Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Vizuális nevelés tantárgypedagógia Sándor Zsuzsa 3. A TÁRGY- ÉS KÖRNYEZETKULTÚRÁVAL, KIFEJEZÉS- KÉPZŐMŰVÉSZETTEL VÉGZETT NEVELÉS. ALKOTÓ- ÉS ELEMZŐ FELADATOK.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Vizuális nevelés tantárgypedagógia Sándor Zsuzsa 3. A TÁRGY- ÉS KÖRNYEZETKULTÚRÁVAL, KIFEJEZÉS- KÉPZŐMŰVÉSZETTEL VÉGZETT NEVELÉS. ALKOTÓ- ÉS ELEMZŐ FELADATOK."— Előadás másolata:

1 Vizuális nevelés tantárgypedagógia Sándor Zsuzsa 3. A TÁRGY- ÉS KÖRNYEZETKULTÚRÁVAL, KIFEJEZÉS- KÉPZŐMŰVÉSZETTEL VÉGZETT NEVELÉS. ALKOTÓ- ÉS ELEMZŐ FELADATOK [A vizuális nevelő tevékenységei a)]

2 VIZ.KOM. VÁLTOZA- TOK ELSAJÁTÍ- TANDÓ KÉPES- SÉGEK ALKOTÁSELEMZÉS MŰVELT- SÉG- ÉRTÉKEK OBJEKTÍV SZUBJEKTÍV OKTATÁS NEVELÉS PRIMER INDIREKT SZEMÉ- LYES DIREKT a TÁRGY- ÉS KÖRNYEZETKULTÚRA és a KIFEJEZÉS-KÉPZŐMŰVÉSZET a vizuális nevelés egészében a tanulók tevékenységei

3 OKTATÁS: KÖZNAPI, INFORMATÍV, TUDOMÁNYOS VIZUÁLIS KOMMMUNIKÁCIÓ OKTATÁSA NEVELÉS: ESZTÉTIKAI-MŰVÉSZETI NEVELÉS OBJEKTÍV KÖZLÉ- SEK: PRIMER, DIREKT SZUBJEK- TÍV KÖZLÉSEK: INDIREKT, SZEMÉLYES művészeti területek:

4 SZEMÉLYES KÖZLÉSEK, KÉPZŐMVÉSZET vizuális művészeti területek: festészet, egyedi grafika, sokszorosító grafika, számítógépes grafika fotóművészet, szobrászat, installáció, envájronment body art, performansz, heppening SZUBJEKTÍV INDIREKT KÖZLÉSEK vizuális művészeti területek: iparművészet, népművészet építőművészet, településtervezés – településrendezés, kerttervezés - kertművészet lakberendezés, divattervezés, dizájn A rovatban sorolja fel a tárgyi- környezeti művészeteket! A rovatban sorolja fel az érzelmekhez, belső világhoz kapcsolódó művészeteket!

5 a kifejezést állítja előtérbe A szubjektív képi világ: a) személyes közlések - kifejezés, képzőművészet b) indirekt közlések - tárgy- és környezetkultúra szubjektív közlések: ESZTÉTIKAI – MŰVÉSZETI NEVELÉS Fejezetek: miről mesélnek a képek?

6 alkotófeladatok a KIFEJEZÉS területéről: - családi (osztály) kirándulás élményének kifejezése - tájélmény, emlék kifejezése - kedvenc mese élményének megjelenítése síkon-térben, meseszereplő ábrázolása - filmélmény megjelenítése - festmény/szobor hatására alkotás készítése - egy jó hangulatú esemény kifejezése - egy családtaghoz (pl. édesanya) kötődő érzelmek, érzések kifejezése - elképzelés, elképzelt lények megalkotása rajzban, festményben, szoborban - meseillusztráció, versillusztráció festése - rajzfilm (jelenetek) készítése kitalált történetre ÉLMÉNY ELKÉPZELÉS HANGULAT ÉRZÉS, ÉRZELEM SZÉPIRODALMI, ZENEI ILLUSZTRÁCIÓ

7

8 képzőművészeti ismeretként tanítjuk: a művészeti területek, műfajok, technikák, tematikák neve, egyszerű jellemzői; művek alkotója, címe, …  elsősorban a szemlélésből, elemzési gyakorlatokból szűrődnek le, így rögzülnek elemzési gyakorlatként tanítjuk: tematikai, vizuális nyelvi, technikai műolvasások, elemzések képzőművészeti műbefogadó-műelemző képességek és az ítéletalkotás – véleményformálás alapjainak kialakítása; a műalkotások becsülésére nevelés

9 alkotófeladatok a TÁRGY- ÉS KÖRNYEZETKULTÚRA területéről: - díszített edény, aprótárgy-tartó, gyertyatartó készítése agyagból, flakonokból, papírdobozokból - díszített tarisznya készítése, textilfestés pecsételéssel - haj/karpánt, babaszőnyeg, pénztárca készítése fonással, szövéssel - könyv készítése illusztrált lapokból -asztali dísz készítése száraz virágokból, díszes hidegtálak készítése és ünnepélyes terítés - az osztályterem berendezése, díszítése egy ünnepi eseményhez - épület / településmakett készítése agyagból, papírokból - lakásbelső megtervezése; tárgy és csomagolása megtervezése TÁRGY KÖRNYEZET ÉPÍTMÉNY DÍSZÍTÉS (művészeti) ismeretként tanítjuk: területek, műfajok, technikák, tárgy- és építményfajták neve, … (mű)elemzésként tanítjuk: funkció, forma, anyag, szerkezet, díszítés tulajdonságai és összefüggéseik (művészi) tárgy és környezet elemző képességek megalapozása; tárgy- és környezet alkotó és alakító képességek fejlesztése; a szépen formált tárgyi- környezeti világ iránti igény és a környezet megbecsülésére nevelés

10

11 A személyes és egyes vonatkozásokban az indirekt közlésekkel végzett ESZTÉTIKAI – MŰVÉSZETI NEVELÉS jellemzői: - a tanítvány személyes meglátásaira épít, segíti a személyiség kibontakozását - az alkotómunka szabadsága evidencia - a véleményalkotás szabadsága evidencia - a tanítvány képzőművészeti befogadó-elemző tevékenysége és a kifejezés-dominanciájú alkotások mint produktumok nem mérhetők  a tanítványok fokozatokkal nem osztályozhatók (csak ötös adható)


Letölteni ppt "Vizuális nevelés tantárgypedagógia Sándor Zsuzsa 3. A TÁRGY- ÉS KÖRNYEZETKULTÚRÁVAL, KIFEJEZÉS- KÉPZŐMŰVÉSZETTEL VÉGZETT NEVELÉS. ALKOTÓ- ÉS ELEMZŐ FELADATOK."

Hasonló előadás


Google Hirdetések