játszanak Magyarországon egyéni cég (nincs foglalkoztatott) Nem a cég működtetése, hanem a tevékenység a hivatás. pl.: - tanítás (tanár) - műsorszám készítés (gyártásvezető, producer) - könyvelés, könyvvizsgálat - vendéglátás - építés - mezőgazdász - erdész - vadász

105 Iskoláztatás, gyermekkori munkatapasztalat Szakmai pályafutás
Korai felnőttkor Jelenlegi felnőttkor Munka Iskoláztatás, gyermekkori munkatapasztalat Szakmai pályafutás Jelenlegi munkakörülmények Személyes Gyermekkori hatások a személyiségre, értékekre érdeklődésre Felnőttkor eseményei Egyén jelenlegi kilátásai Családi Gyermekkori családi környezet Felnőttkori családi történések Jelenlegi családi környezet

106 Teljesítményorientáció kialakulása
Gyermekkor Teljesítményorientáció kialakulása Turner és Lawrence Szubkulturális hatás A kertvárosban felnövők öntevékenyebbek, teljesítményorientáltak. Kerti munka, valódi hasznos tevékenység lehetősége A vállalkozók döntő többsége felsőfokú végzettséggel rendelkezik Theodore Schultz

107 Formális oktatás során szerzett tudás
pl.: orvosi diagnosztika vállalkozásban fogorvosi magánpraxis, patika - privatizáció Privatizáció és integráció pl.: közlekedési ágazatok összekapcsolása Az MNB elnökének 1993-ban készült térképe szerint az 1989 január 1. óta indult vállalatok sűrűsége az oktatási centrumokban a legnagyobb. (Széchenyi István, Theodore Schultz közgazdaságtudományi Nobel-díjas)

108 Szerepminták pl.: TV 1990-ben minden nap egy új vállalat bemutatása Optimális, ha a kívánatos és lehetséges egybeesik az életstílus váltással és a formális oktatás során szerzett tudással. A sors által így kiszemelt vállalkozó nem tud ellenállni a szerepnek. Ha sikeres, utólag szerencsésnek mondják

109 Szakmai pályafutás Karrier: mély gyakorlati tapasztalat bizalomgerjesztő a kockázati tőke vonzására Frusztráció: igény kialakulása az önállóságra (különösen a nők esetében, mert jövedelemben, karrierben hátrányosak) Családi háttér: szülők példája házastárs bizalma Felnőttkori események: Gyengébbnek hitt ismerős sikerei

110 Vállalkozóképzéssel megszerezhető legfontosabb készségek
Vállalkozó képzése Vállalkozóképzéssel megszerezhető legfontosabb készségek A vállalkozásról alkotott vélemények és a tények megkülönböztetése 8. vállalkozási-stratégiai készségek 9. életpálya megítélésének készsége 2. realitásérzék 10. környezet értékelésének készsége 3. kreativitás 4. bizonytalanság tűrése 11. etikai értékelés készsége 5. lehetőségek felismerésének készsége 12. üzletkötési készség kapcsolatháló kialakítási készsége 6. vállalkozás értékelés készsége 14. nyereséglefölözési készség 7. vállalkozásindító készség

111 Döntéshozatal Szempont Vállalkozói Vezetői Stratégiai
Felismert lehetőség Tervezési rendszerfüggő Elkötelezettség a lehetőség mellett Forradalmian újszerű, rövid távú Evolúciós, hosszú távú Források lekötése Többfázisú, minimálisan szükséges elkötelezettség Tőkeallokáció, formális tervezési rendszerek alkalmazása Rendelkezés az erőforrással Szükséges erőforrások időszakos felhasználása, vagy bérlése Hatalom, szokás, státusz, mérés, változás költsége Vezetés struktúrája Informális Formalizált


Letölteni ppt "VÁLLALKOZÓI ISMERETEK"

Hasonló előadás


Google Hirdetések